Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er overhodet ikke hemmelig og de prakker ingen tro på deg, de forteller deg om den.

Kverulanten ;)

For det første, hvordan vet du at de ikke prakker troen sin på folk? Og hvorfor skal de absolutt "fortelle" om den når det ikke er relevant?

Det andre, jeg satte hemmelig i "gåsetegn". Fikk du ikke med deg det, eller er du bare ute etter å kverulere?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter å kverulere, heller å presisere.

Jeg har ofte hørt at det virkelig hjelper med kristendommen oppi det hele. Jeg har snakket med narkomane og mennesker som hjelper dem, og det er de som blir kristne som for det første kommer seg lettest ut av det, og det er de som holder seg best i ettertid.

Jeg leste for noen år siden The cross and the Switchblade, hovedpersonen forteller at det som kjennetegnet de som kom seg ut av narkotikaen var at de tok imot Jesus. Det var en fellesnevner.

Kanskje den mest kjente av de omvendte var Nicky Cruz.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nicky_Cruz

Lenke til kommentar

Det er utrolig hva man får til med hjernevasking ja, de bytter bare ut et dop mot et annet. Livet blir ikke fullkomment før de selv drar seg ut av møkka, hva skjer om de oppdager at kristendommen bare er en spøk? Da er grunnlaget deres for å være rusfrie borte. Og hvor du får det fra at det er de som kommer seg best ut av det og klarer seg best i ettertid lurer jeg veldig på? Har du noe som helst peiling på dette tema egentlig? Du har lest en bok skrevet av en pastor og to kristne forfattere i 1963. Om det er denne boken du baserer argumentene dine på så foreslår jeg at du går tilbake til bokhylla.

Men du som presiserer sånn på alle feil, hvordan klarte du å presisere deg bort fra spørsmålene mine?

Lenke til kommentar
Det er utrolig hva man får til med hjernevasking ja, de bytter bare ut et dop mot et annet. Livet blir ikke fullkomment før de selv drar seg ut av møkka, hva skjer om de oppdager at kristendommen bare er en spøk? Da er grunnlaget deres for å være rusfrie borte. Og hvor du får det fra at det er de som kommer seg best ut av det og klarer seg best i ettertid lurer jeg veldig på? Har du noe som helst peiling på dette tema egentlig? Du har lest en bok skrevet av en pastor og to kristne forfattere i 1963. Om det er denne boken du baserer argumentene dine på så foreslår jeg at du går tilbake til bokhylla.

Men du som presiserer sånn på alle feil, hvordan klarte du å presisere deg bort fra spørsmålene mine?

Bare gjenta spørsmålene og jeg vil svare på dem.

Kristendommen er ingen spøk så akkurat det er ikke noe problem. Grunnlaget for å holde seg rusfrie blir deres bedre liv etterpå. Det kan godt være uten kristendommen.

Jeg baserer mye om narkomane med mine samtaler med de som jobber med de narkomane i Frelsesarmeen, hva baserer du dine påstander på?

Jeg trekker frem scientologikortet igjen. Det er ikke noe som helst spesielt med kristendommen. Narkomane som blir behandlet på scientologisentrene, holder seg også ren veldig ofte, og blir scientologer.

Ja, det er mye bedre at de er scientologer enn narkotikamisbrukere.

Jeg er ingen scientologiekspert, men om de også fokuserer på nestekjærlighet som den viktigste faktoren har jeg ikke veldig mye imot det.

Det jeg er litt skeptisk til er det grusomme betalingssystemet deres, og den avslørte bløffen i sine "undersøkelser". Kan du vise meg noen linker om denne scientologihjelpen?

Lenke til kommentar
Kristendommen er ingen spøk så akkurat det er ikke noe problem.

Kristendommen skiller seg ikke ut fra alle andre små og store religioner på det punktet. Alle er bygget på irrasjonelle historier og myter. Hva skjer når folk finner ut at miljøet rundt mer eller mindre bevisst har prøvd å hjernevaske dem? Når de finner ut at religion er bare pølsevev?

Lenke til kommentar

Kilde på at det hjernevaskes?

Kristendommen bygger på historien om Jesus Kristus, fornekter du at han levde?

Kilde på at religion bare er pølsevev?

Scientologene tror jo at vi er romvesener som ble sendt fra en annen planet av den onde herskeren Xenu. Han som lagde religionen tjente jo store penger på det, og de har blitt dømt i rettsaker om at de ikke gir valuta for pengene. Det kaller jeg pølsevev.

Om det har seg slik at Jesus ikke stod opp fra de døde, er det noe helt annet.

Lenke til kommentar

For det første, hvordan vet du at de ikke prakker troen sin på folk? Og hvorfor skal de absolutt "fortelle" om den når det ikke er relevant?

Kristendommen er ingen spøk så akkurat det er ikke noe problem. Grunnlaget for å holde seg rusfrie blir deres bedre liv etterpå. Det kan godt være uten kristendommen.

Kan du bevise denne påstanden?

Et bedre liv? Hva om livet plutselig ikke er så bra når alt rakler opp rundt en? Det skal mer til enn mat i magen og penger i lomma for å leve et bra liv, man må ha en sunn psyke også. Og hvorfor skal de ikke få den samme hjelpen uten all det religiøse snikk-snakket? Klarer ikke kristne å hjelpe folk uten å fortelle de om troen sin? Og hvordan er det anstendig at en lege anbefaler alternativ medisin?

Jeg baserer mye om narkomane med mine samtaler med de som jobber med de narkomane i Frelsesarmeen, hva baserer du dine påstander på?

Jeg har vokst med all den dritten rundt meg.

Lenke til kommentar

Kilde på at Julenissen bare er pølsevev Ozi? Same shit, different story.

Scientology btw

Ideen om at det vesenet du kaller din gud eksisterer er noe jeg finner lite sannsynlig at eksisterer basert på bevis og logikk. Derfor ser jeg heller ingen grunn til å tilbe denne "guden".

Lenke til kommentar
Kilde på at det hjernevaskes?

Kristendommen bygger på historien om Jesus Kristus, fornekter du at han levde?

Kilde på at religion bare er pølsevev?

At det hjernevaskes har vel alle utenom deg blitt enig om tidligere i tråden.

Kristendommen bygger på irrasjonelle historier og myter, akkurat som andre religioner. Hva får deg til å tro at kristendommen skiller seg ut på det punktet?

Pølsevev er bare en annen måte å si irrasjonelle historier og myter. Kan du dokumentere noe annet med troverdige og oppdaterte kilder?

Lenke til kommentar

La meg da ta Frelsesarmeen som eksempel. Der har de suppemiddager som alle er velkomne til, de får også muligheten til en dusj og økonomisk støtte på kort sikt. Såvidt jeg husker hadde de ingen andakt eller lignende under disse middagene. De ble også tilbudt å snakke med en ansatt i Frelsesarmeen som har spesialisert seg på rusmisbrukere, og det er vel da de snakker om tro, om den narkomane vil det naturligvis.

De arrangerte også andakter o.l. men det var separate arrangementer, jeg regner også med at det er litt kaffemat i etterkant, men det er ikke noe forskjellig fra Frelsesarmeens vanlige møter.

Et annet bra tiltak er fengselsprester, som jeg har inntrykk av at ligner en del. Men vi trenger ikke å gå inn på det nå.

Jeg vil ikke si at det ikke er relevant.

Kan du bevise denne påstanden?

Kristendommen er en religion med store samlinger og aktive miljøer. Denne religionen er ikke en spøk den er fullt tilstedeværende og konstant. Det viktigste for rusmisbrukerne er kanskje det kristne miljøet de kommer inn i, og de kristne menneskene som hjelper dem. De blir kanskje også med i gudstjenester og mange av dem får jobb fra kristne organisasjoner. Det er, selvfølgelig ikke, noen som helst slags religionstvang og jeg kjenner flere mennesker, ungdommer da, som er med i slike tilbud som ikke er kristne.

Om historiene religionen er basert på er helt sanne kan verken du eller jeg bevise.

Et bedre liv? Hva om livet plutselig ikke er så bra når alt rakler opp rundt en? Det skal mer til enn mat i magen og penger i lomma for å leve et bra liv, man må ha en sunn psyke også. Og hvorfor skal de ikke få den samme hjelpen uten all det religiøse snikk-snakket? Klarer ikke kristne å hjelpe folk uten å fortelle de om troen sin? Og hvordan er det anstendig at en lege anbefaler alternativ medisin?

Jeg synes jeg svarte deg på det meste over. Du får hjelp til hva du vil, om du også vil være med i det kristne arbeidet deres er det fritt frem. Husk at Frelsesarmeen gjør dette helt gratis, folk gjør dette uten betaling fordi de brenner for det. De er også overbevist om at religionen vil hjelpe dem senere i livet også.

Dessuten har de jo alltid miljøet rundt seg.

Har du noen erfaring med Frelsesarmeen?

@Zeitgeist: Julenissen, slik vi hører om ham er ikke mulig, da han blir felt av at han ikke har tid til å personlig overlevere gaver.

Sett den South Park episoden flere ganger, akkurat denne mytologien er faktisk veldig lite viktig i Scientologien, men jeg synes det virker crazy.

Lenke til kommentar

Men han er jo julenissen.

I henhold til videoen jeg linket til. Jeg vil påsta at den delen av scientologi troen er viktig ettersom det er grunnlaget for troen deres. L. Ron Hubbard som dikterte i bakgrunnen var ikke overbevisende nok?

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Kristendommen bygger på irrasjonelle historier og myter, akkurat som andre religioner.

Nåja, mye av dette har ofte interessante kjerner i seg. Det er ikke slik at biblen ble til over f.eks. en hundreårs periode. Den er satt sammen av ulike historier og erfaringer som har blitt overlatt fra person til person. Lignende historier om Noahs ark finner man da også i andre kulturer, som f.eks. Gilgamesj.

Vitenskapen gulper opp irrasjonelle "sannheter" og teser i blant, men man kaller ikke hele greiene for irrasjonell tenking og myter..

Lenke til kommentar
I henhold til videoen jeg linket til. Jeg vil påsta at den delen av scientologi troen er viktig ettersom det er grunnlaget for troen deres. L. Ron Hubbard som dikterte i bakgrunnen var ikke overbevisende nok?

Jo, men den vanlige scientolog bryr seg ikke det grann, slik jeg har fått inntrykk av det.

Jeg håper i alle fall det.

Lenke til kommentar
@Zeitgeist: Julenissen, slik vi hører om ham er ikke mulig, da han blir felt av at han ikke har tid til å personlig overlevere gaver.

Julenissen -> Sankt Nikolas -> Helgen -> Krefter fra gud -> Nikolas får god tid til å levere så mange gaver han vil

Du sa jo selv at gud er tidløs (basert på at han opplever 1000 år som 1 dag) så det er vel ikke så usannsynlig at julenissen kan levere gavene om en bruker din fornuft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...