Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om evangeliesenteret av erfaring hadde hjulpet mange kunne han gitt det som en medisinsk anbefaling.

Hvilken medisinsk behandling er det du mener evangeliesenteret er i stand til å gi? Og ikke minst: har lov til å gi?

Husk: Å blande kvakksalveri og medisin er beviselig en dødelig miks.

Lenke til kommentar

De kristenens trang til å "hjelpe" russmisbrukere enten det er heroin eller øl er enkelt at det er lettere å påvirke å hjerne vaske noen om de trenger hjelp.

Tenk deg en narkoman som er langt nede, kanskje være død i løpet av et år,

Så kommer disse kristene men sin help og samtidig jesus ord.

Disse stakers narkomane har ikke oppegående nok til å kunne forsvare seg mot slik snik kristing

Lenke til kommentar

Legen anbefalte henne å oppsøke Evangeliesenteret fordi hun følte et tomrom innvendig(et tegn på depresjon), om de driver med avrusing gjennom Jesus så er det irrelevant. Det er ikke en leges plass å anbefale alternativ medisin. Særskilt ikke til en såpass psykisk sårbar person.

Nei, man kan ikke ha hørt om alt veit du. Men nå har enda ikke denne kristne troen kommet med noen beviser, så svindlet skal det ikke så mye til før man føler seg. Det er ikke en risiko man kan ta.

Lenke til kommentar
Evangeliesenteret kunne kanskje gitt noe ala det Blå kors gir?

Det er helt lovlig.

La oss ta det som placebo da, er det en dødelig miks?

Ikke nødvendigvis i dette tilfellet, men det kan ofte være en dødelig miks. Tenk på han 13-åringen som har en krefttype som er lett å behandle, og som med behandling gir han 95% sjanse for å overleve, men som vil (av religiøse grunner) behandle det med kosttilskudd? Vi vet at placebo ikke fungerer i slike tilfeller (hvis det gjorde det kunne vi bare gi vitaminpiller til alle som er smittet med HIV/AIDS, eller en dødelig krefttype og halvparten ville blitt frisk), og da er det en dødelig miks.

Tenk om hennes psykiske lidelser kan behandles med medisin, men hun velger å ikke få behandling, går til kirken, og det hjelper ikke. Hun tror ikke det er annet å gjøre, og tilstanden forverrer seg, og det ender med et tragisk selvmord.

Det er selvfølgelig bare hypotetiske situasjoner, men placeboeffekt, eller som Simen1 skriver "Å blande kvakksalveri og medisin er beviselig en dødelig miks.", er helt riktig.

EDIT: Hva mener folket her om avrusning gjennom kirke eller religiøse organisasjoner? Jeg mener en bare bytter ut en avhengighet med en annen. Et skrekkeksempel er jo scientologikirken som også driver med det.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Selvsagt har jeg det. Staten hjelper mange rusmisbrukere, og det uten å blande inn religion. Det er også andre, frivillige hjelpeorganisasjoner som ikke blander inn religion.

Jeg er heller ikke sterkt imot det de gjør, men jeg mener at de ikke burde blande inn religionen. En rusmissbruker som er villig til å ta imot hjelp er gjerne på det laveste punktet i livet sitt, og det kan nesten sammenlignes med en nydbrutt krigsfange som er psykisk nedbrutt (som i hjernevasking), og at da disse hjelpeorganisasjonene skal prakke på religionen i tillegg, føler jeg det er uærlig. La dem heller komme seg og se om de da er interresert.

Er du imot scientologikirkens lignende arbeid med rusmissbrukere? De er faktisk ganske flinke til å hjelpe rusmissbrukere og har bl.a. senter i Danmark som er laget for å hjelpe rusmissbrukere. Her kommer rusmissbrukere inn, og scientologer ut.

Lenke til kommentar

Typisk religiøs ting.

La oss dra ned til afrika finne en liten landsby og hjelpe dem å lage en brønn så de får friskt vann, men samtidig tar vi med 2 tonn med bilber og tvinger dem til å bygge en kirke.

Og truer med at de kommer til helvete om de ikke gjør som vi sier.

Og ja, statlige og komunale avrussings sentere er mye bedre, ikke minst fordi dem ofte har nær kontakt med proffe leger og pyskiatere.

Lenke til kommentar

Mange kommuner har rusprogram. Det er ikke slik at de er forlatt av staten og det offisielle, og at eneste alternativ er fresesarmeen etc. Det er også egne oganisasjoner som konsenterer seg på rusmisbrikere og som ikke har rot i religion eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Evangeliesenteret kunne kanskje gitt noe ala det Blå kors gir?

Det er helt lovlig.

Jeg spurte hvilken medisinsk behandling du mener evangliesenteret er i stand til å gi og har lov til å gi. Jeg antar det var svar på disse spørsmålene. I så fall kan jeg opplyse deg om at uansett hvilken medisinsk behandling Blåkors og Evangeliesenteret kan tilby så er det ulovlig. Medisinsk behandling skal alltid foretas av medisinsk kyndig personell som f.eks leger, kirurger, sykepleiere, psykiatere osv. avhengig av type behandling.

Husk: Å blande kvakksalveri og medisin er beviselig en dødelig miks.
La oss ta det som placebo da, er det en dødelig miks?

Ja, det er som sagt beviselig. Det finnes en rekke dokumenterte tilfeller fra både nyere og eldre historie der medisinsk godkjente behandlingsmetoder med lang og god erfaring har blitt byttet ut med kvakksalveri, placebo, skadelige og dødelige metoder. Du skal ikke mer enn noen få sider tilbake i denne tråden for å finne et blodferskt eksempel fra Norge. (Der livreddende behandling heldigvis ble påtvunget en 13 åring). Som sagt: Å blande kvakksalveri og medisin er beviselig en dødelig miks, og dette er bare ett av svært mange eksempler på det.

Lenke til kommentar

Simen1: Den saken med 13-åringen, var ikke den fra England? Og i det tilfellet, så kom det en ny nyhet et par dager senere, der det ble fortalt at sønnen ikke var å finne. Han og moren hadde tydeligvis stukket av, så nå var det satt ut en arrestordre på moren.

Lenke til kommentar
I så fall kan jeg opplyse deg om at uansett hvilken medisinsk behandling Blåkors og Evangeliesenteret kan tilby så er det ulovlig. Medisinsk behandling skal alltid foretas av medisinsk kyndig personell som f.eks leger, kirurger, sykepleiere, psykiatere osv. avhengig av type behandling.

Det er direkte uredelig å sette Blåkors og Evangeliesenteret i samme bås. Blåkors er en svært profesjonell organisasjon og har en lang rekke profesjonelle ansatte, hovedsaklig innen psykiatri og psykologi.

Lenke til kommentar
Jeg har vel aldri hørt om statens rusmisbrukersenter.

De jeg vet som driver med det på landsbasis er Kirkens bymisjon, Frelsesarmeen og Blå kors.

Det må være synd å høre dette Ozi, men bare fordi du ikke vet om noe så er det ikke dermed sagt at det ikke finnes.

Angående dette med å være i mot evangeliesenter, hvorfor skal de absolutt prake troen på deg samtidig? Kan de ikke bare hjelpe for å hjelpe, uten å ha en "hemmelig" agenda med det hele? Det ligner litt på Afrika-bildet. Den snille misjonæren som står å lokker med brødet i den ene hånda, og bibelen i den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...