Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betalt skatt gjennom hele sitt voksne liv = lotsa monies.

Poenger er at hvis man viste at man ikke ville kunne nyte godt av skattepengene sine etter å ha jobbet et hardt og langt liv så ville de ferreste godtatt at skatten ikke ble senket. Du ignorerer også kostnaden ved å ta livet av slike mengder mennesker.

fail

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Longwinded: Jeg er sikker på at enkelte hadde gått inn for å drepe eldre om de fikk smurt det inn om og om igjen at de ikke var lønnsomme økonomisk, og at deres innstilling om at de var lønnsomme ble brutt ned på andre måter.

Dessuten er det totalt irrelevant, forespørselen var:

Du kan jo heller gi meg et eksempel på hvordan sannhet, les: fakta, skulle kunne brukes til hjernevasking.

Kravet er oppfylt og Zeitgeist bør være fornøyd.

Lenke til kommentar

Poenger er at hvis man viste at man ikke ville kunne nyte godt av skattepengene sine etter å ha jobbet et hardt og langt liv så ville de ferreste godtatt at skatten ikke ble senket. Du ignorerer også kostnaden ved å ta livet av slike mengder mennesker.

fail

Jeg tenker jo selvfølgelig på å ta livet deres etter at de er ferdige med å betale skatt. Eldre, pensjonister w/e.

Det koster mindre å ta livet til en gammel mann på et sykehus enn å lege kreften hans. Trenger ikke å drepe alle heller, bare ta livet av noen av de mest kostbare. Eldre kan man lett plukke ned med en pistol.

Du skrev eldre, ikke Ola pensjonist.

Haha! Du hadde ikke annet å hakke på, så du hakket på navnet jeg satte på pensjonister. Det gjelder for alle pensjonister.

Lenke til kommentar

fail

Jeg tenker jo selvfølgelig på å ta livet deres etter at de er ferdige med å betale skatt. Eldre, pensjonister w/e.

Det koster mindre å ta livet til en gammel mann på et sykehus enn å lege kreften hans. Trenger ikke å drepe alle heller, bare ta livet av noen av de mest kostbare. Eldre kan man lett plukke ned med en pistol.

Du ser helt ærlig for deg at ved å overbevise noen om at pensjonister ikke er annet enn en ugiftskilde økonomisk sett (noe alle vet fra før) vil du ha en arme av bødler klare til å drepe gamlinger? Problemet her ozi er at du da måtte ha overbevist nenvnte personer om at penger er det som er viktigst her i verden. Ettersom alle tenkende friske mennesker ville sagt: "hva så", hver eneste gang du prøvde å innprente at pensjonister ikke er annet enn en utgiftskilde. Det finnes ikke logikk i argumentet ditt, derfor er jeg ikke det minste fornøyd.

Hele ideen med å ta livet av eldre mennesker er så sinnsykt bak mål at jeg virkelig ikke kan forstå hvorfor du fortsatt argumenterer med den. Du må nok finne på noe bedre for å overbevise meg om at fakta kan brukes til å hjernevaske. Det eneste du har oppnådd er å få meg i godt humør.

Lenke til kommentar

longwinded: Jeg blir bare lei av endeløst flisespikkeri, ikke at jeg er noe bedre.

Zeitgeist: Så fordi man må implementere andre ting i hjernevaskingsprosessen oppfyller jeg ikke kravet som lød:

Vis at fakta kan brukes til å hjernevaske med.

Et annet konkret eksempel, jeg har ikke kilde på dette, tatt fritt fra hukommelsen, er at jøder tradisjonelt var mer velstående i Tyskland før krigen. Det ble brukt som argument for å drepe dem, at de hadde masse penger, det ble også implementert løgn om at de stjal osv, men det faktum at de var mer velstående ble brukt.

Men står du enda fast på at fakta, ikke på noen måte, kan brukes til hjernevasking?

Lenke til kommentar
Hehe, Zeitgeist. Du må huske at jeg ikke er enig i at eldre bør avlilves, ingen bør avlives, bortsett fra i krig og spesielle nødsituasjoner.

Jeg kom med et eksempel på hva en grusom diktator kunne funnet på å gjøre. Det er fakta at de ikke tilfører noe økonomisk, men de er viktige for landet vårt på alle andre områder enn på det økonomiske :)

Men eksempelet mitt oppfyller dine kriterier, fornøyd?

Ikke for å kverrulere, men mener du at folk bør avlives i krig, eller tenkte du ikke helt over det du skrev der? :p

Lenke til kommentar

Det syntes jeg er rart. Jeg syntes ikke noen i krig bør avlives, i hvertfall ikke sånn som du sier. Hvis en gruppe norske soldater er omringet i Afghanistan og ikke vil overgi seg, syntes du da de bør bli slaktet av fienden?! Det er jo faktisk det du sier når du skriver "tas livet av på slagmarken, om de ikke overgir seg".

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg formulerer meg litt dårlig, jeg er sannsynligvis helt enig med deg. Om de er omringet på slagmarken og ikke overgir seg løper de sannsynligvis bort til deg og dreper deg.

Jeg vet ikke om du skjønner hva jeg mener med å overgi seg, men en som slutter å angripe har per definisjon overgitt seg og bør derfor spares livet til.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen ser litt skremmende ut... Men det er klart at fakta om utgiftene til funksjonshemmede barn gjør at mange argumenterer for abort. En kvinnelig FrP-politiker ved navn Finnesand (tror jeg), måtte trekke seg for et par år siden. Grunnen var at hun skrev et leserinnlegg om at funksjonshemmede barn burde aborteres. Så økonomiske grunner er langt framme i debatten.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg formulerer meg litt dårlig, jeg er sannsynligvis helt enig med deg. Om de er omringet på slagmarken og ikke overgir seg løper de sannsynligvis bort til deg og dreper deg.

Jeg vet ikke om du skjønner hva jeg mener med å overgi seg, men en som slutter å angripe har per definisjon overgitt seg og bør derfor spares livet til.

Joda, jeg skjønte det, og trodde heller ikke du mente det slik jeg forstod det. Selvsagt, død er jo tilnærmet umulig å hindre i en krig. :)

Lenke til kommentar

Abort (innen 12. uke) bør være foreldrenes/morens valg, ikke statens. De bør også ha mulighet for gratis fostervannsprøve slik at de har best mulig grunnlag for å ta avgjørelsen.

Utvidet abort frem til 18. uke mener jeg bør være mulig dersom det er påvist alvorlige skader på fosteret. Skader som vil være en varlig og betydelig ekstra belastning for barnet, foreldrene eller samfunnet. Også her bør foreldrene ha mulighet for gratis fostervannsprøve og å ta avgjørelsen selv. Downs syndrom mener jeg bør være en god nok grunn for å få innvilget abort i uke 15-18.

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller har dere sporet helt av fra hva dere først pratet om?

Det ble sagt at barn ikke kunne bli hjernevasket til å tro på fakta, fordi fakta er sant og derfor er det ikke hjernevasking.

Også av en eller annen grunn har dere begynt å diskutere hva fakta kan brukes til? Hvorfor det? Poenget var vell at man ikke kan hjernevaske noen til å tro at Mt.Everest er 8850, fordi det er sant. Om man kan hjernevaske noen til å tro at det er lønnsomt å rive ned Mt.Everest er en annen sak, men det har lite å gjøre med fakta. Det er en subjektiv mening. Jeg skal ikke sette noen pekefinger på hvem det var som begynte å avspore, men vennligst gå tilbake til den opprinnelige diskusjonen. Jeg fulgte faktisk med, og skulle gjerne sett sluttspillet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...