Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Så du mener at det ikke er feilaktig å motsi onkologi og heller stole på "naturmedisin"?

Hehe, visste ikke at vi diskuterte om han gutten enda, beklager.

Jeg stiller meg 100% bak definisjonene som semantisk sett er 100% forenlige med det jeg fremstiller.

De jeg listet opp strider imot at et barn som vokser opp med kristne foreldre blir hjernevasket om de forteller ham om Gud.

Tatt fra snl.no:

Ved «hjernevasking» brytes personligheten og personens integritet og selvrespekt først systematisk ned ved hjelp av en kombinasjon av psykologiske metoder hvor isolasjon fra andre er regelen, og oftest kombinert med frarøvelse av søvn (søvndeprivasjon).

Dette skjer ikke med barn med kristne foreldre. Alle de nevnte definisjonene har slått fast at det foregår med først å bryte ned tidligere meninger.

Personlighet og integritet brytes ned gjennom at man blir lært opp til å ignorere kunnskap, fortalt at man er en synder og få oppfatningen at å tenke selv er dumt. Isolasjon fra andre mennekser oppnås gjennom kulter hvor de involverte ofte har liten eller ingen kontakt med omverdenen, eller i den mildere versjonen som kalles kristne samlingsstunder ogsåvidere. Søvnmangel oppstår som følge av psykiske problemer etter ovenevnte hendelser. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du mener at det ikke er feilaktig å motsi onkologi og heller stole på "naturmedisin"?

Jeg stiller meg 100% bak definisjonene som semantisk sett er 100% forenlige med det jeg fremstiller.

De jeg listet opp strider imot at et barn som vokser opp med kristne foreldre blir hjernevasket om de forteller ham om Gud.

Tatt fra snl.no:

Ved «hjernevasking» brytes personligheten og personens integritet og selvrespekt først systematisk ned ved hjelp av en kombinasjon av psykologiske metoder hvor isolasjon fra andre er regelen, og oftest kombinert med frarøvelse av søvn (søvndeprivasjon).

Dette skjer ikke med barn med kristne foreldre. Alle de nevnte definisjonene har slått fast at det foregår med først å bryte ned tidligere meninger.

Personlighet og integritet brytes ned gjennom at man blir lært opp til å ignorere kunnskap, fortalt at man er en synder og få oppfatningen at å tenke selv er dumt. Isolasjon fra andre mennekser oppnås gjennom kulter hvor de involverte ofte har liten eller ingen kontakt med omverdenen, eller i den mildere versjonen som kalles kristne samlingsstunder ogsåvidere. Søvnmangel oppstår som følge av psykiske problemer etter ovenevnte hendelser. :)

Åh, vi kan godt begynne å vri og vende på ting her om du ønsker det.

Naturfag i skolen er hjernevasking:

Personligheten brytes ned ved å få høre at vi er aper. En isoleres fra andre mennesker i form av å måtte befinne seg i klasserommet når det er undervisning. Søvnmangel oppstår som følge av at en må pugge til prøver og gjøre lekser.

Dette blir for dumt, dessuten skulle søvnmangel være et ledd i hjernevaskelsen ikke et symptom på den.

Lenke til kommentar

Tatt fra snl.no:

Personligheten brytes ned ved å få høre at vi er aper. En isoleres fra andre mennesker i form av å måtte befinne seg i klasserommet når det er undervisning. Søvnmangel oppstår som følge av at en må pugge til prøver og gjøre lekser.

Dette blir for dumt, dessuten skulle søvnmangel være et ledd i hjernevaskelsen ikke et symptom på den.

lolz fail.

Jeg ble ikke, og jeg kjenner heller ingen som ble deppa da de fant ut at de kan klassifiseres som aper. Sannhet kan aldri klassifiseres som hjernevasking uansett. Hvis du føler deg isolert i et klasserom når 90% av landets mennesker på din alder gjør akkurat det samme, 20 av dem i samme rom som deg, da er man rar. Fornuftig håndtering av tid og oppgaver gjør at man ikke trenger å sitte våken om nettene. Man kan f.eks bli igjenn på skolen noen timer og gjøre lekeser sammen med venner. Er så koselig atte.

Jeg strakk meg etter eksempler, men du bikket av stolen på veien.

Lenke til kommentar
Kan du repetere noen av de mange definisjonene fra de legitime kildene som indikerer at en kan bli hjernevasket uten å ha hatt en mening først, så lenge de var kapable til det.
Vent litt....

Du hevder at jeg skal underbygge en påstand?

Jeg tror den var ment til meg.

Kildene mine, som jeg husker i farten, var den Bokmålsordboka (eller ordbok.no), engelsk wikipedia, og en medisinsk ordbok.

Lenke til kommentar

lolz fail.

Jeg ble ikke, og jeg kjenner heller ingen som ble deppa da de fant ut at de kan klassifiseres som aper. Sannhet kan aldri klassifiseres som hjernevasking uansett. Hvis du føler deg isolert i et klasserom når 90% av landets mennesker på din alder gjør akkurat det samme, 20 av dem i samme rom som deg, da er man rar. Fornuftig håndtering av tid og oppgaver gjør at man ikke trenger å sitte våken om nettene. Man kan f.eks bli igjenn på skolen noen timer og gjøre lekeser sammen med venner. Er så koselig atte.

Jeg snakker ikke om å bli deppet. Å få folk til å føle seg som dyr er et vanlig virkemidler for å ødelegge personligheten til et menneske. Mange skjellsord på norsk er også fra dyr. For mennesker har det generelt vært en ønske om å skille seg fra dyrene. Jeg vil ikke si heller at mange får ødelagt personlighet ved å akseptere at en gjør dumme ting. Det er vel derfor vi har et rettsystem i Norge.

Om det er sannhet eller ikke vet vi ikke. Det er irrelevant i henhold til om det er hjernevasking. Kilde på at det ikke kan klassifiseres som hjernevask?

En er ikke mer isolert om en frivillig oppsøker et menighetshus enn om en blir tvunget på skolen.

Søvnmangel krasjer også med ditt eksempel. Da du bruker det som et resultat og ikke en årsak.

Kan du repetere noen av de mange definisjonene fra de legitime kildene som indikerer at en kan bli hjernevasket uten å ha hatt en mening først, så lenge de var kapable til det.
Vent litt....

Du hevder at jeg skal underbygge en påstand?

Jeg tror den var ment til meg.

Kildene mine, som jeg husker i farten, var den Bokmålsordboka (eller ordbok.no), engelsk wikipedia, og en medisinsk ordbok.

Ok, Wikipedia på engelsk motstrider ikke at en kan ha blitt hjernevasket av foreldre som liten.

Ordbok.no: metode til å bryte ned et menneskes psykiske motstandskraft og gjøre det mottakelig for ideer og meninger det før var motstander av el. fremmed for, hjernevasking krigsfanger og politiske fanger utsettes ofte for h- / intens påvirkning i denne saken drev opposisjonspressen den rene h-

Et barn får høre om Jesus før det har fått noen psykisk motstandskraft. Eksempler er julesanger osv.

Legg merke til at det må ha vært noe før, det er ikke tilfelle med et barn. Det er barnets eneste kjente omgivelser og holdninger.

Dorland's: any systematic effort aimed at instilling certain attitudes and beliefs against a person's will, usually beliefs in conflict with prior beliefs and knowledge. It initially referred to political indoctrination of prisoners of war and political prisoners.

Jeg vil ikke si at julesanger er en systematisk innstats for eksempel.

Mot barnets vilje? De vet ikke om annet.

Lenke til kommentar

Riktig, som du siterer, eller fremmed for, som det før var fremmed for. Før visste det ikke noe om religion.

Og derfor er det greit? Nei dette er ikke hjernevask, barna kjenner jo ikke til noe annet. Hva med når de vokser opp og blir kjent med andre ting, men ikke er mottagelige for ytre påvirkning, andre synspunkt etc., fordi de er hjernevasket?

EDIT: Eneste er at en kan si at en ikke bryter ned menneskets motsandskraft, men det er heller mer "preemptive strike", før barnet får utviklet noe motstandskraft.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Kilde på at det ikke kan klassifiseres som hjernevask?

Hehe. Nei-nei, gutt, dette må ta slutt. Det er du som skal gjøre din påstand positiv i form av kilde og bevis, ikke motsatt. :)

Et barn er av natur fremmed for ideen om en Gud, Jesus eller hvilken som helst nattehistorie. Og av definisjonen du selv leste opp, så er dette et tilfelle på "hjernevasking". Selv synes jeg at denne tolkningen er å dra meningen med verbets betydning ut av sammenheng, men jeg ønsker bare å vise at det kan være tilfellet.

Det riktige ville være å kalle det for å doktrinere, som er en helt annen variant enn de følelser som til vanlig blir assosiert med det å "hjernevaske" noen.

Lenke til kommentar
Riktig, som du siterer, eller fremmed for, som det før var fremmed for. Før visste det ikke noe om religion.

Før det var kapabelt til å skjønne at det var religion mener du.

Og derfor er det greit? Nei dette er ikke hjernevask, barna kjenner jo ikke til noe annet. Hva med når de vokser opp og blir kjent med andre ting, men ikke er mottagelige for ytre påvirkning, andre synspunkt etc., fordi de er hjernevasket?

Derfor er det greit, jeg snakker ikke om det er greit eller ikke. Hør på ordet, Hjerne-vask. Alle tidligere meninger blir vasket bort og det er rent og fint for nye meninger å slå rot. Et barn har ingen ting å vaske bort. Alt som er der kom fra oppveksten.

Kilde på at det ikke kan klassifiseres som hjernevask?

Hehe. Nei-nei, gutt, dette må ta slutt. Det er du som skal gjøre din påstand positiv i form av kilde og bevis, ikke motsatt. :)

Så fordi det ikke står at definisjonen også gjelder for asiater må jeg dokumentere at det er fakta? Unntak føres opp når en regel blir lest opp. Det ble aldri ført opp noe unntak mot sannhet, ei heller mot asiater.

Lenke til kommentar

Før det var kapabelt til å skjønne at det var religion mener du.

Nei, før det hadde noe konsept om, visste noe om, hadde noe som helst forståelse for hva religion er.

Lenke til kommentar

lolz fail.

Jeg snakker ikke om å bli deppet. Å få folk til å føle seg som dyr er et vanlig virkemidler for å ødelegge personligheten til et menneske. Mange skjellsord på norsk er også fra dyr. For mennesker har det generelt vært en ønske om å skille seg fra dyrene. Jeg vil ikke si heller at mange får ødelagt personlighet ved å akseptere at en gjør dumme ting. Det er vel derfor vi har et rettsystem i Norge.

Om det er sannhet eller ikke vet vi ikke. Det er irrelevant i henhold til om det er hjernevasking. Kilde på at det ikke kan klassifiseres som hjernevask?

En er ikke mer isolert om en frivillig oppsøker et menighetshus enn om en blir tvunget på skolen.

Søvnmangel krasjer også med ditt eksempel. Da du bruker det som et resultat og ikke en årsak.

Puttet jeg søvnmangel på feil plass? Hvorfor da ape etter meg og gjøre akkurat det samme?

Å få folk til å føle seg som dyr? Forstår ikke helt hva du mener her, men hvis du tenker på det å få skjellsord som apehjerne og skitne hund slengt etter seg så sitter jeg igjen med haka på gulvet. Sammenlikner du virkelig det vitenskapelig underbygde faktum at vi er klodens mest intelligente ape, med det å bli kaldt skjellsord? De fleste oppsøker skolen frivillig ozi. Er det ditt hat til skolesystemet som har ført til din kunnskapsmangel innenfor diverse diskusjoner du har deltatt i tidligere?

Du kan jo heller gi meg et eksempel på hvordan sannhet, les: fakta, skulle kunne brukes til hjernevasking. Hjernevasker man noen ved å fortelle dem at Mount Everest er 8,848meter høyt?

Lenke til kommentar

Zeke: Dette blir bare ord mot ord. Men om det ikke er noe å vaske bort er det ikke hjernevasking.

Zeitgeist: Hvorfor jeg aper etter deg? For å vise hvor dumt eksempel du hadde.

Bruke fakta til å hjernevaske?

Eldre tilfører ikke samfunnet noe økonomisk sett, å ha eldre i live er et underskuddsprosjekt. Det er fakta.

Da kan du hjernevaske folk og få dem til å mene at det er riktig å drepe eldre for da sparer en samfunnet for masse trøbbel.

Lenke til kommentar

Regner med vi er enige på dette punktet :)

Tatt fra snl.no:

Å fortelle noen om religion og tro er ikke hjernevasking.

Å fortelle at religion kan gi svar på ting vi ennå ikke vet nok om, eller har bedre eller alternative svar på det vi vet gjennom vitenskap, med det til følge at nevnte svar over tid og via repetitisjoner oppfattes som absolutte sannheter som skal godtas ukritisk samtidig som alle bevis for noe annet forkastes, er hjernevasking.

Skal en se objektivt på dette kommer alt an på i hvilken utstrekning "å fortelle om [sett inn guddom]" inbefatter en erstatning av kjent viten basert på vitenskap med noe som baserter seg på dogmatiske myter.

En har altså en informasjonsgradient - for å kalle det det - som strekker seg fra "noen mennesker tror på x, andre y, mor og far på z" til "om du ikke gjør som mor og far og tror på [sett inn guddom] så [gjeldende guddoms avstraffelse] og [religionens doktrine] sier at [vitenskapelig teori/faktum] er feil, du må derfor ikke tro på det folk sier vedrørende dette, vår [religions doktrine] er det eneste sanne".

Ett sted på denne gradienten krysser en så linjen for det som kan regnes som hjernevask.

Ting er svært sjelden sort - hvitt, 1- 0, det er knapt nok slik i matematikk ;)

Kan en enes om noe àla dette montro?

Lenke til kommentar
Bruke fakta til å hjernevaske?

Eldre tilfører ikke samfunnet noe økonomisk sett, å ha eldre i live er et underskuddsprosjekt. Det er fakta.

Da kan du hjernevaske folk og få dem til å mene at det er riktig å drepe eldre for da sparer en samfunnet for masse trøbbel.

Det er et faktum at eldre er en samfunnskostnad, men du må også huske på at disse menneskene ofte har jobbet og betalt skatt hele livet. Pensjonen deres er også basert på deres inntekt, og derfor basert på hvilken innsats de gjorde i sin ungdom. Jeg aner ikke hvilken logisk tenkemåte du brukte for å komme frem til at det er sammfunnsnyttig å avlive eldre, men det er i hvertfall ikke et ubestridt faktum at samfunnet vil spare penger på dette. Du må slutte å slenge ut påstander uten å underbygge dem.

Lenke til kommentar

Hehe, Zeitgeist. Du må huske at jeg ikke er enig i at eldre bør avlilves, ingen bør avlives, bortsett fra i krig og spesielle nødsituasjoner.

Jeg kom med et eksempel på hva en grusom diktator kunne funnet på å gjøre. Det er fakta at de ikke tilfører noe økonomisk, men de er viktige for landet vårt på alle andre områder enn på det økonomiske :)

Men eksempelet mitt oppfyller dine kriterier, fornøyd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...