Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Kva er problemet med eit TVprogram der ein pastor går rundt og diskuterer kva folk trur på? Er jo eit interessant tema, og når han får jo folk til å tenkje over kva dei faktisk trur på. Om du ikkje har lyst å sjå på så skift kanal. Reager heller på gudstenestene som er på NRK kvar søndag. (Er det eg vaknar til kvar søndag morgon. Mora mi er aktiv lyttar til det ) Endret 1. april 2009 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg har ikke tenkt å diskutere et tv-program folk ikke har sett. Ærlig talt, vis litt debattskikk. Torswin: Du har helt rett. Lenke til kommentar
monsemann Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) kristen dom ei sekt som tilber ett kors som er beskreve som eit tortur redskap i historia nattverd ei symbolsk handling som simulerar drikking av blod og eting av menneske kjøtt her er veien kort til såkalt jevel dyrking kristne likar ikkje ord som jevel satan og helvette sjøl om de stende i same boka(bibelen) som dei omtalar den såkalte himmelen gud og paradis det værste med dette er att i norge har det med å gjifte seg dåp konfirmasjon og begravelse som er kristne ritualer blir no rekna som noke du MÅ gjere og har sneke seg inn som normalen skulen trer kristenndom ned åver hode på ongane på skule foreldra berer unganne til dåp ingenn veit kvifor dei som gjer det er som regel motstandarar ta kjyrka men gjer det alikavel noke må vere i ulage ka? Endret 1. april 2009 av monsemann Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Reager heller på gudstenestene som er på NRK kvar søndag. (Er det eg vaknar til kvar søndag morgon. Mora mi er aktiv lyttar til det ) Ah hehe. Husker dette irriterte meg også. Jeg begynte tidlig på jobb på en jobb jeg hadde tidligere (hehe) På vei til jobb så var det alltid morgenandakt på radioen i bilen, og det irriterte meg hver gang. Jeg bare byttet kanal, men jeg hørte på den kanalen vanligvis når jeg dro hjem fra jobb, så det var det den stod på når jeg dro om morgen. Men jeg har ikke egentlig noe imot om hverken radiokanaler eller TV programmer sender sånne programmet, men jeg har noe imot om NRK gjør det, siden jeg betaler lisensavgift til dem synes jeg det er temmelig upassende, særlig siden jeg aldri ser på NRK. NRK burde i det minste være livssynsnøytralt. Kommersielle kanaler får sende hva f. de vil. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Det er Stortinget som stiller krav til NRK og TV2 om at de skal ha programmer som omhandler ulike livssyn. Rett skytset der det hører hjemme, nemlig mot velgerne. Endret 2. april 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hvordan reklamerer han? Ved å være en kristen pastor i et kristent program. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hvordan reklamerer han? Ved å være en kristen pastor i et kristent program. Hehe, du skjønte at det ikke holdt mål nå, også kom du med et helt dumt argument. Jeg vil ikke si at det er et kristent program, men et livssynsprogram. Og om de har Bjørn Eidsvåg som gjest i "Grosvold", reklamerer de og driver med propaganda for kristendommen? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Dessuten er det balanse i NRKs sendeskjema når de sender slike dokumentarer som "The root of all evil?" Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Fått med deg spørsmålstegnet eller. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Fått med deg spørsmålstegnet eller. Hva mener du? Det er mye mer propaganda enn Pastor på prøve for å si det sånn. Det går til nøds opp i opp med gudstjenesten. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Ang. "The Root of All Evil?".. Her er IMDB`s egen beskrivelse, og jeg vil på ingen måte kalle dette et propagandaprogram... "This is a 90-minutes documentary that examines and challenges religion. It covers an impressive amount, addressing Judaism, Islam, Christianity and Catholicism, without any of them being glossed over. It raises questions that have to be asked, and makes remarkable points. The aggressive and uncompromising way of more than one of the groups should not be ignored. Like The Enemies of Reason, this has disturbing material. This is put together of footage taken from the various areas(including famous sites) that writer Dawkins visited in making this and interviews with people from both sides, several of which are specifically known for their views on the subjects. This is more confrontational and impassioned than the later-produced, aforementioned piece, and this is sure to offend some. I don't think that is as much the intent as a side-effect... I would say that Richard means to provoke exploration, reflection, independent, free thought. I doubt he is particularly likely to go for shock value. The subject matter does perhaps make for more emotional responses, what with the deeply personal nature of it. Richard Dawkins asks great questions, and argues impeccably well. Not always equally respectful, but invariably eloquently and intelligently. I recommend this to any skeptic, and anyone in general who is willing to hear him out." Har ikke sett det enda, da jeg ikke visste om det før nå, skal ses i løpet av helgen og kan godt komme med en tilbakemelding om det er ønskelig. (Torswin @ 01/04-2009 : 18:44) *Reager heller på gudstenestene som er på NRK kvar søndag. (Er det eg vaknar til kvar søndag morgon. Mora mi er aktiv lyttar til det ) Føler med deg.. selv våkner jeg hver j**la søndag av kirkeklokkene som durer og bråker kort vei fra vinduet mitt... lyst å sende en naboklage, egentlig.. totalt unødvendig bråk.. (/spøk) Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Her er IMDB`s egen beskrivelse Det er en brukers beskrivelse... Hva med Pastor på prøve? Pastor Egil Svartdahl drar rundt og prøver jobber imens han snakker med folk om tro og tvil. Propaganda? Beskrives av TV2 som et livssynsprogram. http://www.tv2.no/omtv2/program/article2365743.ece Lenke til kommentar
Volbeat_fan Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Da IMDB består av en hel del registrerte brukere som legger ut informasjon på filmer basert på dems egne erfaringer, er det nok korrekt å si at brukerens beskrivelse er IMDB`s egen beskrivelse. Hva med Wikipedia, som folk stadig omtaler som fakta-kilder ? Det er akkurat det samme, bare i enda større grad, mange registrerte brukere som legger ut informasjon til et globalt nettverk. Nå kan også enhver person på gata legge ut informasjon på wiki, og om det er så veldig postivit kan man vel sette spørsmålstegn ved.. En pastor i et kristent tv-program er ikke et livssynsprogram i den forstand i forhold til ordet "livssyn", men et kristent program som prøver å påvirke seerne til sin egen fordel. Det kan jo også argumenteres med at kristendom også er et livssyn, men iom at det kun er kristendommen det er snakk om i programmet (han er en pastor, han har ingen andre livssyn enn kristendom) kan det vel tviles ved beskrivelsen, og man kan vel ikke kalle Tv2 beskrivelse som "fakta" men seernes oppfatning av programmet, og er seernes oppfatning at programmet er kristent og til dels propagandalignende må man finne seg i å høre det. *VF* Lenke til kommentar
.... Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Da IMDB består av en hel del registrerte brukere som legger ut informasjon på filmer basert på dems egne erfaringer, er det nok korrekt å si at brukerens beskrivelse er IMDB`s egen beskrivelse. Selvfølgelig er det ikke det, han snakker ikke på vegne av IMDB eller noen andre. Han har lagt ut en egen subjektiv beskrivelse av sin opplevelse av tv-programmet. Om jeg skriver at jeg hater nordlendinger her, er det min beskrivelse av de, og ikke diskusjon.no's beskrivelse. Hva med Wikipedia, som folk stadig omtaler som fakta-kilder ?Det er akkurat det samme, bare i enda større grad, mange registrerte brukere som legger ut informasjon til et globalt nettverk. Nå kan også enhver person på gata legge ut informasjon på wiki, og om det er så veldig postivit kan man vel sette spørsmålstegn ved.. En flittig brukt wikipedia-artikkel blir oppdatert flere ganger i timen, og sett over av moderatorer. Det er gjerne tusenvis av personer som har bidratt til artikkelen og flere sider av samme sak kommer frem inkludert referanser til alle påstander. Se f eks Wiki-artikkelen om den nevnte dokumentaren. En pastor i et kristent tv-program er ikke et livssynsprogram i den forstand i forhold til ordet "livssyn", men et kristent program som prøver å påvirke seerne til sin egen fordel. Dokumenter det. Nå synser du fælt. Har du sett programmet? Det kan jo også argumenteres med at kristendom også er et livssyn, men iom at det kun er kristendommen det er snakk om i programmet Nei. (han er en pastor, han har ingen andre livssyn enn kristendom) kan det vel tviles ved beskrivelsen, og man kan vel ikke kalle Tv2 beskrivelse som "fakta" men seernes oppfatning av programmet, og er seernes oppfatning at programmet er kristent og til dels propagandalignende må man finne seg i å høre det. Er du en seer? Hvis ulike religioner var representert i hver episode, kunne man vel kalle det et livssynsprogram. Men når alt handler om pastoren, blir det bare kristent. Det handler om personene han møter, ikke pastoren selv. Du får knapt høre noe om han, han bare prater med dem. Har du sett programmet? Lenke til kommentar
.... Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
O3K Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Tja, en kristen prest som blant annet snakker om tvil høres jo ikke helt nøytralt ut heller. Hva om denne presten møter en hindu som setter spørsmålstegn og tviler ved visse deler av vedaskriftene eller bhagavadgita? Hva skal han da si? Det at han er en kristen prest gjør jo at sannsynligvis mest snakker om kristen tvil, right? Det gjør jo programmet direkte ensrettet og fokusert på en spesifikk tro. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil. Er det noe å tilføye her, eller er dette en leveregel som hadde gjort verden til et bedre sted å leve dersom alle hadde fulgt den? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg kan egentlig garantere at det nok ville bli mindre mobbing osv hvis alle hadde den der planta i huet. Men samtidig, så er det jo det at, når plager du andre og når hjelper du andre? Hvis du skjønner hva jeg skal fram til. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Ved å være en kristen pastor i et kristent program. Hehe, du skjønte at det ikke holdt mål nå, også kom du med et helt dumt argument. Å påpeke at det er en kristen pastor i et kristent program er et "dumt argument"? Nei, det er et rent faktum. Og om de har Bjørn Eidsvåg som gjest i "Grosvold", reklamerer de og driver med propaganda for kristendommen? Grosvold er ikke et religiøst program i utgangspunktet. Men for all del, det kan sikkert brukes til religiøse formål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå