Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Religion er over alt på norsk TV. De kristne får jo tid i for kristenpropaganda rundt 18-19 på kvelden på TV2 f.eks.

Kristenprogaganda? Kaller du Migrapolis islam-propaganda? Kisen drar jo bare rundt og snakker med folk om tro og tvil. Han forkynner jo ikke det grann.

Jeg savner heller debatten om religion. Jeg var ikke kjent med at det var kristenpropaganda på TV. :)

Det er ikke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Religion er over alt på norsk TV. De kristne får jo tid i for kristenpropaganda rundt 18-19 på kvelden på TV2 f.eks.

Kristenprogaganda? Kaller du Migrapolis islam-propaganda? Kisen drar jo bare rundt og snakker med folk om tro og tvil. Han forkynner jo ikke det grann.

Jeg savner heller debatten om religion. Jeg var ikke kjent med at det var kristenpropaganda på TV. :)

Det er ikke det.

Det er både kristen og islamisk propaganda på NRK. Det er ikke lenge siden det var en bleikfeit kjerring som skrek og gnavla om frelse, Jesus og hallelulja i opptil en time. Der helbredet hun også alle som betale 10+ spenn for en sms-melding der man forklarte problemet dem hadde. Ved å repetere noen Jesusord skulle visstnok kreften, smerten eller sykdommen være borte på et blunk... amputerte var desverre ikke inkludert.

Islamistene hadde også et lignende show, men jeg har sett mer propganda rettet mot kristendommen. Heldigvis er det en stund siden, og nå ser jeg skjeldent TV lengere, så jeg vet ikke hvor ille situasjonen er.

Lenke til kommentar

Jeg tok og surfet litt på youtube og da kom jeg over denne videoen om religion og bønn. Spesiell video som tar opp noen enkle og logiske begrep om religion og bønn:

Tenkte jeg skulle dele med dere andre. Jeg mener at han som lagde videoen har helt rett og for meg så høres det rett ut. Er du enig eller mener du noe annet?

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at kristendommen baserer seg på tro og fri vilje.

Hadde man bevist av bønn fungerte på pasienter eller bevist av gud finnes osv så måtte jo alle ha vært kristene og da faller jo hele grunnlaget for kristendommen bort. Da blir det jo tvang og ikke fri vilje og tro.

Lenke til kommentar

Det er et kristent program.

Er Migrapolis et religionsprogram?

Hva er et religionsprogram?

Migrapolis drar de rundt og snakker med folk, ofte med muslimer, de snakker også om tro i det norske samfunnet.

I "Pastor på prøve" f eks, drar Svartdahl rundt og prøver forksjellige jobber, og snakker med mennesker, han forkynner ikke, han bare prater med dem. Noen ganger kommer også religion opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

"At times there can be an overlap between extreme religious conviction and delusion," said Robert Jay Lifton, a cult expert and psychiatrist who lectures at Harvard Medical School. "It's a difficult area for psychiatry and the legal system."

Kanskje ordvalet til Dawkins ikkje var så ille likevel? :p

Les artikkelen han lenkjar til:

http://scienceblogs.com/pharyngula/2009/03...ging_belief.php

Lenke til kommentar
Hva er et religionsprogram?

Migrapolis drar de rundt og snakker med folk, ofte med muslimer, de snakker også om tro i det norske samfunnet.

Migrapolis er vel ment som et program for/om innvandrere, ikke spesielt religion. Men for all del, hvis du vil støtte det jeg sier om at det finnes religiøs propaganda på TV, så sett i gang :D

I "Pastor på prøve" f eks, drar Svartdahl rundt og prøver forksjellige jobber, og snakker med mennesker, han forkynner ikke, han bare prater med dem. Noen ganger kommer også religion opp.

Fyren er en kristen pastor, og programmet omtales vel også som et "livssynsprogram".

Lenke til kommentar

Fyren er en kristen pastor, og programmet omtales vel også som et "livssynsprogram".

Har du sett programmet?

Lenke til kommentar

Har du sett programmet?

Jeg har ikke sett programmet, men jeg evner å lese Tv2's egen beskrivelse...

TV-pastor Egil Svartdahl oppsøker arbeidsplasser både som medarbeider og for å lete etter tvil og tro. Første stopp er på dekksenteret til Tommy Sharif.

Lenke til kommentar

Har brukt dagen på Youtube, og har fulgt en pågående debatt nøye. Sikkert andre her som har fått den med seg; debatten mellom TF og HTWW. For dere stakkarer som ikke har det:

I den nederste av disse videoene går HTWW så langt som å ønske seg fullblods kreasjonister i førersetet framfor en logisk tenkende fyr. Dette på grunnlag av økonomisk politikk, men fortsatt et underlig utsagn.

Derfor tenkte jeg å spille videre på ideen hans:

Jeg er klar over at Bushs religiøse syn var noget lugubre, men la oss tenke oss at aktive kreasjonister hadde fått innpass i det hvite hus. Hva ville resultatet vært for USA og resten av verden?

Lenke til kommentar

Fra wiki, som Ozi liker så godt;

"Propaganda is the dissemination of information aimed at influencing the opinions or behaviors of large numbers of people. As opposed to impartially providing information, propaganda in its most basic sense presents information in order to influence its audience. Propaganda often presents facts selectively (thus lying by omission) to encourage a particular synthesis, or gives loaded messages in order to produce an emotional rather than rational response to the information presented. The desired result is a change of the attitude toward the subject in the target audience to further a political agenda."

Det er et tv-program som omhandler en pastor som vil spre sitt budskap og kanskje så litt frø oss seerne sine... det er propaganda.. punktum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...