Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor vil du konfirmere (bekrefte) at du tror på Jesus Kristus som Guds sønn hvis du ikke tror på Jesus Kristus som Guds sønn?

Konfirmanten bekrefter ingenting under konfirmasjonen i DNK. Det er Gud som bekrefter sine løfter.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du konfirmere (bekrefte) at du tror på Jesus Kristus som Guds sønn hvis du ikke tror på Jesus Kristus som Guds sønn?

Konfirmanten bekrefter ingenting under konfirmasjonen i DNK. Det er Gud som bekrefter sine løfter.

Det ligger en tydelig logisk felle her.

Lenke til kommentar
Overhodet ikke. Det kan være veldig lærerikt, også tar det seg gjerne bedre ut.

Hva er det som kan være lærerikt og tar seg bedre ut?

Jeg regner med du sammenligner med humanistiske versjonen.

Selv kan jeg ikke se noe annet enn at en seremoni som har sin rot i bl.a kritisk tenkning er mye bedre enn fortsatt inndoktrinering av religiøse dogma og godtakelse av påstander uten bevis.

Bunad og dress er vel felles for eksteriøret bortsett fra de flagrende hvite gevantene en får tredd over finstasen så søljer, mansjettknapper og slipsnåler hagler, jeg ser ikke hva som tar seg så godt ut her heller.

Den eneste grunnen jeg kan se for å konfirmere seg i kirka er om det har store økonomiske konsekvenser i tilfelle slekta er så hyklerske at de ikke gir penger i like stort monn om en konfirmerer seg humanistisk.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Bør Frelsesarmeens Ungdom få penger av staten?

Selvsagt bør dem ikke det! Det kan ikke være slik at man har et sett med tilskuddsregler for en type arbeidsforhold og et annet sett med mer vassere regler for dem som av personlige årsaker ikke liker de etiske retningslinjene som er satt. Det er lite en kan gjøre med de diskriminerende holdningene, men det er bekymringsfullt om skattepengene våre skal støtte den slags uskikker.

Lenke til kommentar
God Morgen Norge på TV2 hadde i morges temaet: Ungdom og Tro. Du kan se klipp fra sendingen her.

Intressant! Håper religion kan bli mer vanlig å diskutere her i landet.

Hva var så interessant med dette?

Hva mener du med å diskutere religion? Du mener stille spørsmål ved religioners validitet?

Lenke til kommentar
God Morgen Norge på TV2 hadde i morges temaet: Ungdom og Tro. Du kan se klipp fra sendingen her.

Intressant! Håper religion kan bli mer vanlig å diskutere her i landet.

Hva var så interessant med dette?

Hva mener du med å diskutere religion? Du mener stille spørsmål ved religioners validitet?

Syns det var intressant nok at norsk tv tør å ta opp teamet religion i det hele tatt. En debatt som jeg syns er veldig fraværende i norsk tv. Selvfølgelig ikke så spennende som debattene i utlandet men det er en start.

Lenke til kommentar

Jeg fant meg selv i en religiøs debatt i en 2-3 timer i natt, hvor debatanten etter hvert hengte seg fast ved at jeg selvfølgelig ikke kunne tro fordi jeg var trangsynt og ikke var mottakelig for gud. Jeg måtte prøve å oppnå tro.

Han spurte om jeg ikke kunne prøve i et år, hvorpå jeg svarte at hvis jeg skulle prøve å finne den rette religionen blant alle de tusen som finnes så hadde jeg rett og slett ikke hatt tid, selv om jeg egentlig syns det var enormt trangsynt av han selv.

Hva syns dere? Er det trangsynt av ateister å ikke prøve å finne religion?

Lenke til kommentar

De har bevisbyrden. Så enkelt er det. Jeg kan kalle deg transynt for ikke å tro på julenissen, og kreve at du "prøver" for ett år før jeg aksepterer at du har prøvd.

Kristne er like "trangsynte", de har jo akseptert Jesus og utelukket 99.9% av alle gudene som har blitt trodd på gjennom tidene. Men de trenger tydeligvis ikke 1 år som Muslim før de bestemmer seg.

Igjen, den som legger ned påstanden har bevisbyrden. Ikke den som er skeptisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...