Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.dagbladet.no/2009/03/23/nyheter...enriks/5431481/

Noen som har tipset, ja?

Fantastisk! :D

EDIT:

- Min hensikt med artikkelen er å fremme kritisk sans i forhold til det som står i lærebøkene. Det er viktig at elevene får et forhold til hva som er teori og hva som er vitenskaplig fakta. Jeg opplever at flere lærebøker presenterer teorier som om det skulle være fakta.

For en tulling. Han er ute etter å fremme sin egen religion. Og han vet heller ikke hva en vitenskapelig teori er.

Enda mer morsomheter:

Når vitenskapen sier at geologisk lag fra kambrium er 500 millioner år gammelt så er dette subjektiv gjetning. De har ikke noe redskap å måle dette med, men de sier at når de regner med at vind og vær sliter ned et visst antall cm av fjell over en million år, så kan de beregne hvor lang tid det tar for å skape f. eks et jord/steinlag på 1 meter.

Han påstår altså at 14C er den eneste radiometriske måten vi kan datere noe med, og at vi ikke har noen som helst måte, utenom å se på slitasje, å måle alderen på bergarter og lignende.

EDIT: Mailaddressen til Trond Baugen som skrev den artikkelen: [email protected] Noen som vil være med å rette opp i hans feil? Nei, ikke spamme han, men se om vi kan få noe fornuft ut av han.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Hovinds motargument mot Shermers 20 minutts lange tale var èn påstand.

Hva sa Hovind egentlig? Jeg gidder ikke se gjennom hele videoen for å finne det ene sitatet, og er det bare på 10-20 sekunder, så kan vel du eller andre sitere det for meg?

Han sa(fritt fra hukommelsen): Et fossil beviser ingenting med mindre det blir bevist at det fossilet fikk avkom.

Lenke til kommentar
Hovinds motargument mot Shermers 20 minutts lange tale var èn påstand.

Hva sa Hovind egentlig? Jeg gidder ikke se gjennom hele videoen for å finne det ene sitatet, og er det bare på 10-20 sekunder, så kan vel du eller andre sitere det for meg?

Han sa(fritt fra hukommelsen): Et fossil beviser ingenting med mindre det blir bevist at det fossilet fikk avkom.

Det er for det første feil, og er uansett en tåpelig påstand som ikke motbeviser noe som helst. Jeg ser ikke hvordan den kan ha feid unna 20 minutter med fakta og informasjon etc. om fossiler og hvordan de støtter evolusjon, eller hvorfor det sitatet får så stor fokus her inne.

Lenke til kommentar
Det er for det første feil, og er uansett en tåpelig påstand som ikke motbeviser noe som helst. Jeg ser ikke hvordan den kan ha feid unna 20 minutter med fakta og informasjon etc. om fossiler og hvordan de støtter evolusjon, eller hvorfor det sitatet får så stor fokus her inne.

Det er jo ikke verre enn å bruke 10 sekund på å si at det er feil.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne følgende:

Ekstremofiler.

Astrobiologi.

http://www.astrobiology.com/

http://astrobiology.nasa.gov/

http://rocinante.colorado.edu/~pja/astr3300/lecture11.pdf

Husk også at vann ikke nødvendigvis er påkrevd for at liv skal oppstå, kun liv som vi kjenner det.

@Ozi

Nå er jeg ikke den som er mest bevandret i religiøs litteratur, men jeg mener å huske noe med at du ikke skal fokusere på flisen i andres glugger mens du går rundt med en bjelke i ditt eget ;)

Anbefaler at du prøver deg i en debatt med en kreasjonist, holocaustbenekter, 9/11 eller 2012 konspiratør for å selv kjenne på kroppen hvordan dette er før du uttaler deg.

Jeg garanterer at du blir overrasket over hvor mye du selv må ha kontroll på for å beholde integriteten (i motsetnng til din "meddebattant") samtidig som du etter ca 5 min. får lyst til å gå å vaske deg grundig fordi du føler deg skitten av a ha vært eksponert for så mye idioti og feilinformasjon på en gang. Det gir faktisk et merkbart fysisk ubehag, i kid you not!

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
@Ozi

Nå er jeg ikke den som er mest bevandret i religiøs litteratur, men jeg mener å huske noe med at du ikke skal fokusere på flisen i andres glugger mens du går rundt med en bjelke i ditt eget ;)

Anbefaler at du prøver deg i en debatt med en kreasjonist, holocaustbenekter, 9/11 eller 2012 konspiratør for å selv kjenne på kroppen hvordan dette er før du uttaler deg.

Jeg garanterer at du blir overrasket over hvor mye du selv må ha kontroll på for å beholde integriteten (i motsetnng til din "meddebattant") samtidig som du etter ca 5 min. får lyst til å gå å vaske deg grundig fordi du føler deg skitten av a ha vært eksponert for så mye idioti og feilinformasjon på en gang. Det gir faktisk et merkbart fysisk ubehag, i kid you not!

Du har ikke peiling på hvor mye jeg diskuterer med kreasjonister, har 2 stk i klassen. Blir nesten en daglig diskusjon.

Lenke til kommentar
Må si jeg føler meg stolt over norges ungdom, men untak av dem fra muslimske land.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2993401.ece

Jeg ville ikke sagt at religion var viktig. Rare spørsmål, og hvordan kan man være kristen uten å tro på Gud?

En evt. årsak til misforståelsen kan være at man er medlem av et trossamfunn og forveksler det med å være troende, eller at man har verdier som en feilaktig regner som religiøse verdier når det egentlig dreier seg om felllesverdier. Å være religiøs handler i all hovedsak om å ha en bestemt tro. Religiøs praksis som dåp, slektskapsdogmer, kroppsmerking eller lignende har ingen betydning i henhold til trosspørsmålet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Religionslæraren argumenterte i dag at kristne sitt menneskeverd kom frå at Gud skapte alle og alle er difor like mykje verd. Vidare så sa ho at dei som ikkje trur på gud difor har eit problem med å forklare menneskeverd og difor, som ei løysing, kjem med påstanden utan noko grunn og han skal ikkje diskuterast.

Altså at for ateistiske humanistar er menneskeverd eit aksiom, og skal ikkje diskuterast. Det berre er sånn.

Nokre tankar og innspel?

Redigert: Skriveleif

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kunne du utdjupa litt? Eg kan alt for lite om etikk, og eg syntest argumentasjonsrekkja hennar om kvifor ateistiske humanistar har eit problem med menneskeverd verka grei nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...