Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke nødvendigvis endetiden er her hvert øyeblikk, men vi lever jo i de siste tider uansett. Hvis jeg ikke tar feil, snakker Bibelen om en endetid preget av kaos i hele verden. En syv år lang krig skal avsluttes med at Jesus setter sine føtter på Jorda atter en gang.

Hvis du ikke tar feil, hva mener forfatteren av bibelen din skal skje da? Tror forfatteren at det blir bedre eller verre etter at jesus skal vende tilbake?

 

Uansett om noen finner han eller ikke så har jeg ikke noen stor tro på at man klarer å identifisere knoklene. Han har neppe førerkortet med "Navn: Jesus Kristus, fødselsår: 0" i lommeboka. Men om de mot formodning skulle klare det så hadde det jo vært gøy om han var skikkelig balsamert og i relativt god stand sånn at tørrvaren kunne blitt stilt ut i en monter omtrent som noen av faraoene i Egypt.

 

Only God knows.

Hvilken av de?

 

Du blander katolisismen med kristendommen. Vi tror ikke på D7D.

Hvem er "vi"? Hva er D7D? (Det høres ut som nok en robot-figur fra Star Wars)

 

Ellers så morer det meg med litt intern splittelse hos de kristne. Kristne som påstår at andre kristne er ukristne fordi deres forvridde tolkning av noen fullstendig utdaterte eventyr er annerledes enn ens egen forvridde tolkning av de samme eventyrene. (PS. Jeg sier ikke at eventyr ikke kan være basert på en sann historie, akkurat som mange andre romaner)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har oppdaget det at det er lurt å linke til wikipedia eller urban dictionary om jeg bruker ord, uttrykk eller forkortelser som ikke sier seg selv for alle og en hver som ser det. Slipper mye unødig diskusjon da. F.eks. her om dagen så jeg det ble en lang diskusjon om uttrykket "male seg inn i et hjørne" i en tråd. Selv så trodde jeg det var ganske selvforklarende, men alle var ikke enig. Derfor vil jeg oppfordre alle andre til å begynne å linke til forklaringer om dere bruker "sære" uttrykk... Det tar ikke lange tiden å finne en god forklaring å linke til som regel.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Ja om bare alle var like godt drevet i å gi referanser og oppklaringer. Akkurat eksempelet du kommer med L4r5 er ikke akkurat forståelig at skal trenger en forklaring men det er jo en generell mangel på god nettetikett på internett generelt, det er bare å leve med og spør der en tror en kan få svar, visse brukere virker ikke alltid like interessert i å dokumentere påstander, men de er vel ofte lette å merke seg :)

 

Nå som Diskusjon.no (endelig) har oppgradert til nyere versjon av IPB så er det jo lett å lime lenker til ord og uttrykk, så det er kanskje noe folk kunne begynnt med.?

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Jeg har oppdaget det at det er lurt å linke til wikipedia eller urban dictionary om jeg bruker ord, uttrykk eller forkortelser som ikke sier seg selv for alle og en hver som ser det. Slipper mye unødig diskusjon da. F.eks. her om dagen så jeg det ble en lang diskusjon om uttrykket "male seg inn i et hjørne" i en tråd. Selv så trodde jeg det var ganske selvforklarende, men alle var ikke enig. Derfor vil jeg oppfordre alle andre til å begynne å linke til forklaringer om dere bruker "sære" uttrykk... Det tar ikke lange tiden å finne en god forklaring å linke til som regel.

 

Vel, nå dradde Kakestykke den diskusjonen rundt "å male seg inn i et hjørne" unødvendig langt da :) Men hadde jo vært greit, for jeg merker fortsatt at det er ord jeg støter på som jeg ikke forstår skikkelig :p Men pleier å finne ut av dem.

Lenke til kommentar
Ellers så morer det meg med litt intern splittelse hos de kristne. Kristne som påstår at andre kristne er ukristne fordi deres forvridde tolkning av noen fullstendig utdaterte eventyr er annerledes enn ens egen forvridde tolkning av de samme eventyrene. (PS. Jeg sier ikke at eventyr ikke kan være basert på en sann historie, akkurat som mange andre romaner)

Denne religiøse splittelsen vet jeg kan ødelegge familier. Jeg snakket med en kollega som hadde mistet kontakt med halve slekta fordi faren hans meldte seg ut av sekten. Slikt forekommer i Norge! Helt latterlig, men også leit for de det gjelder. Jaja, de kristne styrer som de selv vil.

Lenke til kommentar

Hva er så definisjonen av kaos?

Om en skal definere kaos ut fra prosentvis tidlig død i befolkningen av primater som ifølge arkaiske myter er "skapt", så er årene fra 1900 og fremover faktisk den fredeligste preioden på lenge.

 

Å se hvordan logiske kortslutninger og definisjonsaversjon hoper seg opp er alltid underholdende, spesielt hos teister :D

Lenke til kommentar
Forferdelige greier. Jeg sier ikke at ateismen har skylda, men i hvert fall ikke religion.

Wow! Du innser faktisk at religion IKKE har skylda for at statestikken for drap, tortur og krig har godt ned? Good for you :thumbup:

 

Jeg innser at det ikke er religion eller ateisme som har skylda for noen ting, men mennesker som misbruker det.

 

Men si meg en ting. Jeg er nemlig åpen for at en del ting ateistene her inne har sagt. Men hva tror du vil skje med en kristen som mister troa si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...