Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Noen som har noen innsiktsfulle innspill på "Åpen himmel: Salmer gjennom livet " som går nå på NRK? Hittil har det bare vært bibelsanger, med glade barn og ungdommer som springer rundt i snøen og synger. At det går rett før barne-tv gjør det nesten litt mistenkelig, men jeg skal holde konspirasjonsteoriene for meg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Suppose what your faith has said is essentially correct. Suppose there is a universal mind controlling everything, a god willing the behaviour of every subatomic particle. Well, every particle has an anti-particle, its mirror image, its negative side. Maybe this universal mind resides in the mirror image instead of in our universe as we wanted to believe. Maybe he's anti-god, bringing darkness instead of light.
Lenke til kommentar

Fikk dytta på meg et skriv fra jehvoas vitner, denne er så latterlig at jeg blir litt flau på vegnene av dem, den snakket om spiritisme og at døde mennesker ikke kan snakke til sine etterlatte, de sier ikke at folk ikke blir kontaktet med det de sier er AT DET ER SATAN, som prøver å lure folk.

Hele dritten var bare saten ditt og satan datt, og hva er bevisene for at det er satan, jo bibel vers, ikke noe annet, eneste bevisene de har er at det står det i bibelen.

Det hele er bare flaut og latterlig

Lenke til kommentar
Fikk dytta på meg et skriv fra jehvoas vitner, denne er så latterlig at jeg blir litt flau på vegnene av dem, den snakket om spiritisme og at døde mennesker ikke kan snakke til sine etterlatte, de sier ikke at folk ikke blir kontaktet med det de sier er AT DET ER SATAN, som prøver å lure folk.

Hele dritten var bare saten ditt og satan datt, og hva er bevisene for at det er satan, jo bibel vers, ikke noe annet, eneste bevisene de har er at det står det i bibelen.

Det hele er bare flaut og latterlig

Dette med at det er satan som lurer folk er jo en fin metafore å bruke da. Hvis man bruker den rett. :)

Lenke til kommentar

Teksten tar i bunn og grunn for seg et intervju med en som er er såkalt "Scientific Pantheist", som vil egentlig si at han er ateist med bestemte moralske og etiske verdier. Akkurat som humanister, eller alle andre ateister, bare at det er naturen og universet som er "the ultimate reality", i motsetning til himmelen hos kristne.

Den tar for eksempel for seg det at ateisme er et negativt laddet ord, som ble skapt som en motsetning til noe annet. Såkalt Scientific Pantheism er i bunn og grunn ateisme med sterke følelser for natur og virkelighet, uten at det beveger seg på et politisk eller tullete naturvernplan. De har medlemmer over hele fjøla, fra vegetarianere til jegere, og som han sier det så fint: "We have back-to-nature folk, and we have folk who believe passionately in colonizing space."

Det er et begrep brukt for å samle likesinnde ateister. Akkurat som at noen kaller seg liberalister. Man har f.eks. ateisme i bunn, og så et sett verdier som overbygg :)

Grunnen til at jeg ville dra det frem var rett og slett fordi jeg ville vise at det finnes mange "typer ateisme" også, og ikke bare dusinvis av teistiske sekter og religiøse grupper.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
New Scientist:

Humans may be primed to believe in creation

Born believers: How your brain creates God

---

Grunnen til at jeg ville dra det frem var rett og slett fordi jeg ville vise at det finnes mange "typer ateisme" også, og ikke bare dusinvis av teistiske sekter og religiøse grupper.

Det finnes også mange måter å ikke ha bart på, uten at vi gjør noe stort poeng ut av det...

...Bare at denne "ikke-barten" faktisk inneholdt et fast sett med etiske og moralske oppfordringer. Mener du også at human-etisk forbund er unødvendig? Det er akkurat samme greia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...