Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange buddhister er ateister. Confucianisme er en ateistisk religion.

Det der er en selvmotsigelse. Ateisme er ingen religion.

Så lenge flere mennesker står sammen om samme sak, er det en sosial gruppering på lik linje med andre personlige "religioner".

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
II kult el. kultus m1 (fra lat., av colere 'dyrke') religion omsatt i rituell handling, praktisk utøvelse av religion, gudstjeneste; nesegrus beundring, forguding personk-

Hehe :)

Tja, jeg kjenner svært få religiøse mennesker, og jeg vet ikke hvordan de få som jeg kjenner ser på ateister. Men jeg kjenner også svært få "militante" ateister, altså de som faktisk går til angrep på religion, men jeg kan skjønne hvorfor du sier slikt, fordi det er kanskje ikke så fryktelig festlig for alle å bli konfrontert religionen sin.

Men det skal litt til å angripe troen til en ateist, fordi en ateist har ingen tro.

Lenke til kommentar

Så klart fins det ingen militante ateister. Det er vel ikke noen som kan kjempe for "ingenting"?

Men ateistiske massemordere har det vært mange av. Men da har det ikke med tro å gjøre lenger, men av menneskets natur i seg selv, gudsløse ekstremideoligier (som er like ille som religiøse), og så videre.

Lenke til kommentar

Med militante ateister tenker jeg på folk som aktivt går inn i diskusjoner om religion og prøver å omvende troende :)

edit: For som du sier, så er det ikke noe som heter militante ateister (eller det kunne vært men det er det ikke) så begrepet går litt mot den mer fredelige måten å være aggressiv på.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Det finnes ingen absolutt fasit på forklaring av menneskers sosiale verden.

Eh... Javel nei. Så din fasit på gjennomsnittet av ateister finnes ikke allikevel? ;)

Det er en teori jeg har. Akkurat det samme som at den sosialkonstruksjonistiske teorien til Berger & Luckmann og Anthony Giddens strukturasjonsteori bare er en TEORIER, delvis oppbacket med empirisk forskning. Men det er ingen absolutt fasit (fordi samfunnet stadig er i endring) siden alt slikt er sosialt konstruert av menneskets handlinger.

@ Geirgrusom:

Nah, det er vel mer konformitetspress som brukes fra den fronten. Men slik er jo all debatt egentlig. :)

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Nah, det er vel mer konformitetspress som brukes fra den fronten. Men slik er jo all debatt egentlig. :)

Ja, for det er ikke jeg enig i :)

En trenger ikke tro noe som helst for å være ateist, det er ingen som tvinger deg til å mene noe som helst, det finnes ingen ritualer, eller dogmer.

Religion er konfomitetspress på grunn av at en person tilhører en viss menighet, og den menigheten forventer en spesifikk tro og oppførsel fra medlemmene, og dersom et medlem ikke følger disse, så passer ikke denne personen inn i menigheten. Ateister er som regel ikke med i noen menighet, og det forventes heller ingenting av slike ting fra ateister fra andre ateister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...