Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg klare å begrunne hva jeg mener her..hm.. la gå..

Alt er bygd i det små. Og svært ukomplekse byggestener blir til større byggestener. Byggestener uansett størrelse er ukomplekse fremdeles. Men sammensatt av enda flere byggestener er de relativt kompliserte, men likevel enkle. Komplesivitet kan være like mye arbeid som det er kompleks.

Det jeg mener å si er at den som har begynt i det små, kan trinnvis ende opp med noe som er mer kompleks enn han selv, likevel om starten var svært enkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis Gud er allmektig så kan han vel skape noe som er mer komplekst enn seg selv om det så skulle være nødvendig.

1. Allmektighet er umulig fordi det medfører paradokser.

2. Selv om vi godtar at allmektighet er mulig, betyr ikke dette at Gud eksisterer. Du kan bruke den samme argumentasjonen om Tannfeen eller Det flygende spagettimonsteret.

Lenke til kommentar
Hvis Gud er allmektig så kan han vel skape noe som er mer komplekst enn seg selv om det så skulle være nødvendig. Ting som "ingenting er umulig for Gud" bryter jo med vanlig logikk og muliggjør selv ulogiske ting.

Haha, vel, hvis en allmektig Gud kan klare å lage noe faktisk MER allmektig enn segselv, så tror jeg det annullerer hans allmektighet pr. definisjon.

S,

Lenke til kommentar

Jeg er ikke personlig kristen, og jeg har litt vanskelig for å se hvor mennesker og jorda passer inn i noe som helst. Jeg mener at universet - DET er svært det. Jorda vår, solsystemet vårt, og da naturligvis også oss selv.. vi er en ubetydelig parantes som, sett i litt perspektiv, oppstår og forsvinner på et øyeblikk.

Jeg synes det er veldig "trangsynt" (i manglen av et bedre ord) å se på mennesker som det ultimate eksemplet på hvor komplekst noe kan være. Godt mulig vi, ved hjelp av teknologi (=hjernen vår), klarer oss relativt bra på den planeten her. Men alt sett under ett tror jeg ingen bryr seg om oss. Sola er en stjerne, stjerner har en gitt levetid, dette er hevet over all tvil. Sola kommer til å vokse, for å så slukke, og alt liv på planeten vår kommer til å dø. Det kommer til å ta tid, og det er godt mulig vi har klart å lage oss noen feite romskip innen da. Men fortsatt er levealderen vår så lav at vi aldri kommer til å se noe annet enn det som er i "nærheten" uansett. Og det vil fortsatt være en ubetydlig parantes i universets historie at vi eventuelt klarte å lande på en annen planet en gang.

Universet sett under ett, kan ikke mennesker si "vi er så komplekse at vi må være skapt av en gud".

Uhm, litt usikker på hvor jeg skulle hen her. Men dersom det finnes en gud, tror jeg ikke det er én for hver planet eller hvert solsystem eller noe i den dur. Da er det én Supergud (!!) og han er ikke "vår". Og alt sett under ett tror jeg er mye mer komplekst enn vi noensinne kommer til å fatte begynnelsen på.

Lenke til kommentar
Og dette er mennskene som styrer landet vårt? Dette er ren galskap! Er faktisk overasket over den økende støtten høyt profilerte politikere på venstresiden gir Snåsamannen.

Jeg er også sjokkert! Ikke rart at Norge er det landet i Norden som gir desidert minst penger til forskning.

Til og med øverste representant for norsk medisinsk forskning og kompetanse går ut og forteller utrolige historier om håndspåleggelser.

Til det beste for menneskeheten: Disse "kreftene" må vil til bunns i slik at hele menneskeheten kan nyte godt av det, om det er reellt. Få snåsamannen inn i et laboratorie og forsk på han til "hemmeligheten" er avslørt.

Lenke til kommentar
Ifølge bibelen var Adam og Eva de to første menneskene på jorden. De hadde sex og fikk barn, bibelen er i mot incest. Hvordan fikk de da formert seg videre uten at ungene hadde sex med hverandre eller foreldrene?

Bibelen sier de var de første, ikke Gud ikke skapte fler.

Men det står det heller ingenting om i bibelen. Sååå..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har høyrt kreasjonistar som seier at dei hadde perfekt DNA så borna deira ville ikkje verte misdanna før MAAAAAAAAAAAANGE generasjonar seinare så incest-greia var ikkje så stor biggie.

Lenke til kommentar

Synd Norge ikke kommer lengre opp på den listen. Jeg stiller spørsmål ved om alle nordmennen som svarte i den undersøkelsen faktisk,vet helt sikkert hva evolusjonsteorien går ut på. Så sant ikke undersøkelsen spurte en spesefikk målgruppe , så opplever jeg at kunnskapen om evolusjonsteorien ikke er særlig stor i Norge. Virker ikke som om det er så mange som tar et klart standpunkt i saken. Jeg kan nemlig ikke huske fra grunnskolen at vi lært hva evolusjonsteorien innebar. Eller er jeg helt på jordet nå (?)

Lenke til kommentar
Synd Norge ikke kommer lengre opp på den listen. Jeg stiller spørsmål ved om alle nordmennen som svarte i den undersøkelsen faktisk,vet helt sikkert hva evolusjonsteorien går ut på. Så sant ikke undersøkelsen spurte en spesefikk målgruppe , så opplever jeg at kunnskapen om evolusjonsteorien ikke er særlig stor i Norge. Virker ikke som om det er så mange som tar et klart standpunkt i saken. Jeg kan nemlig ikke huske fra grunnskolen at vi lært hva evolusjonsteorien innebar. Eller er jeg helt på jordet nå (?)

Husker ingenting fra skolen om evolusjon. Læren om evolusjonsteoren har jeg søkt etter selv frivillig i bøker og internet.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg anta at de som svarer at de ikke "tror" kan deles inn i to grupper:

1. Forstår den ikke

2. Er kreasjonist og vil ikke akseptere den

Litt grov inndeling kanskje, men jeg tør tippe mange nordmenn befinner seg i gruppe 1. Det synes jeg ikke er spesielt oppsiktsvekkende og til og med forståelig. Teorien er komplisert og det er ikke alle som har interesse av den.

Det er verre med gruppe 2...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...