Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Har nå karret meg igjennom flere registrerings forsøk, så setter pris på seriøse svar.

Kun svar

Dette er kanskje litt corny, but here it goes.

Jeg var for ca. 1 time siden på vei hjem fra en kompis. Gikk å hørte på musikk, å tenkte ikke på noe spessielt.

Da jeg var kommet ca. halve veien så jeg, rett før jeg nådde den, en grein som hang fra et tre ned mot veien.

Jeg hoppet på ren impuls opp, å grep tak i enden av den, trass i at jeg ikke følte meg særlig "spretten".

Da jeg åpnet hånden igjen fant jeg tre små, grønne kongler..

Det hele var for meg underlig, å jeg kunne ikke ungå å få følelsen av å ikke se "poenget"

Jeg er ganske nedtrykt for tiden, å klarer ikke å se noen mening i det.

Jeg har på ingen måte tenkt til å utdype meg mere i denne sammenheng,

men de som føler for det kan svare etter egen lyst.

På forrhånd takk

PS.Jeg er ikke scuicidal å ber om meningen med livet eller noe

Du liker kaskje å bli dominert litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Dagbladet.no): De fleste husker nok sitt aller første kyss. For de fleste voksne Drøbak,

begynner det å bli en stund siden.

Men for Tonje Kristiansen Marken er det bare litt over ei uke siden hennes første kyss.

Det var på kirketrappa like etter at hun som 36-åring giftet seg med Bent Marken.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/22/547632.html

Vet ikke helt hva jeg skal si jeg..

Respekt, loco, oi da.. Klarer ikke helt bestemme meg.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Er et merkelig emne det der ja. Gjør hun dette bare fordi hun er religiøs? Kan hun forsvare valget sitt på en rasjonell måte? Er det viktig at folk har rasjonelle forklaringer på valgene sine? Hvor mange paralleller kan man trekke i forhold til andre problemer som blir skapt av slik tankegang. Hadde det vært negativt hvis flere hadde vært slikt? Negativt for samfunnet? Negativt for individene? Er det negativt for henne?

Av alt religiøst faenskap der ute, er dette egentlig noe å henge seg opp i?

Jeg vil si ja på det meste her. Men være litt forsiktig på den siste delen. Selv om jeg egentlig ser på det som noe negativt, og kan godt ha en liten diskusjon om slike ting. Så er det såpass ubetydelig i forhold til det store bildet, at vi bør ikke fokusere for mye på det.

Lenke til kommentar
(Dagbladet.no): De fleste husker nok sitt aller første kyss. For de fleste voksne Drøbak,

begynner det å bli en stund siden.

Men for Tonje Kristiansen Marken er det bare litt over ei uke siden hennes første kyss.

Det var på kirketrappa like etter at hun som 36-åring giftet seg med Bent Marken.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/22/547632.html

Vet ikke helt hva jeg skal si jeg..

Respekt, loco, oi da.. Klarer ikke helt bestemme meg.

Synes det er fint og romantisk jeg :)

Lenke til kommentar
Er et merkelig emne det der ja. Gjør hun dette bare fordi hun er religiøs? Kan hun forsvare valget sitt på en rasjonell måte? Er det viktig at folk har rasjonelle forklaringer på valgene sine? Hvor mange paralleller kan man trekke i forhold til andre problemer som blir skapt av slik tankegang. Hadde det vært negativt hvis flere hadde vært slikt? Negativt for samfunnet? Negativt for individene? Er det negativt for henne?

Av alt religiøst faenskap der ute, er dette egentlig noe å henge seg opp i?

Jeg mener absolutt ikke det er noe å henge seg opp i på den måten at man kritiserer henne personlig for hennes valg.

Hun har selvsagt full rett til å vente med all "kjæresteri" til hun gifter seg, det skal jeg aldri hakke på henne for.

Men.. Jeg syns kanskje litt synd på henne og eventuelle likesinnede, fordi jeg er redd de kan gå på en smell og bli meget skuffet når de oppdager realiteten i tingene de har spart så lenge.

Selvsagt ingen garanti for skuffelse, men jeg vil si risikoen er langt høyere enn i tilfeller hvor man "prøvekjører før man kjøper".

Men uansett, religiøs eller ei, respekt til henne for å ha motstått fristelser i 36 år. Det krever karakter.

Lenke til kommentar
Men uansett, religiøs eller ei, respekt til henne for å ha motstått fristelser i 36 år. Det krever karakter.

Kan du nevne et lignende eksempel som du respekterer, men som ikke inneholder det religiøse aspektet?

Uten problemer, da jeg ikke forstår det religiøse aspektet av hennes valg selv.

Jeg respekterer enhver som velger å vente med noe inntil det føles riktig ut fra deres personlige overbevisning, så lenge det er et valg som ikke går utover "uskyldige".

Gjør ikke du?

Lenke til kommentar

Hun forklarer det jo selv. Den eneste forklaringen hun kommer med er "Jeg har vokst opp i et kristent hjem". Det er årsaken.

Det kan jo riktignok være journalistene som har trikset litt. Men jeg syns årsaken hadde vært temmelig åpenbar uansett hva hun hadde sagt. Da det må være en uhyre liten minoritet av ateister som i hele tatt hadde kommet på en så absurd måte å straffe seg selv for sine positive, nydelige og naturlige lyster.

Nå bytter du vel på bruken av ordet respekt. Først snakket du om respekt på den måten at man bør se opp til personen for valget. Nå snakker du om respekt i form av å ikke ta fra personens rettigheter til å velge selv.

Selvsagt bør hun få velge selv. Det er ufattelig viktig at alle skal kunne velge slikt selv. Men jeg syns også det er et tåpelig og urasjonelt valg. Det er ikke effekten av religion på sitt verste, men kanskje noe av det mest smålige og mest tullete.

Lenke til kommentar
Hun forklarer det jo selv. Den eneste forklaringen hun kommer med er "Jeg har vokst opp i et kristent hjem". Det er årsaken.

Det kan jo riktignok være journalistene som har trikset litt. Men jeg syns årsaken hadde vært temmelig åpenbar uansett hva hun hadde sagt.

Jeg mente ikke at jeg ikke forsto som sådan, jeg mente at jeg ikke ser hvorfor noen religion vil preke dette, eller hvorfor noen få velger å faktisk følge det.

Jeg mente altså ikke "forstår ikke", men "har ikke forståelse for". Hovedsaklig fordi du stilte ditt første spm til meg med en tone som gjorde at jeg oppfattet at du "mistenkte" meg for å ha nogenlunde like holdninger som henne.

Nå bytter du vel på bruken av ordet respekt. Først snakket du om respekt på den måten at man bør se opp til personen for valget.

Njeei, ikke for valget direkte. Mer isolert sett, for evnen til å motstå fristelser så lenge. Som sagt, det krever karakter og viljestyrke i det vide og det breie. Det kan man beundre henne for, uavhengig av religion og sex.

Selvsagt bør hun få velge selv. Det er ufattelig viktig at alle skal kunne velge slikt selv. Men jeg syns også det er et tåpelig og urasjonelt valg. Det er ikke effekten av religion på sitt verste, men kanskje noe av det mest smålige og mest tullete.

Tåpelig og irrasjonelt? Hva som er tåpelig er jo meget subjektivt.

Irrasjonelt.. Nei, ser ikke helt den. Det er ikke fryktelig rasjonelt, men det er ikke fryktelig irrasjonelt heller vil jeg si.

Hvordan er det smålig?

Det er mye innen romantikk som virker fullstendig tullete på utenforstående ;)

Lenke til kommentar

Nå er det lenge siden jeg har skrevet i denne tråden. Det var jeg som kom med forslaget til å lage den i utgangspunktet. Mente vi trengte noe a la såpeboksen for religionsforumet. Så sendte en PM til min favorittmod og foreslo ideen siden han også stod bak Såpeboksen.

Desverre så har tråden blitt en slags ateistene og religionshaterene forumskafe til tider. Det var ikke helt det jeg så for meg når kom med forslaget, men det var vel ikke til å unngå at det ble slik. Religion står jo tross alt ikke så høyt i kurs hos de fleste på forumet her. Blir nesten en mobbmentalitet der bare religionshatere poster. Og det synes jeg er synd. Derfor har jeg ikke postet her på en stund.

Vel, nok om det og mer av noe annet. Jeg satt her og tenkte. Og som dere alle vet så er sene kvelder og tenkning sjelden noe som fører til noe positivt. Hvertfall ikke når man gjerne tar seg en øl eller to. Heldigvis så har jeg såpass vett at jeg visste å stoppe før jeg lå og prøvde å ringe eksen. Ikke at det hadde funket særlig bra, hu ene kan for tiden ikke fordra meg og hu andre nyter for tiden et opphold med gratis kost og losji det neste året. Litt begrensede reisemuligheter, men det finnes drawbacks med en hver situasjon. Ja hvor var jeg... Poenget som forsvant. Skal komme til det nå snart. Jeg satt altså og tenkte i disse sene nattestimer mens jeg nøt mitt hermitiserte brygg med 4,7 volumprosent med alkohol. LEste litt på forumet koste meg rett og slett. Så fikk jeg denne geniale tanken.

Hva om Gud er ekte?! Og hva hadde skjedd om han steg ned fra sin Himmelske Trone og ned på vår stakkrs klode. Tenk på alle de religiøse tekstene! La oss for ordens skyld konsentrere oss om de som omtaler den rette guden (hvilken av de det nå måtte være). Tenk når han ser hva vi har skrevet om han. Hva vi tror om han! Bibelen (om det nå er den rette tro osv.) har jo blitt skrevet om hundrevis, om ikke tusenvis, av ganger. Ting er fjernet. Ting er sikkert lagt til. Tenk når han leser dette. Mulig jeg er helt på jordet, men jeg ser for meg en grå gammel mann (kan være en dame også... Slapp helt av OTTAR. Det kan være en dame. Men jeg ser altså for meg en grå gammel man) som går inn i kirken. Opp til presten og tar bibelen fra ham. Så setter han seg ned på en benk i kirken og tar frem en rød kulepenn og begynner å rette! Etter at han har sittet med den noen timer så går han opp til presten og leverer den tilbake med "Karakter: 2(-) Vi må snakke sammen..." skrevet på siste side.

Noen som har tenkt noe lignende?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

BBC: Saudi cleric favours one-eye veil

A Muslim cleric in Saudi Arabia has called on women to wear a full veil, or niqab, that reveals only one eye.

_45076376_1.jpg

Sheikh Muhammad al-Habadan said showing both eyes encouraged women to use eye make-up to look seductive.

The question of how much of her face a woman should cover is a controversial topic in many Muslim societies.

The niqab is more common in Saudi Arabia and the Gulf, but women in much of the Muslim Middle East wear a headscarf which covers only their hair.

Sheikh Habadan, an ultra-conservative cleric who is said to have wide influence among religious Saudis, was answering questions on the Muslim satellite channel al-Majd.

Herregud, de må være usikker på sin egen seksualitet disse menneskene...

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...