Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Første innlegg

Siste innlegg

Jeg tror nok vi kan si at dine innlegg beviser sannheten av mitt orginalinnlegg.

Det vil ikke ha noen hensikt for meg å utdype mitt første innlegg. Det virker som om du har bestemt deg for hva du mener, og du bruker herskerteknikker for å rakke ned på meg.

Føler du at du vinner på den måten? ;)

Jeg kunne sikkert snudd herskerteknikkene og brukt dem mot deg, men da ville jeg synket ned til et nivå jeg ikke ønsker å være på.

I fall det er noen som ikke kjenner til begrepet herskerteknikker, så kommer det her:

De vanligste hersketeknikkene

- Latterliggjøring.

- Blande sak og person, kritisere personen og ikke det han eller hun står for.

- Gi skyldfølelse til motstanderen.

- Utestenge den eller de en ikke liker.

- Usynliggjøring gjennom å overse den andre.

- Dobbelt straff. Galt hvis du gjør det, men også hvis du lar være å gjøre det.

- Å holde tilbake informasjon.

- Stjele ideer fra andre gjennom å presentere andres ideer som sine egne.

- Rakke ned på andre.

- Overse den andre.

- Bruke vanskelig språk.

- Bruke tydelig negativt kroppsspråk når motstanderen snakker.

- Sette noen i bås, generalisere.

- Sette folk opp mot hverandre.

- Ha regler, men bryte dem når det passer en selv.

- Si at egne meninger gjelder maaange andre, ikke minst andre møtedeltakere.

- Oppsummeringskuppet. "Nå må vel alle ha sagt sitt, så.."

- Liksomdemokrati - du får være med, men jeg bestemmer.

- "Fint at du engasjerer deg, men.."

Vi kommer sannsynligvis til å debatere senere, men jeg håper at vi da kan klare å holde en saklig tone.

Edit: Og ja, tilfelle du lurer. Nei, jeg er ikke kristen.

Endret av holar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som at noen ikke er klar over dette men, en religiøs åpenbaring kan være helt virkelig - men det trenger ikke å ha noe med religion å gjøre.

Dersom du kunne bevise at det fantes engler, en himmel, religiøse fenomener og lignende så beviser dette ikke at kristendommen er noe en skal ta på alvor. Dersom gud eksisterer beviser det ikke at jesus eksisterer, og omvendt.

1. "Religiøs" åpenbaring/merkelig hendelse eller opplevelse

2. Person ser dette og knytter hendelsen/opplevelsen sammen med:

3. En religion

Selv hører jeg med til de som kan være åpne for at merkelige ting skjer fra tid til annen men selv om bibelen sier det er guds verk så forandrer det ikke mine meninger om religionens virkelige natur.

Ser du kors på veggen formet av lys eller solstråler så er det sikkert spesielt, men det finnes ikke noe hold for å knytte det opp mot religion og svelge det som god fisk.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Alt har sin naturige forklaring ja.... Selv om du tror du har sett farmor på veggen :dribble:

Det som ofte forundrer jmeg er hvor lett de tilskriver disse hendelesne akkurat SIN gud? Hvorfor ikke en annen gud? Hvordan kan de være så sikre på at det er akkurat deres gud som sender tegn lurer jeg på..?

Nå er jeg overbevist om at slike "tegn" har naturlig forklaring jeg da. Alt jeg har opplevd i mine snart femti år har ihvertfall hatt naturlige forklaringer, selv om et par av dem jammen var skremmende nok! Nå er jeg ikke av den lettskremte typen, ei heller av den typen som faktisk ser den nevnte farmora på veggen overalt og søker først og fremst en naturlig forklaring på slikt, sånn som skritt i trappen osv, som skyldes temperatur forandringer i huset, tæle osv...

Men innrømmer gjerne at dette HAR til tider skremt med ja... og skjønner at folk lett kan gå "fem på" når de fra før er lett påvirkelige ovenfor for slike fenomener... :)

Jeg har aldri sett verken spøkelser, drauger, nisser, troll, alver eller feer, men jeg har sett mye som ligner, for å si det sånn, og som hadde fått meg til å lure hvis jeg var av den lettskremte typen... :) Slikt er til for å skremme barn med det :)

Når det kommer til religiøse åpenbaringer er det en ting som har slått meg og det er at slike åpenbaringer skjedde oftere før... Nå om dagen er nok ikke folk like lettlurte og tenker mer kritisk, derfor lar vi oss ikke lure. Men fenomenet har gått ned i antall, ingen tvil om det.. :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Kødder du? HAHAHAHA!

Det måtte jo skje (at folk snur seg på religiøst vis til darwinisme). xD Det er vel katolikker dette da. De har jo en forkjærlighet for slikt. Skulle ikke forundre meg om Darwin anses som en gud om 1000 år. :p Makan altså. Det går tydeligvis ikke an å konkurrere mot menneskelig psykologi.

Ja ja, kanskje dette viser seg å være den mest effektive måten å spre kunnskap (?) om Darwin og evolusjon på.

A smaller minority contend it is the face of Carl Sagan, and should be viewed as a warning to those nonbelievers who have not yet seen his hit PBS series Cosmos: A Personal Voyage.

:wee:

"It's a stain on a wall, and nothing more," said the Rev. Clement McCoy, a professor at Oral Roberts University and prominent opponent of evolutionary theory. "Anything else is the delusional fantasy of a fanatical evolutionist mindset that sees only what it wishes to see in the hopes of validating a baseless, illogical belief system. I only hope these heretics see the error of their ways before our Most Powerful God smites them all in His vengeance."

Oh, the irony!

This stain, they claim, is the proof they have been waiting for.

Det sier litt.

(Det er ikke 1. april i dag, vel?)

Lenke til kommentar

Første gang jeg er enig i bruken av ordet "evolutionists", i hvert fall :p.

(Det er ikke 1. april i dag, vel?)
Det er The Onion.

EDIT:

In 1998, minister Fred Phelps posted the Onion article "'98 Homosexual-Recruitment Drive Nearing Goal" on his "God Hates Fags" website as "proof" that gay people were indeed actively trying to "recruit" others.[13]

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Onion#The...taken_seriously

ROFL :D.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg har byrja i 3. og har difor religion og etikk.

Vi gjekk gjennom kva religion og tru var, og lærarinna byrja og fortelje om at mange vert religiøse etter det ho kalla «religiøse opplevingar». Ho fortalte om ein av Jesu' apostlar som høyrde Jesus tale til honom. Eg tenkte ikkje så mykje over det.

Eg har vore sjuk i helga og har difor hatt litt for mykje youtube-tid og eg såg på ein dokumentar som heit «A Question of Miracles - Faith Healing» og i del 6 seier dei at ein kan no framkalle religiøse opplevingar i laboratoriet! Kanskje desse religiøse opplevingar berre er ein liten "malfunction" i hjernen og difor ingenting spirituelt?

Her er del 6:

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
"Religion og etikk"? De to har like lite med hverandre å gjøre som religion og fysikk.

Ethics: ethical motive: motivation based on ideas of right and wrong.

Synes det har ganske mye med hverandre å gjøre. Religion har jo sin egen etikk på samme måte som andre livssyn.

Lenke til kommentar
Eg har vore sjuk i helga og har difor hatt litt for mykje youtube-tid og eg såg på ein dokumentar som heit «A Question of Miracles - Faith Healing» og i del 6 seier dei at ein kan no framkalle religiøse opplevingar i laboratoriet!

Her er del 6:

James Randi er fantastisk, så takk for linken. Hans youtube-konto passer godt inn i subscribe-listen min.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...