Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Husker ikke, men mener det burde være aldersgrense for å melde seg inn :hmm:

Helt klart. Folk bør være voksen nok til å skjønne hva de melder seg inn i før de får lov. Gjerne 18 års aldersgrense. Valg av trossamfunn er et nokså tungt personlig filosofisk valg. Yngre personer kan fort gjøre noe overilt eller påvirkes for mye av familiepress. Det bør også være årlig medlemsavgift for å finansiere statskirken. Noe som også gjør at man er sikker på at de som er medlem vil være medlem.

Lenke til kommentar

Leser Mormons bok, må være den fjerde eller femte gangen jeg kommer over enda en "profeti" i en religiøs tekst. Helt latterlig at religiøse tar det for å være så overbevisende, når det absolutt ikke er noe nytt i religiøse tekster.

 

edit: ghost recon også ja...jaja.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Sekt mente Javon (1) var en demon

 

Det verste er at nyheter av samme kaliber er nesten daglige. Er det rart at religioner er en trussel for verdensfreden når religiøse stadig vekk finner på de sykeste ting?

 

Det virker som religiøsitet og sinnsykhet er proporsjonalt.

Sinnsykhet, tja. Religiøse har faktisk en mer stabil psyke hvis man skal tro et studie jeg leste en gang i tida. Nå skal man vel ikke legge for mye i det, husker ikke hvor jeg fant det eller om det faktisk var publisert i en skikkelig journal. I og med at vi vet at håp og optimisme er bra for deg så vil det jo likevel være naturlig å tro at det å tro/håpe på evig liv og evig lykke gjør deg sunnere i topplokket når det kommer til depresjoner o.l. Om noen kunne finne studiet hadde det vært knall, har ikke anledning til å google det fram nå, kunne vært greit å se om det kom fra Science/Nature eller Journal of Creation :p

 

Når det er sagt vet vi jo også at religiøse er generelt lavere utdannede, og har lavere IQ enn ikke-religiøse. For de uten kjennskap til statistikk høres dette sikkert helt forferdelig ut, men da forstår du ikke statistikk.

 

For ikke å snakke om at det er svært få ikke-religiøse sekter som sulter ettåringer.

 

Nå vet jeg ikke helt hvorfor jeg skrev dette innlegget, men men, synes det med den ungen var litt for grusomt til ikke å få et svar.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Sinnsykhet, tja. Religiøse har faktisk en mer stabil psyke hvis man skal tro et studie jeg leste en gang i tida.

Stabil psyke og sinnsykdom utelukker ikke hverandre. ;)

Man kan være stabilt sinnsyk. Altså ganske sinnsyk hele tiden :hmm:

Interessant!

 

Ikke "stabilt sinnsyk", men kanskje "sjarmerende sinnsyk"?

 

 

:!:

Lenke til kommentar
Hva er aldersgrensa for å melde seg ut av statskirka?

Husker ikke, men mener det burde være aldersgrense for å melde seg inn :hmm:

 

Hvorfor det? Aldersgrenser er til fordi barn ofte ikke er i stand til å forstå omfanget og konsekvensene av sine valg. Man har som kjent ingen kjente skadeeffekter av å være medlem. Melder man seg ut, kan man derimot bli revet bort fra Gud.

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Aldersgrenser er til fordi barn ofte ikke er i stand til å forstå omfanget og konsekvensene av sine valg. Man har som kjent ingen kjente skadeeffekter av å være medlem. Melder man seg ut, kan man derimot bli revet bort fra Gud.

Tror ikke alle er helt enige med deg i det gitt. Hva hvis den norrøne religionen er den rette og du døper din unge til hvitekrist? Niflheim er neppe morsommere enn sheol etter det jeg kan skjønne.

Lenke til kommentar
Hva er aldersgrensa for å melde seg ut av statskirka?

Husker ikke, men mener det burde være aldersgrense for å melde seg inn :hmm:

 

Hvorfor det? Aldersgrenser er til fordi barn ofte ikke er i stand til å forstå omfanget og konsekvensene av sine valg. Man har som kjent ingen kjente skadeeffekter av å være medlem. Melder man seg ut, kan man derimot bli revet bort fra Gud.

Fordi alle fortjener å velge selv. Jeg mener at alle fortjener å vite hvilke "valg" de har før de velger et trossamfunn. Selvfølgelig er dette ikke gjennomførbart i praksis. Selv om en aldersgrense blir satt så vil jo fortsatt et barn oppvokst i en kristen familie ganske sikkert bli kristent, mens et barn oppvokst i et hjem hvor foreldrene begge er ateister med stor sannsynlighet bli ateist(eller, for mitt vedkommende, agnostiker).

 

For å sette ting på spissen kan du jo tenke deg følgende: ville noen vært religiøse dersom de ikke var blitt påvirket av noen til å tro på Gud, Allah eller de Hinduistiske gudene(eller alle de andre religionene i verden)? Det tror ikke jeg..

Lenke til kommentar

Husker ikke, men mener det burde være aldersgrense for å melde seg inn :hmm:

 

Hvorfor det? Aldersgrenser er til fordi barn ofte ikke er i stand til å forstå omfanget og konsekvensene av sine valg. Man har som kjent ingen kjente skadeeffekter av å være medlem. Melder man seg ut, kan man derimot bli revet bort fra Gud.

Er du medlem risikerer du å bli revet bort fra FSM.

 

Med slik argumentasjon burde man kjøre helgardering, og heller ikke begrense seg til religion, men melde barna inn i alt av foreninger og organisasjoner, for man tar som kjent ikke skade av å være medlem. Hvis ikke kan man jo risikere at man går glipp av noe...!

 

Meh. Maken til presupposisjonistisk vås skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...