araziel Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hva er aldersgrensa for å melde seg ut av statskirka? 15 år, men du kan gjøre det tidligere med foreldrenes signatur, og t.o.m uten dersom det er problemer med det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Husker ikke, men mener det burde være aldersgrense for å melde seg inn Helt klart. Folk bør være voksen nok til å skjønne hva de melder seg inn i før de får lov. Gjerne 18 års aldersgrense. Valg av trossamfunn er et nokså tungt personlig filosofisk valg. Yngre personer kan fort gjøre noe overilt eller påvirkes for mye av familiepress. Det bør også være årlig medlemsavgift for å finansiere statskirken. Noe som også gjør at man er sikker på at de som er medlem vil være medlem. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Richard Dawkins har laget en ny serie,denne gang om Evulusjon. Serien heter: Richard Dawkins: The Genius of Charles Darwin og her er den første episoden. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Leser Mormons bok, må være den fjerde eller femte gangen jeg kommer over enda en "profeti" i en religiøs tekst. Helt latterlig at religiøse tar det for å være så overbevisende, når det absolutt ikke er noe nytt i religiøse tekster. edit: ghost recon også ja...jaja. Endret 13. august 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Richard Dawkins har laget en ny serie,denne gang om Evulusjon. Serien heter: Richard Dawkins: The Genius of Charles Darwin og her er den første episoden. Episode 2 er lagt ut her: http://richarddawkins.net/article,2925,On-...wkins-Channel-4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Ein podcast-episode eg tykkjer er veldig interessant. Er ein teolog og ein fysikar som diskuterer religion og vitskap. Nokre vil sikkert koma no og spy eld på meg for å skriva båe orda i same setning, men er faktisk interessant! http://www.cernpodcast.com/?p=21 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Sekt mente Javon (1) var en demon Det verste er at nyheter av samme kaliber er nesten daglige. Er det rart at religioner er en trussel for verdensfreden når religiøse stadig vekk finner på de sykeste ting? Det virker som religiøsitet og sinnsykhet er proporsjonalt. Lenke til kommentar
Shinganzer Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Sekt mente Javon (1) var en demon Det verste er at nyheter av samme kaliber er nesten daglige. Er det rart at religioner er en trussel for verdensfreden når religiøse stadig vekk finner på de sykeste ting? Det virker som religiøsitet og sinnsykhet er proporsjonalt. virker som? Lenke til kommentar
araziel Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Sekt mente Javon (1) var en demon Det verste er at nyheter av samme kaliber er nesten daglige. Er det rart at religioner er en trussel for verdensfreden når religiøse stadig vekk finner på de sykeste ting? Det virker som religiøsitet og sinnsykhet er proporsjonalt. Sinnsykhet, tja. Religiøse har faktisk en mer stabil psyke hvis man skal tro et studie jeg leste en gang i tida. Nå skal man vel ikke legge for mye i det, husker ikke hvor jeg fant det eller om det faktisk var publisert i en skikkelig journal. I og med at vi vet at håp og optimisme er bra for deg så vil det jo likevel være naturlig å tro at det å tro/håpe på evig liv og evig lykke gjør deg sunnere i topplokket når det kommer til depresjoner o.l. Om noen kunne finne studiet hadde det vært knall, har ikke anledning til å google det fram nå, kunne vært greit å se om det kom fra Science/Nature eller Journal of Creation Når det er sagt vet vi jo også at religiøse er generelt lavere utdannede, og har lavere IQ enn ikke-religiøse. For de uten kjennskap til statistikk høres dette sikkert helt forferdelig ut, men da forstår du ikke statistikk. For ikke å snakke om at det er svært få ikke-religiøse sekter som sulter ettåringer. Nå vet jeg ikke helt hvorfor jeg skrev dette innlegget, men men, synes det med den ungen var litt for grusomt til ikke å få et svar. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Sinnsykhet, tja. Religiøse har faktisk en mer stabil psyke hvis man skal tro et studie jeg leste en gang i tida. Stabil psyke og sinnsykdom utelukker ikke hverandre. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 For ikke å snakke om at det er svært få ikke-religiøse sekter som sulter ettåringer. Ikke så mange religiøse folk som gjør det heller da. Det hører heldigvis til untakene Lenke til kommentar
Essem Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Sinnsykhet, tja. Religiøse har faktisk en mer stabil psyke hvis man skal tro et studie jeg leste en gang i tida. Stabil psyke og sinnsykdom utelukker ikke hverandre. Man kan være stabilt sinnsyk. Altså ganske sinnsyk hele tiden Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Sinnsykhet, tja. Religiøse har faktisk en mer stabil psyke hvis man skal tro et studie jeg leste en gang i tida. Stabil psyke og sinnsykdom utelukker ikke hverandre. Man kan være stabilt sinnsyk. Altså ganske sinnsyk hele tiden Interessant! Ikke "stabilt sinnsyk", men kanskje "sjarmerende sinnsyk"? :!: Lenke til kommentar
Essem Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Et ustabilt sjarmtroll? Konemishandling? Nei og nei, dette går i surr. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Et ustabilt sjarmtroll? Konemishandling? Nei og nei, dette går i surr. Banke inn en spiker i konas kne med en fluffy bunny rabbit!? Lenke til kommentar
thadon Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg elsker deg PencilCase Lenke til kommentar
disippel Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Hva er aldersgrensa for å melde seg ut av statskirka? Husker ikke, men mener det burde være aldersgrense for å melde seg inn Hvorfor det? Aldersgrenser er til fordi barn ofte ikke er i stand til å forstå omfanget og konsekvensene av sine valg. Man har som kjent ingen kjente skadeeffekter av å være medlem. Melder man seg ut, kan man derimot bli revet bort fra Gud. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Hvorfor det? Aldersgrenser er til fordi barn ofte ikke er i stand til å forstå omfanget og konsekvensene av sine valg. Man har som kjent ingen kjente skadeeffekter av å være medlem. Melder man seg ut, kan man derimot bli revet bort fra Gud. Tror ikke alle er helt enige med deg i det gitt. Hva hvis den norrøne religionen er den rette og du døper din unge til hvitekrist? Niflheim er neppe morsommere enn sheol etter det jeg kan skjønne. Lenke til kommentar
edge Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hva er aldersgrensa for å melde seg ut av statskirka? Husker ikke, men mener det burde være aldersgrense for å melde seg inn Hvorfor det? Aldersgrenser er til fordi barn ofte ikke er i stand til å forstå omfanget og konsekvensene av sine valg. Man har som kjent ingen kjente skadeeffekter av å være medlem. Melder man seg ut, kan man derimot bli revet bort fra Gud. Fordi alle fortjener å velge selv. Jeg mener at alle fortjener å vite hvilke "valg" de har før de velger et trossamfunn. Selvfølgelig er dette ikke gjennomførbart i praksis. Selv om en aldersgrense blir satt så vil jo fortsatt et barn oppvokst i en kristen familie ganske sikkert bli kristent, mens et barn oppvokst i et hjem hvor foreldrene begge er ateister med stor sannsynlighet bli ateist(eller, for mitt vedkommende, agnostiker). For å sette ting på spissen kan du jo tenke deg følgende: ville noen vært religiøse dersom de ikke var blitt påvirket av noen til å tro på Gud, Allah eller de Hinduistiske gudene(eller alle de andre religionene i verden)? Det tror ikke jeg.. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Husker ikke, men mener det burde være aldersgrense for å melde seg inn Hvorfor det? Aldersgrenser er til fordi barn ofte ikke er i stand til å forstå omfanget og konsekvensene av sine valg. Man har som kjent ingen kjente skadeeffekter av å være medlem. Melder man seg ut, kan man derimot bli revet bort fra Gud. Er du medlem risikerer du å bli revet bort fra FSM. Med slik argumentasjon burde man kjøre helgardering, og heller ikke begrense seg til religion, men melde barna inn i alt av foreninger og organisasjoner, for man tar som kjent ikke skade av å være medlem. Hvis ikke kan man jo risikere at man går glipp av noe...! Meh. Maken til presupposisjonistisk vås skal du lete lenge etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå