Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Han omgikk en del av de mer bokstavelige tolknignene ved å hive veldig små steiner på homofile/utro ektemenn/folk som jobba på søndager og diverse andre folk en er kommandert til å steine til en blodpøl av det gamle testamentet. Se videoen av ham hos Google, ganske så underholdene :)

Det var helt klart en veldig subjektiv tolkning av forskjellige grunner, mest praktiske og etiske vil jeg tro, en driver ikke å steiner folk til døde for å ha noe å skrive om. Ikke friske mennesker ihvertfall :)

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i barndåp i helga. Leeenge siden sist jeg var i en kristen preken og slikt, og jeg må si jeg håper det blir lenge til nesten gang. Så mye svada om hvor små vi er i forhold til gud, og hvor mye vi skal prise denne skapningen er det sjelden jeg har hørt.

I tillegg begynte presten å snakke om hvor det ble av Jesus-tilhengerne fra 70-tallet, da det tydeligvis var en "bevegelse" på gang, og "alle" ble omvendt over natta.

Mulig temperaturen på over 30 glovarme gjorde sitt til at lunta mi ble kortere også, men... :hmm:

Lenke til kommentar
Var i barndåp i helga. Leeenge siden sist jeg var i en kristen preken og slikt, og jeg må si jeg håper det blir lenge til nesten gang. Så mye svada om hvor små vi er i forhold til gud, og hvor mye vi skal prise denne skapningen er det sjelden jeg har hørt.

Sist jeg var i barnedåp (2-3 år siden) var det en fyr som satt bak meg og sang 30dB høyere enn alle andre - rett inn i ørene på meg. Jeg var så mektig irritert over hele opplegget fra før og når den fyren der attpåtil ikke tok hintet når jeg holdt meg for ørene så rant det over for meg. Dvs. jeg holdt kjeft til etter den forbanna jævla seremonien og resten av dagen.

Jeg bestemte meg for å ikke være med på en eneste barnedåp resten av mitt liv. Hittil har jeg bare boikottet én men jeg boikotter så snart det dukker opp nye invitasjoner. Barnedåp er ikke bare en pest og plage for oss som ikke deler det religiøse synet til den aktuelle presten/kirka man skal i, men er også respektløst ovenfor barnet. Jeg kan rett og slett ikke støtte opp om foreldre og faddere som lover på tro og ære å hjernevaske ungen etter beste evne inn i deres egen religion. Hvor ble det av religionsfriheten? Hvor ble det av respekten for barnets egne valg? Skal ikke barnet få lov til å bestemme selv hva det vil tro på? Religiøs overbevisningen er en personlig sak man absolutt bør få lov til å velge selv. Helt uten noen massiv vervekampanje fra familien med skrekkhistorier om helvete og lokking og luring om himmel og tilgivelse.

Foreldre som skjønner at disse religiøse seremoniene er forsøk på hjernevasking og respektløs innmelding av barnet i en personlig interesseorganisasjon det kanskje ikke ønsker å meldes inn i, (når det blir gammelt nok til å vurdere sånt selv), har jeg ikke mye respekt for. Ikke har de innsikt i hva de utsetter barnet for og ikke har de respekt for hva en barnedåp (eng. Christening) egentlig er for noe.

Tenk om barn hadde blitt innmeldt i f.eks Senterpartiets ungdom eller FrpU i en alder av 6 måneder. Hadde ikke det vært en respektløs form for indoktrinering av foreldrenes meninger? Evt. om det hadde vært obligatorisk med innmelding av intetanende barn i en annen organisasjon som barnet selv muligens ikke vil støtte selv i framtida?

Dåp er en respektløs, forkastelig og ondskapsfull uvane blant norske foreldre. Hvit kjole, pene klær, festmiddag osv er et romantisert alibi for det respektløse man utsetter barnet for. Aldri mer barnedåp for meg. Dåpsgave også. Men jeg er ikke kjip så jeg gir en navnegave i så god tid som mulig før dåpen skal være, med beskjed om at den skal åpnes med en gang. Sist navnegave gled rett inn blant bibelhistoriene: Den store eventyrboka.

Håper flere innser galskapen, boikotter seremonien og sier sin ærlige mening om hva de synes om barnedåp til flere.

Lenke til kommentar
Dere glemmer at babyer er syndige drittsekker som trenger å bli renset, så ikke Jesus fordømmer dem for all evighet.

akurat der er jeg enig med jesus, babyer er noen beist,

alle vet jo at flere ganger tar de over barnehager og spsier de som jobber der.

for å ikke snakke om de gjengene med babyer i storbyer som gjeng voldtar gamle damer.

DØD til ALLE under 2

Lenke til kommentar
Hvor ble det av religionsfriheten? Hvor ble det av respekten for barnets egne valg? Skal ikke barnet få lov til å bestemme selv hva det vil tro på?

Mange, spesielt Richard Dawkins, jobber for denne saken. Den eneste løsningen som jeg håper at vi en gang kan innføre, er aldersgrense for religion: 16 år.

Dvs. at registrerte høytider som dåp ikke kan gjøres før personen er fylt 16 år, og det samme gjelder innmelding i trossamfunn.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på innflytelsesrike enkeltpersoner. Jobber HEF for en slik aldersgrense? Hvis ikke aldersgrense, hvordan mener de det skal kontrolleres/begrenses? HEF har vel humanistisk navnefest som svar på dåp, mange vil snu spørsmålet rundt.

Lenke til kommentar

HEF jobber for religionsfrihet, og ett av målene var å få bort formålsparagrafen i norsk skole. Denne ser nå ut til å bli redusert fra

Grunnskolen skal i samarbeid og forståing med heimen hjelpe til med å gi elevane ei kristen og moralsk oppseding, utvikle evnene og føresetnadene deira, åndeleg og kroppsleg, og gi dei god allmennkunnskap, slik at dei kan bli gagnlege og sjølvstendige menneske i heim og samfunn.

Den vidaregåande opplæringa skal ta sikte på å utvikle dugleik, forståing og ansvar i forhold til fag, yrke og samfunn, og hjelpe elevane, lærlingane og lærekandidatane i deira personlege utvikling. Den vidaregåande opplæringa skal vere med på å utvide kjennskapen til og forståinga av dei kristne og humanistiske grunnverdiane, den nasjonale kulturarven vår, dei demokratiske ideane og den vitskaplege tenkjemåten og arbeidsmåten.

til

Opplæringa i skole og lærebedrift skal opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt. Ho skal byggje på respekt for menneskeverdet og på åndsfridom, nestekjærleik, likeverd og solidaritet, slik desse grunnleggjande verdiane kjem til uttrykk i kristen og humanistisk tradisjon og i ulike religionar og livssyn og slik dei er forankra i menneskerettane. Opplæringa skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Opplæringa i skole og lærebedrift skal opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt. Ho skal byggje på respekt for menneskeverdet og på åndsfridom, nestekjærleik, likeverd og solidaritet, slik desse grunnleggjande verdiane kjem til uttrykk i kristen og humanistisk tradisjon og i ulike religionar og livssyn og slik dei er forankra i menneskerettane. Opplæringa skal fremje demokrati, likestilling og
vitskapleg tenkjemåte
.

:thumbup:

No vart eg litt stolt over HEF (eg er medlem) :D

Lenke til kommentar
....

Er det ikke litt dobbeltmoral å jobbe i mot religiøse tradisjoner som barnedåp samtidig som de tilbyr sin egen versjon? Jeg synes det blir galt å gjøre en tradisjon på noen andres vegne når de er for unge til å bestemme seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...