Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Mange vil mene det er den beste starten. Selv synes jeg den er bra, men er mye spesielle begreper og filosofi i starten av boken som gjør vanskeligere å forstå enn andre bøker. Boken er ment som et angrep på alle religioner, og bygger derfor mye på tenkning nettopp rundt dette: argumenter for og imot, moraler, kreasjonist-argumenter, sekularisme (usa), div. teorier og paradokser.

Boken er veldig bra, jeg tror den vil passe selv om den ikke bare er rettet mot kristendommen. Den har definitivt konvertert mange mennesker.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den er også veldig bra. Definitivt min favoritt i sjangeren (ved siden av god delusion), men den handler mest om fundamentalisme så vet ikke om det vil passe for (dine) kristne bortsett fra noen av kapitlene som handler generelt om mennesket (hjernen) og gudstro. Det er nettopp dette han tar sin doktorgrad på nå tror jeg, som nevrolog (skrives det neurolog? kanskje to forskjellige ting).

edit: Det er nå en stund siden jeg har lest den, men det han skriver om Islam husker jeg spesielt godt. Det er mye interessant data og fakta om muslimer, og hva slags holdninger flertallet faktisk har (bla. for apostasi). Boken inspirerte meg øyeblikkelig til å skrive om det her (link), og er etter min (subjektive) mening det mest interessante i boken.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Sender deg en melding istedet jeg, burde kanskje ikke ta dette her.

En stund siden jeg har lest disse bøkene nå, jeg ble nesten kvalm på det (lei) etter å ha lest Hitchens, Dawkins og Harris bøker på rad. Har siden lest fiction som Star Wars :) og Harris' Imperium/Pompeii. Føler at interessen begynner å ta opp igjen, så hvis noen har noen anbefalinger så tar jeg gjerne imot. (Helst noe av andre enn de tre-fire kjente.) Har noen feks. lest denne?

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Kan anbefal disse som jeg fikk i siste forsendelse:

"The Stuff of Thought: Language as a Window into Human Nature"

Steven Pinker; Hardcover; $19.77

"The Accidental Mind: How Brain Evolution Has Given Us Love, Memory, Dreams, and God"

David J. Linden

"Final Theory: A Novel"

Mark Alpert

"God: The Failed Hypothesis. How Science Shows That God Does Not Exist"

Victor J Stenger

Fin og variert lesing.

Anvbefaler også Michael Shermers "Why people believe weird things"

Knallbok.

Det samme gjelder Phil Plaits Bad astronomy, nyttig for den som vil klarne opp i dagligdagse vrangforestillinger om ting vi ikke tenker på er feil engang ;)

Lenke til kommentar

"How the Mind Works"

Stephen Pinker. Et mekanistisk, evolusjonistisk syn på psyken; beskriver hvordan hjernen består av enkeltdeler som utfører spesialiserte oppgaver, som til sammen utgjør det vi kjenner som "jeget". Uforlignelig.

"A Mind of its Own"

Cordelia Fine viser oss på en uanstrengt og morsom måte hvor ufri viljen vår er. Veldig god, og leseopplevelsen er preget av "hvordan visste hun at jeg tenkte akkurat det?". Godt skrevet, hundrevis av referanser og aha-opplevelser.

"Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon"

Daniel Dennett forteller oss det vi alle bør vite: Hvordan religion som naturfenomen blir til, utvikler seg og ter seg i samfunn vi kjenner. Etter å ha lest den, er er det ikke mange spørsmål man sitter igjen med.

Til sammen får man et ekstremt godt innblikk i hvordan hjernen fungerer mtp. sprø hypoteser; hvor styrt vi er av ubevisste prosesser, følelser og fikse ideer, og hvordan disse sprer seg og fungerer i menneskesamfunn. Dette er bøker man blir både utdannet og dannet av.

Lenke til kommentar

Holdt på å glemme Quirkology av Richard Wiseman.

Her får du et innblikk i alt det rare som skjer i hodet på folk og hvorfor det skjer og hvorfor vi ikke kan gjøre noe med det om vi blir tatt på senga.

Men du blir litt klar over ting og vil garantert kjenne igjen dine eller andres små særegenheter.

Bøkene kjetil02 nevner er også et must, har tilgode å lese"A Mind of its Own" men skriver en lapp og henger den i panna tenker jeg.

Lenke til kommentar
Liker ikke det intervjuet, begge kunne holdt seg mer saklig. Synes det er merkelig og skuffende at Dawkins ikke går faktisk mer til angrep.

Eh, dette er da en gigantisk selvmotsigelse. Du mener Dawkins burde vært mer saklig samtidig som du mener han burde gått mer til angrep?!

Hva mener du var usaklig her ved Dawkins?

Lenke til kommentar

Man kan laste den ned gratis på pdf også. :)

The first four trumpet blasts will announce four powerfully destructive events that will bring about the total collapse of the United States, the United Kingdom, Canada, Australia, New Zealand, and some countries of Western Europe. The direct effect of all four events is first and foremost upon the United States.

Så en fin en fra tredje trompet eller hva de nå kaller det.

The initial destruction from this event will include several large cities. It will make the devastation from Hurricane Katrina appear extremely small by comparison. The destruction of property will be beyond measure, but the destruction of life will be far greater. The death toll will be in the tens of millions.
Lenke til kommentar

Og fordi det er forkastelig forbruk at verdens skoger.

Edit: Jeg fikk forresten litt ekstra forståelse over hvor patetisk menneskearten faktisk er i dag. Jeg kom i en diskusjon om hvor ubrukelig ekteskap egentlig er med venninne fra mange år tilbake. Og når jeg gav gode argumenter, som hun ikke klarte å argumentere mot. I stedet for å gi opp, så gikk hun i en slags benektelse. Jeg kunne se at selvmotsigelsene hennes skapte store problemer i logikken hennes. Men hun nektet å akseptere dem, så i stedet prøvde hun å komme seg vekk. For å unngår konflikten. Hun hadde en egen sannhet, og den var riktig uansett. Dette er veldig typisk mennesklig oppførsel som jeg rett og slett ikke forstår. Men nå har sett med mine egne øyner, og nå forstår litt bedre. Ca. 40 sekunder senere så jeg en slosskamp mellom to hannmennesker. Så uansett hvor stor avsky jeg alltid har hatt for mennesker, er den veldig aktiv nå. Og jeg må bare få det ut. Jeg hater mennesker. Jeg hater meg selv og de fleste andre enda litt mer. Vi har en massiv hjerne som gjør at vi kan skape f.eks atombomber. Men vi holder ikke det ansvaret som kommer med slike egenskaper.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Edit: Jeg fikk forresten litt ekstra forståelse over hvor patetisk menneskearten faktisk er i dag. Jeg kom i en diskusjon om hvor ubrukelig ekteskap egentlig er med venninne fra mange år tilbake. Og når jeg gav gode argumenter, som hun ikke klarte å argumentere mot. I stedet for å gi opp, så gikk hun i en slags benektelse. Jeg kunne se at selvmotsigelsene hennes skapte store problemer i logikken hennes. Men hun nektet å akseptere dem, så i stedet prøvde hun å komme seg vekk. For å unngår konflikten. Hun hadde en egen sannhet, og den var riktig uansett. Dette er veldig typisk mennesklig oppførsel som jeg rett og slett ikke forstår. Men nå har sett med mine egne øyner, og nå forstår litt bedre.

Dette fenomenet har jeg også oppdaget. Jeg hadde, her om dagen, en diskusjon med min religiøse mor om "det ondes problem". Da jeg presset på med argumenter som viste selvmotsigelsene i hennes argumenter, gikk hun veldig ned på defansiven og ønsket øyeblikkelig å skifte diskusjonstema.

Dette viser vel bare at vi, mennesket, ikke er så mye bedre utviklet enn andre dyr. Vi har enda de dyriske instinktene som gjør at, når vi ikke kan forsvare oss lenger, forsøker vi å flykte (eller, hvis man er intellektuelle nok, akseptere at man tar feil).

Endret av EIFF
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke folk flest har mulighet til å henge med på det nivået av logikk og argumentasjon vi er vant til her på forumet. Da ender man opp med at de føler seg angrepet, og går umiddelbart i forsvarsposisjon, eller stikker av. Fight or flight.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...