Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så det finnes forskjell på eksplisitte og ikke-eksplisitte ateister? Og innenfor eksplisitte ateister finnes det variasjoner? Tror du alle her på forumet er enig i det?

 

Jeg driter i om folk er uenige. Dette er definisjonene. Hvis folk påstår at ateisme er en religion og at alle ateister benekter alt overnaturlig, så la dem drite seg ut.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å diskutere og å informere.

 

- Hei, jeg er fotballspiller. I går fikk jeg gult kort for hands.

- Å, jeg trodde fotballspillere kunne ta ballen med hendene?

- Nei, hvor har du hørt det?

- Jo, jeg kjenner en fotballspiller, han sier han bruker hendene mer enn føttene.

- Åja, men da er han jo keeper!

- Nei, han er fotballspiller!

- Keepere er også fotballspillere

- Hva, finnes det flere definisjoner?

- Nei, keepere er en delmengde av fotballspillere. Det er ikke noe å diskutere.

Endret av isbit
Lenke til kommentar

Tingen er at formuleringen av definisjonen forrandrer utdypningene.

 

Slik du definerer det (Som faktisk er min favoritt, dog 'motsatte' er et litt drøyt ord), åpner opp for muligheten at barn kan være ateister. At alle barn faktisk er ateister i følge den definisjonen. Og det liker ikke teistene.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Den a-en sier definisjonen rett ut. Jeg synes ikke det er noe drøyt å si at a-en snur meningen med ordet til det motsatte.

 

teistisk, ateistisk

troende, ikke troende

religiøs, ikke religiøs

tror på gud(er), tror ikke på gud(er)

 

Wikipedia skriver:

Ateisme kommer fra gresk atheos og kan oversettes med «uten gud, som benekter gudene, gudløs, ugudelig, eller forlatt av gudene». Ateisme som standpunkt vil si fravær av gudstro eller benekting av teisme.
Lenke til kommentar
Den a-en sier definisjonen rett ut. Jeg synes ikke det er noe drøyt å si at a-en snur meningen med ordet til det motsatte.

Gidder ikke å henge meg mer opp i det der, er så godt som ubetydelig uansett.

 

teistisk, ateistisk

troende, ikke troende

religiøs, ikke religiøs

tror på gud(er), tror ikke på gud(er)

 

Wikipedia skriver:

Ateisme kommer fra gresk atheos og kan oversettes med «uten gud, som benekter gudene, gudløs, ugudelig, eller forlatt av gudene». Ateisme som standpunkt vil si fravær av gudstro eller benekting av teisme.

Ut i fra dette tolker jeg at du egentlig er enig. At det finnes mange forskjellige definisjoner på ateisme. Alle er innenfor samme området. Men de er ikke helt like.

Lenke til kommentar

Fra gammelt av er ateisme å benekte gud. Men ingen intelligent person vil kunne benekte muligheten 100%, som gjør den definisjonen ubrukelig. Problemet er at nesten alle bruker den (Av dem som ikke diskuterer mye religion i hvert fall).

 

Teisme er en sak for seg selv ja, men jeg har ikke sett så mange diskusjoner om det.

Lenke til kommentar
Fra gammelt av er ateisme å benekte gud. Men ingen intelligent person vil kunne benekte muligheten 100%, som gjør den definisjonen ubrukelig. Problemet er at nesten alle bruker den (Av dem som ikke diskuterer mye religion i hvert fall).

 

Teisme er en sak for seg selv ja, men jeg har ikke sett så mange diskusjoner om det.

Vil gjerne ha kilde til det som er uthevet. Bortsett fra det, du behøver ikke nødvendigvis utelukke enhver sjans for at en gud eksisterer bare fordi du sier at en gud ikke finnes. De fleste er enige om at tannfeen ikke eksisterer og sier derfor at den ikke gjør det, ingen vil henge seg opp i den mikroskopiske sjansen for at det kan faktisk eksistere. Det er kun de prinsipielle og sære definisjonen av "ateisme" blir et problem for, det blir ganske enkelt for flisespikkeri å kverulere om at definisjonen tilsier at ateister ikke godtar en sjanse (noe de gjør etter den faktiske definisjonen).

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Heidning passar meg fint:

heidning m1 (norr heiðingi; av heiden)

1 heiden (1) person misjonen mellom h-ane

2 udøypt, nyfødd barn

3 gudlaus, ukristeleg person, ateist, fritenkjar han var reinspikka h-

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Erstatt homofile med mennesker med en annen hudfarge. Er det greit å fortsette å diskriminere mennesker med en annen hudfarge fordi det å innføre lover som fjerner offentlig diskriminering uansett ikke bidrar til anerkjennelse blant rasister?

 

(...)

Gleder meg til å se svaret ditt.

 

Du tar det på kornet, og jeg alluderer også til det samme i svaret mitt. Takker for hyggelige ord! :)

Lenke til kommentar
Fra gammelt av er ateisme å benekte gud.

Vil gjerne ha kilde til det som er uthevet.

Det finnes kanskje. Men gidder ikke å lete. Selv står jeg for den meningen basert på egne erfaringer, og diverse religionsrelaterte greier på internet. Ikke at det på noen måte er bevis.

Bortsett fra det, du behøver ikke nødvendigvis utelukke enhver sjans for at en gud eksisterer bare fordi du sier at en gud ikke finnes.

Nei, og jeg tror ikke noen har påstått det heller. Utenom hvis de "benekter" gud. Da må de utelukke enhver sjangse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...