Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Overdrevne bekymringer er et problem som kan hjelpes på. Dvs. ikke bare ved overbevisning om at dette går bra, men også medisinsk. Vi mennesker er født og oppvokst forskjellig og har hver vår hjernekjemi. Akkurat som folk er tykke eller tynne, har blå eller brune øyne osv. Hjernekjemien har mye å si for hvordan man føler seg i det daglige. Noen er sprudlende energiske og glade nesten hele tida. Andre er nesten kontinuerlig deprimerte og plaget med fobier. Dette kommer av ulik normalbalanse i hjernekjemien. Dersom balansen er ufordelaktig så kan den påvirkes av medisiner man får på blå resept.

NB. Jeg prøver ikke å sverte deg på noe vis her, bare opplyse om at det finnes måter å redusere konstante bekymringer for alt mulig.

I denne sammenhengen er kanskje ikke religion så veldig hjelpsom heller siden mange religioner plasserer en rekke trusler over hodet på folk. Noe som kan gi ytterligere bekymringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I denne sammenhengen er kanskje ikke religion så veldig hjelpsom heller siden mange religioner plasserer en rekke trusler over hodet på folk. Noe som kan gi ytterligere bekymringer.

Dessuten gjør ikke det at religion kan ha trøstende egenskaper religionen noe mer sann.

Lenke til kommentar

Tillit til han eller andre menneskers vitnesbyrt filtret gjennom års overlevning over tale, for så å bli skrevet ned i håndkopier gjennom århundrer, tolket og oversatt av mennesker over hele verden, alle med forskjellig vektleggelse, agenda og forutintatte oppfatninger?

Lenke til kommentar

Det snakkes jo mye om synd i disse doktrinene. I tillegg har man jo arvesynden å falle tilbake på, så du slipper ikke unna hvis det er det du tror. Men du er tilgitt altså. Skulle bare skremme deg litt. For å skremme deg litt mer må du ennå tro på det, ellers bærer det i skammekroken i all evighet. :p

Lenke til kommentar

For at vi mennesker selv skal lære av våre feil og utvikle oss, antar jeg.

Det jeg ikke skjønner bak den logikken er hvorfor "gud" ikke kunne lært oss opp i første omgang og gjort oss perfekte. Men siden "gud" ikke har gjort oss perfekte er det vel for å tilfredstille et behov han har for å leke seg og studere det komplekse skaperverket han skal ha utført, then again, hva skjer hvis han blir lei? ;)

Lenke til kommentar
Hva svarer en kristen når man spør hvorfor det finnes ondskap i verden med en allmektig og moralsk gud bak roret?

Bibelen sier:

Som en makthaver i det usynlige område i jordens umiddelbare nærhet er Satan «herskeren over luftens myndighet». (Ef 2: 2) I Åpenbaringen står det at han er den som «villeder hele den bebodde jord». (Åp 12: 9) Apostelen Johannes sa at «hele verden ligger i den ondes makt». (1Jo 5: 19) Han er derfor «denne verdens hersker». (Joh 12: 31) Av den grunn skrev Jakob at «vennskapet med verden er fiendskap mot Gud». – Jak 4: 4.

Lenke til kommentar

Som vanlig har vi en ny religiøs forumbruker som er ute etter å forsvare sin religion i denne delen av forumet. Som vanlig velger brukeren å luke ut alle spørsmål som hun ikke klarer å svare på, men resten svarer hun på med sitater fra Bibelen, eller andre responser av samme kaliber. Ja, jeg snakker om deg TheaLinnea.

Ikke ment personlig som noe angrep, men hva med å prøve å svare på det som virkelig teller?

Lenke til kommentar
Bibelen sier:

Som en makthaver i det usynlige område i jordens umiddelbare nærhet er Satan «herskeren over luftens myndighet». (Ef 2: 2) I Åpenbaringen står det at han er den som «villeder hele den bebodde jord». (Åp 12: 9) Apostelen Johannes sa at «hele verden ligger i den ondes makt». (1Jo 5: 19) Han er derfor «denne verdens hersker». (Joh 12: 31) Av den grunn skrev Jakob at «vennskapet med verden er fiendskap mot Gud». – Jak 4: 4.

Nei, jeg sjekket under sengen, og det er ingen monstre der. Vi har sjekket og det ingen monstre i atmosfæren (les: himmelen) heller. Ikke engang under jorden, eller under havets overflate (vel, mange fisker seg rimelig stygge ut, så dette kan vel diskuteres).

Lenke til kommentar
Hva svarer en kristen når man spør hvorfor det finnes ondskap i verden med en allmektig og moralsk gud bak roret?

Uten å kjenne til ondskap kan man vel heller ikke vite hva godhet er?

Et lite lys kan ikke kjenne seg selv som et lys hvis den bare befinner seg i fullkomment lys. Den kan kanskje vite at den er et lys, men den kan ikke erfare seg selv som det før den opplever mørke. Det er kanskje litt skummelt å være et lite lys i tilsynelatende stummende mørke, men det er nå en gang nødvendig for å erfare seg selv som lys.

Er man god i fullkommen godhet vil man ikke lenger kjenne igjen hva som er godt. Ting vil bare være, fordi man ikke kjenner til noe annet, og en slik tilværelse vil kanskje ikke være å foretrekke fremfor å ikke være i det hele tatt.

Det er hvertfall slik jeg ser det. Alt er relativt, og noe annet ville vært kjipt. :p

EDIT: Leste ikke så nøye spørsmålet så fikk ikke med meg at det var et spørsmål til en krtisten. Kan nok ikke kalle meg kristen lenger, men hvis jeg må sette meg selv i en boks blir jeg vel en form for deist.

Endret av Thoz
Lenke til kommentar
Uten å kjenne til ondskap kan man vel heller ikke vite hva godhet er?

Verden er ikke svart hvitt, det finnes ikke absolutt standard for hva som er godt og vondt.

Dermed kan ikke et lys befinne seg utelukkende i fullkomment lys, for å bruke din sammenligning, det vil alltid være mørke tilstede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...