Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske hyklersk å sitte med internet og pc og dele bilder til andre.

Vil du leve som indianerne? Greit. Men da vil du aldri, aldri, aldri, aldri få moderne medisin til å overleve sykdommer, elektrisitet, noen form for avansert teknologi eller bilder du kan vise til andre på internett.

Om du har noen av disse delene vil du aldri, aldri, aldri få det samfunnet indianerne hadde.

Du har åpenbart tatt ditt valg. Så kan du bruke godene av det valget til å hylle det andre valget.

Lenke til kommentar

Det er ganske hyklersk å sitte med internet og pc og dele bilder til andre.

Vil du leve som indianerne? Greit. Men da vil du aldri, aldri, aldri, aldri få moderne medisin til å overleve sykdommer, elektrisitet, noen form for avansert teknologi eller bilder du kan vise til andre på internett.

Om du har noen av disse delene vil du aldri, aldri, aldri få det samfunnet indianerne hadde.

Du har åpenbart tatt ditt valg. Så kan du bruke godene av det valget til å hylle det andre valget.

Trenger vell ikke å velge enten eller da? Tenker det er fint å få litt perspektiv, og en oppvåker til å ikke la tingene gå foran det burde være viktigere... Men alt hadde nok abs. ikke vært bedre, har lite tro på at f.eks fravær av lover skal gjøre det bedre fordi man da ikke har noen "lovbrudd". og når det gjelder dette utsagnet så er det jo greit å tenke på at "the civilized men" har vært verre for indianerne enn mange andre helt siden "the trail of tears" etc, så følgene av sivilisasjon som de beskriver har sikkert vært verre for mange indianere enn mange andre og kritikken blir enda mer forståelig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hadde gleden av å se på et flott program om en intelligent medtroende, her i går kveld. Det var vår egen Steven Hawkings, som med sin urokkelige tro og imponerende stahet, har lurt døden i snart 40 år.

Jeg tror Vår Skaper. liker både små og store smell, og litt strengteori, innimellom

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Stephen Hawkings har sett lenger inn i universet enn de fleste. Han har så langt ikke sett noe til skaperen din. Men nå sitter jo han på store mengder kunnskaper om astrofysikk, noe du kanskje ikke gjør.

Spesielt glad for at det var nettopp deg som tok tak i kjøttbeinet - neste gang kan vi leke "hent pinne", hvis du vil :p

Neida, jeg skal ikke ødelegge apostelen deres, men bare si at det er beundringsverdig hvor flink den mannen er på fokusering og det å ha sterk tro på at det nytter ... Helt i tråd med en hvilken som helst sta troende

Og det er jo ett aldri så lite mirakel at han har levd 40 år over forventet levetid.

Det var ellers et veldig nyttig og for meg "tilgjengelig" stoff som ble servert. Bare tenke seg til tanken at vi to, kan ha våre alter-ego plassert i et nabo-univers, og de to "kloningene" sitter å gjør akkurat det samme som oss ... Nesten skremmede å tenke på

:love:

Lenke til kommentar

Hadde gleden av å se på et flott program om en intelligent medtroende, her i går kveld. Det var vår egen Steven Hawkings, som med sin urokkelige tro og imponerende stahet, har lurt døden i snart 40 år.

Jeg tror Vår Skaper. liker både små og store smell, og litt strengteori, innimellom

Når ble Hawking troende?

http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking#Religious_and_philosophical_views

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når ble Hawking troende?

http://en.wikipedia....osophical_views

Hele livet, slik jeg hørte det. Han har på tross av dødsdommen for 40 år siden, likevel klart å holdt seg selv i live, og det er jaggu verdt et lite mirakel. For å få noe så spektakulært til, må man vel ha en masse tro og håp og stahet innabords - fordi det er jo ingen medisinsk forklaring på resultatet.

Og for å synse litt, så har den mannen omgitt seg med trofaste disipler hele livet. De satt der med vidåpne øyne og ører, og på meg så de ut som om de satt til bords med selveste Jesus. Vedder på at den mannen får neppe så mye motstand av den typen beundrere.

Så avfeier han altså filosofi (i følge linken din), og det synes jeg er pussig

Mest pussig fordi jeg forholder meg til kapasiteter som har vært like sta som han, og har sittet like lenge å dvelt ved livets gåter som han, og noen av dem har kommet opp med "formler" som jeg følger, og som har gjort at jeg kan trygt si at jeg er stabilt lykkelig. Og det er ingen fotnote i livet

Blir du stabilt lykkelig av formlene til den mannnen?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hehe, du må gjerne tro det, men hovedpersonen er nok ikke like enig.

En annen ting er jo at helt vanvittige og nærmest mirakuløse hendelser skjer hele tiden.

En ny lotto-vinner blir utropt ukentlig, til tross for helt vanvittige odds (matematikerne kaller lotto beskatning av idioter), og for hver Hawking som lever til tross dårlige odds, finner man på kirkegården hauger av lovende unge menn og kvinner som falt fra for tidlig.

Men hvem har hørt om menn som Henry Moseley? En mann som det spekuleres i ville vunnet Nobelprisen i fysikk i en alder av bare 27 om han ikke hadde vervet seg og blitt skutt i hodet av en tyrkisk snikskytter under 1. verdenskrig. En mann som Isaac Asimov skrev følgende om:

In view of what he [Moseley] might still have accomplished ... his death might well have been the most costly single death of the War to mankind generally.

Men for all, dersom statistikk er for vanskelig er det sikkert enklere å kalle de som "vinner" dette sjansespillet for mirakler :tease:

edit: leifer

Endret av soulless
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...