Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvordan kan Satan gjøre gode mennesker sterke med sin umenneskelige episke nivå av ondskap!?

Hvorfor tror du Satan er ond? Når alt kommer til alt, så har vi bare hørt den ene siden av historien, disse bakvaskelsene fra Jehova. Lucifer selv har holdt seg for god til å komme ned på samme nivå.

Husk nå endelig hvem det var som gav oss kunnskap, og hvem det var som straffet oss for å ville vite mer.

Satan er bare litt misforstått vil jeg hevde, men absolutt den jeg ville valgt blant disse fiktive skikkelsene - en skikkelig kjernekar om du spør meg :)

357sce.jpg

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du Satan er ond? Når alt kommer til alt, så har vi bare hørt den ene siden av historien, disse bakvaskelsene fra Jehova. Lucifer selv har holdt seg for god til å komme ned på samme nivå.

Husk nå endelig hvem det var som gav oss kunnskap, og hvem det var som straffet oss for å ville vite mer.

Satan er bare litt misforstått vil jeg hevde, men absolutt den jeg ville valgt blant disse fiktive skikkelsene - en skikkelig kjernekar om du spør meg :)

Enten troller du, eller så har du ganske enkelt ikke peiling. :ph34r:

Lenke til kommentar

Sier hvem?

Hør her; om du vil lage deg din egen lille fortelling hvor Satan er skurken står du helt fritt til det - sleng på bønnehealing og du er i mål.

Jeg må dog ikke akseptere dine vrangforestillinger, og i min fortelling er Satan en kul fyr som ga oss kunnskap, dømmer oss ikke for å være mennesker og er i tillegg en fyr som er såpass real at han lunta etter en stakkar som mangla mat og drikke i ørkenen i 40 dager. Stakkaren nekta, dum som han var, men det betyr ikke at gesten ikke var fin likevel.

Men for all del, Lucifer er "the bad guy", mens den oppblåste patriarken som utsletta et par byer, oversvømte verden og dømte all verdens nyfødte barn til å leve i en "synd" han oppfant - han er helten.

Go figure.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Sier hvem?

Hør her; om du vil lage deg din egen lille fortelling hvor Satan er skurken står du helt fritt til det - sleng på bønnehealing og du er i mål.

Jeg må dog ikke akseptere dine vrangforestillinger, og i min fortelling er Satan en kul fyr som ga oss kunnskap, dømmer oss ikke for å være mennesker og er i tillegg en fyr som er såpass real at han lunta etter en stakkar som mangla mat og drikke i ørkenen i 40 dager. Stakkaren nekta, dum som han var, men det betyr ikke at gesten ikke var fin likevel.

Men for all del, Lucifer er "the bad guy", mens den oppblåste patriarken som utsletta et par byer, oversvømte verden og dømte all verdens nyfødte barn til å leve i en "synd" han oppfant - han er helten.

Go figure.

...og SLIK vet man at en diskusjon er over. :)

Lenke til kommentar

Gud er definitivt den ondeste karakteren i Bibelen. Som #2 kan du kanskje ha Herodes. Mens to av heltene i boka, Abraham og Lot, er også ganske motbydelige karakterer. En er villig til å drepe sin egen sønn, bare fordi Gud sier at han skal gjøre det, og den andre ber en mobb om å voldta døtrene hans. De er mer på nivå med Satan, som blindt tjener Gud uten å vise noen tegn til å ha en egen moral som spiller inn. Dvs., inntil han gjør opprør, hvis det skal regnes som den samme karakteren. Reiste Satan tilbake i tid til Adam og Eva, og den Satan vi ser drepe familien til Job, slik at Gud kan tøffe seg, er en "yngre" Satan enn slangen i Eden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig bra artikkel:

ESSAY: Den skjulte minoriteten – konservative kristne i Norge

Du tror de dypt troende lever i den samme virkeligheten som alle andre. Det gjør de ikke.

Har lest den. Den var svært lang... Uansett: Det er noe feil ved den setningen der...

At de: "ikke oppfatter virkeligheten slik som alle andre", det er noe annet enn å: "ikke leve i den samme virkeligheten."

Så er jeg uenig i det at man må respektere trangsynte holdninger etc.

Respektere dem dersom de viser respekt til en selv, ja det er vel en respekt som faller en naturlig.

Jeg syntes i grunn, for å ta en rask oppsumering av artikkelen, at han begynner bra, men avslutter middelmådig. Her forutsetter han at konservative kristne er i en slags offerrolle... At det er svært synd på dem. At liberale mennesker er så fæle...osv. Dette er et svært feilaktig bilde av liberale folk... Noen av oss kan være ganske krasse i kritikken vår. Men det er slettes ikke alle... Og internett er en arena for, og da spesielt diskusjonsforum som dette, for å ytre sine meninger usensurert.

Og om mange mennesker har fått en oppfatning av religiøse grupperinger som slik og slik, så kan man spørre seg hvordan de kan ha fått disse oppfatningene, og da tror jeg at mye av svaret ligger hos media...

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel:

ESSAY: Den skjulte minoriteten – konservative kristne i Norge

Du tror de dypt troende lever i den samme virkeligheten som alle andre. Det gjør de ikke.

Må alle leve "i den samme virkeligheten" ? Hvorfor kan ikke folk få lov til å velge seg en "virkelighet" ? Eller tror du at det bare er en "virkelighet", som alle må akseptere ? Menneskets virkelighetsoppfattelse er under konstant forandring siden steinalderen, det finnes ingen grunn til å tro at en spesiell virkelighetsoppfattelse er den eneste mulige "virkelighet" Det er hva du selv tror, som definere hva som er "virkelighet" for deg.

Lenke til kommentar

Må alle leve "i den samme virkeligheten" ? Hvorfor kan ikke folk få lov til å velge seg en "virkelighet" ? Eller tror du at det bare er en "virkelighet", som alle må akseptere ? Menneskets virkelighetsoppfattelse er under konstant forandring siden steinalderen, det finnes ingen grunn til å tro at en spesiell virkelighetsoppfattelse er den eneste mulige "virkelighet" Det er hva du selv tror, som definere hva som er "virkelighet" for deg.

Ja, alle lever i samme virkelighet, men ikke virkelighetsoppfatning. Selv om oppfatningen av verden har vært under konstant forandring siden steinalderen til nå, betyr ikke det at virkelighetens sannhet er foranderlig. Den har vært det samme siden lenge før steinalderen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, alle lever i samme virkelighet, men ikke virkelighetsoppfatning. Selv om oppfatningen av verden har vært under konstant forandring siden steinalderen til nå, betyr ikke det at virkelighetens sannhet er foranderlig. Den har vært det samme siden lenge før steinalderen.

Det er ingen slik sannhet, i bunn å grunn kan du tro hva du vil.

Lenke til kommentar

Det er ingen slik sannhet, i bunn å grunn kan du tro hva du vil.

Ja, man kan tro hva man vil, men det gjør det ikke noe mer sant eller usant.

Du som er kristen, sett deg inn i posisjonen til muslimer, jøder og buddhister rundt om i verden. De tror at de har like rett som du tror at du har.

Alle kan ikke ha rett.

Endret av CypheroN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvordan kan du argumentere for "virkelighet for meg" og "virkelighet for deg"; vil ikke dette da si at kristendommen ikke er den ene sannen religionen, da, eller? Alle guder finnes? Du sier at hva man selv tror er ens egen virkelighet.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Din tro blir virkelighet, hva du tror er avgjørende for hva som skjer i virkeligheten. Du tror at virkeligheten former din oppfatning av virkeligheten, det er omvendt, din tro former virkeligheten.

Igjen blander du virkelighet og virkelighetsoppfatning. Selv som aktiv kristen burde du vite at noe er sant og andre ting er usant. Jeg står på mitt:

Alle lever i samme virkelighet, men ikke virkelighetsoppfatning. Selv om oppfatningen av verden har vært under konstant forandring siden steinalderen til nå, betyr ikke det at virkelighetens sannhet er foranderlig. Den har vært det samme siden lenge før steinalderen.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...