cuadro Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Aha, det forklarer jo litt.. Trodde jeg snakka med en renspikka kristen, og da hang jo ikke så mye på greip. Definér "kristen buddhist", forresten. Det kalles bærplukker av virkeligheten Endret 11. desember 2012 av cuadro Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Det kalles bærplukker av virkeligheten Den var godt under vanlig standard, fra deg - hvorfor den tvilsomme æren? Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Er det sant at det er Gud som gjør meg (oss kristne) sterk? Er det sånn at jeg egentlig er et svak og patetisk menneske som er AVHENGIG av å være kristen, for å ha den selvtilliten og styrken jeg har nå? Det mener ikke jeg, og jeg er bekymret. Mener Kristne og Gud dette? Jeg er Kristen, men jeg tillater ikke meg selv å være en forbannet DOGME! Svar meg! Jeg vil ikke ha svar fra Ateister, jeg er ikke humør for kødd. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Er det sant at det er Gud som gjør meg (oss kristne) sterk? Er det sånn at jeg egentlig er et svak og patetisk menneske som er AVHENGIG av å være kristen, for å ha den selvtilliten og styrken jeg har nå? Det mener ikke jeg, og jeg er bekymret. Mener Kristne og Gud dette? Jeg er Kristen, men jeg tillater ikke meg selv å være en forbannet DOGME! Svar meg! Jeg vil ikke ha svar fra Ateister, jeg er ikke humør for kødd. Det forundrer meg litt at du asosierer ateister med useriøse mennesker som bare kødder... Selvsagt finnes de også, men det virker jo som om du tror at alle ateister er useriøse kødder? Jeg tar meg friheten til å besvare likevel... Kristendommens lære går ut på at alle mennesker er dårlige mennesker i bunn og grunn og at vi trenger frelse og tilgivelse for at vi er som vi er... Ikke bare du er dette. Alle er vi syndere, som stammer fra Adam og Eva. To påståelige første forfedre, skapt perfekte av Gud i paradis, og som lot seg narre av den gudeskapte Djevelen og som fikk dem til å synde. Ikke det at vi nødvendigvis har gjort noe galt selv, men vi har noe som kalles arvesynd. Arvesynden har vi arvet fra Adam og Eva, som i sin tur ble lurt av noe Gud hadde skapt: Djevelen. (Gud måtte jo ha visst om at Djevelen kom til å narre Adam og Eva før han skapte Djevelen, siden han er allvitende og vet alt fra før av, men han ville det slik.... ) Sånn sett er et nyfødt barn heller ikke fri for synd, og følgelig trenger et nyfødt barn også å ta i mot Jesus... Om det er sant at Gud gjør deg (dere kristne) sterke? Både ja og nei. Forestillingen dere har om Gud kan gjøre dere sterkere i troen på Gud. Men nå er styrke rent subjektivt. Mener du fysisk styrke, så er det ikke sant at Gud gjør deg og dere sterkere. Selvfølelig, det sier seg selv, og jeg hadde jo ikke trengt å nevne det. Psykisk sett så kan det være mange ting som hjelper oss igjennom hverdagen. Mange kristne har den forestillingen om at Gud gjør en sterk nok til å gå igjennom hverdagen... Det er ikke Gud selv som gjør en sterk da i så fall, men det er forestillingen om at det er hva en gjør en sterk, som gjør en sterk. Man kan også forestille seg at man har en mektig guddommelig kraft i seg selv, altså at man selv er en del av det guddommelige og at man har sjulte krefter i seg som sørger for at man kommer seg igjennom det meste... Og disse vil være like sterke som en hvilkensomhelst annen troende. Men for oss ikke troende, er saken litt annerledes (...) vi trenger ikke ha noen sutteklut/narresmokk/forestilling om noen Gud som gjør oss sterke for å kunne mestre hverdagens mange problemer... Så da må det nødvendigvis være andre mekanismer i oss som gjør oss sterke nok til å gå igjennom hverdagen og mestre den... Det meste ordner seg med tid... Svært lite ordner seg ikke. Men det som ikke ordner seg, det må man bare legge bak seg, og så må man fokusere på noe annet, å se fremover... 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 (endret) ...Psykisk sett så kan det være mange ting som hjelper oss igjennom hverdagen. Mange kristne har den forestillingen om at Gud gjør en sterk nok til å gå igjennom hverdagen... Det er ikke Gud selv som gjør en sterk da i så fall, men det er forestillingen om at det er hva en gjør en sterk, som gjør en sterk.... turbonello, Opplevelsen av kjærlighet, opplevelsen av det å være elsket, er noe som styrker mennesket selvfølelse. Den kristne forestiller seg ikke at Gud, Jesus Kristus og alle de kristne elsker ham, han vet at det er slik fordi Jesus Kristus (og alle de kristne sammen med Jesus Kristus) viser sin store selvoppofrende kjærlighet, når de alle som én lar seg korsfeste og død, for at han skal få tilgivelse for sin skyld. Paulus > Jeg er korsfestet med Kristus (Gal 2:19) Jesus > Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! (Joh 15:9) Endret 14. desember 2012 av IHS 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 turbonello, Opplevelsen av kjærlighet, opplevelsen av det å være elsket, er noe som styrker mennesket selvfølelse. Eller det kan være plagsomt... Alt ettersom. Svært subjektivt... Den kristne forestiller seg ikke at Gud, Jesus Kristus og alle de kristne elsker ham, Jo, den kristne forestiller seg at Jesus elsker dem... Akkurat som barn forestiller seg at Ole Brum elsker honning. han vet Vet... Snakker vi ikke om en trosbasert religion? at det er slik fordi Jesus Kristus (og alle de kristne sammen med Jesus Kristus) viser sin store selvoppofrende kjærlighet, Kristne viser ikke noe mer selvoppfordrende kjærlighet enn andre. De liker imidlertid å tro det... når de alle som én lar seg korsfeste og død, for at han skal få tilgivelse for sin skyld. Bla bla bla... Samme skrålet har man hørt i over 2000 år... Når skal det egentlig ta slutt? Hva skal man egentlig svare på slikt sludder og vås? Den historien er så teit og banal at jeg ikke har et ordforåd godt nok... Du har en figur: Jesus Kristus som blir hengt på et kors, i følge en fortelling skrevet av ørkennomader for 2000 år tilbake... Denne henrettelsen var planlagt av Gud selv i begynnelsen fordi han ønsket å bruke sin egen død, til å rettferdiggjøre alle syndene til etterkommerne sine... Du er er en lovbryter, men det er greit: en mann døde tross alt for deg for tusenvis av år siden... Ja, akkurat, ja.. Høres jo svært logisk ut... NOT! Paulus > Jeg er korsfestet med Kristus (Gal 2:19) Paulus var en notorisk løgnhals... Som var løpegutt for sludder og vås... Han mente at det var en skam for mannen å ha langt hår, mens det for kvinnen var en ære... Han kunne umulig ha forestilt seg at Jesus skulle bli avbildet som en sauegjeter-junkie med langt hår i senere tider i kristen kunst... Men det ble han altså. Jesus > Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! (Joh 15:9) Så søtt... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 ...Jesus Kristus som blir hengt på et kors, i følge en fortelling skrevet av ørkennomader for 2000 år tilbake... Denne henrettelsen var planlagt av Gud selv i begynnelsen fordi han ønsket å bruke sin egen død, til å rettferdiggjøre alle syndene til etterkommerne sine... Du er er en lovbryter, men det er greit: en mann døde tross alt for deg for tusenvis av år siden... Ja, akkurat, ja.. Høres jo svært logisk ut... NOT! Hvorfor tror du de som skrev evangeliene var "ørkennomader" ? Slike kan vel ikke skrive bøker på gresk. Hvorfor tror du henrettelsen av Jesus Kristus var planlagt av Gud ? Det var Jesu Kristi selvoppofrende kjærlighet, som drev Ham til å gi sitt liv for verden på denne måten. Hvorfor tror du at det var Gud som døde ? Gud kan ikke dø. Hvorfor tror du at man ikke kan gjøre opp for andre ? Selvsagt kan man det. Hvorfor skulle tiden spille noen rolle i dette scenarioet ?? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 (endret) Kristne viser ikke noe mer selvoppfordrende kjærlighet enn andre... Ville du ha våget å overgi ditt liv ? Paulus > Jeg er korsfestet med Kristus (Gal 2:19) Paulus var en notorisk løgnhals... Akkurat her stemmer det han sier, med det Jesus Kristus sier. Jesus Kristus > Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det (Matt 16:24) Endret 15. desember 2012 av IHS Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Er det sant at det er Gud som gjør meg (oss kristne) sterk? Er det sånn at jeg egentlig er et svak og patetisk menneske som er AVHENGIG av å være kristen, for å ha den selvtilliten og styrken jeg har nå? Det mener ikke jeg, og jeg er bekymret. Mener Kristne og Gud dette? Jeg er Kristen, men jeg tillater ikke meg selv å være en forbannet DOGME! Svar meg! Jeg vil ikke ha svar fra Ateister, jeg er ikke humør for kødd. Det er Satan som gjør oss sterke. Guden din gjør mennesker svake. 1 Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Det er Satan som gjør oss sterke. Guden din gjør mennesker svake. emo 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 emo Hva har jeg gjort for å gi deg det inntrykket? Emoer er svake. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Hva har jeg gjort for å gi deg det inntrykket? Emoer er svake. Du skrev forrige innlegg. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Hvorfor ville en person som kan klassifiseres som emo skrive et slikt innlegg? Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Tja, jeg så bare for meg en kar med Hitler-sveis, maskara og svart-lakkerte negler da jeg leste innlegget. Du er satanist, altså? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 (endret) Ahh, da har du skapt dine egne referanser til et uttrykk som ikke har noen ting med emokulturen å gjøre overhode. Det er helt greit, men det er ikke der referansene mine kommer fra. Jeg fikk opp dette bildet da jeg søkte på emo: Det er ikke slik Glen Benton ser ut for å si det mildt! Endret 15. desember 2012 av Abigor Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Hvor kommer "referansene" dine fra da? 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 (endret) Det står jo ganske klart å tydelig på bildet. Det kommer fra et musikalsk uttrykk som startet på 70-tallet som heater Heavy Metal og senere utviklet seg til andre former for ekstremmetall. Symbolikken og temaer er omtrent motsatt av hva man kan vente å finne hos emoer. Denne kulturen har omtrent forsvunnet fra dagens unge generasjon, så om du tilhører den er det ikke rart om du ikke har hørt om det. Det var langt mer vanlig for 10-20 år siden. Selv er jeg ganske ung, men jeg kjenner ingen via jobb eller skole som deler denne subkulturen. Endret 15. desember 2012 av Abigor Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Emoer er svake. Abigor, du må lære deg å passe tungen din! DU er kanskje svak siden du stempler andre folk som svake så raskt for så simple og dustete grunner. Gått på fella sjøl, veldig fristende og enkelt å gjøre det, men prøv å la vær. Og hvordan kan Satan gjøre gode mennesker sterke med sin umenneskelige episke nivå av ondskap!? Du kan si hva du vil, jeg lar meg ikke manipuleres, og DET er 'en styrke. En styrke jeg neppe fikk fra Satan Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Slapp av - Abigor snakker om en helt knall musikksjanger og epoke. Ingenting å ta på vei for - ha litt ironi og godt stabilt humør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå