Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Hvorfor spør du meg alle desse spørsmålene!? Hva er målet ditt? Jeg begynner å bli lei. Jeg tror ikke du har noen grunn til det, innrøm det, du gjør det bare for å underholde deg selv (?)

For om du hadde visst svaret hadde du hatt en helt annen oppfatning av hva som er "greit" og ikke.

Skal jeg fortelle deg svaret? Ok, here goes: Gud er hellig, så hellig at han ikke tåler synd. En av konsekvensene av dette er at om Gud kommer for nær oss og vi har synd i livet, kan vi faktisk dø. I jødisk tradisjon var det slik at presten skulle gå inn i det aller helligste én gang i året, og før han gjorde det måtte han rense seg - han måtte være så ren som mulig før han gikk inn bak forhenget, slik at han tålte gudsnærværet. Likevel var det vanlig at prestene hadde et tau rundt foten slik at han kunne dras ut i tilfelle han døde mens han var der inne. Og dette betyr ikke at Gud tar livet av deg fordi du har synd, det er ikke det som skjer, men det er det at synd og urenhet står i mot Gud. Det som da er hele kluet med at vi skal la være å synde, er dette: Gud vil være så nær oss som overhode mulig, men vi hindrer ham i dette med å synde, og det er først og fremst derfor Gud har noe i mot synd; dette holder ham på avstand, og han lar være å komme for nær, slik at det ikke skjer oss noe. Vi ser jo helbredelser og sånt, men sånne ting er liksom minimumet av gudsnærvær, og vi ser jo feks ikke så veldig ofte at rommet blir fylt av røyk lenger (shekinah glory).

Det som da er litt av problemet er når kristne lar andre kristne og feks ikke-kristne venner bare holde på med synda si ("synd" er et crappy ord, btw), for å la dem gjøre det er ikke å vise Guds kjærlighet. Vi tror at vi viser kjærlighet med å akseptere alt, men tilfellet er faktisk det stikk motsatte. Før noen misforstår meg: Nei, det er ikke snakk om å bruke tvang, dælje folk i hodet med bibelen, kontrollere folk... ingen ting sånt. Det er ganske enkelt snakk om å møte folk med kjærlighet. Nok en gang: Kjærlighet er _ikke_ å la folk holde på uten å bry seg, for det er faktisk nærmere hat enn noe annet. Men man skal heller ikke gå i egen kraft, noe mange kristne ser ut til å ha glemt. Det eneste de oppnår er å støte folk fra seg i stedet for å trekke dem til seg.

Så kan man si at det er forskjell på store og små "synder" i menneskers øyne? Ja visst, det har jeg heller ikke sagt noe i mot. Men Gud har en litt annen standard, og grunnen har jeg skrevet over. Tenk om alle kristne hadde vært så drevet av kjærlighet til omverden at vi hadde snakka med folk vi hadde møtt på gata, slått av en prat med en ukjent person, hjulpet ei gammel dame med handleposen.. Vi hadde ikke trengt å si noe om "synda" deres, for det hadde vært fullstendig underordnet, og Gud hadde tatt tak i den delen sjøl. Hvorfor det? Fordi det ikke er VI som skal overbevise om synd, men Den hellige ånd. Men vi HAR fått beskjed om å bry oss, både om hverandre og om verden. Hadde vi gjort det hadde ikke dette vært et tema en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe okey calm down turbonello :)

Appelsinbrus: Det der vet jeg, men noen er mer/mindre aktive i det. Neste gang du svarer, skriv mindre eller lag en lydbok for pokker.....ja jeg vet at pokker er banning og jeg vet hva synd/rett/galt er

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

...Som hentet ut i fra en tale fra Visjon Norge det der... :p

Ser du mye på kristne TV kanaler? :)

Hehe nei ser nok ikke så mye på slike kanaler, gitt. Men jeg får sånne kick der det bare flyter ut av meg med preiker.. :p

Appelsinbrus: Det der vet jeg, men noen er mer/mindre aktive i det. Neste gang du svarer, skriv mindre eller lag en lydbok for pokker.....ja jeg vet at pokker er banning og jeg vet hva synd/rett/galt er

Oh, nothing like talking to a brother in Christ....

Lenke til kommentar

Skal jeg fortelle deg svaret? Ok, here goes: Gud er hellig, så hellig at han ikke tåler synd. En av konsekvensene av dette er at om Gud kommer for nær oss og vi har synd i livet, kan vi faktisk dø.

Et lite sidespor, if I may:

Hvordan kan en troende akseptere Gud som allmektig og overordnet oss mennesker, når han så enkelt lar seg vippe av pinnen på den måten?

”Ikke gjør noe dumt nå, ellers så blir Gud skikkelig sinna! Han tåler ikke synd, vet du…”

Hvis jeg sier ”Gud, du minner mer om en trangsynt, ignorant, grinete, gammel gubbjævel enn noe annet!” – er jeg i trøbbel da?

Har jeg nå nettopp gjort Gud forbanna? Har jeg, som individ, faktisk klart å manipulere Gud ved å bestemme hvordan han skal reagere?

Det er litt merkelig, fordi det virker som at jeg som ikke-troende holder Gud mot en høyere standard enn de som faktisk har valgt å tro på ham.

Jeg liker å tro at dersom det finnes en gud (la oss si at norske protestantiske kristne har rett, og det faktisk er den kristne gud som gjelder, fremfor Allah, Vishnu, Buddha, Odin, Tor, Xenu og de 2500 andre), så er Han intelligent nok til å skjønne at jeg spissformulerer med vilje for å få frem et poeng.

Han klapper meg på skuldra og sier ”I like your style, kid!”

Men dersom jeg finner på stikke penisen min i en annen manns anus, da blir han grinete igjen…

Man får ikke alt her i verden, tydeligvis.

Endret av phydeaux
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et lite sidespor, if I may:

Hvordan kan en troende akseptere Gud som allmektig og overordnet oss mennesker, når han så enkelt lar seg vippe av pinnen på den måten?

”Ikke gjør noe dumt nå, ellers så blir Gud skikkelig sinna! Han tåler ikke synd, vet du…”

Ser du galant hopper over resten av det jeg skrev, om grunnen til at Gud ikke tåler synd. Om du leser om igjen får du vel svar på det meste du lurer på her.

Hvis jeg sier ”Gud, du minner mer om en trangsynt, ignorant, grinete, gammel gubbjævel enn noe annet!” – er jeg i trøbbel da?

Har jeg nå nettopp gjort Gud forbanna? Har jeg, som individ, faktisk klart å manipulere Gud ved å bestemme hvordan han skal reagere?

Du har ikke manipulert han til noen ting, du har bare gått glipp av hele mitt forrige innlegg der jeg forklarer hva som er greia med synd. Gud tar det hele med knusende ro, han.. :)

Det er litt merkelig, fordi det virker som at jeg som ikke-troende holder Gud mot en høyere standard enn de som faktisk har valgt å tro på ham.

Jeg liker å tro at dersom det finnes en gud (la oss si at norske protestantiske kristne har rett, og det faktisk er den kristne gud som gjelder, fremfor Allah, Vishnu, Buddha, Odin, Tor, Xenu og de 2500 andre), så er Han intelligent nok til å skjønne at jeg spissformulerer med vilje for å få frem et poeng.

Ja visst skjønner han det. Dog er det umulig å være uenig i det du sier - mange kristne gjør jo Gud til tidenes største kjiping, og de er jo dritkjipe sjøl og, for kalle en spade en spade. "Om JEG hater homoer må vel i alle fall Gud gjøre det!". Næ, not so much. Så ja, du har i grunnen ganske rett i det du skriver her.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ser du galant hopper over resten av det jeg skrev, om grunnen til at Gud ikke tåler synd. Om du leser om igjen får du vel svar på det meste du lurer på her.

Jeg har fått det for meg at Gud tåler synden bedre enn det vi gjør, men vi kan klare oss ganske lenge ved å fornuftsforklare oss bort fra den ... Det er jo en ting med den synden du bevisst/fysisk kan kontrollere, men hva skal man gjøre med den synden som består i å rett og slett klare å leve og lykkes i en samfunnstruktur, som er oppbygd slik at man MÅ synde for å lykkes og leve ett gjennomsnittlig jordisk liv?

Hva gjør du med den slags synd, og hvordan unngår du den?

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Takk. Jeg leste nok litt for fort igjennom innlegget ditt, og tok en runde nr to - nå skjønner jeg bedre hva du ville frem til.

Så Gud tåler ikke vår synd, og vi (som syndere) vil dø av Guds hellighet dersom vi kommer nært hverandre. Er denne tolkningen din egen, eller har kristne den samme omforente forståelsen?

Hvorfor fremstår Gud allikevel som en infam og hevngjerrig skikkelse? Det er jo ikke måte på hvor skuffet og sinna Gud blir på oss, og med hvilken vrede han utmåler sin straff på oss syndfulle skapninger?

Med all respekt å melde: han tar ikke alt med knusende ro....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått det for meg at Gud tåler synden bedre enn det vi gjør, men vi kan klare oss ganske lenge ved å fornuftsforklare oss bort fra den ... Det er jo en ting med den synden du bevisst/fysisk kan kontrollere, men hva skal man gjøre med den synden som består i å rett og slett klare å leve og lykkes i en samfunnstruktur, som er oppbygd slik at man MÅ synde for å lykkes og leve ett gjennomsnittlig jordisk liv?

Hva gjør du med den slags synd, og hvordan unngår du den?

Hvilken synd da, feks?

Så Gud tåler ikke vår synd, og vi (som syndere) vil dø av Guds hellighet dersom vi kommer nært hverandre. Er denne tolkningen din egen, eller har kristne den samme omforente forståelsen?

Kristendom som studie er jo et inni hampen digert emne, så det er nok ikke alle som har studert feks denne biten så veldig inngående. Men de som har gjort det vil nok være enige. Er vel også litt sånn at folk har hørt om forhenget (det presten gikk bak én gang i året), hvordan forhenget revnet osv. uten at de har studert emnet ut over det.

Hvorfor fremstår Gud allikevel som en infam og hevngjerrig skikkelse? Det er jo ikke måte på hvor skuffet og sinna Gud blir på oss, og med hvilken vrede han utmåler sin straff på oss syndfulle skapninger?

Med all respekt å melde: han tar ikke alt med knusende ro....

Hehe nei han virker stein-gal og temmelig bitter.. Og han fremstår gjerne sånn om man leser både enkeltvers og GT generelt ute av pakt-kontekst. Blir litt som i NT, der det står at vi blir frelst om vi tror. Men om man leser andre steder, står det at mange skal si "Herre, Herre" men ikke bli frelst - dvs. de trodde de og, men "jeg (Gud) har aldri kjent dem". Ikke at det er ting man må _gjøre_ i tillegg til å tro, men man må ha frukt i/av livet.

Helligheten gjør seg da gjeldende i form av feks Guds syn på liv, hvor mye det er verdt, og hvor strengt det er om vi feks tar livet av en annen. 1 Mos 9:5-6: "For deres eget blod og liv vil jeg kreve dere til regnskap. Jeg vil kreve hvert dyr til regnskap, og jeg vil kreve hvert menneske til regnskap for et medmenneskes liv. 6 Den som utøser menneskeblod, ved mennesker skal hans blod øses ut, for Gud laget mennesket i sitt bilde."

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da antar jeg du tenker på slavearbeidet som ligger bak å lage en sånn?

Ja, og jeg tenker på at hvis du ikke skal melde deg helt ut av samfunnet, er du nødt til å synde, bare ved å leve et så kalt "vanlig liv" - one mans gain, another mans pain ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Alt jeg kjøper og foretar meg går på bekostning av noen, så derfor er det synd?

Ja, det er i korte trekk problemstillingen

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...