Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Verdens beste land(flertall) å bo i er også de minst religiøse landene i verden. Er det fordi de har det så fint at de ikke trenger religion, eller har de det så bra pga av de ikke har religion?

I noen land kom man ganske langt i å "utrydde religionen", det holdt de på med i flere tiår - når disse landene fikk nye styresett som tillot religionsutøvelsen, var "kirken" tilbake "neste dag". Det lar seg ikke gjøre å drepe gode ideer med makt, man må komme med en ide som er bedre, og det har visst enda ikke kommet.

Så man kan nok "kneble" folkeviljen og behovene deres, men bare for en stund, og gjerne må det massive overgrep til også for å holde "den gode ideen" borte fra folket.

Den er ikke død - den bare sover ...

Og at religionen er borte i ditt "eksempel", kan like gjerne være indikasjon på at selve samfunnet har blitt så bra at selv religionen ikke har noe den skulle sagt, annet enn at "den er der når behovet kommer tilbake"

:)

Hvis jeg forstår deg riktig, så mener du at f.eks. de nordiske landene ville blitt mye mere religiøse dersom vi gjennomgikk dårlige tider igjen?

Slik jeg tolker det så er religion såpass lite vanlig pga at folk tar mere utdanning og er mere opplyste i dag, og dermed ser lettere hvor ulogisk religiøse tekster er, og da er jeg ikke så sikker på at de vil snu på flisa pga dårlige tider. Noen kanskje, men ikke på langt nær så mange som vi har sett før i tiden. Om ikke vi da blir bombet tilbake til "steinalderen" og holdt der over flere generasjoner da...

Nei, jeg mener at religionen fyller ett avansert behov, som kan la seg dempe ved å snekre på plass enn kompetent og velfungerende velferdsstat. Religionens idè derimot, går bare i dvale, og vil når/hvis staten/kulturen opplever tilbakeslag, slik at befolkningen igjen føler stor nok utrygghet, våkne til liv igjen. Det betyr kanskje ikke at folk blir mer religiøse, men betyr kanskje heller at på tross av alle våre kunnskaper om alt som ligger utenfor selvet i oss, fremdeles ikke vet mer om hvilke ukjente muligheter som ligger i det uoppdagede selvet og kun kan ses med hjertet

Det som folk/"verden" later til å ha mest kunnskaper om er hvordan de på kjappest mulig måte kan grafse til seg matriell velstand, og hvor egoet er det mest viktige i hele universet

Den typen kunnskaper har menneskeheten lite bruk for - derfor vil den kunnskap også forsvinne av seg selv, fordi den egentlig er en form for sykdom som det feilbarlige mennesket produserer sitt feilbarlige paradis på.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg mener at religionen fyller ett avansert behov, som kan la seg dempe ved å snekre på plass enn kompetent og velfungerende velferdsstat. Religionens idè derimot, går bare i dvale, og vil når/hvis staten/kulturen opplever tilbakeslag, slik at befolkningen igjen føler stor nok utrygghet, våkne til liv igjen. Det betyr kanskje ikke at folk blir mer religiøse, men betyr kanskje heller at på tross av alle våre kunnskaper om alt som ligger utenfor selvet i oss, fremdeles ikke vet mer om hvilke ukjente muligheter som ligger i det uoppdagede selvet og kun kan ses med hjertet

Det samme kan sies om vold vs humanisme og flokk vs individ.

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener at religionen fyller ett avansert behov, som kan la seg dempe ved å snekre på plass enn kompetent og velfungerende velferdsstat.

Religion har alltid trivdes best i dårlige tider... Det er nesten så man skulle tro noen ganger at enkelte land holdes nede ene og alene for den grunnen....

Religionens idè derimot, går bare i dvale, og vil når/hvis staten/kulturen opplever tilbakeslag, slik at befolkningen igjen føler stor nok utrygghet, våkne til liv igjen.

Eller at andre "bedre" ideer prakkes på en med makt... Hvor er tor og odin hen i dag foreksempel.....?

Det betyr kanskje ikke at folk blir mer religiøse, men betyr kanskje heller at på tross av alle våre kunnskaper om alt som ligger utenfor selvet i oss, fremdeles ikke vet mer om hvilke ukjente muligheter som ligger i det uoppdagede selvet og kun kan ses med hjertet
Ingenting kan "sees" med hjertet pencil, hjertet er en muskel. Men det finnes håp i religion når håpet svinner andre steder og da gjør det ikke noe for mange at det håpet ikke er annet enn lovnader ingen noensinne vil vite om stemmer eller at det er løgn fra ende til annen, det er allikevel et håp... Det er jo nettopp derfor grubunnen til all religion er i elendighet og ufred... Tenk om ideen kunne brakt faktisk, reelt håp og fremgang, men det gjør ikke religiøse ideer, de bringer stillstand og stagnasjon, i noen tilfeller seriøse tilbake steg i både utvikling og velstand.... Men kommer det dårlige tider der høy utdannesle ikke lenger er en nødvendighet og ignoranse, likegyldighet og nød truer kommer religiøseiteten til å sprette opp som padde hatter her i landet også... Noen trenger trøst selv om trøsten ikke egentlig trøster i det hele tatt, det er bare en placebo effekt av et håp.

Det som folk/"verden" later til å ha mest kunnskaper om er hvordan de på kjappest mulig måte kan grafse til seg matriell velstand, og hvor egoet er det mest viktige i hele universet

Den typen kunnskaper har menneskeheten lite bruk for - derfor vil den kunnskap også forsvinne av seg selv, fordi den egentlig er en form for sykdom som det feilbarlige mennesket produserer sitt feilbarlige paradis på.

Næææ. Hvis vi lærer oss til å forstå vår egen natur bedre, og ikke bare nedsette håpløse regler om hvordan en entitet liksom vil vi skal være med dertil håpløse straffer, så tror jeg vi kan rette opp mye av den sløs og kast mentaliteten vi ser i dag jeg. Som nevnt tidligere, ALT vi gjør i voksen alder, i hverfall i den første halvdelen av vårt voksne liv, handler mer eller mindre om sex. Og damer ser ALLTID etter en mann som har NOK resurser til å supportere henne og hennes avkom og de søker så og si alltid etter en som har nok, helst mer enn nok og hvordan ser de at en mann har mer enn nok? Jo, de ser etter en som har så mye at han kan sløse med resursene og fremdeles ha nok... Stupid og idiotisk, for ALL del, men det er dessverre slik vi har evolvert. Vi sløser når vi har mer enn nok og ser mer enn gjerne at vi har MER en naboene, venner, bekjente, ja alle. Hadde vi forstått vår natur så hadde vi bekjempet dette for alt de er verdt, for vi er der vi aldri før har vært som art, vi har snart ikke flere resssurser å sløse med... I små stamme samfunn kunne slik sløsing godtas, da det var så ørsmå ressurser vi hadde tilgang til og kunne sløse med mens vi i dag har industri herrer og ledere som regelrett sløser sinnsykt med ufornybare ressurser vi ikke har mulighet til å erstatte.

Bare å se på Petter Stordalen... Han tvinger alle som besøker han hoteller til å dusje i spare dusjer, men er det virkelig noen som tror at han, i alle hans hus og hytter, har installert en eneste sparedusj? Han har RÅD til å sløse med ressurser og, som de aller aller fleste med mer enn nok av ressurser, sløser han med dem for å imponere oss andre, og ikke minst kona (og andre damer HVIS han en dag skulle trenge det...) om hvor vellykket han er og hvor mye og godt han kan ta vare på kvinnen som velger ham og avkommet hennes/hans...

Neida, jeg hater ikke Petter Stordalen eller noen av de andre rikingene, eller misunner dem eller noe slik (jeg har faktisk mer enn jeg trenger for å klare meg selv, men jeg nekter å sløse med det jeg har!), de er bare et produkt av evolusjon og vår heller dårlige tilnærming til et svinnende lager av ikke gjenvinnbare ressurser, som vi i dag alt for ofte sløser bort!

La oss si da at vi en dag i fremtiden skjønner at vi ikke trenger å bytte bil annet hvert år (noe bilfabrikantene elsker oss for å gjøre.... De er interisert i å selge biler de og underbygger mer enn gjerne sløse genene vi alle sammen har for å oppnå deres mål). Det samme går for så og si alle som produserer noe i dag... Ta leker fra kina for eksempel.... De er så dårlig laget at de stort sett går i stykker etter et par runder på stue gulvet... Jeg vet dete av erfaring da min mor altfor ofte kjøpte billige leker til gutta mine når hun besøkte oss til jeg en dag tok henne for meg (etter å ha pelt opp restene av nok en "made in china) leke som var ødelagt) og ba henne gi seg med å kjøpe slike leker og heller sette inn pengene, samme hvor små summene var, på kontoene til gutta, slik at de heller kunne kjøpe seg en ordentlige leke (Her anbefaler jeg Lego eller playmobil, da det er leker som holder hele oppveksten og enda mer... )

Så det er ikke så lett å ikke sløse, for å si det slik....

Men hva vil skje i nær fremtid? Jo, det meste av det vi i dag tar for gitt av ressurser vil før eller senere ta slutt og foretar vi oss ikke noe, men lar de store gutta (som er like kortsiktige og stupid sløsende som resten av oss, bare med mye større ressurser og i mye større skala, fortsette å berike seg og sløse, er jeg redd vi ganske fort havner i middel alderen igjen... Hele gjengen. Og det hjelper ikke å ha flere millioner på bok for hvert enkelt av oss her i landet i form av dette latterlige oljefondet hvis penger ikke lenger har noen verdi utover papiret tallene er skrevet på....

Slik JEG ser dette er det første vi må gjøre å kvitte oss med kortsiktig, og sløsende, politikk. Vi må tenke langsiktig og ikke fra dag til dag slik vi stort sett gjør i dag (her i landet er jo politikerne eksperter på å trenere saker som de vet er upopulære da de er mer opptatt av taburetten de sitter på enn å faktisk gjøre noe for samfunnet...). Når vi invisterer må vi invistere for fremtiden også og ikke åpne veier/sykehus/etc som allerede er for små den dagen de åpnes...

Deretter, på et mer globalt plan, må religioner nedtones til et nivå der de ikke lenger står i veien for utvikling med sine sinnsvake og utdatterte doktriner som ikke bare ødelegger, men også fordummer og dreper i verste fall.

Så må lande grenser opp til en seriøs vurdering... Vi har BARE denne jorden å leve på og slik jeg ser det så tilfaller ressursene alle som bor på denne planeten. Landegrenser er smålighet fra en svunnen tid rett og slett og opprettholdes i dag KUN for at de store gutta kan sløse omtrent som de vil. Vi må snart fatte at vi har bare EN verden og at norge og nordmenn ikke er mer verdt enn noen andre, eller amerikanere ikke er mer verdt enn andre også videre... Den "lande" grensen burde strengt tatt gått et sted ute i stratosfæren allerede... For den opprettholder forskjellene, ikke omvendt. Vi er fremdeles hule mennesker med behov for å verne våre huler og vi har rett og slett evolvert for fort til at vi har fått med oss at hulen vår er jorden om det blir noe klarere...

Så jeg er enig med at vi sløser for mye, for alle del, men jeg er også enig i at vi må gjøre noe med det, men det fordrer at ALLE tar i et tak!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, jeg mener at religionen fyller ett avansert behov, som kan la seg dempe ved å snekre på plass enn kompetent og velfungerende velferdsstat.

Religion har alltid trivdes best i dårlige tider... Det er nesten så man skulle tro noen ganger at enkelte land holdes nede ene og alene for den grunnen....

Mennesker har alltid tydd til religion når troen på mennesket har hatt dårlige tider... Det er nesten så man skulle tro noen ganger at enkelte religioner holdes nede ene og alene for den grunnen....

To "sannheter"

Religionens idè derimot, går bare i dvale, og vil når/hvis staten/kulturen opplever tilbakeslag, slik at befolkningen igjen føler stor nok utrygghet, våkne til liv igjen.

Eller at andre "bedre" ideer prakkes på en med makt... Hvor er tor og odin hen i dag foreksempel.....?

Ja, nå snakker du om forhistorien, og da var det "tillatt" å motivere befolkningen på slike måter. Og er jo bare så typisk "mennesket" som det går an å få det.

Det betyr kanskje ikke at folk blir mer religiøse, men betyr kanskje heller at på tross av alle våre kunnskaper om alt som ligger utenfor selvet i oss, fremdeles ikke vet mer om hvilke ukjente muligheter som ligger i det uoppdagede selvet og kun kan ses med hjertet

Ingenting kan "sees" med hjertet pencil, hjertet er en muskel. Men det finnes håp i religion når håpet svinner andre steder og da gjør det ikke noe for mange at det håpet ikke er annet enn lovnader ingen noensinne vil vite om stemmer eller at det er løgn fra ende til annen, det er allikevel et håp... Det er jo nettopp derfor grubunnen til all religion er i elendighet og ufred...

Du kan få denne først ...

Når du møter en

fektemester,

vis ham sverdet ditt.

Når du møter ett menneske

som ikke er poet,

vis ham ikke diktet ditt.

Lin-Chi

Du aner nok ikke hvor mye jeg misliker de gamle flosklene - men det er jo dessverre det språket som folk har vent seg til. Jeg husker at jeg tvilte litt på bruken av ordtaket, men lot det stå til.

Skulle heller brukt dette:

Sannheten kan du finne

ved hjelp av logikk bare

hvis du har funnet

sannheten uten den.

G.K. Chesterton

Tenk om ideen kunne brakt faktisk, reelt håp og fremgang, men det gjør ikke religiøse ideer, de bringer stillstand og stagnasjon, i noen tilfeller seriøse tilbake steg i både utvikling og velstand....

Hvis flesteparten hadde fulgt budene i gt (ser bort fra de egoistiske), og levd i tråd med de eksemplene/metodene som Jesus viste, så hadde verden vært ett bedre sted nå. Men det er utopisk i en verden hvor det meste handler om å gruse naboen i hvem som serverer det største koltbordet i sin egen begravelse, og helst slår nye rekorder i anntall sørgende som møter opp ...

Så jeg er enig med at vi sløser for mye, for alle del, men jeg er også enig i at vi må gjøre noe med det, men det fordrer at ALLE tar i et tak!

Enig - men jeg har ikke tid til å vente på alle andre - jeg begynner selv, nå

Lenke til kommentar
Å snakke om sannhet er for meg uten verdi. Det er et pompøst ord brukt for å legitimere sine egne tanker.

Yupp... For hva er HELT sant for alltid? Ikke en dritt faktisk... Men i vår korte tid her på jorden er vi nødt til å ha noen "sannheter" som er sannere enn andre sannheter... :) Men helt sannhet er det ingenting som er, ikke egentlig nei...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Definisjonen av sannhet er ikke den samme for meg som for meg. Jeg kan bare forklare hva som er sannhet for meg med min egen definisjon.

Da er vi altså helt kliss like, vi to - det var jo bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som sikkert mange andre ateister liker jeg å argumentere imot kristendommen og islam. Jeg startet nettopp å lese bibelen og skal lese koranen når jeg er ferdig bibelen. Grunnen til at jeg skal lese dem er for å forstå, vite mer om religionene og ha mer "fakta" på bordet, men er litt redd for og enten bli muslim eller kristen etter en venn av meg sa at noen av vennene hans hadde konvertert etter og ha lest koranen. Han mente også at det er en veldig overbevisende bok. Men vil det da være dumt å lese begge? Og kanskje havne i fellen og starte å tro på noe.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Som sikkert mange andre ateister liker jeg å argumentere imot kristendommen og islam. Jeg startet nettopp å lese bibelen og skal lese koranen når jeg er ferdig bibelen. Grunnen til at jeg skal lese dem er for å forstå, vite mer om religionene og ha mer "fakta" på bordet, men er litt redd for og enten bli muslim eller kristen etter en venn av meg sa at noen av vennene hans hadde konvertert etter og ha lest koranen. Han mente også at det er en veldig overbevisende bok. Men vil det da være dumt å lese begge? Og kanskje havne i fellen og starte å tro på noe.

Jeg er faktisk i tvil om du holder på med gjøn og reverier her ...!?

Mamma, jeg så dessverre på en george michael video, og nå har jeg blitt homofil, søren og ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ny forskning tyder på at Jesus var gift. Nå kommer sikkert de kristne til å angripe og fornekte det minst like mye som Judas-evangeliet. Det er direkte komisk å observere religiøse sin febrilske motstand mot ny kunnskap.

Det er en stund siden du postet hypotesen din - skjedde det du trodde skulle skje, og i så fall hvis det ikke har skjedd, hva tror du er årsaken(e)?

Lenke til kommentar

Det er en stund siden du postet hypotesen din - skjedde det du trodde skulle skje, og i så fall hvis det ikke har skjedd, hva tror du er årsaken(e)?

En skulle jo tro at samtelige ateister hoppet i glede over denne informasjonen om at jesus var gift, men isteden ser det ut til at de fleste sitter på gjerdet og ser an hvor stor sannsynligheten og bevis for at dette faktisk er tilfelle... Ingen hallelulja roping, bare en kald avventning for mer og bedre info... Gledelig å se at bevis og sannsynlighet gjelder for slike nyheter også...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En skulle jo tro at samtelige ateister hoppet i glede over denne informasjonen om at jesus var gift, men isteden ser det ut til at de fleste sitter på gjerdet og ser an hvor stor sannsynligheten og bevis for at dette faktisk er tilfelle... Ingen hallelulja roping, bare en kald avventning for mer og bedre info... Gledelig å se at bevis og sannsynlighet gjelder for slike nyheter også...

Beklager, om jeg ikke er så veldig opptatt av hva konklusjonen blir - jeg ser ikke helt hva det rent praktisk skal ha å si for egen tro, men så er jeg heller ikke en lærd troende

Hva mener du er det logisk "riktige" som bør skje i etterkant av aksept for ett slikt faktum?

Lenke til kommentar

Vel, vanskelig å si, da denne infoen, om den skulle vise seg å inneha noen spor av sannhet, med letthet vil fornektes allikevel, som så mye annet som er feil i den kristne tro....

For rekruteringen ville det nok hatt en del å si da, OM det når frem til folk som forsøkes rekrutert inn i krine rekker... Men av en eller annen grunn sprer ikke kristne ut beviselige sannheter som går i mot deres dogmatikk, de gjør alt de kan for å tie det ihjel, så store forandringer ville vel ikke skje... Med mindre noen plukket dette og andre beviselige feil opp og begynte å spre dem aktivt da...

For hvis det skulle vise seg at jesus faktisk var gift så ville jo det meste i hvertfall i den katolske tro falle død til marken.... og de er fremdeles størst..

Personlig har jeg liten tro på at det er noe i dette jeg da..... :) og at det kommer til å få noen stor innvirkning på kristne generellt OM det skulle vise seg å være sant. De fleste dyrker TROEN og ikke hva troen sier de skal dyrke...

Lenke til kommentar
Ny forskning tyder på at Jesus var gift. Nå kommer sikkert de kristne til å angripe og fornekte det minst like mye som Judas-evangeliet. Det er direkte komisk å observere religiøse sin febrilske motstand mot ny kunnskap.
Det er en stund siden du postet hypotesen din - skjedde det du trodde skulle skje, og i så fall hvis det ikke har skjedd, hva tror du er årsaken(e)? :)

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med på reaksjonene på denne nyheten. Men jeg husker reaksjonene fra nyheten om at judasevangeliet var funnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...