Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Hvorfor bry seg i det hele tatt? Har du kontakt med guden din - ja, da vet du at gud er ... Hvor gud kom fra, og hvor han går, eller hva han mener - har vel ingen betydning. Vær heller tilfreds med den foreløpige viten du har fått, som forteller deg at du har kontakt og at gud er Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Kristen buktaler planla pedofilt kannibaldrap Har aldri sett ateister gjøre slikt! Det er vel fordi forskrudde mennesker som regel er religiøse. Har hørt jeg att de mest forvridde stemmer Venstre ja, forvridde ja. I en radikal retning. Men de forskrudde er som regel religiøse. Er du religiøs? Siden du forsøkte å dytte over galskapen på Venstremedlemmer og venstrevelgere mener jeg? Om jeg er gal?..nei..bare over 25år og derfor er hjernen min ferdig utviklet;) Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Hvorfor bry seg i det hele tatt? Har du kontakt med guden din - ja, da vet du at gud er ... Hvor gud kom fra, og hvor han går, eller hva han mener - har vel ingen betydning. Vær heller tilfreds med den foreløpige viten du har fått, som forteller deg at du har kontakt og at gud er Var det til meg? skjønte ikke helt kritikken, så gjerne utdyp om du vil. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Hvorfor bry seg i det hele tatt? Har du kontakt med guden din - ja, da vet du at gud er ... Hvor gud kom fra, og hvor han går, eller hva han mener - har vel ingen betydning. Vær heller tilfreds med den foreløpige viten du har fått, som forteller deg at du har kontakt og at gud er Var det til meg? skjønte ikke helt kritikken, så gjerne utdyp om du vil. Neida, det var en liten toveismonolog - og hadde ingenting med ditt eller andres innlegg å gjøre Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 En artikkel som sier noe veldig riktig om dagens religionsfag RLE i skolen: http://www.dagbladet.no/2012/08/08/kultur/debatt/rle/kristendom/islam/22866431/ Har selv merket hvor elendig pensum er. Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Men hva hadde vært en god løsning synes du? Det er alltid lett å kritisere, men ikke sikkert alternativet alltid er bedre.. Har du en tanke om hva som da burde vært gjort? For å ta standard eksempelet, det er lett å kritisere demokrati, men det er fremdeles den beste løsningen empirisk. Hva hadde gjort pensum bedre mener du? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Hvorfor bry seg i det hele tatt? Har du kontakt med guden din - ja, da vet du at gud er ... Hvor gud kom fra, og hvor han går, eller hva han mener - har vel ingen betydning. Vær heller tilfreds med den foreløpige viten du har fått, som forteller deg at du har kontakt og at gud er Viten blir vel fullstendig feil bruk av ord her. Det riktige vil være å kalle det tro. Du tror du har fått kontakt med gud. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Men hva hadde vært en god løsning synes du? Det er alltid lett å kritisere, men ikke sikkert alternativet alltid er bedre.. Har du en tanke om hva som da burde vært gjort? For å ta standard eksempelet, det er lett å kritisere demokrati, men det er fremdeles den beste løsningen empirisk. Hva hadde gjort pensum bedre mener du? For eksempel å ikke omtale Muhammeds drap og plyndring mot karavaner som "razzia" slik det er gjort i RLE-boka. Si det slik det er med en kritisk holdning til alt. Ikke skriv en hel side om Scientologi uten å nevne at flere av organisasjonens øverste ledere er anklaget for grov økonomisk kriminalitet, at det er omfattende gruppepress og et pengesystem der rang avgjør hvor mye du betaler til scientologikirken. Endret 9. august 2012 av Abigor 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 NRK: – Muslimsk sekt levde ti år under jorden 38 voksne og 27 barn har angivelig bodd i bunkeren omtrent uten å se dagens lys. Mange skal ha levd under jorden i om lag ti år, og en del av barna er født der. Fire sektmedlemmer er blitt siktet for barnemishandling, og det er mistanke om at noen av barna er blitt misbrukt. Da politiet sendte de yngste beboerne i bunkeren til en helsesjekk, viste det seg at en 17 år gammel jente var gravid. Religiøse fundamentalister tar en mangedobbelt Josef Fritzel. Ikke at jeg er noe særlig for overvåkning, men kanskje det bør føres litt oppsyn med ekstreme grupper og personer? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Det skremmer meg at folk nøyer seg med å bare se på kristne. Neida, ALL religion er akkurat like dumt, påstandene like stupide og menneskene som tror like fanatisk vitende om at DERES religion er den eneste riktige. Den eneste grunnen til at kristendom får gjennomgå mest er at det er den vi kjenner best... For vi er ikke representative for Gud, det er det bare et menneske som var. Vil du vite hvem Gud er må du se på Jesus. Hva VET du om jesus? Det er faktisk ingenting som tyder på at jesus var noen gudesønn i det hele tatt, dette er det KUN bibelen som påstår og hvorfor tror du på påstander? Tror du på alle påstander eller er det bare utvalgte påstanderdu tror på? Hvor ærlig tørr du å være på det spørsmålet egentlig? En Gud som 'flekser musklene' ved å ofre sitt liv for menneskene som drepte Ham. Jeg skjønner at det er mye som virker ulogisk, og jeg kan ofte dra meg i håret når jeg leser i Bibelen selv. Likevel må jeg holde fast ved det som jeg vet at er sant. Hvordan VET du at dette er noen sannhet? Har du bevis utover din egen fantasi? Igjen, hvor ærlig ER du når du ser på din egen tro? Jeg var så ærlig i en alder av tretten, og tro meg, jeg trodde like intenst som deg, men jeg valgte å være ærlig ovenfor meg selv når jeg så på hvor myesannhet det faktisk lå i min tro, som var kristendom og jesus... Det var ÆRLIGHET som drev meg vekk fra kristendom og religion, ikke bevisene, eller bevisene mot. Jeg innså at det hele hang på påstander og påstander er ingen sannhet før du har bevisene og fantasi er ikke bevis, selv om jeg i begynnelsen strittet i mot som du gjør og ville ha det til å være bevis... Det historiske grunnlaget for Jesus er ikke til å overkjøre og evangeliene er av en slik natur at det umulig kunne vært oppdiktet. Tull. Vi har fortellinger om folk som "heltemodig" (eller i ren skjær dumhet...) har latt seg drepe fordi de ville forsvare en døende hest, så at bibelen påstår at disiplene døde for jesus og at dette var spesielt edelt er bare tull. Evangeliene, svært mange av de, ER faktisk oppdiktet. Sett deg inn i din egen tros historie så ser du fort at det aller meste av det som faktisk er skrevet, og som du i din uvitenhet, enten bevisst eller ubevisst, tror er en sannhet ikke er noen sannhet i det hele tatt, for det meste er ikke mer enn en rykteflom, skrevet ned over femti år etter at helten døde og som vi faktisk ikke aner hvem det var som skrev. Det vi derimot vet er at det meste IKKE er skrevet av de som bibelen sier at skrev det... Der har du sannheten din! Fæl og grusom å se på for deg sikkert, men det er sannheten om den kristne tro... At du ikke er ærlig nok til å faktisk se ordentlig på den, men trøster deg med løgnene om at den MÅ være sann sier faktisk mer om deg enn noe annet du har skrevet i mine øyne.. Og Gud virker, prøv å søk han så vil Han ta imot hvemsomhelst tIl og med meg og da er det håp for alle. Har prøvd, tro meg, jeg HAR prøvd. Jeg søkte som en druknende mann søker et halvstrå når ærligheten min fikk meg til å se nøyere på hva jeg trodde på, jeg kavet, plakset og fektet desperat etter halvstrå jeg kunne tro på og en stund OVERBEVISTE jeg meg selv om at jesus er og var vaien å gå for meg, men så ble jeg lei av løgnene... Lei av å måtte juge til meg selv hver eneste dag, lei av å måtte gjenta de samme mentraene hver dag og lei av å fornekte alle de tingene som ikke var så flaterende i min egen tro og langsomt og sikkert gled jeg inn i ateismen, eller agnostikkernes rekker da om du vil. For sannsynligheten for av bibelen var sann ble bare mindre og mindre og med den kunnskapen jeg sitter inne med om kristendommens historie i dag ser jeg på det hele som ufattelig ysannsynlig at jesus er stort annet enn myter som veden tilfeldighet ble plukket opp av en desperat keiser, finplukket og organisert (det var en rekke kristne rettninger, like sprikende som de over 35 000 rettningene som eksisterer i dag, som kjempet om "makten" den gangen, alle sammen sikre på at de hadde rett, akkurat som i dag....) til det havnet i det som vi i dag kjenner som bibelen. Les deg opp på din egen tro... om du tørr og er ærlig nok da såklart og ikke heller vil høre på folk som Craig og hans like da, som juger og misleder etter noter for at folk skal opprettholde gudetroen de selv tror og juger om... Er det mye jeg ikke forstår? ja, er det ok å ikke forstå alt, ja. Om jeg hadde forstått Gud hadde han tross alt ikke vært så stor likevell. Jeg ville prøvd å heller spørre hvilke ting er det som virkelig utelukker den kristne tro? Hva er det å IKKE utelukke? Det er tross alt påstander vi ikke engang vet hvem som skrev, så hvorfor skulle jeg tro på påstander? Det at Jesus ikke var den han sa han var det er fundamentet. Kan du motbevise dette kan du motbevise den kristne Gud. Det er ikke slik det virker. Hvis det hadde vært slik verden fungerte, at alt vi ikke har bevis for eksisterer og at det eksisterer til noen kan motbevise påstandene ville vi hatt troll, tusser, alver, ja you name it overalt og vi ville ha trodd at skogen var full av dem. Men tror du på troll? Neivel.... så hvorfor tror du på noe som heller ikke er bevist, og som faktisk har et så syltynt grunnlag som din egen tro har? Og jeg har så visst fått flere bønnesvar så vi er nok ikke utav rekkevidde.. det vil si ingen. Og her er det ikke forskjell på noen ikke deg og ikke meg... Forskjellen på deg og meg er at jeg skjønner at bønnesvar har den samme prosent andelen til å gi positive svar som tilfeldigheter har det... Prøv så skal du se. Prøv å be om noe og la være å mumle, folde hendene eller hva enn du gjør når du ber, så vil du også oppdage at det du kaller for "bønnesvar" er ting du også bare tror... Men uærligheten lenge leve, for den uærligheten som er bygget inn i enhver tro gjelder også i høyeste grad for kristendom, for hva er lovet for de som våger å stille spørsmål ved gud? Ja nettopp... Så derfor tørr du rett og slett ikke prøve dette og vil derfor fortsatt tro at bønnesvar er noe guden din gir ut.... Håpløst egentlig, da enhver religiøs er med på å undertrykke seg selv og sitt intellekt ved å tro det de gjør... 1 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Neida, ALL religion er akkurat like dumt, påstandene like stupide og menneskene som tror like fanatisk vitende om at DERES religion er den eneste riktige. Den eneste grunnen til at kristendom får gjennomgå mest er at det er den vi kjenner best... Du tenker litt bra, men ikke godt nok. Hvis vi ser på populariteten til kristendommen så kan det ha vært at noen har gjort analyse jobben FOR oss tidligere, at det er derfor den er dominant til å begynne med, det har du ikke tenkt på. Der er alltid faktorer en må få med i bildet, jeg ser stadig ateister som har svære hull i tankene og ideene sine. Det er slik med alt annet også, om en rekke med vitenskapsmenn bruker lang lang tid på å analysere en del av naturen og kommer til konsensus om at dette er riktig. Og så velger folk å tro på dette, det blir populært å tro på denne teorien. Og så kommer en person som deg i fremtiden og sier "det er bare fordi det er den teorien vi kjenner best til".. Du har fjernet og glemt tanken om at noen kan allerede ha gjort analyse jobben rundt kristendommen FOR oss tidligere uten at vi vet om det, at det er derfor den er populær til å begynne med. Tankefeiler, men jeg forsøker å lære dere å tenke riktig. Endret 18. august 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Hvis alle var like kloke som deg, da ville vi alle trodd på den guden du tror på og vil ville tenkt nøyaktig slik du tenker. Desverre er vi en gjeng idioter med hull i tankene våre, så vi vil nok aldri bli så smart som det du er. 1 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Richard Dawkins lider også av dette tankehullet om at, vi tilber den kristne guden fordi den er mest populær og sprer seg mest, men han har fullstendig glemt tanken rundt at det fantes kloke hoder før oss. Jeg skylder det på lav intelligens. VELDIG lav, fordi dette er en ganske simpel bagatell. Endret 18. august 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Kristendommen har gjennom historien vært halmstrået for "vanlige" mennesker. Fram til vår tid har det vært hardt å leve. Presteskapet har hatt stor makt og således hatt en enkel jobb med å kue massene. I våre dager er det større velstand, flere har tid, lyst og anledning til å tenke selv, utdanne seg og stille kritiske spørsmål til "gamle sannheter" og propagandaen fra religiøse ledere. Bedre allmenutdanning bidrar i stor grad til dette. Derfor synker antallet troende, særlig i den vestlige verden. Good times! 1 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Kristendommen har gjennom historien vært halmstrået for "vanlige" mennesker. Fram til vår tid har det vært hardt å leve. Presteskapet har hatt stor makt og således hatt en enkel jobb med å kue massene. Inni mellom alle de "vanlige" folkene, så er der alltid de som er smartere, vi kaller de pionerer. Og det er alltid pionerene som setter tingene i gang. Om der var en pioner i fortiden som oppdaget noe som andre ikke visste, at gud var virkelig. Men, la oss si at han skjønte at guden var en type gud som folk ikke ville like (hypotetisk), men at denne pioneren ønsket at sannheten skulle bli forseglet og tatt vare på i fremtiden, men den eneste måten han kunne få folk til å bevare den var ved å innføre den ved tvang. Du ser her, folk tenker klart, men ikke KLART NOK. Når det gjelder det du sier om "Good Times" at folk ønsker å utdanne seg, så har folk alltid ønsket å lære mer, dette er ingen ny oppdagelse, vi ønsker alltid å lære mer, dette er ingen motsetning til forhistorien, selv om noen kanskje jobbet for å hemmeligholde ting. Og det er særlig ikke en krig mellom kunnskap og religion. Det er bare du som ser det som en krig. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Jeg har ikke snakket om krig, men om en gryende forståelse hos en befolkning som har fått selvtillit nok, og frihet til å ta av seg Jesusbrillene og se universet for hva det er: Gudløst, storartet og vakkert. Så har vi selvfølgelig noen bakstreverske antipionerer som LonelyMan som forsøker å bremse opplysningstoget uten at det har noen særlig effekt i det store og hele. Artig, og litt hjelpesløst, å se de prøve, da! 1 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Jeg har ikke snakket om krig, men om en gryende forståelse hos en befolkning som har fått selvtillit nok, og frihet til å ta av seg Jesusbrillene og se universet for hva det er: Gudløst, storartet og vakkert. Du vil ikke tro det jeg kommer til å si her nå, men at universet er stort og vakkert betyr ikke at gud ikke fins. Du er faktisk blitt religiøs. Så har vi selvfølgelig noen bakstreverske antipionerer som LonelyMan som forsøker å bremse opplysningstoget uten at det har noen særlig effekt i det store og hele. Artig, og litt hjelpesløst, å se de prøve, da! antipioner? Forsøker å bremse?? Du kommer med sterke anklagelser her, skal du støtte opp om det eller skal du beklage deg? Endret 19. august 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Du vil ikke tro det jeg kommer til å si her nå, men at universet er stort og vakkert betyr ikke at gud ikke fins. Du er faktisk blitt religiøs. Jeg tror han siktet til at det å kvitte seg med våre antikke forfedres primitive forståelse av verden, gjør det lettere å studere universet og beundre det vi er en del av. 3 Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 What KarlRoger said... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Jeg har ikke snakket om krig, men om en gryende forståelse hos en befolkning som har fått selvtillit nok, og frihet til å ta av seg Jesusbrillene og se universet for hva det er: Gudløst, storartet og vakkert. Gud som er i Jesus Kristus har skapt universet, insolvent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå