Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
[Og du og dine likesinnede ser ut til å gripe muligheten til å ha noe å henge hetsen på ;)
Veeel, når man legger hodet på hogge stabben er det jo fryktelig fristende å hente øksa da..... :blush:

 

Ja, jeg forstår forsåvidt den, men blir det ikke gudsjammerlig kjedelig å holde på sånn - nemlig å la øksa falle på ren rutine ... ?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, jeg forstår forsåvidt den, men blir det ikke gudsjammerlig kjedelig å holde på sånn - nemlig å la øksa falle på ren rutine ... ?

Å nei, det er bare vel overveide hugg må vite, slik er det jo fra alle sidene.... ;)

 

Mener du med det at alle som er dine motdebbatanter er ute etter å hugge av deg hodet? Så derfor gjelder det å hugge til først?

Lenke til kommentar

Hei, du vil nå ikke si at barna selv klekker ut fordommer, og strategiske handlinger ment på å plage andre barn!? Ett barn er i utgangspunktet som en ren harddisk å regne, så er det vi som lager softwaren.

Tja, både ja og nei... Fritt etter hva jeg selv husker på skolen trengte faktisk ikke barna å kjenne de andres bakgrunn eller at foreldrene deres kjente hverandre for at noen begynte å mobbe/erte, de mobbet/ertet helt uten påtrykk fra sine foreldre... og de mobbet på områder som foreldrene umulig kunne ha laget noen software for dem... Så det stemmer ikke helt... Vet ikke hvordan det er blandt unger i dag da jeg aldri har hørt noen av mine fortelle om noen utstrakt mobbing...

 

Men at foreldrene kan gå foran som et godt eksempel er det ingen tvil om, men helt fri for mobbing blir vi nok aldri, selv om det er langt mindre nå enn før (tror jeg da...)

 

Ellers så hadde du jo de som mobbet andre fordi de ikke hadde la coste klær, isba sko eller lignende mote saker :roll: og det er nok litt rigid software fra foreldre ja... Personlig oppfattet jeg den mobbingen som et behov for å skryte av alle penegne de trodde foreldrene deres hadde og ikke klærne i seg selv... Klær jeg den gang fant direkte smakløse,,,

 

 

 

Det forskere også leter litt etter, er det naturlige behovet mennesket har for å være, og bli oppfattet som snill.

En gang i min ungdom, den gangen jeg hadde blondt hår ned til korsryggen, skinnjakke med digre nagler og olavest med påsydde merker av heavy metal band jeg likte, mistet en gammel dame i køen foran meg lomme boken ut av vesken sin uten å legge merke til det. Godt oppdratt som jeg faktisk var (joda, jeg var oppdratt både høffelig med gode manerer og dønn ærlig av mine foreldre...noe jeg faktisk har spor av enda, jeg har foreksempel ALDRI stjålet i en butikk...) så bøyde jeg med selvfølgelig ned og plukket opp lommeboken hennes, prikket henne på skulderen og rakte henne lommeboken med et smil.... Jeg kunne like godt ha holdt opp verdens giftigste slange i ansiktet hennes, for hun gispet og trakk seg vekk fra meg og da hun skjønte at jeg IKKE skulle rane henne (eller voldta henne, jeg vet faktisk ikke hva hun ville syntes var verst..) nappet hun lommeboken ut av hånden min og så, "Mangler det en krone så ringer jeg politiet!!". Utakk er verden lønn fant jeg vel ut da, for jeg fikk faktisk ikke så mye som et eneste takk engang... Men jeg fortsatte merkelig nok å være både snill og hjelpsom i årene etter det... :)

 

Og ønsker fremdeles å være snill, hjelpsom og grei. Det å hjelpe andre GIR jo en god følelse innvendig da og veldig ofte har jeg ikke fått annet enn den gode følelsen heller når jeg har hjulpet noen heller, de være seg fremmede eller andre jeg kjenner... Jeg er alltid hjelpsom der jeg kan være det....

 

Nå er jeg nok ikke så flink til å motta hjelp selv da, det her jeg fått mye "pes" for i årenes løp, av både venner og av min kjære kone. Som da jeg satte opp verandaen hjemme, en veranda på gode 50 kvadratmeter og med mange tunge løft jeg sikkert kunne ha fått hjelp til, men det var min veranda og akkurat da så "orket" jeg ikke at andre skulle komme med sine "gode" råd og vink om hvordan den skylle bygges og forholde meg til hva andre syntes.... Problemet er at det følte jeg når jeg lagde badet, flisla gangen, når jeg la opp nye ledninger i tre etasjer i huset til et vennepar vi kjenner, la takstein på taket i fjor sommer og ,til sist, bygget hele smia mi også.... Så jeg kunne nok vært flinkere til å gi andre den følelsen også.... :) Å føle seg snill er jo ingen vond følelse for noen, så det er vel ikke så rart at vi gjerne vil være snille, er det vel?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og du og dine likesinnede ser ut til å gripe muligheten til å ha noe å henge hetsen på ;)

Du oppfatter det som hets?

 

Ja, og det gjør jeg med.

Lenke til kommentar

Og du og dine likesinnede ser ut til å gripe muligheten til å ha noe å henge hetsen på ;)

Du oppfatter det som hets?

Ja, og det gjør jeg med.

Vell, jeg oppfater det som en skam at mine artsfrender kan være så til de grader innesnødd i toppetasjen som JV medlemmer (og andre ukritisk religiøse).

 

Her driver noen av oss å pønsker ut universets opprinelse, eksperimenterer og knuser partikkler for å finne årntlige svar på spørsmålene. Mens andre sitter og dikter opp forklaringer på det ene og det andre, og forer ungene sine med denne tankegiften.

 

Det eneste de fortjener er hets. På samme måte som Kommunismen, Islam, Nazismen, Westboro Baptist Church og andre idioter med helt forkastelige livssyn fortjener latterliggjørelse og hets. Det er ikke en eneste fornuftig tanke i det de presenterer.

 

Man kan ikke komme å kreve respekt uten å vise det.

Lenke til kommentar

‘Ber kristne avlyse helvete’

 

Så det er virkelig slik at det du ikke liker i troen, det er det bare å slutte å tro på, mens resten får stå? Hva er det du baserer troen din på?

 

Ikke at jeg er uenig i at Helvete er uakseptabelt. Men om jeg hadde virkelig trodd på det, og at Gud stod bak, så ville det eneste alternativet være å erklære krig mot Gud, og gjøre alt som er mulig å gjøre for å stanse hans ondskap.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke fult så drastisk, men det som trenger korrekturlakk bør også erstattes av ny viten om temaet. F.eks kan man ta utgangspunkt i Charles Darwin og astronomisk kunnskap når man skriver om skapelseberetningen.

 

Bordbønner som gir gud æren for vær og avlinger kan omskrives til å gi tilfeldigheten æren for at man bor i en del av verden uten sult og moderne jordbrukseffektivisering æren for at vi ikke sulter i denne delen av verden.

 

Osv.

Lenke til kommentar

Louis Theroux - gjensyn med en hatet familie

Britisk dokumentar. Louis Theroux blir sammenlignet med Pontius Pilatus når han besøker den omstridte familien Phelps i Kansas igjen. Sist trakk han frem deres aggressive homohets og angrep på folk. Nå treffer han Steve Drain, et nytt medlem av menigheten. Han viker heller ikke tilbake for å bruke friske virkemidler.

 

Vil anbefale å se denne. Sekten er ganske ekstrem og deres religiøse tro går ut over hele livet til familiene. Hver minste kritiske spørsmål gjort av medlemmene er en trossing av Gud og en form for ulydighet. Det viktigste virker for å være ukritisk adlydelse.

 

Programlederen, Louis Theroux, er også en ganske bra person, og har mange andre programmer.

Lenke til kommentar

En evangelist prest sa til en avis at det var ikke så dumt for de offrene som var kristne under Dark Knight Rises massakren (vet ikke om dette er den offisielle navnet), ettersom de ville da komme til himmelen og Jesus. For hedningene derimot... Holder ikke med at man har blitt drept på en brutalt måte, men skal få svi i all evighet for mangel/feil tro!!

 

Han mente at en slik forferdelse skjedde fordi landet har stadig gått lengre vekk fra Gud, og disse liberial saksmålen om fjerning av religion har gjort Gud sint (paraphrasing).

 

:/

Lenke til kommentar

En evangelist prest sa til en avis at det var ikke så dumt for de offrene som var kristne under Dark Knight Rises massakren (vet ikke om dette er den offisielle navnet), ettersom de ville da komme til himmelen og Jesus. For hedningene derimot... Holder ikke med at man har blitt drept på en brutalt måte, men skal få svi i all evighet for mangel/feil tro!!

 

Han mente at en slik forferdelse skjedde fordi landet har stadig gått lengre vekk fra Gud, og disse liberial saksmålen om fjerning av religion har gjort Gud sint (paraphrasing).

 

:/

 

Ut fra det første punktet hans, så var vel massakren en god hendelse, og egentlig en belønning fra Gud?

 

På Dommedag så skal jo Gud drepe, eller ta opp til Himmelen, samtlige rettroende. Døden er deres personlige mål, alles død er det endelige målet.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

På Dommedag så skal jo Gud drepe, eller ta opp til Himmelen, samtlige rettroende. Døden er deres personlige mål, alles død er det endelige målet.

Dette vrangbildet du har av Gud, KarlRoger

er produsert av din egen skyldfølelse, din egen selvfordømmelse

 

Gud er ikke slik !

 

Like god som Jesus Kristus var, er også Gud

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...