Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kristenavisa Vårt land siterer heftig fra prest og homofili-motstander Øivind Benestad som bagatelliserer angrepene mot Arnfinn Nordbø og går til angrep på Aftenbladet som tar opp saken.

 

I samme farta klarer de å putte inn litt positiv omtale av en underskriftskampanje mot felles ekteskapslov og litt kristenpropaganda som "Hva ville Jesus gjort?".

Lenke til kommentar
Kristenavisa Vårt land siterer heftig fra prest og homofili-motstander Øivind Benestad som bagatelliserer angrepene mot Arnfinn Nordbø og går til angrep på Aftenbladet som tar opp saken.

– Hvis noen av dere som er her vet at dere har gjort Arnfinn noe galt, så be om tilgivelse, sa Benestad på møtet.

Til Gud eller Arnfinn?

Lenke til kommentar

Fundamentalist religion is hell-bent on ruining the scientific education of countless thousands of innocent, well-meaning, eager young minds. Non-fundamentalist, "sensible" religion may not be doing that. But it is making the world safe for fundamentalism by teaching children, from their earliest years, that unquestioning faith is a virtue.

 

- Richard Dawkins

 

Det er ikke mer rasjonelt å godta at Jesus gikk på vannet enn å godta at Gud oppfordret til å steine homofile. Vi må slutte å late som om moderat religiøsitet er harmløst. Hvis vi respekterer moderat religiøsitet, sier vi egentlig "Det er greit å akseptere dogmer uten beviser, så lenge de ikke er ekstreme". Men hva er ekstrem dogme? Det blir opp til hver enkelt å avgjøre. Jeg mener derfor at enhver påstand uten beviser bør være gjenstand for kritikk og latterliggjøring.

Endret av vitenskapen
Lenke til kommentar

Både og. Jeg ser problemet med religion som en irrasjonell måte å resonnere på, men jeg tror du misforstår kamparenaen din. For å finne dem du ønsker å diskutere med, bør du enten stille opp på et pinsevennmøte i Agder eller på Jæren — de religiøse her inne er som regel reflekterte nok til å forstå at man kan bruke hodet og følelsene i fellesskap.

 

Klarer du å få mennesker som Svein-Magne Pedersen, Aril Edvardsen eller Øyvind Benestad (særlig Øyvind Benestad!) til å holde kjeft, hadde en kvise på Norges rumpe blitt fjernet. Men da må du finne en annen kamparena enn Diskusjon.no.

Lenke til kommentar
Både og. Jeg ser problemet med religion som en irrasjonell måte å resonnere på, men jeg tror du misforstår kamparenaen din. For å finne dem du ønsker å diskutere med, bør du enten stille opp på et pinsevennmøte i Agder eller på Jæren — de religiøse her inne er som regel reflekterte nok til å forstå at man kan bruke hodet og følelsene i fellesskap.

 

Klarer du å få mennesker som Svein-Magne Pedersen, Aril Edvardsen eller Øyvind Benestad (særlig Øyvind Benestad!) til å holde kjeft, hadde en kvise på Norges rumpe blitt fjernet. Men da må du finne en annen kamparena enn Diskusjon.no.

 

Vel, samfunnsholdninger påvirkes hele tiden, også ved aktivitet på diskusjon.no. Men ser poenget ditt.

 

De "moderate" religiøse gir jo grobunn og næring til fundamentalister fordi de rettferdiggjør tankegangen om at det finnes en allmektig gud som må lystres blindt.

 

Akkurat det jeg mener, ja.

Lenke til kommentar
Kristenavisa Vårt land siterer heftig fra prest og homofili-motstander Øivind Benestad som bagatelliserer angrepene mot Arnfinn Nordbø og går til angrep på Aftenbladet som tar opp saken.

 

I samme farta klarer de å putte inn litt positiv omtale av en underskriftskampanje mot felles ekteskapslov og litt kristenpropaganda som "Hva ville Jesus gjort?".

 

får lyst til å lage sitt egent land, der det er krav å sekularisme får å bli statsborger

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva de prøver på, men jeg kunne tenkt meg en tur innom det museumet og hørt litt hva slags utgravinger og beviser dem sitter på :)

 

En litt morsom kuriositet er at like nedenfor eventyrmuseet finner man visst en fossilrik grunn som avkrefter fantasiverdenen den presenterer:

 

Se også hva disse kreasjonistene egentlig lærer bort -- "

". :) Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...