Abigor Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Jeg regner med at det ikke anbefales for Jehovas Vitner å ta med barna sine til Legoland? Jehova gråter hver eneste dag over tusenvis av barn som har det kjempegøy der. Ja selv jeg grøsser av tanken på millioner av barn som liker å lese Harry Potter. Endret 4. juli 2012 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 det er normaliseringen av ting som feks magi/umoral/vold etc som er problemet... Det er jeg enig med deg i. Og jeg tror manger foreldre sliter med å finne akkurat hvor grensen går, og lar "det skure". Så tror jeg også at en god del foreldre er "avhengig" av sterke stimuli selv, og ser da heller ikke noe gærnt i det som kanskje holder på å skje. Prøv å opprett en tråd som er kritisk til medievold, og da spillvolden spesielt, i gamerdelen av forumet - så er det bare å lene seg tilbake og se på hvor mye oppstyr slike holdninger skaper i det miljøet. Men å forby noe som vi møter på alle kanter og bauger, tror jeg ikke går. Jeg tror det like gjerne kan gå ut over egne barn hvis man "overbeskytter" dem ved å være for konsekvente. Det jeg tror mer på, er enda mer forskning på sammenhengene, og være generelt mer opptatte av hvordan verden egentlig ser ut som, sett fra ungdommenes eget ståsted. Ber om oppmerksomhet på at "sparlock" ikke er forbudt - men anbefales ikke... To svært forskjellige ting... Javel, nå brukte jeg "forbud" som en mer generell "panikkreaksjon" når eks. foreldre opplever at egne barn utvikler seg i en uventet retning. Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Jeg regner med at det er ikke anbefales for Jehovas Vitner å ta med barna sine til Legoland? Jehova gråter hver eneste dag over tusenvis av barn som har det kjempegøy der. Ja selv jeg grøsser av tanken på millioner av barn som liker å lese Harry Potter. Du latterliggjør mer deg selv med slike flåsete utspill. Som sagt x-antall ganger - dette handler ikke om leker - det handler om normalisering av underholdningstemaer som potensielt sett er det noen kan oppfatte som usunne. Det er gråsoner så det holder og jeg har aldri hørt en pip i Vaktårnet om Snehvit og Askepott eller Disney generelt - men som sagt - poenget er at vold/magi/okkultisme/umoral m.m normaliseres og spys ut i hver eneste underholdningskanal. Hvis du synes det er helt ok er det greit for meg - men jeg foretrekker å ha en viss kontroll over hva mine barn lar seg underholde med. Kommer jeg til å kunne skjerme dem for alt? Nei... Hjelper det hvis de selv klarer å ressonere? Ja... Kommer jeg til å prøve å skjerme dem mot nevnte ting - You Bet! Endret 4. juli 2012 av sofiemyr Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 vold/magi/okkultisme/umoral m.m normaliseres og spys ut i hver eneste underholdningskanal. Har du lest bibelen eller? 1 Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 vold/magi/okkultisme/umoral m.m normaliseres og spys ut i hver eneste underholdningskanal. Har du lest bibelen eller? Selvsagt - og ja - det står om slike ting der i den kontekst at man skal holde seg vekk fra slike ting fordi det er en vederstyggelighet... Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Kommer jeg til å prøve å skjerme dem mot nevnte ting - You Bet! "HAHAHA der går han raringen som ikke får lov å lese Harry Potter fordi foreldrene er sånn gærne vitner" Stakkars ungen din sier jeg bare. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Kommer jeg til å prøve å skjerme dem mot nevnte ting - You Bet! "HAHAHA der går han raringen som ikke får lov å lese Harry Potter fordi foreldrene er sånn gærne vitner" Stakkars ungen din sier jeg bare. Det som er mest betenkelig er at barna snapper opp slike opplysninger fra voksne. Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Kommer jeg til å prøve å skjerme dem mot nevnte ting - You Bet! "HAHAHA der går han raringen som ikke får lov å lese Harry Potter fordi foreldrene er sånn gærne vitner" Stakkars ungen din sier jeg bare. Vi kan snakkes om 20 år og se hva dine unger gjør kontra hva mine unger gjør... Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 vold/magi/okkultisme/umoral m.m normaliseres og spys ut i hver eneste underholdningskanal. Har du lest bibelen eller? Selvsagt - og ja - det står om slike ting der i den kontekst at man skal holde seg vekk fra slike ting fordi det er en vederstyggelighet... Da kan du jo fortelle meg hva straffen for å gå med klær laget av to forskjellige stoffer er kansje? Hvilken pris man skal ta for å selge sin datter. Og hvordan man skal straffe slaven sin? Og hvorfor man dreper samtlige guttebarn i et helt land bare fordi farao er en drittsekk? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Det som er mest betenkelig er at barna snapper opp slike opplysninger fra voksne. Unger er overlevere. Enhver mulighet til å dytte den andre ut av redet er programert i biologien vår. At barn hakker på de "svake" er slik naturen er. Moralsk forkastelig, ja, men når man ser hvor mye penger, tid og energi man må bruke for å stoppe mobbing, så ser man at det er noe som ligger langt dypere enn "miljø". Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Da kan du jo fortelle meg hva straffen for å gå med klær laget av to forskjellige stoffer er kansje? Hvilken pris man skal ta for å selge sin datter. Og hvordan man skal straffe slaven sin? Og hvorfor man dreper samtlige guttebarn i et helt land bare fordi farao er en drittsekk? Jeg tror du misser på poenget ... Jeg tror det handler om den helt vanlige og på tvers av ideologier "sannheten" om at man skal være veldig påpasselig med hvilke inntrykk barna får - noen tåler mindre enn andre, og noen fast grense er vanskelig å sette. Prisen etterpå kan bli veldig høy - det er noen som spekulerer i den typen feil programmering av barnemorderens sinn, i rettsaken som nettopp er ferdig. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Vi kan snakkes om 20 år og se hva dine unger gjør kontra hva mine unger gjør... Forhåpentligvis, så gjør dine unger det samme som mine. Nettopp at de tenker selv, uten å være påvirket av det foreldrene mener, de danner seg egne meninger, og en egen identitet. Og da skjønner de forhåpentligvis hvor på bærtur du er. Men for deres del håper jeg det går bedre enn for andre eks-JV medlemmer, som blir utstøtt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Det som er mest betenkelig er at barna snapper opp slike opplysninger fra voksne. Unger er overlevere. Enhver mulighet til å dytte den andre ut av redet er programert i biologien vår. At barn hakker på de "svake" er slik naturen er. Moralsk forkastelig, ja, men når man ser hvor mye penger, tid og energi man må bruke for å stoppe mobbing, så ser man at det er noe som ligger langt dypere enn "miljø". Hei, du vil nå ikke si at barna selv klekker ut fordommer, og strategiske handlinger ment på å plage andre barn!? Ett barn er i utgangspunktet som en ren harddisk å regne, så er det vi som lager softwaren. Jeg skal ikke være veldig påståelig, men dette synes jeg hørtes fremmed ut ... Det forskere også leter litt etter, er det naturlige behovet mennesket har for å være, og bli oppfattet som snill. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Da kan du jo fortelle meg hva straffen for å gå med klær laget av to forskjellige stoffer er kansje? Hvilken pris man skal ta for å selge sin datter. Og hvordan man skal straffe slaven sin? Og hvorfor man dreper samtlige guttebarn i et helt land bare fordi farao er en drittsekk? Jeg tror du misser på poenget ... Jeg tror det handler om den helt vanlige og på tvers av ideologier "sannheten" om at man skal være veldig påpasselig med hvilke inntrykk barna får - noen tåler mindre enn andre, og noen fast grense er vanskelig å sette. Prisen etterpå kan bli veldig høy - det er noen som spekulerer i den typen feil programmering av barnemorderens sinn, i rettsaken som nettopp er ferdig. Slik jeg forsto poenget så var det slik at ungene trengte noen til å fortelle dem at han andre ungen hadde foreldre som var religiøse, slik at de da kunne bruke det mot dem. Poenget mitt var da at unger trenger ikke å lære fra noen hvordan man mobber. Det er noe de kan fra de er født. Og dersom en av ungene er fra et veldig religiøst hjem, der Sparlock, og Harry Potter er forbudt, så finner de ut av det selv ganske fort. Selvfølgelig kommer det veldig ann på denne ungen selv om han er et potensiellt mobbeoffer eller ikke, men at foreldrene er strengt religiøse hjelper i hvertfall ikke i et land der antatt 90% er "julaften kristne". Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) "Disse JV ungene" som jeg har 3 av selv er langt fra dumme... Det at de velger å ta avstand fra noe som andre synes er ok burde heller applauderes enn bli kalt "grotesk og livsfarlig" Hjernevasking er og blir hjernevasking da... Jeg er forøvrig enig i at akkurat sparlock biten kunne vært litt mykere men prinsippet er det samme - magi, magiutøvelse, filmer med magi etc er ikke å foretrekke..... Finnes magi altså eller er det noe du og dine TROR finnes.... Det var vel der jeg ville begynt hadde jeg vært deg... Så langt er det ingenting som tyder på at det finnes noe magiskt, dette er kun et utslag av vår fantasi og denne fantasien skal altså ikke unger får lov til å ha... De skal kun fores meg jesus magi de eller? Som fgorøvrig heller ikke innehar et eneste bevis for seg... Nei, det blir rett og slett for dumt å nekte ungene slike ting... og på samme tid lære dem at eldgamle "makiske" ting, det er helt OK å tro på... Så hvis du synes det er ugreit at ungene dine leker med lekepistoler evt andre lekevåpen, eller spiller voldelige spill - og at du deretter ikke lar dem gjøre det - da hjernevasker du de? Smak litt på ordet... Nei. Men man hjernevasker når man bruker Jehova som argument for at et barn ikke skal gjøre ditt og datt... At Jehova blir lei seg om barnet leker med leken, og sånt... Dessuten er det jo helt latterlig tragisk, så latterlig tragisk at jeg ikke klarer å unngå å nevne hvor tragisk det er... Guden din, Jehova, blir lei seg... Han har altså menneskelige følelser, eller faktisk mye verre, for et menneske ville jo aldri blitt lei seg av at barna lekte med en trollmannsfigur i plast made in China.... Og så kan man jo spinne videre på dette. Dersom det faktisk ikke er slik at dere troende voksne som lærer barna dette, ikke tror at Gud føler noen tristhet, og blir lei seg over dette, vel, da har dere brutt en av hans trolig vikgiste bud: Du skal ikke lyve.... Du har gjentatt det argumentet en del ganger nå og la meg få bragt på det rene at poenget er ikke at plastleken er en trussel i seg selg - det er normaliseringen av ting som feks magi/umoral/vold etc som er problemet... Det er ikke noe problem... Kan du forklare meg hva slags trussel magi utgjør? Hva har denne leken med umoral å gjøre? og vold? Slike ting er IKKE greit Selvsagt er det greit.... - og da er det bedre å sette grensen ett sted istedetfor å la det være diffust. Innen fornuftens grenser... Det der er langt i fra fornuftig. Alt det der er greit så lenge det er ufarlig lek og morro.... Når det er sagt så er det FREMDELES opp til hver og en hvor grensen går - jeg vet om JV som synes Harry Potter er over grensen siden det foregår i denne verden mens LOTHR er greit fordi det er en oppdiktet verden, mens andre mener portretteringen av magi og ondskap i begge gjøre det uakseptabelt. Harry Potter foregår i "denne verdenen"??? Virkelig? Så den foregår ikke i drømmenes og bildenes verden??? Barn vil ikke forstå det dersom du sier at det er fiksjon? Spørsmålet blir uansett: HVA ER FARLIG MED DET? Hva slags risiko utgjør det for barn??? Hvorfor er det galt??? Men hva med BIBELEN??? Den er da på dette punktet ikke noe som helst bedre? Og her kommer det STORE poenget - jeg vet om mange som mener begge disse franchisene er uaktuelle for barn av den grunn at de nettopp normaliserer magi og vold - og da snakker jeg ikke om religiøse mennesker... Hvorfor er dette et stort poeng? Hva er poenget? Hva slags trussel utgjør magi? Endret 4. juli 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Det som er mest betenkelig er at barna snapper opp slike opplysninger fra voksne. Unger er overlevere. Enhver mulighet til å dytte den andre ut av redet er programert i biologien vår. At barn hakker på de "svake" er slik naturen er. Moralsk forkastelig, ja, men når man ser hvor mye penger, tid og energi man må bruke for å stoppe mobbing, så ser man at det er noe som ligger langt dypere enn "miljø". Hei, du vil nå ikke si at barna selv klekker ut fordommer, og strategiske handlinger ment på å plage andre barn!? Ett barn er i utgangspunktet som en ren harddisk å regne, så er det vi som lager softwaren. Jeg skal ikke være veldig påståelig, men dette synes jeg hørtes fremmed ut ... Det forskere også leter litt etter, er det naturlige behovet mennesket har for å være, og bli oppfattet som snill. Mennesker er et flokkdyr. Vi har opp igjennom historien utarbeidet en del egenskaper gjennom evolusjon. Moral er en av disse da den er viktig i en flokk. Det samme er det å utstøte svake individer som kan skade gruppen. Dette ser vi hos en rekke dyrearter, der de "svake" får gjennomgå både fysisk og psykisk. Det mest åpenbare eksemplet er hos en del uglearter der den største ungen helt instinktivt dytter den minste ut av reiret dersom det er lite mat. Dersom det er mye mat gjør den ikke dette. Man kan også observere lignende adferd i hyeneflokker og hos griser, der de minste valpene blir mobbet, og hakket på, samt de får ikke melk i det hele tatt, eller de spenene med minst melk. Og til den sammenligningen din, så er ikke barn en ren harddisk. Jeg kan strekke meg til å si at de er en fersk OS installasjon i så måte. Der det er en del faktorer som allerede er fastsatt biologisk, mens en del andre faktorer kan implementeres senere (miljø). Og jeg mener at barn ikke trener å lære å mobbe. Det er noe de finner ut av selv, det er en naturlig akse i det sosiale mønsteret på samme måte som det å være snill. Vi har et ønske om å være snill, men da mot folk vi liker. Og folk vi ikke liker har vi ikke samme ønske. Det å være snill er også en egoistisk faktor, da man forventer å få samme behandlingen tilbake. Men, i en mobbesituasjon så er denne egoistiske faktoren borte, da det ikke får noen følger for deg dersom du mobber, siden du ikke trenger bekreftelse og snillhet fra den med lavest rang i "flokken". Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Det er synd at barn må ta støyten for foreldrenes tåpeligheter.... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Det som er mest betenkelig er at barna snapper opp slike opplysninger fra voksne. Unger er overlevere. Enhver mulighet til å dytte den andre ut av redet er programert i biologien vår. At barn hakker på de "svake" er slik naturen er. Moralsk forkastelig, ja, men når man ser hvor mye penger, tid og energi man må bruke for å stoppe mobbing, så ser man at det er noe som ligger langt dypere enn "miljø". Hei, du vil nå ikke si at barna selv klekker ut fordommer, og strategiske handlinger ment på å plage andre barn!? Ett barn er i utgangspunktet som en ren harddisk å regne, så er det vi som lager softwaren. Jeg skal ikke være veldig påståelig, men dette synes jeg hørtes fremmed ut ... Det forskere også leter litt etter, er det naturlige behovet mennesket har for å være, og bli oppfattet som snill. Mennesker er et flokkdyr. Vi har opp igjennom historien utarbeidet en del egenskaper gjennom evolusjon. Moral er en av disse da den er viktig i en flokk. Det samme er det å utstøte svake individer som kan skade gruppen. Dette ser vi hos en rekke dyrearter, der de "svake" får gjennomgå både fysisk og psykisk. Det mest åpenbare eksemplet er hos en del uglearter der den største ungen helt instinktivt dytter den minste ut av reiret dersom det er lite mat. Dersom det er mye mat gjør den ikke dette. Man kan også observere lignende adferd i hyeneflokker og hos griser, der de minste valpene blir mobbet, og hakket på, samt de får ikke melk i det hele tatt, eller de spenene med minst melk. Og til den sammenligningen din, så er ikke barn en ren harddisk. Jeg kan strekke meg til å si at de er en fersk OS installasjon i så måte. Der det er en del faktorer som allerede er fastsatt biologisk, mens en del andre faktorer kan implementeres senere (miljø). Og jeg mener at barn ikke trener å lære å mobbe. Det er noe de finner ut av selv, det er en naturlig akse i det sosiale mønsteret på samme måte som det å være snill. Vi har et ønske om å være snill, men da mot folk vi liker. Og folk vi ikke liker har vi ikke samme ønske. Det å være snill er også en egoistisk faktor, da man forventer å få samme behandlingen tilbake. Men, i en mobbesituasjon så er denne egoistiske faktoren borte, da det ikke får noen følger for deg dersom du mobber, siden du ikke trenger bekreftelse og snillhet fra den med lavest rang i "flokken". Jeg mener du sammenligner barn som vokser opp uten voksenkontakt, og da er vi så klart mer "naturlige", grunnet mangel på tilførsel av fornuft. Slike utslag som du nevner er helt vanlige små følelsesutbrudd som alle barn har - så handler det om at voksne er voksne nok til å skjønne hva de holder på med når de skal læres noe, eller avlæres noe annet. Kan opplyse om at jeg jobber med den type problemstillinger. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Du latterliggjør mer deg selv med slike flåsete utspill. Som sagt x-antall ganger - dette handler ikke om leker... Det handler om at Jehova begynner å grine dersom unger leker med lego. Jeg forstår utmerket. Jehovas Vitner latterliggjør seg selv her, når de først tar en pause fra å spå verdens undergang feil gang på gang. 1 Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Du latterliggjør mer deg selv med slike flåsete utspill. Som sagt x-antall ganger - dette handler ikke om leker... Det handler om at Jehova begynner å grine dersom unger leker med lego. Jeg forstår utmerket. Jehovas Vitner latterliggjør seg selv her, når de først tar en pause fra å spå verdens undergang feil gang på gang. Og du og dine likesinnede ser ut til å gripe muligheten til å ha noe å henge hetsen på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå