Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Vi bør ta med oss den kunnskap, erfaring og moral som er verd å ta med seg, og forkaste ting som bør forkastes.

 

Det er veldig vanskelig å være uenig i dette. Men når det er sagt så viser vel historien at det er seierherrene som legger premissene for hva som er verdifullt å ta med videre, og hvis eks. Richard Dawkins, eller Biskop Kvarme skulle bestemme det, så tror jeg det hadde blitt direkte utrivelig for hvermansen å finne seg helt til rette i den kulturen.

 

Man skal være forsiktig med å rappe goderiet fra barna

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes folk må få ha det svært fritt når det gjelder hva de kan gjøre (mer fritt enn vi har det i dag), innenfor sin personlige sfære og sammen med andre villige. Om de så skader seg selv, så må de få lov til å gjøre det, så lenge de ikke påfører store kostnader på resten av oss ved å gjøre det.

 

Når det gjelder hva vi alle gjør felles, hva vi gjør som samfunn, så mener jeg bl.a. at vi må fokusere på utdanning, og det utdanning i fakta, i rigide modeller, i hva vi vet om virkeligheten. For det er det som vil tjene samfunnet fremover, at vi vet hvordan vi skal best utnytte den verden vi lever i, de ressursene vi har tilgjengelig, og hvordan vi skal gå videre for å ytterligere utvide og forbedre den kunnskapen.

 

Religion i forkynnende form har ingenting med en slik utdanning å gjøre, ei heller med hvordan vi skal søke og utvikle kunnskap, eller hvordan samfunnets kjerne skal operere. Er det noe vi vet, noe vi kan understøtte, noe vi kan vise til gir de resultatene vi forventer, så er det det samme for alle, det er ikke begrenset til én religion.

 

Folk må få lov til å bruke tankeapparatet sitt slik de vil, men som samfunn må vi sørge for at vi gir folket, spesielt de som er i den lange etableringsfasen på vei inn i voksenlivet, alle de beste verktøyene og ferdighetene vi evner å gi dem, all den beste informasjonen vi har klart å sette sammen så langt. Og det bør inkludere en ærlig og åpen vurdering av bl.a. Kristendom og det som følger med. Ingenting bør være unntatt, bare fordi noen føler det ikke passer sammen med resten av livet, og hva vi driver på med i løpet av det. Om det ikke passer sammen, så er det kanskje en spesiell grunn til å gå grundigere til verks.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Det inntrykket jeg sitter igjen med etter et par samtaler med kristne folk er at de ser på den endringen som kommer nå, 15 mai tror jeg det var, der kristendom blir sidesatt med resten av livssynene, som norges undergang...

 

De tror at nøytralitet blir det samme som å undertrykke kristendom og, såklart :roll: , kristne og har faktisk ikke annet å komme til bords med i sitt forsvar enn at det er tradisjon og at så og si alt i norge er tuftet på kristne "verdier" (Som de heller ikke evner å svare adekvat på hva er....), som vi vete ikke stemmer i dag.

 

At det eneste som skjer er at kristendom må stå der alle andre livssyn har stått hele tiden og det er jo DET som er nøytraliteten... De ser ut til å tro at nøytralitet er det samme som at kristendom har fordeler fremfor andre... Men det kan vel knappest kalles nøytralitet, kan det vel?

 

Men nå hyler de opp i vilden sky, for de vil ikke at tro (deres tro såklart, alle andre skal pent holde kjeft her...) skal være i den private sfære, men at den (over)troen skal være noe alle skal dele, på gata, i bilen og på arbeids plassen... Personlig tror jeg de må gå på lykke piller alle sammen, for de kan da ikke for alvor tro at vi skal blindt TRO på påstandene de kommer med i all evighet? Eller tror de det? At selv etter to tusen år uten å finne så mye som en fjør av noen gud så skal vi fremdeles godta at stat og kirke skal prakke på oss disse løse påstandene som om dette var en slags kritikk fritatt sannhet? En kan jo lure...

 

De tror også at så fort kristendommend hegemoni er over så vil alle sekulære omtrent øyeblikkelig konvertere til islam (som jo er kristendommens verste fiender til tross for at de tror på den samme ørkenguden) og det hjelper liksom ikke å fortelle dem at vi overhodet ikke har tenkt å konvertere til noe som er verre i dag enn kristendommen var for 200 + år siden, hvor dum går det an å bli egentlig? Men kristne, de fleste av dem, opererer med skremsels propaganda som man må være evneveik for å tro på her i sin nagende frykt for å miste hegemoniet sitt... som skulle vært fjernet for årevis siden etter min mening... Helt flaut at norge fremdeles har en stats kirke og staten fremmer denne lite flaterende overtroen med både penger og makt... Svir i øreflippene mine bare av å tenke på det...

 

Så jeg er glad vi tar til vettet og kaster fordelene som kristendom i alle år har nydt god av ut av systemet... Nå er det skilsmissen mellom stat og kirke det neste...

 

Og som ikke dette er nok syter de over at minnes merket over ofrene på utøya IKKE blir lagt på kristen grunn... Til tross for at fyren som skjøt de på utøya gjorde det fordi han ville stoppe avkristningen i landet OG fryktelig mange kristne faktisk er enige med niddingen, om ikke akkurat i gjerning så ihvertfall i grunn... Kvalmt... Den snevre kristne tankegangen gjør meg kvalm, rett og slett... Makan til selvforherligende gjeng...

Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å rappe goderiet fra barna

Hvis barna dine vokser opp uten at du eller andre forteller dem at julenissen er fantasi så vil de vokse opp til å bli ekstremt spesielle! Man skal være forsiktig med å lyve til mennesker fordi man tror de ikke tåler sannheten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man skal være forsiktig med å rappe goderiet fra barna

Hvis barna dine vokser opp uten at du eller andre forteller dem at julenissen er fantasi så vil de vokse opp til å bli ekstremt spesielle! Man skal være forsiktig med å lyve til mennesker fordi man tror de ikke tåler sannheten.

 

For å kunne lyve overbevisende, fordrer vel det at man først er helt sikker på at ens egen sannhet er totalt usann. Når det gjelder barna og julenissen, så blir barnebarna det nærmeste jeg kommer, og de er begge hellig overbevist om at julenissen er meg, og vet du hva, de har jaggu rett. Så i realiteten finnes altså julenissen ... og hvem er jeg til å fortelle dem at det er en sannhet med modifikasjoner?

 

Av og til har jeg valgt å være uærlig, bare for å beskytte den det gjaldt

Lenke til kommentar

og at mennesker bør bli religiøse av eget valg i stedet for statelig indoktrinering..

Om du fjerner "statlig" som spesialtilfelle og bruker bare indoktrinering er jeg enig.

Å bli oppdratt kristent eller som muslim er også indoktrinering, og like ille.

 

Har jeg sagt at indoktringering fra foreldrene er mindre ille? Forskjellen er at man ikke kan forby foreldrene i å oppdra ungene sine inn i en religion, men man kan forhindre at staten gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
For å kunne lyve overbevisende, fordrer vel det at man først er helt sikker på at ens egen sannhet er totalt usann. Når det gjelder barna og julenissen, så blir barnebarna det nærmeste jeg kommer, og de er begge hellig overbevist om at julenissen er meg, og vet du hva, de har jaggu rett. Så i realiteten finnes altså julenissen ... og hvem er jeg til å fortelle dem at det er en sannhet med modifikasjoner? Av og til har jeg valgt å være uærlig, bare for å beskytte den det gjaldt

Nei, det fordrer ikke at man først er helt sikker på at ens egen sannhet er totalt usann. Det er sunt å formidle skepsis mot ting man selv er skeptisk mot. Å bare formidle et sort/hvitt bilde av sannhet/usannhet er mildt sagt snevert, og hvem vil vel at barna sine skal bli sneversynte?

Lenke til kommentar

Hvordan kan man gå frem for å fjerne statskirken?

 

Secularmap.PNG

 

Norge stiller svakt i Europa, hvor røde er land uten statskirke, gult er med og grått er uten data eller tvetydig.

 

Jeg ser det er på tide å gå i en retning vekk fra statskirken ettersom kun 32% av vår befolkning tror på en gud ifølge Wikipedia.

 

Kan ikke si at jeg stiller sterkt med kunnskap om statskirken, men av det jeg vet så ser jeg for meg at en annen løsning vil være mer riktig. Rett meg om jeg tar feil.

 

Kom over en relevant nyhet til dette innlegget jeg skrev for ikke så lenge siden.

http://www.dagbladet.no/2012/05/14/nyheter/innenriks/kirken/religion/21593869/

 

Norge har ikke lenger noen statskirke :D

For en bursdagsgave å våkne til!!

Lenke til kommentar

Så hva med finansieringen, og minst like kritisk, den automatiske registreringen av medlemmer?

 

Vil DNK fortsatt ha mulighet til å rekrutere direkte fra folkeregisteret? Er det det som menes med "folkekirke"?

 

Det er I det minste flott at vi ikke lenger kan sies å være en kristen nasjon. Men jeg er skeptisk til hvor mye de fortsatt ser ut til å ha av ekstra goder på vår bekostning.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Det høres bra ut ved første øyekast, men siden KrF stiller seg bak dette, mistenker jeg ugler i mosen. Akkurat som da de her om dagen fremmet forslag om å endre ekteskapsloven slik at homofile og lesbiske kunne inngå partnerskap. Det kom frem senere på dagen at kirken ville kuppe ordet "gift" og definere selv hva og hvem som skulle få lov til å kalle seg gift.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
For å kunne lyve overbevisende, fordrer vel det at man først er helt sikker på at ens egen sannhet er totalt usann. Når det gjelder barna og julenissen, så blir barnebarna det nærmeste jeg kommer, og de er begge hellig overbevist om at julenissen er meg, og vet du hva, de har jaggu rett. Så i realiteten finnes altså julenissen ... og hvem er jeg til å fortelle dem at det er en sannhet med modifikasjoner? Av og til har jeg valgt å være uærlig, bare for å beskytte den det gjaldt

Nei, det fordrer ikke at man først er helt sikker på at ens egen sannhet er totalt usann. Det er sunt å formidle skepsis mot ting man selv er skeptisk mot. Å bare formidle et sort/hvitt bilde av sannhet/usannhet er mildt sagt snevert, og hvem vil vel at barna sine skal bli sneversynte?

 

Alt til sin tid.

Lenke til kommentar

Det høres bra ut ved første øyekast, men siden KrF stiller seg bak dette, mistenker jeg ugler i mosen. Akkurat som da de her om dagen fremmet forslag om å endre ekteskapsloven slik at homofile og lesbiske kunne inngå partnerskap. Det kom frem senere på dagen at kirken ville kuppe ordet "gift" og definere selv hva og hvem som skulle få lov til å kalle seg gift.

Haha, virkelig? Lurer på hva de tenkte da de ikke lenger var imot fargetv.

Lenke til kommentar

Sokneprest vil diskutere korset i det norske flagget:

http://www.nrk.no/ny...dland/1.8147392

 

Pressesjef Jens Brun-Pedersen i Human-Etisk Forbund:

Dersom soknepresten i Svolvær ser et kors i det norske flagget må det stå for hans egen regning.

 

Dog er det heller kommentarfeltet jeg reagerer mest på:

 

Sortert etter tema:

Islam tar over:

 

Antikrist i fåreklær. Er stygt redd at løpet er kjørt for fremtidens Norge. Islam tar over

 

Sykt at forslaget skal komme fra en prest! Kanskje vi kan ha en halvmåne på det, for å "inkludere" muslimene? Eller et ateistisk kors, så ateistene kan slutte å sutre?

 

Som jeg har sagt tidligere, sier jeg igjen: straks på tide å flytte ut av Norge!

mvh

stolt av kors i flagget.

 

Fortsetter denne galskapen så blir det vel ikke lenge til vi tilber månen.

 

Skjerpe framover folkens for snart kommer pedofili til å være lovlig i dette landet også når muslimene overkjører tørrnevere!!!

 

Bli mer og mer muslimsk, så hvorfor ikke bruke bildet av pedoen Mohammed ?

 

Ja hva med et flagg som har et sverd og en halvmåne i seg ?

 

 

Kommunismen tar over:

 

Hammer og sigd, først som sist. Kanskje ta med en stjerne eller to

 

Uten korset blir det god plass til både hammer og sigd

 

Alle fridager forsvinner:

 

Vi kan heller ikke holde på de kristne helligdagene når nasjonen ikke leger er en kristen nasjon.

 

Nå som landet er avkristnet har vi vel ikke rett på fri i påsken, kristi himmelfartsdag, pinsen og julen heller, da?

 

Fjern samtidig de religiøse høytidsdagene som julen, påsken, Kristi himmelfartsdag og pinsen.

Gjør dem om til arbeidsdager. Da slipper også nasjonen Norge å tape penger på at folk ikke er på jobb.

 

Diverse:

 

Denne presten må være klin kokos... korset i flagget har noe med grunnloven å gjøre

 

Jeg liker at han bruker ordet "noe".

 

Vi er jo vant til navlebeskuende og selvhøytidelige såkalte Human-etikere, som ikke bare vil ha det på sin måte, men i tillegg ødelegge for de som ønsker å bevare våre flotte tradisjoner.

 

Bra skrevet med tanke på artikkelen han kommenterer inkluderer sitat fra pressesjefen for Human-Etisk Forbund, hvor han KRITISERER forslaget om forandring.

 

dette er slike ting som gir næri ng til at Breviker eksisterer!

 

Hvis det skjer, vil jeg personlig starte med slike opptøyer man ser i midt-østen

 

Landsviker forslag.

 

De gir vekk alt våre forfedre stod for, men hvorfor?

Hva er det som driver så mange etnisk norske mennesker til å ville gi opp å ta vare på vårt "lille land"? Jeg vil ikke at mine etterkommere skal lide.

 

 

 

Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at dette også betyr at nordmenn ikke automatisk blir innmeldt og aktivt må melde seg ut av kirken?

 

ER ikke så sikker på det jeg...

 

For det første ble denne loven så og si sneket inn bakveien, dette er faktisk noe den vanlige mannen i gata ikke har fått med seg engang og da blir jeg litt mistenksom jeg, for var denne stillheten rundt BARE får å hindre kristne i å gå bananas i den tro at kristendommen fjernes og ikke bare mister sin "statelighet" eller var stillheten fordi det EGENTLIG ikke skjer stort annet enn at kirken mister stat foran og alt annet er status quo?

 

En kan jo unders... Personlig kommer jeg til å fortsette å sjekke om jeg og min familie IKKE er snik innmeldt i kirken også denne desember måned, og til neste desember og den neste der igjen helt til det går helt klart frem at kirken ikke lenger har lov til å bruke folkeregisteret som sine medlems lister og at man må melde seg inn som medlem i kirken ved EGEN innsats og ikke snik innmeldes slik praksisen er i dag...

 

Slikt skulle være unødvendig å sjekke, men dessverre er det helt nødvendig her i landet fordi ingen er villige til å gjøre noe med denne ordningen... Mange har jo prøvd...

 

Det neste av det som skulle skjedd i denne saken er jo at kirken mister sine bevilgninger til alt annet enn byggnings massen, som i bunn og grunn tilhører alle, da alle faktisk har vært med å betale for dette, og at de som tror faktisk må finansiere sin tro selv, leie kirkene kanskje, som alle andre som har en hobby. Blir helt galt at andre skal betale for denne åpenbare overtroen som et lite mindretall bekjenner seg til...

 

Sogne presten som vil ha korset ut av flagget er en annen greie her, for korset ligger jo... :) Ellers hadde det vel ikke vært så galt om vi hadde flyttet dette korset litt bort (ned?) slik at det heller dannet en pluss enn et kors, men der burde vi kanskje gå sammen med Island, Sverige, Danmark og Finnland og gjøre det sammen kanskje? Så slipper vi å ha symbolet på et tortur instrument i flagget vårt.... Et pluss er jo faktisk positivt fremfor det sørgelige korset...

 

Men dette blir det nok en del år til tenker jeg... :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man kan ikke annet enn å bli litt glad i vårherres frontsoldater - de er liksom så søte, når man skyller de ned med morrakaffen. Og tilværelsens uutholdelige letthet blir en real dose helium ...

 

«du som stortingsrepresentant vil bli dømt etter dine egne gjerninger av dommeren Jesus Kristus en dag. Da vil du ligge meget tynt an»,

 

link

Lenke til kommentar

Fant denne på dagbladet... http://www.dagbladet.no/2012/05/22/nyheter/hatpredikant/usa/21720998/

 

En pastor som foreslår å sende homoseksuelle til en egen konsontrasjons leir for å "dø" ut... Som om homofili er smittsomt liksom...

 

Er så en lurer på om fyren faktisk ER homo selv.... Pastor Ted Haggard gikk jo like hardt ut og så viste det seg at han slettes ikke levde etter sine egne taler i det hele tatt... Kanskje det bare er en måte å dekke over sine egne tilbøyeligheter at disse pastorene går så hardt ut mot homofili? Jeg blir ihvertfall veldig mistenksom på slike "pastorer"....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...