Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke helt feil. Dåp er problematisk med tanke på menneskerettigheter. Selv enkelte paragrafer i den norske grunnloven strider mot menneskerettighetene. Nærmere bestemt paragrafene som pålegger kongen å utøve en bestemt religion og vanlige folks plikt til å oppdra barn i en bestemt religion. Begge deler begrenser religionsfriheten vi bør ha i følge menneskerettighetene. Praksisen med å melde unger inn i organisasjoner uten deres samtykke er også svært tvilsom i følge barnekonvensjonen. Barn bør melde seg selv inn etter eget ønske, ikke snikinnmeldes før det er modent nok til å ta den type avgjørelser selv. Man kunne løst problemet ved å lovfeste f.eks 16 års aldersgrense på dåp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utrolig mange slike ordtak:

 

Ulv i fåreklær

Kaste den første steinen

Forbuden frukt

Et øyeblikk (1 Kor 15:52)

Man høster som man sår

 

Det meste som inkluderer hjertet som den plassen vi "føler" med (og ikke organet som pumper blod):

En mann etter mitt hjerte

Knust hjerte (Salmenes bok 34:19)

Det mitt hjerte ønsker (Salmene 21:2)

etc..

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen dagligdagse ord og uttrykk som er påvirket av kristendommen? Som f.eks bank i bordet og to pinner i kors. Trenger noen andre enn de.

Ikke for å være en furtete klagepikk (Ordspråkene 26:19), men det er overraskende få folk som vet hvor nyttig google kan være. Og dette er et prima eksempel hvor google nok er mye bedre enn et forum :)

 

http://lmgtfy.com/?q=bibelen+uttrykk

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Han mener at aktive kristne i stadig sterkere grad må stå til rette for sin tro og forklare seg.

 

Ja, det høres flott ut det.

 

Er problemet at de ikke evner å forklare sin tro, og Høie mener vi ikke må spørre dem om å tenke før de uttaler seg?

 

For øvrig er Høie allerede død for meg som politiker, pga. hans aktive tro på DLD, som han på ingen måte har vært i stand til å forklare og understøtte, likevel skal han presse den på hele landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høyre er tradisjonelt et ganske kristent parti selv om det ikke er i nærheten av Krf på det spørsmålet. På den andre siden kan det hende at høyre er siste spiker i kista for Krf. Et parti som støtter de kristne samtidig som økonomisk politikk er i samme høgget, kan bety at Krf havner under sperregrensa i september 2013. Jeg tror Krf har enveisbilett forbi sperregrensa. Det store spørsmålet er når. Etter noen få stortingsperioder blir det få som ser seg tilbake til tiden med Krf. Om høyre blir mer eller mindre kristent med årene blir spennende å se.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har tradisjonelt sett stemt høyre, men har i det siste blitt mer og mer nølende. Jeg sliter virkelig med å finne et parti som engasjerer meg, og som besitter beskrivelsene Simen1 hendviser til over meg. Hva er alternativet? Blankt? Alternativene nå står mellom Høyre, Venstre og AP. Det jeg ønsker er et moderat parti som tar vare på hverandre, og fremmer sekularitet i god humanistisk ånd.

Endret av Myagos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri gitt etter for å stemme tradisjonelt i det hele tatt jeg,...

 

Ved hvert eneste valg har jeg satt med ned noen dager før valget og lest så mange parti brosjyrer og søkt og kikket på nett for så mye intel som jeg bare klarer for så å gjøre meg opp et valg.

 

Da jeg jobbet på NSB var presset fra fag foreningen stort for at vi måtte stemme AP, men siden dette er et fritt land har jeg ikke alltid stemt AP nei... Til og med stemt FRP i et kommune valg for noen år siden, da alternativene faktisk var verre fra de andre partiene...

 

Så vi får se når valget nærmer seg. Men å stemme på et parti pga tradisjon har jeg aldri gjort... Selv om jeg kanskje, økonomisk, ligger nærmere høyre nå enn jeg gjorde før, så har de så mye annet tull at jeg tviler på at det blir høyre... Og med hensyn til å loppe folk for penger: er ikke alle partiene ute etter å loppe folk for mest mulig penger da? De har jo til og med avgifter på avgifter jo... en kan jo begynne å lure på hvor dette skal ende....

Lenke til kommentar

Du må gjerne starte et ikke-sosialistisk, ikke-avgiftskåt, anti-overtroisk parti. Jeg tror det kan være marked for det. :thumbup:

 

Høyre har heller ikke vært særlig oppløftende i DLD-debatten.

Jeg er ikke politikermateriale. Jeg hadde vart en uke før VG og Dagbladet hadde korsfestet meg på det politisk korrekte alteret. Jeg sier for mye av det jeg mener, og for lite svada.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

http://www.dagbladet...hoyre/21474481/

 

- Høyre-topp ber om større toleranse for kristne.

 

Sier han egentlig noe som helst konkret i den artikkelen, eller er hovedbudskapet at han vil at folk skal bli flinkere til å holde kjeft og unngå å si hva de mener? Forbløffende hvor mange religiøse som ikke skjønner hvor ufarlig det er at folks tro blir "angrepet."

 

Det er også forbløffende hvilken endring i innstillingen noen får når de får høre at den de forholder seg til faktisk er troende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...