Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Det har du rett i. Bibelskrifter er kilder for teologi, men det er neppe dette RWS mente. Han mener at bibelskrifter ikke fungerer som kilder i teologi fordi det er feilaktige påstånder uten bevis, i motsetninger til vitenskap. Correct me if I'm wrong.

Vel, for å sitere et annet innlegg rundt dette. Hvis man diskuterer teologi så er det eneste relevante grunnlaget dokumentasjon iht temaet = religiøse skrifter. Hvorvidt de er habile som kilder eller ikke er irrelevant på samme måte som en diskusjon om tematikk og historikk i Star Wars så er det IKKE tjenlig i sakens sammenheng å poste at det spiller da ingen rolle hva George Lucas mente siden alt bare er fiksjon uansett...? uc?

 

Temaet er det vesentlige... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte en leie bil til jobb i dag og fordi jeg er ukjent med radioen i den bilen stoppet søkeren på en kanal der det satt en kar og snakket seg varm om sannhetene man finner i bibelen. Først hadde jeg tenkt til å "spole" videre, men så tenkte jeg at jeg kunne gi fyren en sjanse og høre hva for slags sannheter han hadde funnet (alltid viktig å være åpen), men han hadde ikke snakket lenge før det gikk opp for meg at han snakket om akkurat de samme "sannhetene" som resten av denne gjengen og "sannhetene" de tror de har funnet...

 

For er det ikke rart at slike som denne fyren aldri skjønner at det ikke blir noen sannheter av å bygge "sannheten" på toppen av påstander? Enkelte ganger klarer de til overmål å legge påstander på toppen av andre påstander og så lager de sannheter ut av det... Hva er det med slike mennesker egentlig?

 

Jeg fortsatte å høre videre på denne fyren imidlertid og det slo meg igrunn hvorfor de lager disse sannhetene for seg selv... For underveis i programmet (jeg hørte på i omtrent 25 minutter..) så gjentok denne fyren utallige ganger at jesus var veien, ordet og SANNHETEN. Gang på gang på gang ble dette mantra lest opp og man vet jo hvordan det er med løgner, gjentas de mange nok ganger blir det jo nettopp sannhet da, i hvertfall for de som juger om det. Og ikke nok med det, men han gjentok igjen og igjen at han og andre kristne var sannhetsvitner!! Hvor får han dette i fra? De er jo i beste fall påstandsvitner.. Men de simpelthen elsker å bade seg selv i selvopphøydhet og bedra seg med hvor sannfordige de er... Og det er jo nettopp det disse menneskene gjør, de juger om den sannheten mens de selv opphøyer seg som ærlige og sanne mennesker som er opptatt av nettopp sannhet.....

 

 

Mulig de ikke engang er klar over at de juger så mye til seg selv og andre om sannhetene de finner i bibelen, det kan være at de faktisk tror det er en sannhet og at de egentlig ikke bryr seg så veldig om det er sant eller ikke når det kommer til stykket så lenge de får dyttet frem gud, men igjen slo det meg hvor ufattelig uærlige disse menneskene er mot seg selv og andre. For de er jo ikke ærlige når de hevder dette, ikke på langt nær, for de bruker en versjon av kristendom som er langt unna den kristendom historien viser oss at de som hører på og tror dette er NØDT til å bruke samme versjon for å tro det...

 

For de sjekker ikke opp en dritt av det de er opplært fra barnsben av (mest sannsynlig, da de fleste i dag rett og slett er for opplyste til å tro på rene fantasier, eller rett og slett ikke trenger føleriet med religion i det hele tatt) til å godta som sannheter.

 

Fyren avsluttet med å oppfordre kristne til å overtale flere voksne til å hjernevaske ungene sine med disse sannhetene som han trodde fantes i bibelen (han brukte finere ord en hjernevaske da...) og det er NESTEN så jeg fikk lyst til å starte en norsk versjon av The Atheist Expirience bare for å gjøre det motsatte, å advare folk mot å stappe jernalder tro inn i hodene til ungene i den tro at det er noen sannhet og heller oppfordre voksne til å lære barna sine å bruke kunnskap og viten parret med kritisk og rasjonell tenkning isteden...

 

Bytt ut disse sannhetene med en hvilken som helst annen ideologi og det hadde blitt strengt forbudt å nevne det ... Tenk om arbeider partiet lagde et program der de oppfordret foreldre til å bearbeide (hjernevaske) ungene sine til å stemme og støtte arbeider partiet i alt de foretar seg, samme hva, hvor lenge hadde de fått holde på med slikt tror du? Det hadde jo blitt et ramaskrik uten like kan jeg tenke meg... Eller det samme med kommunisme, nazisme, facisme... De to siste er vel ikke lov engang...

 

Men religion kan holde på fritt, de blir aldri stilt til veggs for å spre ting som kun er påstander som sannheter... Jeg har ofte tenkt på kvakksalver loven når jeg tenker på religion, at det å spre religiøse påstander som sannhet burde falt under den loven... For noen sannhet er det definitivt ikke dette de sprer om seg hele tiden. Men jeg er glad jeg ikke trenger å juge til mine barn om noe slikt... For sannheter blir ikke sannheter selv om du pakker inn påstander i skinn og kaller boka hellig...

Endret av RWS
  • Liker 5
Lenke til kommentar

RWS, START en norsk versjon av "The Atheis Experience". Og når du gjør det, så kontakt meg for jeg vil ha en finger med i spillet :) Det er å gjøre samfunnet en gode, i tillegg til at det er noe du (vi) brenner for.

 

Men et helt annet spørsmål:

 

I den vestlige verden, i hovedsak Europa, så har antall troende mennesker synket drastisk. Sverige er et prakteksempel hvor det ifølge en undersøkelse i 2005 kun er 23% som tror på en personlig gud.

 

Mitt spørsmål er: Hvordan er trenden er i midtøsten, med fokus på de muslimske landene? Er det tegn på utbredelse av ateisme der?

Lenke til kommentar

RWS, START en norsk versjon av "The Atheis Experience". Og når du gjør det, så kontakt meg for jeg vil ha en finger med i spillet Det er å gjøre samfunnet en gode, i tillegg til at det er noe du (vi) brenner for.

Hadde vært artig ja…

Men et helt annet spørsmål:

I den vestlige verden, i hovedsak Europa, så har antall troende mennesker synket drastisk. Sverige er et prakteksempel hvor det ifølge en undersøkelse i 2005 kun er 23% som tror på en personlig gud.

Mitt spørsmål er: Hvordan er trenden er i midtøsten, med fokus på de muslimske landene? Er det tegn på utbredelse av ateisme der?

Enn så lenge blir du vel omtrent 25 centimeter kortere I den øverste enden I islamske land hvis du yttrer at du ikke tror på muhammeds påstander om allaah…

De ligger jo på samme nivå omtrent som Europa under inkvisisjons tiden og har jo ikke hatt hverken oppmykning eller opplysningstid… Pluss at islam gjennomsyrer ALT fra klesstil til politikk og rettsvesen i LANGT større grad enn kristendommen evnet å gjøre selv i de mest kristne landene i verden…Så det blir et langt lerret å bleke er jeg redd… Isærs når ignoransen for alt annet er så ufattelig stor i disse landene… Har møtt en del muslimer her i landet som selv etter å ha bodd flere år her i landet fremdeles tror det er passende med trusler når den minste lille kritikk av islam kommer opp… De er så ignorante som kjøpebrød for det meste annet og om du syntes kreasjonister var idioter vil du finne det ti dobbelte i en del muslimer, som faktisk tror at sharia er en nødvendighet for å passe på sin gud… :no:

Det eneste lyspunktet i så måte er jo at muslimer er den gruppen som blir til flest ateister av alle disse bibel prekende ignorantene som kommer hit til Europa og det er jo bra… Amerikanerne, som i visse tilfeller ikke er det spøtt bedre enn de muslimske regimene de forakter så fælt, er på gli de også, men det er omtrent like ille der som i islamske land å gå ut og si at du er ateist… Du mister familie, venner og veldig ofte jobb og andre nettverk pluss noen ganger vil oppleve temmelig grov forfølgelse og trakassering av kristne biggoter som tror de kan skremme folk til å tro på påstandene igjen… Men de amerikanerne jeg har møtt her i landet og som var kristne var akkurat like ignorante som den dummeste muslim, så det blir et lerret å farge det også…. He he.

Lenke til kommentar

Jeg pratet på nettet med en fra Iran. Han hadde aldri vært utenfor Iran, og var oppvokst som en muslim, men han var nå en ateist. Ifølge ham så blir ateister sett ned på i det samfunnet han bor i, men til tross for det så påstod han at det er flere ateister der enn det kan virke som - selv kjente han flere ateistiske personer i hans omgangskrets.

 

Ettersom utdanningen øker generelt, så er nok tendensen at ateisme brer seg.

 

Ikke alle er født med gaven av å gidde å forstå seg på rasjonelle tanker og klare å styre sitt syn etter dem. Men samme hvor integrert religion er i samfunnet i midtøsten, så vil det være like mange mennesker med potensiale til å bli ateister i midtøsten som i Europa. Jeg tror at ettersom utdanning og kritisk tenkning blir mer integrert i deres samfunn så vil de islamittiske kreftene svekkes og ateismen bre seg. Men hvordan trenden har vært de siste tiårene vet jeg ikke.

 

Bonusspørsmål: Hvordan sjekker jeg om jeg er medlem av den norske kirke eller ei?

Endret av T.O.E
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan man gå frem for å fjerne statskirken?

 

Secularmap.PNG

 

Norge stiller svakt i Europa, hvor røde er land uten statskirke, gult er med og grått er uten data eller tvetydig.

 

Jeg ser det er på tide å gå i en retning vekk fra statskirken ettersom kun 32% av vår befolkning tror på en gud ifølge Wikipedia.

 

Kan ikke si at jeg stiller sterkt med kunnskap om statskirken, men av det jeg vet så ser jeg for meg at en annen løsning vil være mer riktig. Rett meg om jeg tar feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så, i påsken publiserte den kristne avisa Vårt Land følgende artikkel:

 

Kristne diskrimineres mest i Europa

 

Ja, de stakkars kristne, de forfølges hele tiden - eller, de liker i det minste å tro det.

For fritanke.no sjekket litt opp i historien og lo and behold:

 

Omfattende kristenforfølgelse i Europa!

 

Ikke bare er artikkelen dårlig sjekket altså, det viser seg at de som forfølger kristne i Europa er (badum-tish); andre kristne (elsk din neste..?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ateismen i land som Iran er meget utbredt, spesielt blandt det man kan kanskje betegne som den unge middelklassen. Men det finnes store kulturelle (og religiøse) begrensninger som gjør at selv om de har ateistiske holdninger så kan de ganske enkelt ikke offisielt stå for det.

Man er da "muslim" og man er stoldt av det, men man tror ikke på gud...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...