Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svensk pastor (48) tiltalt for heksetortur av jente (14)

 

- De truet meg og sa «om du ikke erkjenner dine synder kommer vi til å skjære deg i biter og putte deg i en svart søppelpose».

Ja ikke sant? Og med tanke på hvor mange overgrepssaker som har dukket opp i de politiske kretser i det siste så trenger vi å gjøre noe der også! For det er det som er poenget ditt ikke sant? At religion har skylda? Eller var det politikk? Nei vent, har hørt at spesielt journalister er tilrettelagt for å begå overgrep - eller var det lærere? Husker ikke... :tease:

Lenke til kommentar

Svensk pastor (48) tiltalt for heksetortur av jente (14)

 

- De truet meg og sa «om du ikke erkjenner dine synder kommer vi til å skjære deg i biter og putte deg i en svart søppelpose».

Ja ikke sant? Og med tanke på hvor mange overgrepssaker som har dukket opp i de politiske kretser i det siste så trenger vi å gjøre noe der også!

Like galt det... Overgrep mot barn (og andre også for den sakens skyld) er forferdelig ille, uansett hvem som gjør det, hvilket politisk eller religiøst ståsted gjerningsmennene/kvinnene har...

 

For det er det som er poenget ditt ikke sant? At religion har skylda?

Det som angår politikk, det limer jeg eventuelt inn i politikk og samfunnsdelen av diskusjon.no ... Men når det er religions-relatert, så legger jeg det inn her... Ikke verre enn det.

 

Dette overgrepet er forøvrig gjennomsyret av religiøs fanatisme.

 

Eller var det politikk? Nei vent, har hørt at spesielt journalister er tilrettelagt for å begå overgrep - eller var det lærere? Husker ikke... :tease:

Som sagt: Dette er:

"Religion, filosofi og livssyn"

 

Mener du da at det er galt av meg å legge dette ut her?

Lenke til kommentar

 

Dette burde vel ikke være her, men på "politikk og samfunn?"

For dette har jo ikke noe med: Religion, Filosofi og Livssyn å gjøre?

Lenke til kommentar

Svensk pastor (48) tiltalt for heksetortur av jente (14)

 

- De truet meg og sa «om du ikke erkjenner dine synder kommer vi til å skjære deg i biter og putte deg i en svart søppelpose».

Ja ikke sant? Og med tanke på hvor mange overgrepssaker som har dukket opp i de politiske kretser i det siste så trenger vi å gjøre noe der også!

Like galt det... Overgrep mot barn (og andre også for den sakens skyld) er forferdelig ille, uansett hvem som gjør det, hvilket politisk eller religiøst ståsted gjerningsmennene/kvinnene har...

 

For det er det som er poenget ditt ikke sant? At religion har skylda?

Det som angår politikk, det limer jeg eventuelt inn i politikk og samfunnsdelen av diskusjon.no ... Men når det er religions-relatert, så legger jeg det inn her... Ikke verre enn det.

 

Dette overgrepet er forøvrig gjennomsyret av religiøs fanatisme.

 

Eller var det politikk? Nei vent, har hørt at spesielt journalister er tilrettelagt for å begå overgrep - eller var det lærere? Husker ikke... :tease:

Som sagt: Dette er:

"Religion, filosofi og livssyn"

 

Mener du da at det er galt av meg å legge dette ut her?

Faktisk ja, fordi det handler om mennesker - ikke ideologi. Du vinkler det dithen at dette er mennesker som er spesielt utsatte til å kunne gjøre slikt - du vinkler det dithen at "...ja se nå hva de har gjort disse virkelighetsfjerne tullingene"

 

Dette skjer i alle samfunnslag og det er ille - men det har ingenting med religion å gjøre.

 

 

Dette burde vel ikke være her, men på "politikk og samfunn?"

For dette har jo ikke noe med: Religion, Filosofi og Livssyn å gjøre?

Du stigmatiserer religiøse mennesker - jeg dro en parallell

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Er konklusjonen da at det MÅ være noe virkelig gærnt med alle lærere?

Lærere bruker ikke kunnskapen, utdanningen, lærerrollen i seg selv som medium. Lærerrollen er bare noe de bruker for å få utslag av sin pedo-/hebefili.

 

Pastorer og prester, derimot, gjør jo slike gjerninger (som denne turbonello linker til), og rettferdiggjør det utifra religion. Religionen er grunnen til at personen gjør det han gjør, i dette tilfellet.

 

Alle ateister er ikke onde, fordi Stalin var ateist. Han drev ikke krig i ateismens navn. Lærere driver ikke sexovergrep i lærernes navn. Pastoren driver heksekunst på grunn av sin posisjon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Pastorer og prester, derimot, gjør jo slike gjerninger (som denne turbonello linker til), og rettferdiggjør det utifra religion. Religionen er grunnen til at personen gjør det han gjør, i dette tilfellet.

 

Må nesten gratulere deg med det muligens mest generaliserende og stigmatiserende innlegget jeg har lest så langt i år :w00t:

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe nytt, sofiemyr. Jeg kan skjønne din posisjon om at dette er en lett måte å hakke ned på religiøse på, men heksekunst har vært et problem i hele verden i flere hundre år, og er fortsatt utbredt som du ser, spesielt i Afrika. Et annet eksempel er dette under. Hvorfor er dette så søkt?

 

post-121390-0-72318100-1330611678_thumb.jpg

 

Fra db-artikkelen:

"- De truet meg og sa «om du ikke erkjenner dine synder kommer vi til å skjære deg i biter og putte deg i en svart søppelpose»."

 

Driver han ikke tortur pga sin religion?

 

Jo, det gjør han! Det er en klar forskjell på lærere som bruker lærerollen for å ha sex med barn, og prester som er hjernevasket og overbevist om at tortur er eneste riktige for å drive synder ut av en jente på 14?

Endret av CypheroN
  • Liker 5
Lenke til kommentar

I posten som ble lenket er det en DIREKTE link mellom religionen og overgrepet. Religionen blir bruk som en GRUNN til å utføre overgrep. Gud ga beskjed om at de måtte gjøre tiltak mot ungen siden hun var en heks. Her er det den RELIGIØSE overbevisningen som er triggeren til overgrepet, og som en rettferdiggjøring. Hvordan skal denne ungen kjempe mot GUDs ord!?

 

I alle sakene du henviser til er dette en lærer som misbruker en elev fordi LÆREREN er en dritt. Det var ikke slik at læreren mente eleven ikke fulgte Ivar Aasens målform og derfor burde straffes?

 

Det er INGEN sammenheng mellom Lærerens funksjon, kunnskap eller overbevisning, og overgrepene, annet enn at han utnyttet sin stilling. Og læreren brukte ikke sin "kunnskap til å rettferdiggjøre dette overgrepet, men utnyttet at han var nært barn. Læreren kunne like godt vært fotballtrener eller Speiderleder uten at noen ting hadde forandret seg.

 

Seriøst. Skjerpings!

Endret av Zepticon
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Svensk pastor (48) tiltalt for heksetortur av jente (14)

 

- De truet meg og sa «om du ikke erkjenner dine synder kommer vi til å skjære deg i biter og putte deg i en svart søppelpose».

Ja ikke sant? Og med tanke på hvor mange overgrepssaker som har dukket opp i de politiske kretser i det siste så trenger vi å gjøre noe der også!

Like galt det... Overgrep mot barn (og andre også for den sakens skyld) er forferdelig ille, uansett hvem som gjør det, hvilket politisk eller religiøst ståsted gjerningsmennene/kvinnene har...

 

For det er det som er poenget ditt ikke sant? At religion har skylda?

Det som angår politikk, det limer jeg eventuelt inn i politikk og samfunnsdelen av diskusjon.no ... Men når det er religions-relatert, så legger jeg det inn her... Ikke verre enn det.

 

Dette overgrepet er forøvrig gjennomsyret av religiøs fanatisme.

 

Eller var det politikk? Nei vent, har hørt at spesielt journalister er tilrettelagt for å begå overgrep - eller var det lærere? Husker ikke... :tease:

Som sagt: Dette er:

"Religion, filosofi og livssyn"

 

Mener du da at det er galt av meg å legge dette ut her?

Faktisk ja, fordi det handler om mennesker - ikke ideologi. Du vinkler det dithen at dette er mennesker som er spesielt utsatte til å kunne gjøre slikt - du vinkler det dithen at "...ja se nå hva de har gjort disse virkelighetsfjerne tullingene"

 

Dette skjer i alle samfunnslag og det er ille - men det har ingenting med religion å gjøre.

Da har du ikke lest nyheten!

 

Dette er så religiøst motivert som det får blitt:

 

Ifølge tiltalen var foreldrene overbevist om at den unge jenta var en heks, og besatt av onde ånder.

 

Kristendommens bibel lærer oss at ånder virkelig finnes.

Her er en av bibelens mange fantasifulle beretninger:

 

Luk 8,32-39

 

Videre står det å lese at:

 

For å drive ut disse åndene, skal de ha utsatt jenta for flere torturliknende ritualer, sammen med åndelige ledere i Borås og Malmö.

 

- Voldsomme ritualer

Foreldrene er ifølge Expressen medlemmer i en sektlignende evangelistforsamling i Malmö. I april 2010 tok de den unge jenta med seg dit, hvor de skal ha låst henne inne i en uke.

 

I avhør har 14-åringen fortalt om hva som skjedde her. Hun har beskrevet både voldsomme ritualer og åndeutdrivelser.

 

Og DETTE er IKKE religiøst? Are you kidding me?

 

Mens hun ble holdt fanget, fikk hun føttene bundet sammen, og hun ble brent med en glodvarm kniv, har hun fortalt.

 

- De truet meg og sa «om du ikke erkjenner dine synder kommer vi å skjære deg i biter og putte deg i en svart søppelpose. Du kommer til å bli mat for krypdyr og himmelens fugler»", har jenta fortalt.

 

Ifølge tiltalen skal jenta også ha blitt tvunget til å drikke olje, be i timesvis, og sitte i midten av en gjeng sektmedlemmer som knuffet henne rundt til hun falt om.

 

Hvor mange ikketroende er det som tvinger barn til å be i timevis? Nettopp, ja, ikke mange det, nei... Sannsynligvis; ingen...

 

Hun skal også ha blitt vekket midt på natten for å be, og ved ett tilfelle skal stemoren hennes ha klippet av henne håret, fordi hun mente det var av ormer.

 

Utenlands

Den kvinnelig pastoren (48) fra Malmö som i dag ble tiltalt i saken, er mistenkt for både mishandling og tvang, skriver Expressen.

 

Hun har ifølge avisa oppholdt seg utenlands fram til nå, og er mistenkt for å ha presset en tånegl inn i magen på 14-åringen.

 

Dette passer så absolutt her inne på religions-delen.

 

Dette burde vel ikke være her, men på "politikk og samfunn?"

For dette har jo ikke noe med: Religion, Filosofi og Livssyn å gjøre?

Du stigmatiserer religiøse mennesker - jeg dro en parallell

Nei. Jeg har ikke sagt at dette "er noe alle religiøse holder på med på fritiden" ... Jeg var meget spesifikk i min uttalelse... Vi vet at folk gjør vannvittige ting... Det man kan påpeke derimot er at religiøse mennesker ikke er noe bedre enn andre mennesker, selv om de ofte påpeker dette, på mange forskjellige måter... Mao. man blir ikke automatisk noe godt menneske bare fordi man "tror på Jesus" og hengir seg til overtroen, for eksempel.

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Jeg har ikke sagt at dette "er noe alle religiøse holder på med på fritiden" ... Jeg var meget spesifikk i min uttalelse... Vi vet at folk gjør vannvittige ting... Det man kan påpeke derimot er at religiøse mennesker ikke er noe bedre enn andre mennesker, selv om de ofte påpeker dette, på mange forskjellige måter... Mao. man blir ikke automatisk noe godt menneske bare fordi man "tror på Jesus" og hengir seg til overtroen, for eksempel.

Og når du da tar i betraktning at Bibelen selv sier at det ikke er nok å "tro på Jesus"... Som Jesus sier selv så vil "slike" være lette å kjenne igjen...

 

"Gå inn gjennom den trange port; for bred og vid er den vei som fører til tilintetgjørelsen, og mange er de som går inn på den; men trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den. Vær på vakt mot de falske profeter, som kommer til dere i saueham, men som innvendig er glupske ulver. På deres frukter skal dere kjenne dem. En plukker vel ikke druer av torner eller fikener av tistler? På lignende måte frambringer hvert godt tre god frukt, mens hvert råttent tre frambringer verdiløs frukt;  et godt tre kan ikke bære verdiløs frukt, heller ikke kan et råttent tre frambringe god frukt. Hvert tre som ikke frambringer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Dere skal altså kjenne disse menneskene på deres frukter. Ikke enhver som sier til meg: ’Herre, Herre’, skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje. Mange skal si til meg på den dag: ’Herre, Herre, har vi ikke profetert i ditt navn og drevet ut demoner i ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn?’ Og likevel vil jeg da åpent erklære overfor dem: Jeg har aldri kjent dere! Gå bort fra meg, dere som øver lovløshet."

 

Vi kan vel være enige (uansett om man tror Gud finnes eller ikke) at denne Pastoren IKKE gjorde Guds vilje?

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Nei. Jeg har ikke sagt at dette "er noe alle religiøse holder på med på fritiden" ... Jeg var meget spesifikk i min uttalelse... Vi vet at folk gjør vannvittige ting... Det man kan påpeke derimot er at religiøse mennesker ikke er noe bedre enn andre mennesker, selv om de ofte påpeker dette, på mange forskjellige måter... Mao. man blir ikke automatisk noe godt menneske bare fordi man "tror på Jesus" og hengir seg til overtroen, for eksempel.

Og når du da tar i betraktning at Bibelen selv sier at det ikke er nok å "tro på Jesus"... Som Jesus sier selv så vil "slike" være lette å kjenne igjen...

 

"Gå inn gjennom den trange port; for bred og vid er den vei som fører til tilintetgjørelsen, og mange er de som går inn på den; men trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den. Vær på vakt mot de falske profeter, som kommer til dere i saueham, men som innvendig er glupske ulver. På deres frukter skal dere kjenne dem. En plukker vel ikke druer av torner eller fikener av tistler? På lignende måte frambringer hvert godt tre god frukt, mens hvert råttent tre frambringer verdiløs frukt;  et godt tre kan ikke bære verdiløs frukt, heller ikke kan et råttent tre frambringe god frukt. Hvert tre som ikke frambringer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Dere skal altså kjenne disse menneskene på deres frukter. Ikke enhver som sier til meg: ’Herre, Herre’, skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje. Mange skal si til meg på den dag: ’Herre, Herre, har vi ikke profetert i ditt navn og drevet ut demoner i ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn?’ Og likevel vil jeg da åpent erklære overfor dem: Jeg har aldri kjent dere! Gå bort fra meg, dere som øver lovløshet."

 

Vi kan vel være enige (uansett om man tror Gud finnes eller ikke) at denne Pastoren IKKE gjorde Guds vilje?

 

*Host*

 

Leviticus 20:27.

Now a man or a woman who is a medium or a spiritist shall surely be put to death. They shall be stoned with stones, their bloodguiltiness is upon them.

 

Exodus 20:18

Thou shalt not suffer a witch to live.

Endret av Zepticon
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nei. Jeg har ikke sagt at dette "er noe alle religiøse holder på med på fritiden" ... Jeg var meget spesifikk i min uttalelse... Vi vet at folk gjør vannvittige ting... Det man kan påpeke derimot er at religiøse mennesker ikke er noe bedre enn andre mennesker, selv om de ofte påpeker dette, på mange forskjellige måter... Mao. man blir ikke automatisk noe godt menneske bare fordi man "tror på Jesus" og hengir seg til overtroen, for eksempel.

Og når du da tar i betraktning at Bibelen selv sier at det ikke er nok å "tro på Jesus"... Som Jesus sier selv så vil "slike" være lette å kjenne igjen...

"Ikke nok å tro på Jesus" - for å oppnå hva?

Det jeg påpekte nå, det var bare det simple selvinnlysende faktum at kristne ikke er noe bedre (har bedre moral o.l.) enn ikke-kristne. Selv om mange av de som er kristne ofte gir uttrykk for dette...

 

 

"Gå inn gjennom den trange port; for bred og vid er den vei som fører til tilintetgjørelsen, og mange er de som går inn på den; men trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den. Vær på vakt mot de falske profeter, som kommer til dere i saueham, men som innvendig er glupske ulver. På deres frukter skal dere kjenne dem. En plukker vel ikke druer av torner eller fikener av tistler? På lignende måte frambringer hvert godt tre god frukt, mens hvert råttent tre frambringer verdiløs frukt;  et godt tre kan ikke bære verdiløs frukt, heller ikke kan et råttent tre frambringe god frukt. Hvert tre som ikke frambringer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Dere skal altså kjenne disse menneskene på deres frukter. Ikke enhver som sier til meg: ’Herre, Herre’, skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje. Mange skal si til meg på den dag: ’Herre, Herre, har vi ikke profetert i ditt navn og drevet ut demoner i ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn?’ Og likevel vil jeg da åpent erklære overfor dem: Jeg har aldri kjent dere! Gå bort fra meg, dere som øver lovløshet."

 

Vi kan vel være enige (uansett om man tror Gud finnes eller ikke) at denne Pastoren IKKE gjorde Guds vilje?

Nå eksisterer jo ikke Guds vilje... ;)

 

Bibelens forfattere var meget flinke til å beskrive latterlige påbud og forbud, som for eksempel at menn ikke skal ha langt hår, eller at homofili er galt, eller at kvinner ikke skal snakke i forsamlinger etc.

 

Det bibelen ikke sier et eneste ord om, er for eksempel at det ikke er greit å slå/misshandle barn. Den sier ingen ting om at det er galt med seksuelle overgrep mot mindreårige... Den sier ingen ting om hvordan man ikke skal drive ut onde ånder...

 

Onde ånder finnes ikke! Det bibelen får mennesker til å tro er at slike finnes... I Jesu eksempel ovenfor, så blir grisene sendt utfor et stup, og blir som følge drept pga disse onde åndene...

 

Guds vilje i følge bibelen er umoralsk forkastelig. Det er mange syke eksempler på denne Gudens vilje...

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan vel være enige (uansett om man tror Gud finnes eller ikke) at denne Pastoren IKKE gjorde Guds vilje?

 

*Host*

 

Leviticus 20:27.

Now a man or a woman who is a medium or a spiritist shall surely be put to death. They shall be stoned with stones, their bloodguiltiness is upon them.

 

Exodus 20:18

Thou shalt not suffer a witch to live.

 

Merkelig stille det ble her da? :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...