Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Jeg ser heller ikke for meg at dette blir VANLIG på noen som helst måte, men diskusjonen gikk nettopp på skepsis rundt kloning, og vi må innse at det er muligheter for misbruk av slik, som det er av all, teknologi!

Det var også stor skepsis mot hva vaskemaskinen, kjøleskapet, fargefjernsynet og Internett ville gjøre med folket i sin tid. Religiøse var særlig hard i sin skepsis mot nye teknologier.

 

Ja, det er litt worst case scenario, men hvis vi ser på historien har jo worst case scenraios en skummel tendens til å dukke opp.

Det kan like mye være at det er de verst tenkelige utfallene man husker. Alle teknologiske fremskritt som gikk helt fint har en tendens til å glemmes at det var noen kontrovers rundt da de var nye.

 

Klart man bør ta forholdsregler men det bør gjøres på et faktabasert grunnlag og ikke et religiøst moralgrunnlag. F.eks abortsaken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser heller ikke for meg at dette blir VANLIG på noen som helst måte, men diskusjonen gikk nettopp på skepsis rundt kloning, og vi må innse at det er muligheter for misbruk av slik, som det er av all, teknologi!

Det var også stor skepsis mot hva vaskemaskinen, kjøleskapet, fargefjernsynet og Internett ville gjøre med folket i sin tid. Religiøse var særlig hard i sin skepsis mot nye teknologier.

 

Ja, det er litt worst case scenario, men hvis vi ser på historien har jo worst case scenraios en skummel tendens til å dukke opp.

Det kan like mye være at det er de verst tenkelige utfallene man husker. Alle teknologiske fremskritt som gikk helt fint har en tendens til å glemmes at det var noen kontrovers rundt da de var nye.

 

Klart man bør ta forholdsregler men det bør gjøres på et faktabasert grunnlag og ikke et religiøst moralgrunnlag. F.eks abortsaken.

Er enig i alt det du sier, kanskje bortsett fra sammenligningen med TV, Internett etc. og det faktum at du drar fram religiøst motivert skepsis/fordømmelse, når jeg klart og tydelig har poengtert at jeg er personlig ateist. Det blir da litt irrelevant.

Lenke til kommentar
Foreldre og «forrige generasjon» er til enhver tid skeptiske til alt som «ungdommen nå til dags» foretar seg. Det er helt naturlig.

Vi snakker om noe annet nå. Vi snakker om religiøse voksne mennesker vs. voksne vitenskapsfolk. De religiøse er som regel langt mer skeptiske enn sine jevnaldrende ikke-religiøse medmennesker. For å trekke frem et eldre eksempel: De romerkatolske vs Copernicus. (Han som ofte får æren for å først finne ut at jorda ikke er sentrum i solsystemet).

Lenke til kommentar

Det er først og fremst en analogi, derav anførselstegn, og kan fint videreføres til den aktuelle situasjonen. Noen blir mer fastkjørt i gamle vaner og oppfatninger enn andre (eksempelet med foreldre og ungdom illustrerer fenomenet satt på spissen), alt etter hva man driver med til daglig. Det er naturlig å forholde seg til noe som man av egen erfaring vet fungerer bra nok fremfor å endre oppfatninger til stadighet og risikere å rote seg bort. Misforstå meg rett når jeg sier det er naturlig; med det mener jeg at det er forståelig, ikke nødvendigvis forsvarlig; men overdreven nysgjerrighet er risikosport i evolusjonær sammenheng.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Kjekk liten oppskrift for dem som har sett seg lei av ateister: The Easy Way to Convert Richard Dawkins and other Atheists!

 

Richard Dawkins forteller fra Det gamle testamentet og stiller interessante spørsmål. Tar man historien bokstavelig? Hvorfor/hvorfor ikke? Noen tar den ytterst bokstavelig, andre «tolker». Mange fra begge grupper har stor innflytelse, politisk og annen, spesielt i USA og i den muslimske delen av verden. Men hvem bestemmer hva som tas bokstavelig, hva som tolkes og hva som ignoreres? Det er tydeligvis opp til hver enkelt, og hvorfor da kalle det en hellig skrift?

 

[...]My main purpose here has not been to show that we shouldn't get our morals from scripture (although that is my opinion). My purpose has been to demonstrate that we – and that includes most religious people – as a matter of fact don't get our morals from scripture. If we did, we would strictly observe the sabbath, and think it just and proper to execute anybody who chose not to. We would stone to death any new bride who couldn't prove she was a virgin if her husband pronounced himself unsatisfied with her. We would execute disobedient children, we would ... But wait, perhaps I've been unfair. Nice Christians will have been protesting throughout this section; everyone knows the Old Testament is pretty unpleasant. The New Testament undoes the damage, and makes it all right. Doesn't it?

 

Dawkins The Old Testament (1/3)

Dawkins The Old Testament (2/3)

Dawkins The Old Testament (3/3)

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Jeg synes folk er alt for raske med å bedømme hvem som er psykisk friske eller ikke. Plutselig hvis noen har et helt annet verdisyn enn andre, er de psykisk syke.

 

Så da vil altså en person fra vikingtiden være psykisk syk fordi han hogg hodet av en trell uten å føle noe som helst skyldfølelse?

Lenke til kommentar
Det beste eksempelet jeg kan komme med, er f.eks. dette med overbefolkning. De mennesker som mener at overbefolkning er et problem og at det MÅ dø flere folk, blir stemplet som "psykisk ustabile".

Er ikke det ren logikk? Kynisk, men likevel.

Å mene at massivt holocaust er nødvendig er ikke bare kynisk, det er rein ondskap.

Lenke til kommentar
Det beste eksempelet jeg kan komme med, er f.eks. dette med overbefolkning. De mennesker som mener at overbefolkning er et problem og at det MÅ dø flere folk, blir stemplet som "psykisk ustabile".

Er ikke det ren logikk? Kynisk, men likevel.

Å mene at massivt holocaust er nødvendig er ikke bare kynisk, det er rein ondskap.

 

Vel, jeg kjenner ingen som mener det :)

Men selv mener jeg at naturkatastrofer, hungersnød, epidemier og lignende bidrar PÅ STATISTIKKEN, til noe positivt når det gjelder befolkningstall.

Lenke til kommentar
Det beste eksempelet jeg kan komme med, er f.eks. dette med overbefolkning. De mennesker som mener at overbefolkning er et problem og at det MÅ dø flere folk, blir stemplet som "psykisk ustabile". Er ikke det ren logikk? Kynisk, men likevel.
Å mene at massivt holocaust er nødvendig er ikke bare kynisk, det er rein ondskap.

Det kan med litt godvilje tolkes på en annen måte også: At flere må dø enn det fødes. Det er ikke dermed sagt at de som må dø, må dø av unaturlige årsaker som drap. Man kan få en befolkningsreduksjon ved å minke antall fødsler slik at død/fødte-raten øker til over 1. Kina har ett virkemiddel for akkurat det: En begrensning på ett barn per par. Andre virkemidler kan være å gjøre det økonomisk mindre gunstig for barnefamilier (motvirker planlagte fødsler) og øke innsatsen på prevansjonsmidler (minker ikke-planlagte fødsler). F.eks ved å dele ut gratis prevansjonsmidler og ha kampanjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...