Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke spesielt overraskende, men godt å få det bekreftet.

 

http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=8744

 

Religion ikke positivt for samfunnsmoralen

 

13631.jpg

Jo sterkere sekulære-rasjonelle verdier preger et land, jo mer kontroll har landet på korrupsjon. Hadde religiøs moral ført til mindre korrupsjon, ville den røde streken ha tippet den andre veien.

 

 

 

 

13632.jpg

Jo mer religiøsitet, jo lavere forventet levealder.

 

 

13633.jpg

I de landene der religion har mest å si, er også utdanningsnivået lavest.

Endret av Myagos
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Fine undersøkelser, men jeg vil tro at med unntak av øverste graf, så kommer religion som en konsekvens av dårligere levekår, utdanning og så videre. Derfor er det derfor naturlig å se at det er høy andel av religion i utviklingsland, hvor man finner dårlig utdanningstilbud, lav levealder,

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fine undersøkelser, men jeg vil tro at med unntak av øverste graf, så kommer religion som en konsekvens av dårligere levekår, utdanning og så videre. Derfor er det derfor naturlig å se at det er høy andel av religion i utviklingsland, hvor man finner dårlig utdanningstilbud, lav levealder,

 

Det viser i hvert fall at det ikke går til helvete for sekulære ikke-religiøse land noe de fleste dypt religiøse landene konstant prøver å argumentere for.

 

Sekulærisme og irreligiøsitet er en konsekvens av opplysning, utdanning, velstand og høy levestandard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Guds vrede med ABB som medium, vil jeg tro, noe som er å skyte seg selv i foten når han er kristen. Eller, isåfall godtar han jo Utøya-aksjonen. "God work in mysterioys ways".

 

Det er forsåvidt et ganske kontroversielt utsagn. Han drar jo inn Israel også; en idiot som bruker Utøya (og Gud forsåvidt) for å fremme sin sak om Israel.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt et ganske kontroversielt utsagn. Han drar jo inn Israel også; en idiot som bruker Utøya (og Gud forsåvidt) for å fremme sin sak om Israel.

Nei, det er overaskende nok ikke særlig kontroversiell. Det var et fåtall av representantene på møtet som reagerte på det han sa, og holdningen er veldig vanlig i de kretsene. Det har jo ikek fått noen etterspill for han i det hele tatt. (men han er jo ikke fra FRP så da gidder jo ingen å bry seg)

Lenke til kommentar

Jeg vil virkelig påstå at å si at Norges verste nasjonale krise og katastrofe siden Hitler plasserte sine menn her, er Guds verk, er kontroversielt.

 

Nå tok jo Hareide avstand fra utsagnet, men jeg vet ikke så mye om hva andre KrFere mener. Hvis det virkelig viser seg at det er flere som støtter han fullt ut, er tallene mer skremmende enn man skulle tro. Det er ikke umulig at mange KrFere har tenkt dette etter 22.juli, men tiet om det.

 

En interessant ting er jo forsåvidt, hvordan kan Hareide "bestemme" at dette ikke er Gud (sett at man tror på Gud, som han gjør)? Er Gud politisk korrekt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil virkelig påstå at å si at Norges verste nasjonale krise og katastrofe siden Hitler plasserte sine menn her, er Guds verk, er kontroversielt.

 

Nå tok jo Hareide avstand fra utsagnet, men jeg vet ikke så mye om hva andre KrFere mener. Hvis det virkelig viser seg at det er flere som støtter han fullt ut, er tallene mer skremmende enn man skulle tro. Det er ikke umulig at mange KrFere har tenkt dette etter 22.juli, men tiet om det.

 

En interessant ting er jo forsåvidt, hvordan kan Hareide "bestemme" at dette ikke er Gud (sett at man tror på Gud, som han gjør)? Er Gud politisk korrekt?

Var jo en religionsviter som skrev om dette i en av de større avisene, at dette var en vanlig oppfattning i flere norkse kristne miljøer. Men ja, jeg synes det er rart at Hareide ahr så stor kunnskap om meningene til en gud som ingen har snakket emd og som jobber på mystiske måter :p At den fyren i det hele tatt har lov å snakke på vegne av folket er sykt... OM man tror på gud burde man egentlig fratas alle rettigheter da man åpenbart ikke er i stand til å ta rasjonelle valg lenger, og dermed er en fare for omgivelsene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har stor støtte i kristenmiljøet, blant annet lederen i lokalpartiet støtter han, og har egentlig ikke hørt så mange fra kristenmiljøet som har reagert. Men det jeg lurer på er hvilken rolle er det ABB har hatt hvis vi antar at Utøya var guds vrede. Er han snill fordi han har gjort det gud har sagt, eller slem?

Lenke til kommentar

Jeg hørte på NRK P2s Ekkos "Straff fra Gud?" (mp3), der de diskuterer uttalelsen. Det ga både latter og frustrasjon. Det mest frustrerende var de begrensede spørsmålene til de som ser på Gud som en rettmessig diktator som aldri kan gjøre galt.

 

Det var ikke noe snakk om alternative måter for Gud å ordne opp, ingen bedre måter for Gud å formidle sitt budskap på. Meningløs død, det er denne allmektige demonens eneste måte å handle på. Både her og i Israel. I tillegg til det å nesten drepe sine undersåtter med slag.

 

Dette motiverer ytterligere for å bli kvitt Kristendommen så fort som mulig. Og det holder ikke å bli kvitt den fra Staten, når det finnes denne typen mennesker som mener at drap på uskyldige er akseptabelt, pga. sin overtro. Eller rett og slett, som kan plukke ut hvem som helst de er uenige med, se på dem som skyldige, og verdige en horribel død.

 

Men det å bli kvitt Kristendommen innen det offentlige vil hjelpe sterkt med å bli kvitt Kristendommens innflytelse.

 

Edit: Hørte på det igjen og modererte min anmeldelse litt.

Endret av KarlRoger
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg hørte på NRK P2s Ekkos "Straff fra Gud?" (mp3), der de diskuterer uttalelsen. Det ga både latter og frustrasjon. Det mest frustrerende var de begrensede spørsmålene til de som ser på Gud som en rettmessig diktator som aldri kan gjøre galt.

 

Det var ikke noe snakk om alternative måter for Gud å ordne opp, ingen bedre måter for Gud å formidle sitt budskap på. Meningløs død, det er denne allmektige demonens eneste måte å handle på. Både her og i Israel. I tillegg til det å nesten drepe sine undersåtter med slag.

 

Dette motiverer ytterligere for å bli kvitt Kristendommen så fort som mulig. Og det holder ikke å bli kvitt den fra Staten, når det finnes denne typen mennesker som mener at drap på uskyldige er akseptabelt, pga. sin overtro. Eller rett og slett, som kan plukke ut hvem som helst de er uenige med, se på dem som skyldige, og verdige en horribel død.

 

Men det å bli kvitt Kristendommen innen det offentlige vil hjelpe sterkt med å bli kvitt Kristendommens innflytelse.

 

Edit: Hørte på det igjen og modererte min anmeldelse litt.

Har nesten ikke ord til den radio samtalen, "Jesus Christ" er vet de mest dekkende jeg kan tenke på. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle VET i dag at vi ikke er i stand til å motta noen verdens ting mellom hjertet... (kristne bruker også dette, de "føler" i sitt hjerte at jesus er virkelig og lignende tull...) I utgangs punktet ihvertfall så skulle alle vite dette, da alle lærer på skolen et hjertet er en muskel som pumper blod og at man derfor ikke kan "føle" noe i eller med hjertet, om en ikke har hjerte infarkt da, men det føles visstnok ikke så deilig har jeg latt meg fortelle....

 

Så jeg finner det helt utrolig at en representant av konge familien evner å være så til de grader ignorant ovenfor MEGET kjent viten og fremme dette tullet som hun gjør her... Virkelig!

 

Er så en må lure på om hun faktisk har gått på skole i det hele tatt når hun fremmer slik ubekreftet visvas som ånder, engler og slikt som om dette skulle være en opplest og vedtatt greie som alle hadde kjennskap til... :roll: Men kanskje den skolen hennes går litt skrante vante og de trenger nye forsyninger med whooo aspiranter..

 

En ting er ihvertfall HELT sikkert og det er at jeg ville slitt hvis jeg hadde møtt noen som sa de hadde gått på den "skolen"... Hva pokker skal de bruke den "viten" og "kunnskapen" til liksom? Lage englegårder eller noe slikt`?

 

Norges befolkning må jo være helt usannsynlig godtroende når vi til og med har en x prinsesse som trfremmer slikt visvas...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er vel at hun aldri har fått noen skikkelig utdannelse innen realfag? Siden hun er kvinnfolk fikk hun ikke æren av å arve sin fars stilling. Fødselsdagen hennes er ikke lenger flaggdag, hun har sluttet med tiltale. Godt for henne at disse grepene ble gjort på forhånd, ettersom de hadde blitt fulgt i mindre grad nå. Kanskje hun har for god tid til å fantasere om sin egen virkelighet.

Lenke til kommentar

Men prinsessetittelen bruker hun for alt den er verdt når hun promoterer engleskolen sin. Er det ikke 15 000 kr man må punge ut for å gå på et slikt kurs i et halvt år?

 

De opererer ikke særlig forskjellig fra scientologikirken. Bruker kjendiser for å lure dumme godtroende mennesker for penger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...