Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

http://nl.nrk.no/podkast/aps/20062/nrk_ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram_2011-1221-1239_6346006818.mp3

 

En diskusjon i NRK P2s Ekko om ateisters påtrengenhet, mellom Åse Lundestand, Hans Petter Sjøli og Vasif Shahid (antatt stavelse fra min side), med referanser til denne artikkelen av Marius Lien.

 

Jeg synes den var interessant å høre på, selv om det var noen punkter jeg følte ble tatt for lett på.

 

I det private må alle få gjøre det de ønsker for sin egen del. Men i det offentlige så synes jeg det er altfor lite debatt, om denne Kristendommen som har slått rot i ulike deler av det offentlige systemet. De kommer med alle disse vanvittige påstandene, mens vi diskuterer hvordan vi skal diskutere, hvordan vi skal forholde oss til det, og svært sjeldent selve innholdet. Om vi ikke kan diskutere innholdet, så er innholdet uten mening, og hører ikke til noe sted i det offentlige.

Endret av KarlRoger
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert en del ateister som.. kan virke overdrevent irritable, høylytte og avvisende i sin væremåte, og at det ikke nødvendigvis hjelper "vår sak."

Selv om noen av dems muligense har grunn til det, hvis de var indoktrinert i det som barn osv.. det har jeg ingen erfaring med selv.

 

Men jeg finner det ganske utrolig at for eksempel en muslim kan sitte å klage over ateister "intoleranse" .. hvilke terror trusler kommer fra ateister dersom noen tegner karikaturer av Darwin for eksempel?

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg egentlig skal "respketere alle livsyn," hvis jeg innerst inne finner livsynet deres forkastelig... men selvfølgelig hvis jeg blir bedt på julemiddag av en kristen familie så trenger jeg ikke å lage noe oppstyr av det, eller engang nevne det hvis de ikke spør meg.

 

Det eneste de fleste ateister er ute etter, som jeg ser det, er at religiøse organisasjoner må klare seg selv økonomisk, det skal ikke være statens ansvar, ytringsfrihet skal ikke hindres, barn skal ikke kunne omskjæres på overtroisk bullshit grunnlag osv..

 

Utover det kan de bable alt de vil om "Gud's kjærlighet" osv.. bare hold meg utenfor :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakker med faren min og en på jobben hans sliter med svigermoren sin, som har altzimers, pluttselig kl 22 eller 23 må han dra fra oslo til sverige fordi det er et eller annet problem med henne, og dette skjer hele tiden, nautrlig nok går det utover søvnen og jobben hans, problemet er at svigermoren ikke får hjelp fra naboene fordi de bor i en sekt landsby med ektremt kristene folk og de vil ikke ha noe med henne å gjøre fordi dem tror hun er besatt av en demon.

 

Ja kristendom er ikke farlig i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Snakker med faren min og en på jobben hans sliter med svigermoren sin, som har altzimers, pluttselig kl 22 eller 23 må han dra fra oslo til sverige fordi det er et eller annet problem med henne, og dette skjer hele tiden, nautrlig nok går det utover søvnen og jobben hans, problemet er at svigermoren ikke får hjelp fra naboene fordi de bor i en sekt landsby med ektremt kristene folk og de vil ikke ha noe med henne å gjøre fordi dem tror hun er besatt av en demon.

 

Ja kristendom er ikke farlig i det hele tatt.

Selv du skjønner at det der bare er sprøyt. Du kan ikke basere den siste setningen på det du skrev over. Når det fins en gruppe på to milliarder mennesker, er det uunngåelig at noen av dem er forstyrra i hodet. Dessuten syns jeg det er rart at de sektmedlemmene ikke prøver å hjelpe den "besatte" personen. De som tror på besettelse tror da også på helbredelse.

Endret av Ph.D
Lenke til kommentar

Det største budet vi kan lese om i Bibelen finner vi i Matteus 22:36

 

"Mester! hvilket bud er det største i loven? Han sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din hu. Dette er det største og første bud."

 

Der et et annet bud som er like stort, som du finner på samme sted, vers 39

 

Men det er et annet som er like så stort: Du skal elske din næste som dig selv. På disse to bud hviler hele loven og profetene.

 

Da jeg fikk mine åpenbaringer så lærte jeg en ting, det er mulig folk ikke vil ta meg seriøst, er vantro eller sliter med å tro at det er relevant. Men om du holder Guds bud, så vil du merke at det har effekt. Du vil merke at gud kommer til å velsigne deg på alle mulige måter.

 

Vær tro mot disse to budene, jeg som vitne, jeg garanterer at det vil ha effekt. Vær upåklagelig og fast på å holde budene hans, og du vil se at Gud er trofast mot deg også.

 

garantizado :) (prøv å hold budene hans i en mnd tid bare for testens skyld, så skal du se at det virkelig har effekt, prøv med hele din makt og evne)

 

Om du er ateist og redd for å gå tilbake til Gud, så vær ikke redd for å dumme deg ut, du går tilbake til en Gud som virkelig eksisterer, og du kaster ikke fra deg vettet ditt på noen måte. Jeg driter meg selv ut daglig for Guds sak, og vit at jeg gjør det i god viten om at han eksisterer.

 

Ha mot!

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

"Ja til hijab, nei til lue"

"Det er lov å nekte elever å bruke caps og lue innendørs. Hijab derimot, kan ikke skolene forby."

 

Hvorfor skal religion være en faktor? Hva er det som gjør at et generisk hodeplagg er farlig å ha på, men så fort det er religiøst, så er det ikke farlig?

 

Det om det er en del av en "identitet" er for meg en irrelevant faktor. Vi begynner feil sted om vi stiller krav for at noe skal være tillatt, istedenfor at vi stiller krav for at noe skal forbys. Finnes det ikke gode grunner til å forby det, så forbyr vi det ikke. Og finnes det gode grunner, så ser jeg ikke hvordan religiøs tro kan påvirke det.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik, ihvertfall tilsynelatende, at den som kommer med noe moralskt må ha en høyere moral selv?

 

Kom til å tenke på dette her hjemme nå... For etter å ha hatt tre gutter hjemme som nå og da lar papir ligge på gulvet etter seg og som ikke er flinke til å bruke do kosten etter seg så foreslo jeg at vi skulle sette opp en lapp som minnet dem på det, men ble da møtt av argumentet at siden jeg ikke var helt skyldfri selv så var ikke jeg den som burde ha fremmet forslaget...

 

En slags "Den som kaster den første sten må være skyldfri" analogi liksom....

 

Ideen om at ingen burde drepe hverandre er jo ikke dum selv om alle i et fengsel var mordere, men i henhold til denne uskrevne "reglen" så ville jo ingen vært verdig til å fremme forslaget...

 

Men hvorfor er det slik? Hvor kommer denne "renhets loven" fra? Er dette fra nettopp jesus sin passasje om steiningen? Eller kommer det av noe annet?

 

:)

Lenke til kommentar

Janteloven...

Aha... Du skal ikke være bedre enn meg med andre ord... SELV om det i utgangs punktet ikke er noen som faktisk er bedre enn andre....

Jeg regner med det er en slik selvforsvarsmekanisme der folk øyeblikkelig slipper å ta ansvar ovenfor deg dersom de med enkelhet kan avgjøre at du heller ikke er noe bedre, og derfor er dere moralsk sett i samme båt.

 

Din autoritet blir også skadet når det kan påpekes at du selv ikke lever etter de reglene du har tenkt å innføre, og at du derfor ikke kan kreve en slik regel.

 

Vanskelig å sette ord på det egentlig, men tror at janeloven beskriver det som skjer ganske bra.

Lenke til kommentar

Kom akkurat over dette http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=8702

Trosamfunnet "alt som er" :p

Hvis du er medlem får du visstnok utbetalt 500 kroner årlig.

Noen som vet eller har tenkt noe om dette?

 

Noe som dette burde jo virke inn hvis mange hører om det, siden folk nå tjener personlig på å melde seg ut av statskriken, og inn i noe sånt som dette.

Og om det var nok medlemmer i dette ville det kanskje gå opp for flere hvor latterlig denne ordningen er.

Lenke til kommentar

Kom akkurat over dette http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=8702

Trosamfunnet "alt som er" :p

Hvis du er medlem får du visstnok utbetalt 500 kroner årlig.

Noen som vet eller har tenkt noe om dette?

 

Det er nok ren svindel. De to jeg kjenner som har vært medlem lenge nok til å skulle få penger, får ingenting. Mulig de sender pengene om man purrer hardt nok, men de har nok basert seg på at det ikke er så mange som gidder det. Er visst vanskelig å få kontakt med organisasjonen også. I utgangspunktet er idéen god, så det er synd at folk bak virker så sleipe.

 

Har lekt litt med tanken på å lage en religion selv med økonomisk profitt for både meg og mine religiøse som eneste mål, men tror det er utrolig krevende å møte formkravene staten setter for at jeg skal få statsstøtte per medlem.

Lenke til kommentar

Kom akkurat over dette http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=8702

Trosamfunnet "alt som er" :p

Hvis du er medlem får du visstnok utbetalt 500 kroner årlig.

Noen som vet eller har tenkt noe om dette?

 

Det er nok ren svindel. De to jeg kjenner som har vært medlem lenge nok til å skulle få penger, får ingenting. Mulig de sender pengene om man purrer hardt nok, men de har nok basert seg på at det ikke er så mange som gidder det. Er visst vanskelig å få kontakt med organisasjonen også. I utgangspunktet er idéen god, så det er synd at folk bak virker så sleipe.

 

Har lekt litt med tanken på å lage en religion selv med økonomisk profitt for både meg og mine religiøse som eneste mål, men tror det er utrolig krevende å møte formkravene staten setter for at jeg skal få statsstøtte per medlem.

Hva slags formkrav er det de stiller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...