Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kunne du forklare denne til dumme meg?? =P

Ønsker bare en bekreftelse på at jeg har tolket det rett... :)

 

Vil tro det er så enkelt som dette:

 

For 10 000(?) år siden skapte gud verden. For 5000 år siden tryllet han frem en flodbølge. For 3000 år siden forårsaket han elendighet og sykdom (og gresshoppesvermer så vidt jeg kan huske?) i Egypt, for 2000 år siden gikk han på vannet i form av Jesus, mens i dag lager han bare omriss av Jesus og jomfru Maria på matprodukter.

 

Miraklende blir mindre og mindre imponerende, samtidig som vår evne til å avsløre mirakler blir større og større = korrelasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekk ut bibel-quizzen jeg har laget:

http://www.aftenposten.no/quiz/?id=13400

Utrolig bra quizz!!! Jobber du i den avisa eller?

 

 

Resultatet mitt ble følgende:

 

Halleluja!

Du fikk 9 rette av 12 mulige

0-4 poeng:Herren gir og Herren tar.

5-8 poeng:Lunken, ikke varm og ikke kald.

9-12 poeng:Halleluja!

Denne quizen er fullført 546 ganger.

 

Kunne du forklare denne til dumme meg?? =P

Ønsker bare en bekreftelse på at jeg har tolket det rett... :)

 

Vil tro det er så enkelt som dette:

 

For 10 000(?) år siden skapte gud verden. For 5000 år siden tryllet han frem en flodbølge. For 3000 år siden forårsaket han elendighet og sykdom (og gresshoppesvermer så vidt jeg kan huske?) i Egypt, for 2000 år siden gikk han på vannet i form av Jesus, mens i dag lager han bare omriss av Jesus og jomfru Maria på matprodukter.

 

Miraklende blir mindre og mindre imponerende, samtidig som vår evne til å avsløre mirakler blir større og større = korrelasjon.

Takker! :) Ja, ser det nå.. =) hehe

Lenke til kommentar

Morgenbladets Marius Lien argumenterer mot stråmenn, her i sitt oppstøt mot hva han oppfatter som de sure og ufordragelige "ateistene":

http://morgenbladet.no/article/20111202/OAKTUELT/111209975

 

Det sier vel litt om en journalist, når vedkommende ikke en gang forsøker å føre en saklig tone, men må ty til en ekstremisering og forvrengning av motpartens meninger for å få sin egen mening frem i best mulig lys.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som vist tidligere så er det en stygg trend med at dersom man er kritisk til kristendommen, så er man ute på venstresiden i politikk. Det provoserer meg voldsomt. Det har noe med politikk å gjøre, men ikke særlig partipolitikk eller noe med en skala.

 

Gruer meg dersom det blir vanligere at de som er kristne skal sutre over og dømme alle dem som er kritiske til å være på venstresiden med alt som det medfører seg.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Som vist tidligere så er det en stygg trend med at dersom man er kritisk til kristendommen, så er man ute på venstresiden i politikk. Det provoserer meg voldsomt. Det har noe med politikk å gjøre, men ikke særlig partipolitikk eller noe med en skala.

 

Gruer meg dersom det blir vanligere at de som er kristne skal sutre over og dømme alle dem som er kritiske til å være på venstresiden med alt som det medfører seg.

Enig! Jeg er _IKKE_ venstrevridd! Religionen stiller i samme klasse som Rød-Grønne regjeringer: virkelighetsflukt.

Lenke til kommentar

Kom over denne skikkelig interessante dokumenteren om "det hinduistiske universet": http://science.discovery.com/videos/wonders-of-the-universe-hindu-faith.html

 

Wonders of the Universe: Hindu Faith

Ja nei, det er ikke stjerner som har skapt livet på jorden.

Ja nei, solen er en stjerne og er forutsetningen for alt liv på jorda...

Det var ingen Gud som talte livet inn i tilblivelse heller...

Lenke til kommentar

Morgenbladets Marius Lien argumenterer mot stråmenn, her i sitt oppstøt mot hva han oppfatter som de sure og ufordragelige "ateistene":

http://morgenbladet.no/article/20111202/OAKTUELT/111209975

 

Det sier vel litt om en journalist, når vedkommende ikke en gang forsøker å føre en saklig tone, men må ty til en ekstremisering og forvrengning av motpartens meninger for å få sin egen mening frem i best mulig lys.

 

...Han er jo ikke noe bedre enn de stråmenn han kritiserer heller.

Alt dette er jo bare surt religiøst oppstøt...

Lenke til kommentar

Kom over denne skikkelig interessante dokumenteren om "det hinduistiske universet": http://science.discovery.com/videos/wonders-of-the-universe-hindu-faith.html

 

Wonders of the Universe: Hindu Faith

Ja nei, det er ikke stjerner som har skapt livet på jorden.

Ja nei, solen er en stjerne og er forutsetningen for alt liv på jorda...

Det var ingen Gud som talte livet inn i tilblivelse heller...

Lyset fra solen oppretholder livet på jorden, det skaper ikke livet på jorden.

Lenke til kommentar

Lyset fra solen oppretholder livet på jorden, det skaper ikke livet på jorden.

Hei IHS, har du noen gang sagt noe som i ettertid har vist seg å være feil?

 

Har du noen gang hatt en mening, som du etter en stund skjønte ikke var riktig?

 

For eksempel fra da du var barn eller i nyere tid?

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Kom over denne skikkelig interessante dokumenteren om "det hinduistiske universet": http://science.discovery.com/videos/wonders-of-the-universe-hindu-faith.html

 

Wonders of the Universe: Hindu Faith

Ja nei, det er ikke stjerner som har skapt livet på jorden.

Ja nei, solen er en stjerne og er forutsetningen for alt liv på jorda...

Det var ingen Gud som talte livet inn i tilblivelse heller...

Lyset fra solen oppretholder livet på jorden, det skaper ikke livet på jorden.

Teknisk sett så gjør det det. De tyngere grunnstoffene som du og jeg er bygget opp av (Oksygen, Carbon, Jern etc) er resultater av en fusjonsprosess som kun foregår i kjernen på stjerner. Ergo er hele din masse (unntatt massen av dine hydrogenatomer) skapt av stjerner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...