Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Er den så god at man skal tro på den?

Den er veldig forenklet men den treffer en del viktige punkter mtp hvordan hjernen vår faktisk gjør ting uten at vi er bevist over det.

 

Var det svaret?

Vell, man skal ikke tro på noe med mindre man har førstehåndsinformasjon, så i så måte så vil filmen danne et grunnlag for vidre studier innenfor emnet, da med fokus på biologisk psykologi og hvordan hjernen faktisk jobber med den informasjonen den får fra sansene våre. Vidre må man se nærmere på hvordan dette føres vidre til den beviste delen av hjernen.

 

Den ahr liten autoritet på egen hånd, men sammen med annen litteratur og fakta som etter det jeg har erfart, støtter hovedpoengene av det som sies, så velger i hvertfall jeg å mene at det er et godt stykke informasjon, som fungerer til det det er ment som.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

Joda, smarte religiøse finnes det nok av, og de er minst like smarte som andre på alle andre arenaer enn tro, hvor dette er følelsen jeg sitter igjen med etter en IRL samtale;

 

 

 

 

 

Joa, Marte har større bøtte enn meg og dessuten har hun fått en ny spade - jeg hater Marte!!

 

Er den så god at man skal tro på den?

Den er veldig forenklet men den treffer en del viktige punkter mtp hvordan hjernen vår faktisk gjør ting uten at vi er bevist over det.

 

Var det svaret?

Vell, man skal ikke tro på noe med mindre man har førstehåndsinformasjon, så i så måte så vil filmen danne et grunnlag for vidre studier innenfor emnet, da med fokus på biologisk psykologi og hvordan hjernen faktisk jobber med den informasjonen den får fra sansene våre. Vidre må man se nærmere på hvordan dette føres vidre til den beviste delen av hjernen.

 

Den ahr liten autoritet på egen hånd, men sammen med annen litteratur og fakta som etter det jeg har erfart, støtter hovedpoengene av det som sies, så velger i hvertfall jeg å mene at det er et godt stykke informasjon, som fungerer til det det er ment som.

 

er dette det beste du får til?

Lenke til kommentar

Utrolig bra!! :)

 

Kom over denne nå:

http://youtu.be/_Q37NhrCPNo

Brukte hele kvelden i går på å se igjennom de der. Og det er utrolig mye bra informasjon der. Tross at jeg er veldig ateist så synes jeg selve konseptet religon er facinerende, og slike bøker og historiske verk som brukes i de filmene er midt i blinken for meg. Jeg lærte MYE fra den filmen som jeg kan bruke vidre i diskusjoner og en del kilder som jeg skal prøve å få lest igjennom. Spesielt den som tar for seg bibelens og "guds" utvikling.

 

Det er faktisk verdt en kveld fremfor youtube spørr du meg, både mtp innsikten man fpr i den kristne tankegang, og å bli en "bedre" ateist.

Har brukt nesten hele dagen på det jeg.. :)

Utrolig bra!! Kommer til å bruke det i senere diskusjoner også. Lærerik video. Den summerer i stor grad opp hvordan jeg og så gikk fra å tro til å ikke tro... Samme prinsippene... Måten han forklarer det på er svært passende, og meget godt gjennomført.

 

Helt enig i det du sier ellers! Det er et bedre grunnlag å diskutere på. Ikke alle har blitt opplært til å tro, og de vil naturligvis ikke ha samme utgangspunkt som de som har blitt opplært til dette, og av den grunnen kommet til å tro.

 

Det er utrolig vanskelig å forklare hvordan man gikk fra å tro til å ikke tro... Det er vanskelig å forklare hvordan man i det hele tatt fikk seg til å tro på det. Men etterhvert som jeg har lest på forumet her, så har jeg også etterhvert sett at de aller fleste her, har trodd før, og så blitt ateister etterhvert... Og at de ikke alltid har vært ateister... Noen er det selvfølgelig, fordi de ikke har hatt noe som helst forhold til det overhodet, for eksempel dersom mor og far ikke tror på det, så er det ikke naturlig at man selv begynner å tro på det...

 

En annen ting som slår meg er at ateister, som nettopp har mistet troen, er mye mer aggressive enn folk som har vært ateister svært lenge. Jeg mener i debatter med kristne. =) Hehe... Hvorfor det tror du? :- p

 

Jeg tror at man i en overgangsfase, fra det å tro til å ikke tro, gjerne diskuterer veldig hardt med troende, på den måten at man "gjør opp" med sin egen gamle tro... Og det er der jeg tror aggressiviteten kommer inn i bildet. Spesielt fordi man selv har trodd på det, og at man nå har begynt å se alt det tåpelige og dumme ved religionen som man tidligere ikke gjorde...

 

Man hadde ikke lest bibelen, og man hadde ikke blitt kjent med den gammeltestamentlige tyrannen.. Man hadde bare et glorifisert bilde av Gud, der Gud var den øverste intelligensen i universet... Men når man setter seg ned å leser bibelen, får man et helt annet bilde... Jeg opplevde guden som intolerant, trangsynt, uintelligent, og svært primitiv, og fikk da ikke denne Guden til å passe med den Guden jeg hadde innbilt meg siden jeg var liten... Mye der hørtes logisk ut før, men gjør ikke det lenger... En Gud som sender to bjørner som i sin tur dreper førtito barn???

 

For å ta et annet eksempel på noe som kanskje ikke alle har tenkt noe særlig over:

 

"Kjære Gud, led meg ikke inn i fristelse"... Bare den setningen får deg til å stusse når du er gått vekk fra troen... Når man har gått vekk fra troen så tenker man annerledes på det... I dette tilfellet ser man jo at det er tåpelig å be til en Gud om at Guden ikke skal lede en selv inn i fristelse... Det høres jo bare rart ut... Hva slags Gud er det som leder deg inn i fristelse? Hvorfor be om at Gud ikke skal lede en inn i fristelse? ... Nå høres det bare helt tullete ut... Men i barndommen så var det å si dette i en bønn, en selvfølgelighet, og man tenkte ikke noe over det, eller stusset over det... Det er jo mange eksempler å ta av.

 

Uansett:

....For meg så var det litt ubehagelig å gå fra å være troende til å ikke tro lenger... Hele virkelighetsforståelsen revnet og gikk i oppløsning - og jeg måtte tilegne meg et nytt livssyn. Jeg følte meg plutselig litt alene... Følte meg liten... Og så videre... Gud ble borte, forsvant... Når jeg ikke tenkte på ham så eksisterte han ikke lenger, og han ble etterhvert mer og mer åpenbart et fantasifoster som hjernen min hadde simulert fra dag én...

 

Gud var dominerende, og var allestedsnærværende. Gud hadde alltid innblikk i mine tanker, så alt jeg gjorde, og så videre... Så det å forlate troen, det opplevde jeg som en befrielse... "Gud så ikke på meg hele tiden, eller hørte ikke alle tanker jeg gjorde meg" og jeg fikk da et virkelig privatliv... Jeg følte meg helt fri fra troens lenker... Følte meg frelst (befridd) fra et onde ....Så når kristne i dag forteller om slike følelser de har hatt angående det "å bli frelst" så assosierer jeg det med den følelsen jeg hadde da jeg forlot troen på Gud... Jeg fant gnostisismen som rensende for "sjela", for den sier blant annet at "Mennesket er sin egen frelsevei" ... Og at kunnskap/innsikt (Gnosis) er det som er viktig, og ikke tro...

 

Jeg fant også utrolig mye bra innen buddhismen... Buddah sa følgende: "Det er du som er Gud!" ... For det er jo faktisk det som er sant... Det er en selv som er Herre og Gud over seg selv og sitt eget liv, og som skaper mening i sitt liv... Ingen utenforstående "avgud"... Å kjenne Gud, er å kjenne seg selv på det dypeste....

 

..Og jeg fikk gradvis en ny virkelighetsforståelse, og dette var en en prosess som tok lang tid... Men når man har gått igjennom det så føler man seg fornyet som menneske, og man føler man endelig har kommet seg ut av et religiøst slim som har forgiftet tankene og sinnet og fått en til å lure seg selv trill rundt gjennom hele livet og frem til den dagen troen opphørte... Folk som er blitt kristne på en bestemt dato i en alder av 30 år, som har ført ned denne datoen i boka med penn, og som påstår å ha blitt "gjenfødt" - disse menneskene kan jeg umulig forstå... Det må være en motsatt prosesss enn den jeg har opplevd... De må ha gått fra fornuften... Utviklet seg baklengs, til å bli mer primitiv... Jeg vet ikke, men det er uansett umulig å forstå...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Utrolig bra!! :)

 

Kom over denne nå:

http://youtu.be/_Q37NhrCPNo

Brukte hele kvelden i går på å se igjennom de der. Og det er utrolig mye bra informasjon der. Tross at jeg er veldig ateist så synes jeg selve konseptet religon er facinerende, og slike bøker og historiske verk som brukes i de filmene er midt i blinken for meg. Jeg lærte MYE fra den filmen som jeg kan bruke vidre i diskusjoner og en del kilder som jeg skal prøve å få lest igjennom. Spesielt den som tar for seg bibelens og "guds" utvikling.

 

Det er faktisk verdt en kveld fremfor youtube spørr du meg, både mtp innsikten man fpr i den kristne tankegang, og å bli en "bedre" ateist.

Har brukt nesten hele dagen på det jeg.. :)

Utrolig bra!! Kommer til å bruke det i senere diskusjoner også. Lærerik video. Den summerer i stor grad opp hvordan jeg og så gikk fra å tro til å ikke tro... Samme prinsippene... Måten han forklarer det på er svært passende, og meget godt gjennomført.

 

 

 

Så den var "passende" for deg, og da er det greit

Lenke til kommentar

Så den var "passende" for deg, og da er det greit

Jepp. Korrekt. For meg er den passende, og da er det helt greit.

Jeg har i dag lært at jeg ikke er alene om dette, og jeg har funnet en god forklaring som samstemmer med mine egne erfaringer (Les: http://no.wikipedia.org/wiki/Empiri )

 

Du og andre trenger kanskje andre forklaringer på det, men for meg så passer den perfekt.

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du og andre trenger kanskje andre forklaringer på det, men for meg så passer den perfekt.

Så fint å høre at du fant noe å tro helt på

Hva er det du vil frem til?

 

Ittno - hva vil du?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du og andre trenger kanskje andre forklaringer på det, men for meg så passer den perfekt.

Så fint å høre at du fant noe å tro helt på

Hva er det du vil frem til?

Ittno - hva vil du?

Okei. Hmm... Akkurat her, nei... ytre mine meninger kanskje?

...Si hva jeg tror på og ikke tror på? :p

 

Se!, der ble du svimmel - og jeg behøvde ikke å legge Kristus sin hand på deg ... voffvoffvoffor-ikke?

Lenke til kommentar

Du og andre trenger kanskje andre forklaringer på det, men for meg så passer den perfekt.

Så fint å høre at du fant noe å tro helt på

Hva er det du vil frem til?

Ittno - hva vil du?

Okei. Hmm... Akkurat her, nei... ytre mine meninger kanskje?

...Si hva jeg tror på og ikke tror på? :p

Se!, der ble du svimmel - og jeg behøvde ikke å legge Kristus sin hand på deg ... voffvoffvoffor-ikke?

....Ord har makt, thats why...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du og andre trenger kanskje andre forklaringer på det, men for meg så passer den perfekt.

Så fint å høre at du fant noe å tro helt på

Hva er det du vil frem til?

Ittno - hva vil du?

Okei. Hmm... Akkurat her, nei... ytre mine meninger kanskje?

...Si hva jeg tror på og ikke tror på? :p

Se!, der ble du svimmel - og jeg behøvde ikke å legge Kristus sin hand på deg ... voffvoffvoffor-ikke?

....Ord har makt, thats why...

 

Yes, well I'm afraid my ambitions stretch slightly further thanprofessional idiocy on Facebook. I want to be remembered when I'mdead. I want books written about me. I want songs sung about me. Andthen hundreds of years from now I want episodes from my life to beplayed out weekly at half past nine by some great heroic actor of the age.:

Lenke til kommentar

Du og andre trenger kanskje andre forklaringer på det, men for meg så passer den perfekt.

Så fint å høre at du fant noe å tro helt på

Hva er det du vil frem til?

Ittno - hva vil du?

Okei. Hmm... Akkurat her, nei... ytre mine meninger kanskje?

...Si hva jeg tror på og ikke tror på? :p

Se!, der ble du svimmel - og jeg behøvde ikke å legge Kristus sin hand på deg ... voffvoffvoffor-ikke?

....Ord har makt, thats why...

 

Yes, well I'm afraid my ambitions stretch slightly further thanprofessional idiocy on Facebook. I want to be remembered when I'mdead. I want books written about me. I want songs sung about me. Andthen hundreds of years from now I want episodes from my life to beplayed out weekly at half past nine by some great heroic actor of the age.:

What? Atte det var sa du?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Well, I can't tell you unless you want to know, and you said you didn't want to know, and now I'm so confused I don't know where I liveor what my name is.

 

Edit: beklager off topic. - men det var likevel litt moro thumbup.gif

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Yes, well I'm afraid my ambitions stretch slightly further thanprofessional idiocy on Facebook. I want to be remembered when I'mdead. I want books written about me. I want songs sung about me. Andthen hundreds of years from now I want episodes from my life to beplayed out weekly at half past nine by some great heroic actor of the age.:

You can do it!! Go for it!! Don't be an quiter, just do it!!

 

:)

 

I liked the book part thou.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...