Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
stamcelleforskning, kloning og lignende.

 

Disse områdene trenger man slett ikke være religiøs for å ha betenkeligheter til.

 

:)

 

Kloning, nei. Stamcelleforskning, jo.

 

Jeg er forsåvidt enig, men likevel bringer det med seg etiske og moralske gråsoner som skaper tvil. Erfaring tilsier at man skal være forsiktig med å la hvem som helst få for meget makt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva er galt med kloning da?

 

Det finnes sikkert en haug med etiske og moralske spørsmål om kloning, men bare ett dukket opp her og nå. Kloning skaper kopier, og hvem har lyst til å "bare" bli en kopi?

Lenke til kommentar
Hva er galt med kloning da?

 

Det finnes sikkert en haug med etiske og moralske spørsmål om kloning, men bare ett dukket opp her og nå. Kloning skaper kopier, og hvem har lyst til å "bare" bli en kopi?

 

Så kanskje vi skal begynne å tvinge folk til å abortere eneggede tvillinger? :)

 

Jeg ser ingen problemer med hverken kloning eller stamcelleforskning.

 

Et barn som er klonet, vil være helt lik den personen som barnet er klonet av på alle måter, men det vil fortsatt være en normal fødsel osv.

 

Ser ikke poenget med å klone mennesker sånn praktisk egentlig, men jeg skjønner ikke hvorfor det er så umoralsk.

 

Stamceller er enda verre, vi VET det kan kurere en rekke ting (leste på wikipedia at det kan brukes til å kurere diabetes type 1 også) men det er kontroversielt forskningsområde fordi noen påstår at de vet noe som helst om det, selv om det de vet er basert på overtro.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Når jeg tenker etter, ser jeg ingen virkelig store problemer knyttet til kloning heller...Men det finnes sikkert noen. Det PencilCase nevner er ikke et problem, bare irrasjonell tankegang.

 

Hva konkret er irrasjonelt? Og by the way synes jeg den kommentaren var unødvendig, men kanskje du dermed fikk litt boost på eget selvbilde.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva er galt med kloning da?

 

Det finnes sikkert en haug med etiske og moralske spørsmål om kloning, men bare ett dukket opp her og nå. Kloning skaper kopier, og hvem har lyst til å "bare" bli en kopi?

 

Så kanskje vi skal begynne å tvinge folk til å abortere eneggede tvillinger? :)

 

Jeg ser ingen problemer med hverken kloning eller stamcelleforskning.

 

Et barn som er klonet, vil være helt lik den personen som barnet er klonet av på alle måter, men det vil fortsatt være en normal fødsel osv.

 

 

Hva i alle dager har eneggede tvillinger med kloning å gjøre?

 

Et barn som er klonet er en kopi, og strider imot den vissheten/verdien vi alle har ved at vi er hver og en helt unike.

 

Men for all del, det finnes sikkert de som synes de er ekstra unike og vil at deres kopier skal fortsette å forpeste miljøene.

Lenke til kommentar
Den nye militante ateismen finner antagelig sin årsak i en grenseoverskridelse fra trossamfunnenes side. I det meste av forrige århundre har det hersket en frossen fred mellom vitenskapen og religionen. Religionen har holdt seg unna naturvitenskapen, og forskerne har åpnet for at religionens sfære er noe ganske annet.

HAHAHA!!! dette er jo rett og slett løgn!

 

Jeg likte artikkelen, jeg. Et realistisk syn på verden. Man kan ikke, som artikkelen sier, snakke moral til havet.

Lenke til kommentar
Når jeg tenker etter, ser jeg ingen virkelig store problemer knyttet til kloning heller...Men det finnes sikkert noen. Det PencilCase nevner er ikke et problem, bare irrasjonell tankegang.

 

Hva konkret er irrasjonelt? Og by the way synes jeg den kommentaren var unødvendig, men kanskje du dermed fikk litt boost på eget selvbilde.

 

Kutt ut personangrep.

 

Det er irrasjonelt fordi du ikke er et dårligere menneske bare fordi DNAet ditt er en kopi av et annet DNA.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Når jeg tenker etter, ser jeg ingen virkelig store problemer knyttet til kloning heller...Men det finnes sikkert noen. Det PencilCase nevner er ikke et problem, bare irrasjonell tankegang.

 

Hva konkret er irrasjonelt? Og by the way synes jeg den kommentaren var unødvendig, men kanskje du dermed fikk litt boost på eget selvbilde.

 

Kutt ut personangrep.

 

Det er irrasjonelt fordi du ikke er et dårligere menneske bare fordi DNAet ditt er en kopi av et annet DNA.

 

Personangrep tar du deg av.

 

Du er et dårligere mennske fordi du er en kopi av et annet menneske. Du er dermed ikke deg "selv", men heller en slags avart av en annen!?

Lenke til kommentar
Det finnes sikkert en haug med etiske og moralske spørsmål om kloning, men bare ett dukket opp her og nå. Kloning skaper kopier, og hvem har lyst til å "bare" bli en kopi?

Hvem definerer kopien, og hvem definerer originalen? Et molekyl er identisk med et annet likt molekyl. Du kan ikke sette en x på det ene for å finne det igjen en annen gang. H2O-en i springen min er identisk med H2O-en i springen din, om vi bytta ville du ikke kunne registrere en forskjell :) .

Vi er da alle kopier siden alt startet med en celle :) .

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Anbefalt lesing; utdrag fra "The Portable Atheist" (wikiartikkel) som jeg hadde på øret sammen med etpar andre lydbøker under en ukes ferie i Tunisia. Forøvrig et land jeg kan anbefale alle å dra til, meget hyggelige folk, god service, god mat, meget (på bedre hoteller) renslig og selvfølgelig strender og Middelhav så mye en orker.

 

Sousse?

 

Du er et dårligere mennske fordi du er en kopi av et annet menneske.

 

Kilde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...