Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er merkelig at jesis, som vistnok er guds sønn, ikke makter å gjøre seg forstått for vanlig dødelige. Merkelig at man trengte tusen år med forskning, og 5 år med utdanning for å kunne forstå alt dette.

Egentlig enda merkeligere at den guden ikke evnet å få folk som faktisk hadde SETT og opplevd jesus til å skrive om det i bibelen. Isteden blir vi avspist med annen, tredje, fjerde osv hånds informasjon om hva som faktisk skjedde...(for ikke å snakke om at minst en av de såkalte "øyenvitne" beretningen er falskneri...) Den guden virker litt..... uengasjert liksom...

 

Men så går det jo fort opp for en stakkar som leser bibelen at det heller ikke er en smart gud det er snakk om her... Han hadde altså allvitenheten og allmekten, men allikevel var det menneskene som fikk skylden for han egen fuckup i den eplehagen? Hvorfor klarte ikke denne allmektige guden å forutse hva som faktisk ville skje og satte en engel eller jesus eller whomever til å passe på, eventuelt hugge ned, det jævla treet da? Dette kan vel knappest kalles fri vilje, kan det vel, slik de kristne hevder at dette liksom er? For han VISSTE jo hva som ville skje FØR det i det hele tatt skjedde og da er det jo ikke fri vilje da, da er det skjebne bestemt...

 

Og det var bare den første gangen denne guden fucked it up and blamed others for it...... Feilfri my arse... Jeg finner det utrolig, nesten latterlig, at de kristne lovpriser denne gudens smarthet når han i sin egen, etter sigende!!, bok beskrives som en klønete og bent frem dum gud... HVA er det de LESER egentlig når de leser bibelen+ Hvorfor evner de ikke å se at den guden de tilber IKKE er særlig smart eller det minste allmektig? Hvordan klarer de å lage slike "filtre" som slipepr igjennom slike skrikende logiske brister?

 

Kan ikke fatte at opplyste mennesker kan få seg til å tro på dette jeg i et moderne opplyst samfunn!! Banna bein... :shock:

Lenke til kommentar

Har dere lagt merke til hvor mange kristne som faktisk går rundt og tror at iløpet av kort tid så vil jorda gå under og jesus komme tilbake og alt ta slutt? Hører det ganske ofte. Det ironiske er jo at kristne alltid har trodd dette gjennom de siste to tusen år. Jeg skjønner ikke at dagens kristne ikke har mer selvinnsikt enn at de skjønner at absolutt alle andre kristne mennesker tok feil før dem, men nå, nå har de rett? Dersom kristne har tatt feil i to tusen år, så er det ganske høy sannsynlighet for at dagens kristne også tar feil!

 

Også er det en ganske skremmende tanke å koble dette sammen med miljø og politikk. For det er stort sett kristne eller andre religiøse som styrer skuta. Og hvordan har de tenkt å styre det, når de blindt tror at skuta uansett er omringet av skjær? Hvilken miljøpolitikk får vi når dersom de som har makta uansett ikke regner med at verden kommer til å bestå mer enn 30 år? Hva skjer da med begreper som "bærekraftig utvikling"?

 

For eksempel her på forumet så har vi jo flere slike individer med denne oppfatningen. De vet at verden skal gå under, og de gleder seg. For de mener det skal komme naturkatastrofer (jordskjelv, tsunamier, asteroider osv.) og drepe millioner av mennesker og da, først da, vil alle skjønne at de hadde rett og at vi må tilbe deres gud. Dette er ganske nærme stormannsgalskap!

 

Jeg skulle gjerne likt å vite hvor vanlig dette synet er. Hvor mange i verden som tror at verden skal gå under i løpet av denne generasjonen, eller spesielt hvor mange i Norge.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Kristendom har alltid vært en dødskult. Døden er viktigere enn livet. Bortsett fra for de som sitter høyere opp i hierarkiet, for dem er det viktigste å bevare status quo, for de nyter godt av den kontrollen over andre de får ved at folk tror de er hellige.

 

Harold Camping har fått millioner fra andre som har ruinert seg, fordi de trodde på påstandene hans. De trodde at slutten skulle komme, så da var det ikke noe problem å gi fra seg alt de eide.

 

Det finnes mange som lever godt av å preke om Gud og så hente inn skattefrie penger fra publikum, som tror de blidgjør Gud ved å gi penger til de som påstår å snakke for han. Penger som de så bruker på alt annet enn veldedighet.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Fyren er klin kokos, men allikevel en del kristnes store helt og forbilde... For du har en del ignoranter i de kristne kretser som faktisk mener i fullt alvor at hvis gud drepte dem han påstås å ha drept i bibelen, ja da hadde han nok en god nok grunn til det.... Problemet oppstår når de samme ignorantene auto forsvarer enhver overgrep eller drap som kristne begår... i den tro at de også måt "jobbe" for gud på et elleer annet vis...

 

Du ser det samme når de snakker i tunger... I alle andre sammenhenger ville de raskt ha tatt noen skritt tilbake og latt tulling alarmen gå mens de slo 113 for å få tak i en sykebil til den psykisk syke tungesnakkende idioten, men når det kommer til jesus er dette plutselig greit...Det er hellig, gudelig, fromt.... Hykleri? Definitivt!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

..Mot slutten dukker det opp et kanskje mer kjent vers. Jeg leser dette som at Kristus har fridd dem fra slaveriet det er å følge loven. Noe som går mot det Jesus selv sies å ha sagt, ...

Nei, det er bare du som i likhet med datidens skriftlærde ikke forstår hva Jesus Kristus sier. Paulus forstod Jesus Kristus rett.

Jeg synes det er merkelig at jesis, som vistnok er guds sønn, ikke makter å gjøre seg forstått for vanlig dødelige. Merkelig at man trengte tusen år med forskning, og 5 år med utdanning for å kunne forstå alt dette.

 

NT > Disiplene spurte ham hva denne lignelsen betydde. Han svarte: «Dere er det gitt å kjenne Guds rikes hemmeligheter. Men de andre får det i lignelser, for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå.

Lenke til kommentar

..Mot slutten dukker det opp et kanskje mer kjent vers. Jeg leser dette som at Kristus har fridd dem fra slaveriet det er å følge loven. Noe som går mot det Jesus selv sies å ha sagt, ...

Nei, det er bare du som i likhet med datidens skriftlærde ikke forstår hva Jesus Kristus sier. Paulus forstod Jesus Kristus rett.

Jeg synes det er merkelig at jesis, som vistnok er guds sønn, ikke makter å gjøre seg forstått for vanlig dødelige. Merkelig at man trengte tusen år med forskning, og 5 år med utdanning for å kunne forstå alt dette.

 

NT > Disiplene spurte ham hva denne lignelsen betydde. Han svarte: «Dere er det gitt å kjenne Guds rikes hemmeligheter. Men de andre får det i lignelser, for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå.

Takk for at du understreker poenget mitt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

..Mot slutten dukker det opp et kanskje mer kjent vers. Jeg leser dette som at Kristus har fridd dem fra slaveriet det er å følge loven. Noe som går mot det Jesus selv sies å ha sagt, ...

Nei, det er bare du som i likhet med datidens skriftlærde ikke forstår hva Jesus Kristus sier. Paulus forstod Jesus Kristus rett.

Jeg synes det er merkelig at jesis, som vistnok er guds sønn, ikke makter å gjøre seg forstått for vanlig dødelige. Merkelig at man trengte tusen år med forskning, og 5 år med utdanning for å kunne forstå alt dette.

 

NT > Disiplene spurte ham hva denne lignelsen betydde. Han svarte: «Dere er det gitt å kjenne Guds rikes hemmeligheter. Men de andre får det i lignelser, for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå.

Takk for at du understreker poenget mitt :)

Vel, poenget ditt var at Han "ikke maktet å gjøre seg forstått"

 

Han ønsket ikke at alle skulle forstå !

 

Det interesante er at du leste hva Han sa, men forstod det ikke, selv om det rett ut står skrevet "for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå"

 

For en kristen blir dette enda en bekreftelse på at Jesus Kristus er noe helt spesielt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

..Mot slutten dukker det opp et kanskje mer kjent vers. Jeg leser dette som at Kristus har fridd dem fra slaveriet det er å følge loven. Noe som går mot det Jesus selv sies å ha sagt, ...

Nei, det er bare du som i likhet med datidens skriftlærde ikke forstår hva Jesus Kristus sier. Paulus forstod Jesus Kristus rett.

Jeg synes det er merkelig at jesis, som vistnok er guds sønn, ikke makter å gjøre seg forstått for vanlig dødelige. Merkelig at man trengte tusen år med forskning, og 5 år med utdanning for å kunne forstå alt dette.

 

NT > Disiplene spurte ham hva denne lignelsen betydde. Han svarte: «Dere er det gitt å kjenne Guds rikes hemmeligheter. Men de andre får det i lignelser, for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå.

Takk for at du understreker poenget mitt :)

Vel, poenget ditt var at Han "ikke maktet å gjøre seg forstått"

 

Han ønsket ikke at alle skulle forstå !

 

Det interesante er at du leste hva Han sa, men forstod det ikke, selv om det rett ut står skrevet "for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå"

 

For en kristen blir dette enda en bekreftelse på at Jesus Kristus er noe helt spesielt.

 

Det som står der er stort sett at du må være kristen for å skjønne hva gud sier. Og da er hele vitsen borte. Hvorfor ønbsket han forresten ikke at alle skulle forstå? Slik at han kunne pine alle de "dumme" i hellvette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som står der er stort sett at du må være kristen for å skjønne hva gud sier. Og da er hele vitsen borte. Hvorfor ønbsket han forresten ikke at alle skulle forstå? Slik at han kunne pine alle de "dumme" i hellvette?

For at de ikke skulle omvende seg.

 

NT > Han svarte: «Til dere er hemmeligheten om Guds rike gitt! Men til dem som er utenfor, blir alt gitt i lignelser, for at de skal se og se, men ikke skjelne, høre og høre, men ikke forstå, så de ikke vender om og får tilgivelse.»

Lenke til kommentar

Det som står der er stort sett at du må være kristen for å skjønne hva gud sier. Og da er hele vitsen borte. Hvorfor ønbsket han forresten ikke at alle skulle forstå? Slik at han kunne pine alle de "dumme" i hellvette?

For at de ikke skulle omvende seg.

 

NT > Han svarte: «Til dere er hemmeligheten om Guds rike gitt! Men til dem som er utenfor, blir alt gitt i lignelser, for at de skal se og se, men ikke skjelne, høre og høre, men ikke forstå, så de ikke vender om og får tilgivelse.»

Hvorfor skulle de ikke omvende seg å bli kristen? Jeg trodde meningen var at alle kunne bli frelst bare ved å tro?

 

Hvordan skal noen kunne bli kristen i det hele tatt da dersom man må være kristen for å forstå gud? Ingen er født kristen.

Lenke til kommentar

Det som står der er stort sett at du må være kristen for å skjønne hva gud sier. Og da er hele vitsen borte. Hvorfor ønbsket han forresten ikke at alle skulle forstå? Slik at han kunne pine alle de "dumme" i hellvette?

For at de ikke skulle omvende seg.

 

NT > Han svarte: «Til dere er hemmeligheten om Guds rike gitt! Men til dem som er utenfor, blir alt gitt i lignelser, for at de skal se og se, men ikke skjelne, høre og høre, men ikke forstå, så de ikke vender om og får tilgivelse.»

Hvorfor skulle de ikke omvende seg å bli kristen? Jeg trodde meningen var at alle kunne bli frelst bare ved å tro?

 

Hvordan skal noen kunne bli kristen i det hele tatt da dersom man må være kristen for å forstå gud? Ingen er født kristen.

Hvis alle ble sluppet inn i himmelen, ble det nok fort et helvete der.

 

Man må ikke være kristen for å forstå det som blir sagt. Du forstod jo litt nå, selv om du ikke er kristen.

Lenke til kommentar

..Mot slutten dukker det opp et kanskje mer kjent vers. Jeg leser dette som at Kristus har fridd dem fra slaveriet det er å følge loven. Noe som går mot det Jesus selv sies å ha sagt, ...

Nei, det er bare du som i likhet med datidens skriftlærde ikke forstår hva Jesus Kristus sier. Paulus forstod Jesus Kristus rett.

Jeg synes det er merkelig at jesis, som vistnok er guds sønn, ikke makter å gjøre seg forstått for vanlig dødelige. Merkelig at man trengte tusen år med forskning, og 5 år med utdanning for å kunne forstå alt dette.

 

NT > Disiplene spurte ham hva denne lignelsen betydde. Han svarte: «Dere er det gitt å kjenne Guds rikes hemmeligheter. Men de andre får det i lignelser, for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå.

Takk for at du understreker poenget mitt :)

Vel, poenget ditt var at Han "ikke maktet å gjøre seg forstått"

 

Han ønsket ikke at alle skulle forstå !

 

Det interesante er at du leste hva Han sa, men forstod det ikke, selv om det rett ut står skrevet "for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå"

 

For en kristen blir dette enda en bekreftelse på at Jesus Kristus er noe helt spesielt.

 

Det som står der er stort sett at du må være kristen for å skjønne hva gud sier. Og da er hele vitsen borte. Hvorfor ønbsket han forresten ikke at alle skulle forstå? Slik at han kunne pine alle de "dumme" i hellvette?

Nei. Egentlig sier han det til disiplene (de som spør), at for dere (disiplene) er det gitt å kjenne til hemmelighetene, men til alle andre, i liknelser.. De andre inkluderer også kristne. - Det står ikke noe om hvem de andre er, men her står det uansett ikke at "bare kristne vil kunne være i stand til å forstå det" .... ;)

 

Resten har du jo rett i.. Hvorfor i alle dager skulle en Gud gjøre en ting vanskelig, og pakke det inn i gåter og liknelser som vi må bare gjette oss frem til betydningen av, og som vi stort sett kanskje missforstår helt? Hvorfor ikke gjøre det enkelt å forstå?

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Nei. Egentlig sier han det til disiplene (de som spør), at for dere (disiplene) er gitt å kjenne til hemmelighetene, men til alle andre, i liknelser.. De andre inkluderer også kristne. - Det står ikke noe om hvem de andre er, men her står det uansett ikke at "bare kristne vil kunne være i stand til å forstå det" .... ;)

Er ikke alle kristne å regne som disipler av jesus?

 

Therefore go and make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit,
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som står der er stort sett at du må være kristen for å skjønne hva gud sier. Og da er hele vitsen borte. Hvorfor ønbsket han forresten ikke at alle skulle forstå? Slik at han kunne pine alle de "dumme" i hellvette?

For at de ikke skulle omvende seg.

 

NT > Han svarte: «Til dere er hemmeligheten om Guds rike gitt! Men til dem som er utenfor, blir alt gitt i lignelser, for at de skal se og se, men ikke skjelne, høre og høre, men ikke forstå, så de ikke vender om og får tilgivelse.»

 

Det står ikke her at de kristne forstår det... Du er like mye som oss andre "disse utenfor" som Yeahsus Chrightus snakker om... =)

 

Her er hele dritten:

10 Da han var blitt alene med de tolv og de andre som var med ham, spurte de ham om lignelsene. 11 Han svarte: «Til dere er hemmeligheten om Guds rike gitt! Men til dem som er utenfor, blir alt gitt i lignelser, 12 for at de skal (så siterer forfatterne gamletestamentet for å gjøre tingene mer troverdig som profeti)

se og se, men ikke skjelne,

høre og høre, men ikke forstå,

så de ikke vender om og får tilgivelse.»

 

Vender man om så får man tilgivelse, men man forstår ikke hva forfatterens' Jesus likninger omhandler for det.

 

Ta eksempelet med den kristne som kappet av seg armen sin med sirkelsag, for så å ta den å putte den inn i microbølgeovnen i 10 minutter.... Han hadde nok ikke "forstått" denne tilsynelatende likningen (eller allegorien) i NT:

 

 

Hentet fra bibelen.no:

 

Mark 9,43 viser til Matt 5,30

Note : helvete: endetidens straffested. =helvete.

 

43 Om hånden din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå lemlestet inn til livet enn å ha begge hender og komme til helvete, til ilden som aldri slukner, 44 *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner.

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Nei. Egentlig sier han det til disiplene (de som spør), at for dere (disiplene) er gitt å kjenne til hemmelighetene, men til alle andre, i liknelser.. De andre inkluderer også kristne. - Det står ikke noe om hvem de andre er, men her står det uansett ikke at "bare kristne vil kunne være i stand til å forstå det" .... ;)

Er ikke alle kristne å regne som disipler av jesus?

Ja, de sier det selv, mange, men det er også kristne som er uenig i dette også (tror jeg) ... Uansett.. Jeg utdypet det mens du skrev svaret her, og jeg tror jeg har forklart det godt nok der. :)

 

Men de er ikke de disiplene som Jesus snakket med.. De er disipler i form av etterfølgere to tusen år etter at myten ble spikret sammen. :)

 

Du er enig i det?

Therefore go and make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit,

Yes, samme som over. :) Ja, de er disipler, men de er ikke de disiplene som Jesus forklarte disse likningene til... Du ser jo hvor mange ulike kristne tolkninger som finnes, så da må det jo være noen kristne som ikke har skjønt? .. hehe. Det som står der er at dere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...