Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Innmelding i religiøse samfunn før man er voksen nok til å skjønne og kunne vurdere det selv burde være forbudt. Mulig 16 år er en ok nedre aldersgrense. Kanskje 18. Kanskje 14. Det bør i hvert fall diskuteres hvor grensa bør ligge.

 

Men det finnes dessverre mange som ikke har tatt noe valg selv og bare flyter med strømmen gjennom livet. De bør stilles for et aktivt valg. Ikke bare om de vil være med i statskirken eller ikke, men det bør også være mulig å velge andre religiøse samfunn på samme valgseddel. De som ikke leverer valgseddelen bør forbli uregistrerte i religiøse samfunn på lik linkje med agnostikere, ateister, usikre og de som er under aldersgrensa for å være medlem i et religiøst samfunn.

 

Pragmatisk sett byr dette på flere problem; noen av dem direkte grunnlovsfestet:

 

§ 2.

Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.

 

Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme.

 

Videre vil du ha et problem med at de som ikke stemmer, av en eller annen grunn, blir meldt ut av et religiøst samfunn de kanskje ønsker å fortsette i.

 

Generelt sett dog, er den lutherske tro som statsreligion i en særposisjon, og dermed vil det være naturlig (og enklest!) å simpelthen ha en stemmeseddel tilgjengelig hvor man kan velge Ja/Nei til (fortsatt) medlemskap i DNK, denne bør selvsagt være lett tilgjengelig, men bør også være valgfri om skal fylles ut.

 

Om ikke annet vil det tilby en god mulighet for ikke-religiøse som ikke gidder å melde seg ut av kirka til å gjøre dette på en enkel måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, jeg er klar over at grunnloven må endres (totalt tre paragrafer så vidt jeg husker). Grunnloven bør ikke være fredet for revisjoner slik den i praksis er. Jeg mener det er på høy tid med en ny revisjon.

 

Ja, folk må aktivt melde seg inn eller aktivt melde at de vil fortsette å stå som medlem for å gjøre det. Det er en viktig del av prinsippet at folk ikke bare kan kaste konvolutten uåpnet og fortsatt la ting skure og gå. Prinsipielt bør man alltid melde seg bevisst inn i noe for å være medlem. Det bør ikke være sånn at man er medlem med mindre man aktivt sier noe annet. De som vil være medlem av en religion bør også aktivt fortelle hvilen religion de vil være medlem av. Derfor bør ikke leverte valgkort bety "ikke medlem" i stedet for "status quo".

 

Dagens ordning med at man må ta aktive grep for å melde seg ut av statskirka eller andre religionssamfunn bør opphøre. Det gir alt for mange passive medlemer. Prinsippet bør snues på hodet. Man bør ta aktive grep for å melde seg inn eller bli værende.

 

Akkurat som når man må betale kontigent (ta aktive grep for fortsatt medlemskap) når man skal forlenge sitt medlemskap i politiske partier, idrettsklubber, hobbyorganisasjoner, veldedige organisasjoner osv.

 

Hvis folk som vil fortsette et medlemskap uforutsett blir forhindret fra å stemme i tide, så er det fult mulig å ta det aktive grep for innmelding ved en senere anledning.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å endre grunnloven for få dette til blir som en liten catch-22.

Argumentet de folkevalgte (og gjerne kirken) kommer med, er at når så pass stor andel av befolkningen er medlem i kirken, så er det meningsløst å endre grunnloven (ikke et veldig bra argument, men det er dette som gjentatte ganger repeteres fra høye hold) - så for å komme dette til livs, og altså legge press på de folkevalgte, så hadde det vært fint om man kunne først og fremst fjerne medlemmer som ikke egentlig ønsker å være medlem, men er for late til å gjøre noe så aktivt som å sende et brev til sin lokale menighet.

 

Altså vil en såpass lite kontroversiell ting som å faktisk la folk velge hvilken religion de vil tilhøre (ev. ikke tilhøre) i forbindelse med et stortingsvalg, være godt egnet som et virkemiddel for å svekke kirkens posisjon i staten (og ja, det bør muligens også være mulig å spesifisere andre trossamfunn, kanskje via et vedlegg med mulige valg i form av et hefte..? Her blir det fort mange retninger å velge mellom dog, se for deg alt fra FSM til Jehovas vitner..)

 

I tillegg hadde jo svenskene nettopp en lignende sak, hvor den svenske kirken nå ikke lenger er en (offentlig) del av staten sverige, som kanskje baner vei for lignende aksjoner i Norge.

 

De som vil være medlem av en religion bør også aktivt fortelle hvilen religion de vil være medlem av. Derfor bør ikke leverte valgkort bety "ikke medlem" i stedet for "status quo".

God tanke, og jeg er definitivt enig, men jeg mistenker at dette vil bli for kontroversielt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pinsekristen vekkelse er det stikk motsatte av utvikling

 

...

 

Hvis Erik Solheim (SV) virkelig er seriøs når han hevder å ikke kjenne igjen Lars Gules beskrivelse av Aril Edvardsen, så burde han finne seg noen minutter til å klikke seg inn på et velkjent nettsted kalt Youtube og søke frem et par klipp med mannen som var selve symbolet på norsk ekstremmisjon...

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZHyfQzCgaKA

 

http://www.youtube.com/watch?v=u0ER-bR_eNw

Lenke til kommentar

Så er tiden kommet for Nobels fredspris, noe som får meg til å tenke tilbake på en av de mest uverdige vinnerne noensinne:

 

Mor Teresa.

 

I diskusjoner som den nevnt over av BlueBench, referer vår utviklingsminister Solheim til "han er nok ingen Mor Teresa" i konteksten av at "han er nok ingen helgen(eller en som ofrer alt oig bare gjør gode handlinger).

 

Dette burde faktisk være et kompliment, for man skal lete lenge etter et mer fryktelig menneske en Mor Teresa.

En fundamental kvinne som ble opphøyet til helgen på bakgrunn av en løgn, som i sin religiøse vanvidd trodde at "lidelse/smerte var en gave fra Gud", og dermed nektet pasienter i forferdelige smerter selv svake smertestillende:

 

On principle, strong painkillers are even in hard cases not given. According to Mother Teresa's bizarre philosophy, it is "the most beautiful gift for a person that he can participate in the sufferings of Christ". Once she tried to comfort a screaming sufferer: "You are suffering, that means Jesus is kissing you!" The man got furious and screamed back: "Then tell your Jesus to stop kissing."

 

Hun jobbet aktivt mot familieplanlegging, hatet abort og prevensjonsmidler, svartmalte Calcutta i vestlig presse og var skinnhellig nok til å kritisere Norge og Kongen i sin tale når hun mottok fredsprisen - faktisk benyttet hun sin tale ikke til å be om bedre kår for sine påståtte 5000 elever i Calcutta, hun skjelte ut Norge for å ha innført retten til selvbestemt abort, og kalte abort "the greatest destroyer of peace".

 

Videre var hennes organisasjon kun én av nærmere 200 som jobbet for veldedige formål i Calcutta, men var samtidig den organisasjonen som mottok aller mest penger (det spekuleres i milliarder av dollar). Lite av disse pengene ble sett igjen av de som trengte dette i Calcutta, og en god porsjon av dem har vist seg å være penger fra kriminelle organisasjoner (hvitvasking), som hun (selv etter å ha blitt informert om pengenes opprinnelse) nektet å levere tilbake.

 

C. Hitchens har for øvrig detaljert kritikk rettet mot henne i hans bok The Missionary Position fra 95', samt blant annet denne artikkelen fra 2003: Mommy Dearest.

 

Mor Teresa oppsummert: Fanatiker, fundamentalist og svindler - og ikke glem at det er slike personer vår "utviklings"minister ønsker å opphøye i vår utenrikspolitikk.

 

Solheim: du er en lettlurt idiot.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Mindre vekst i trosopplæringsmidler"

 

At det i det hele tatt er vekst er plagsomt nok. Det til 203 millioner. 203 millioner kroner brukes til intent annet enn å indoktrinere Norges barn i en middelhavsreligion, hvor kjernen er at Gud sendte sønnen sin til Jorden for å dø, slik at han kan sende oss til Helvete hvis vi ikke tror at det skjedde.

 

Jeg kan gjerne ta på meg å gjøre det for hele landet for 500 000. Så kan resten gå til utdanning (om den virkelige verden) og helsetjenester (som ikke innebærer bønn).

Endret av KarlRoger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

At det i det hele tatt er vekst er plagsomt nok...

 

Jeg kan gjerne ta på meg å gjøre det for hele landet for 500 000. Så kan resten gå til utdanning (om den virkelige verden) og helsetjenester (som ikke innebærer bønn).

 

Skjønner du ikke hvor tåpelig det blir å si at det er riktig å ta andre folk sine penger og bruke disse på det du ønsker, og så klage når andre tar pengene dine og bruker det på det de ønsker?

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar

Du mener at vår nasjon er bedre tjent med å lære opp folk i primitiv overtro, enn den er ved å utdanne dem og å gjøre dem arbeidsføre?

 

Jeg har ikke noe imot at pengene isteden brukes på opprustning av infrastruktur. Men du ser heller kanskje for deg et skattelette?

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Du mener at vår nasjon er bedre tjent med å lære opp folk i primitiv overtro, enn den er ved å utdanne dem og å gjøre dem arbeidsføre?

 

Det jeg sier er at dersom prinsippet ditt er at det er greit å ta andres penger når du selv mener du har et godt prosjekt, så ikke bli overrasket om de som har andre prosjektideer enn deg kommer og tar pengene dine.

 

Min løsning er den beste: La hver enkelt få ha sine egne prosjekter i fred, men betale for dem selv. Det er det eneste prinsippet som kan skape fred og harmoni i samfunnet.

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar

Du mener at vår nasjon er bedre tjent med å lære opp folk i primitiv overtro, enn den er ved å utdanne dem og å gjøre dem arbeidsføre?

 

Det jeg sier er at dersom prinsippet ditt er at det er greit å ta andres penger når du selv mener du har et godt prosjekt, så ikke bli overrasket om de som har andre prosjektideer enn deg kommer og tar pengene dine.

 

Min løsning er den beste: La hver enkelt få ha sine egne prosjekter i fred, men betale for dem selv. Det er det eneste prinsippet som kan skape fred og harmoni i samfunnet.

Nettopp, kirken må skilles fra staten.

 

Dessuten er det en forkjell mellom å bruke penger på helse og kirke. Den ene er en samfunnsnyttig institusjon, og den andre er en mental lidelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På an igjen....

 

Dommedag

 

Og mannen tjener seg styrtrik.

Håper bare at han ikke utnytter altfor mange ressurssvake mennesker.

Men de som går på dette fortjener nesten å bli lurt.

Fyren burde vært satt inn for godt, han er en fare for seg selv og andre....

 

Det mest fasinerende er at de som tror på ham IKKE forlater ham når dette slår feil om ti dager... Tvert i mot velger de å tro på videre vissvass fra samme fyren om hvorfor dette heller ikke denne gangen går til helvette med alle andre enn dem selv. Bare vent å se. Grunnen er så fantastisk enkel at den er genial; Innrømmer de at han tar feil innrømmer de jo samtidig at de er dumme, lettlurte fjols og for disse menneskene (som ikke er ærlige og oppriktige på disse områdene som de aller fleste andre mennesker, og da spesielt religiøse) er det mye bedre å bruke bøtter og spann med kognitiv dissonans og lulle seg inn i løgnen enn å faktisk være ærlig og innrømme at du ble lurt.

 

Vi ser det samme mønstret gang på gang.... De som faktisk gir mannen fingren er de som ikke er i den nærmeste kretsen hans og som ikke har stått frem som så "true" believers som den harde kjernen rundt denne mannen har. De forsvinner bare stille og forsiktig vekk fra fyren uten å gjøre så stort nummer ut av det, da de forstår og innrømmer at de har blitt lurt og er såklart flaue over det, naturlig nok.

 

 

Du ville ha sett den samme "trenden" hvis du hadde spurt to stykker som tror på virkningen av homeopati og den ene hadde blitt "behandlet" med dette i flere år og den andre nettopp hadde begynt "behandlingen". Den av dem som hadde lengst bruk av dette ville vært den som stadhaftigst hadde påstått at det var noen virkning også, for hvor dum hadde du ikke følt deg etter ÅR med "behandling" når du må innrømme at det ikke har noen virkning? Mens den som nettopp hadde begynt hadde gitt et riktigere svar, nettopp fordi vedkommende IKKE må bruke så mye kognitiv dissonans for å forsvare sin dumhet... Vedkommende kan dekke seg bak at vedkommende "bare" prøvde det ut....

 

Her ser vi kognitiv dissonans live faktisk... følg med om ti dager for å se om "teorien" min holder... :) De som står denne mannen nærmest vil fremdeles stå brask og bram med fyren selv om de innerst inne VET at de er blitt lurt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han kommer vel etter 21. oktober og sier at verden faktisk har gått under, at alle så enten er i Helvete eller Himmelen, men bare de som tror kan se at det har skjedd.

Mest sannsynlig kommer han med en annen dato, en som han selv ikke trenger å stå for, altså en etter hans død... Fyren er dum som et brød jo....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dum?

 

Vel, han får vel være dum hele veien på tur til banken, hvor hans "dumhet" er tett etterfulgt av syv nuller på kontoutskriften.

 

Svindler mayhaps, umoralsk og manipulerende ja. Men langt fra dum.

 

Er ikek det et kjenentegn på alle religiøse da? Egoisme, grådighet og onskap?

Egen frelse gjennom tro er jo selve inkarnasjonen av egoisme! JEg skal til himmelen og dere skal brenne.

 

a348b_funny_i9aII.png

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg ser at vl.no i dag siterer Gal 5,1:

 

Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen.

 

Det sier svært lite. Hvem har Kristus frigjort dem fra, hvem er det de er i ferd med å gjøre seg til slaver av?

 

Så slår jeg det opp:

 

2 Hør hva jeg, Paulus, sier dere: Hvis dere lar dere omskjære, vil ikke Kristus være til minste hjelp for dere. 3 Jeg erklærer igjen: Hver den som lar seg omskjære, er forpliktet til å holde hele loven. 4 Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. 5 Men vi venter i Ånden, ved tro, på den rettferdigheten som er vårt håp. 6 For i Kristus Jesus kommer det ikke an på om en er omskåret eller uomskåret; her gjelder bare tro som er virksom i kjærlighet. 7 Dere begynte løpet godt. Hvem er det som har hindret dere i å være lydige mot sannheten? 8 Hvem har overtalt dere? Ikke han som kalte dere! 9 Litt surdeig gjennomsyrer hele deigen! 10 Men i Herren stoler jeg på at dere ikke vil tenke annerledes enn jeg gjør. Den som forvirrer dere, skal få sin dom, hvem det så er. 11 Hvis jeg fremdeles forkynner omskjærelsen, søsken, hvorfor blir jeg da forfulgt? Da er jo det anstøtelige ved korset tatt bort. 12 Må de bare skjære av seg alt sammen, disse som sprer uro blant dere!

13 Dere, søsken, er kalt til frihet. La bare ikke friheten bli et påskudd for det som kjøtt og blod vil, men tjen hverandre i kjærlighet. 14 For hele loven blir oppfylt i dette ene budet: Du skal elske din neste som deg selv. 15 Men når dere biter og glefser etter hverandre, så pass dere, så dere ikke eter hverandre opp!

 

Mot slutten dukker det opp et kanskje mer kjent vers. Jeg leser dette som at Kristus har fridd dem fra slaveriet det er å følge loven. Noe som går mot det Jesus selv sies å ha sagt, men her sier altså Paul at loven er slaveri, og da antar jeg at Gud er slaveholderen. Jeg ser ikke helt hvordan Jesus har fridd oss fra noe som helst i det tilfellet, vi skal fortsatt være bundet til å tjene Gud, mot trusselen om evig tortur.

 

Men vil det si at vl.no oppfordrer sine lesere til å ikke følge Moseloven? Eller bare til å ikke omskjære seg?

Lenke til kommentar

..Mot slutten dukker det opp et kanskje mer kjent vers. Jeg leser dette som at Kristus har fridd dem fra slaveriet det er å følge loven. Noe som går mot det Jesus selv sies å ha sagt, ...

Nei, det er bare du som i likhet med datidens skriftlærde ikke forstår hva Jesus Kristus sier. Paulus forstod Jesus Kristus rett.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

..Mot slutten dukker det opp et kanskje mer kjent vers. Jeg leser dette som at Kristus har fridd dem fra slaveriet det er å følge loven. Noe som går mot det Jesus selv sies å ha sagt, ...

Nei, det er bare du som i likhet med datidens skriftlærde ikke forstår hva Jesus Kristus sier. Paulus forstod Jesus Kristus rett.

Jeg synes det er merkelig at jesis, som vistnok er guds sønn, ikke makter å gjøre seg forstått for vanlig dødelige. Merkelig at man trengte tusen år med forskning, og 5 år med utdanning for å kunne forstå alt dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...