CypheroN Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Fatter ikke hvordan buddhisme kan være forenelig med vitenskap med sine dogmatiske "sannheter". Hva er en sannhet liksom? En sannhet er noe som ikke kan bestrides. Jeg synes ikke "sannhetene" i buddhismen er særlig ubestridelige. Vel. Det lureste for deg er jo å gå på foredraget. Så kanskje du får svar på nettopp dette. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Alle religioner startet opp som en sekt. Så hva er forskjellen? 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Falske kristne er ofte sekter, som de O3K nevner. De er som regel mot de store Kirken. De vil at folk skal følge deler av gamletestamente. De sier bibelen er feilfri, at verdens ende er rundt hjørnet. De liker ikke krusifiks og er veldig opptatt av djevelen. Så det er ikke så vanskelig å skille dem ut fra de ekte kristne. Gjerne gi oss en liste over hvem du regner for "ekte" slik at vi kan kontrollere dette opp mot ditt "2 milliarder" utsagn. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Har intrykk av at Budhismen er så ullen mtp verden omkring oss at "alt" godtas. Bortsett fra det har Bidhismen like mye til felles med vitenskap som kristendomen, bygget på det man visste for tusenvis av år siden, altså, ikke en dritt. Glorifisering og fisking etter medlemmer er det, og et forsøk på å gjøre budhismen til noe "vitenskapelig", og dermed legitimt. Dog har jeg ikke så mye imot budhister, da de ikke er like plagsome/ignorante og selvbedragende som "gud" religionene. Selv om budhismen også har guder, så har de liksom ryddet dem ned i en skuff for spesiellt intereserte. "Science has proven what Budda said" LOL! det var dagens Og Nostradamus forutså også 2. verdenskrig og Osama Bin Laden. Er ikek vanskelig å få ting til å passe når utgangspunktet er så til de grader "filosofisk" og tolkbart at det halve hadde vært nok Men, dog har han et poeng med at budhismen tilpasser seg. Blir litt som å velge om man skal skyte seg i magen (kristen) eller foten (budhismen). Ingen av dem er særlig lurt men foten er det beste av ondene Endret 12. september 2011 av Zepticon Lenke til kommentar
IHS Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Falske kristne er ofte sekter, som de O3K nevner. De er som regel mot de store Kirken. De vil at folk skal følge deler av gamletestamente. De sier bibelen er feilfri, at verdens ende er rundt hjørnet. De liker ikke krusifiks og er veldig opptatt av djevelen. Så det er ikke så vanskelig å skille dem ut fra de ekte kristne. Gjerne gi oss en liste over hvem du regner for "ekte" slik at vi kan kontrollere dette opp mot ditt "2 milliarder" utsagn. Det er to milliarder kristne (protestanter, katolikker og ortodokse) Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Det er to milliarder kristne (protestanter, katolikker og ortodokse) Protestanter, katolikker, ortodokse, koptikere, evangelikere, kvekere, amish, baptister, anglikanere, ja det finnes tusenvis av ulike kirker med ulike syn som alle går under paraplyen "kristne". Hva du mener som enkeltperson er av ingen betydning i denne sammenheng. Endret 12. september 2011 av Abigor 1 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Vet ikke om dette har blitt lagt ut før, men Dawkins brev til hans 10 år gamle datter fortjener en repost: http://www.rationalresponders.com/richard_dawkins_letter_to_his_10_year_old_daughter_how_to_warn_your_child_about_this_irrational_world Om man oversetter dette til norsk kan vel dette passe til konfirmasjoner e.l.? Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Vet ikke om dette har blitt lagt ut før, men Dawkins brev til hans 10 år gamle datter fortjener en repost: http://www.rationalresponders.com/richard_dawkins_letter_to_his_10_year_old_daughter_how_to_warn_your_child_about_this_irrational_world Om man oversetter dette til norsk kan vel dette passe til konfirmasjoner e.l.? Ironisk at dere skal konfirmere dere i det hele tatt når dere er så sterkt imot selve opphavet til konfirmasjon. Menmen .. alle liker jo gaver. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Det er ikke alle som indoktrinerer barna sine, så nei, det er ikke ironisk. 1 Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Ironisk at dere skal konfirmere dere i det hele tatt når dere er så sterkt imot selve opphavet til konfirmasjon. Menmen .. alle liker jo gaver. Kristendommen har da ikke enerett på coming of age seremonier. De eksisterte mange år før det eksisterte kristne. Og det er veldig forståelig at borgerlig konfirmasjon ikke er så ulik den kristne her i Norge. 2 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Vet ikke om dette har blitt lagt ut før, men Dawkins brev til hans 10 år gamle datter fortjener en repost: http://www.rationalresponders.com/richard_dawkins_letter_to_his_10_year_old_daughter_how_to_warn_your_child_about_this_irrational_world Om man oversetter dette til norsk kan vel dette passe til konfirmasjoner e.l.? Ironisk at dere skal konfirmere dere i det hele tatt når dere er så sterkt imot selve opphavet til konfirmasjon. Menmen .. alle liker jo gaver. Ironisk at dere kristne praktiserer bryllup, begravelser og Jul - jeg mener, dere er vel ikke åsatruende eller animister? Menmen, kone og julegaver er fett, og råtnende lik hører hjemme i jorden. 4 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Ironisk at dere skal konfirmere dere i det hele tatt når dere er så sterkt imot selve opphavet til konfirmasjon. Menmen .. alle liker jo gaver. [sarkasme] Jess, Kristendommen har nemlig ENERETT© på overgangsritualer. Det er jo ikke slik at overgangsriter mellom barn og voksen eksisterer i samtlige kulturer overalt i verden. [/sarkasme] At man i norge kaller det konformasjon er fordi det er et kjennt ord, som skal bekrefte troen, på samme måte som man som humanist bekrefter at man tror på mennesket. Hvordan kristendomen kan hevde denne tradisjonen skjønner jeg heller ikke, da jesus bare døpte. Konformasjonen har vell kommet inn i ettertid nettopp fordi det manglet et rite for barn til voksen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Falske kristne er ofte sekter, som de O3K nevner. De er som regel mot de store Kirken. De vil at folk skal følge deler av gamletestamente. De sier bibelen er feilfri, at verdens ende er rundt hjørnet. De liker ikke krusifiks og er veldig opptatt av djevelen. Så det er ikke så vanskelig å skille dem ut fra de ekte kristne. Gjerne gi oss en liste over hvem du regner for "ekte" slik at vi kan kontrollere dette opp mot ditt "2 milliarder" utsagn. Det er to milliarder kristne (protestanter, katolikker og ortodokse) Det er 5 milliarder ikke-kristne, ergo kristendommen er mest sannsynlig feil (72% tror ikke på den, og antall troende (eller ikke troende) er jo viktigere for religiøse enn faktiske bevis). Det er med dine egne tall. Egentlig er tallet langt lavere. F.eks. er ikke katolikker enige med deg (antar du ikke er katolikk) angående synd (man dømmes for sine handlinger, det holder ikke å bare tro på Jesus), og uten dem er vi nede på 700-900 millioner. Så er spørsmålet hvor mange av disse som er som mange medlemmer i statskirken; ikke-troende men likevel medlem (av forskjellige årsaker). Endret 13. september 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 "Vil trekke paven for domstolen i Haag" Ville vært fantastisk hvis de fikk komme videre med dette. Å virkelig gå løs på systemet som muliggjør alle disse voldtektene. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Han har sikkert diplomatisk immunitet, mener å huske at Dawkins prøvde på noe lignende ifjor. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Han har sikkert diplomatisk immunitet, mener å huske at Dawkins prøvde på noe lignende ifjor. Vatikanet er en egen stat midt i Roma... Der er det kun katolikkene som råder... Gleder meg til at de lager museum av hele dritten der nede og åpner kjelleren for allmenn beskuelse... Der vil vi nok finne en del "sannheter" om katolikkene ja... Pluss en del skatter som overhodet ikke er katolikkenes.. Hadde det vært noe tak i politikkerne hadde de arrestert den pedofil støttende fysakken når han var i england... Men politikkere er som kjent mer opptatt av taburetten de sitter på enn sannheten og siden mange med stemmerett enda er katolikker så turte de ikke å gjøre det. Men det ville vært det rette å kjørt en sak der paven sto anklaget for å skjule misbruk av flere tusen gutter og jenter, så mange som 9 av 10 av de som noen gang har satt sine ben i et katolsk barnehjem har blitt misbrukt, disse instutisjonene som skulle gi barn trygghet, sikkerhet og omsorg har stått frem som utklekknings anstalter for pedofile prester som ikke får lov til kjødelig omgang (og man ser jo hva det resulterer i...) og ikke får lov til å gifte seg og dette VISSTE pave jævelen om i årevis, men unnlot å gjøre noe med det annet enn å flytte de prestene til andre sogn, der misbruket fortsatte, fordi det var så vanskelig å utdanne nye prester.... Fyren har med andre ord ofret tusenvis av barn for at prestene skulle gå fri og dette er liksom ikke en forbryter? Heng ham fra tårnet i sankt peters kirken er min mening, slik at alle kan se hva for slags råtten bedrift det katolske pave systemet er... Selv statministre ville blitt fengslet for noe slikt, men ikke paven... 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Falske kristne er ofte sekter, som de O3K nevner. De er som regel mot de store Kirken. De vil at folk skal følge deler av gamletestamente. De sier bibelen er feilfri, at verdens ende er rundt hjørnet. De liker ikke krusifiks og er veldig opptatt av djevelen. Så det er ikke så vanskelig å skille dem ut fra de ekte kristne. Gjerne gi oss en liste over hvem du regner for "ekte" slik at vi kan kontrollere dette opp mot ditt "2 milliarder" utsagn. Det er to milliarder kristne (protestanter, katolikker og ortodokse) Det er 5 milliarder ikke-kristne, ergo kristendommen er mest sannsynlig feil (72% tror ikke på den, og antall troende (eller ikke troende) er jo viktigere for religiøse enn faktiske bevis). Det er med dine egne tall. Egentlig er tallet langt lavere. F.eks. er ikke katolikker enige med deg (antar du ikke er katolikk) angående synd (man dømmes for sine handlinger, det holder ikke å bare tro på Jesus), og uten dem er vi nede på 700-900 millioner. Så er spørsmålet hvor mange av disse som er som mange medlemmer i statskirken; ikke-troende men likevel medlem (av forskjellige årsaker). Meningsmålinger egner seg ikke til å avgjøre faktaspørsmål. Hadde du f.eks spurt folk på Aristoteles sin tid om jorda var flat, kulerund, kubisk eller sylinderformet ville nok veldig få svart rund. Det hadde selvsagt ikke betydd at det var svært lite sannsynlig at jorda var rund. Tar man en faktakunnskaps kviss på start.no så betyr det ikke at det alternativet som flest stemmer på er mest sannsynlig riktig. Meningsmålinger er en total avsporing når det kommer til faktaspørsmål. Der må man heller oppsøke fakta i stedet for å samle inn synsinger. Menden synsinger gjør intet fra eller til. Endret 14. september 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Falske kristne er ofte sekter, som de O3K nevner. De er som regel mot de store Kirken. De vil at folk skal følge deler av gamletestamente. De sier bibelen er feilfri, at verdens ende er rundt hjørnet. De liker ikke krusifiks og er veldig opptatt av djevelen. Så det er ikke så vanskelig å skille dem ut fra de ekte kristne. Gjerne gi oss en liste over hvem du regner for "ekte" slik at vi kan kontrollere dette opp mot ditt "2 milliarder" utsagn. Det er to milliarder kristne (protestanter, katolikker og ortodokse) ... Egentlig er tallet langt lavere. F.eks. er ikke katolikker enige med deg (antar du ikke er katolikk) angående synd (man dømmes for sine handlinger, det holder ikke å bare tro på Jesus), og uten dem er vi nede på 700-900 millioner.... De som ikke tror dømmes etter sine handlinger, ja. NT > Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?' Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.' Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Falske kristne er ofte sekter, som de O3K nevner. De er som regel mot de store Kirken. De vil at folk skal følge deler av gamletestamente. De sier bibelen er feilfri, at verdens ende er rundt hjørnet. De liker ikke krusifiks og er veldig opptatt av djevelen. Så det er ikke så vanskelig å skille dem ut fra de ekte kristne. Gjerne gi oss en liste over hvem du regner for "ekte" slik at vi kan kontrollere dette opp mot ditt "2 milliarder" utsagn. Det er to milliarder kristne (protestanter, katolikker og ortodokse) Det er 5 milliarder ikke-kristne, ergo kristendommen er mest sannsynlig feil (72% tror ikke på den, og antall troende (eller ikke troende) er jo viktigere for religiøse enn faktiske bevis). Det er med dine egne tall. Egentlig er tallet langt lavere. F.eks. er ikke katolikker enige med deg (antar du ikke er katolikk) angående synd (man dømmes for sine handlinger, det holder ikke å bare tro på Jesus), og uten dem er vi nede på 700-900 millioner. Så er spørsmålet hvor mange av disse som er som mange medlemmer i statskirken; ikke-troende men likevel medlem (av forskjellige årsaker). Meningsmålinger egner seg ikke til å avgjøre faktaspørsmål. Hadde du f.eks spurt folk på Aristoteles sin tid om jorda var flat, kulerund, kubisk eller sylinderformet ville nok veldig få svart rund. Det hadde selvsagt ikke betydd at det var svært lite sannsynlig at jorda var rund. Selvsagt ikke. Ironi er ikke veldig lett å få til på nett. Innlegget mitt var en reaksjon på IHS sine poster der han gjentatte ganger skriver hvor mange kristne det finnes i verden, og bruker (bl.a.) dette som argument for kristendommen. Poenget er altså å vise hvor logisk feil det er. De som ikke tror dømmes etter sine handlinger, ja. Med andre ord, jeg kan komme til himmelen selv om jeg ikke tror på Gud? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Det er to milliarder kristne (protestanter, katolikker og ortodokse) ... Egentlig er tallet langt lavere. F.eks. er ikke katolikker enige med deg (antar du ikke er katolikk) angående synd (man dømmes for sine handlinger, det holder ikke å bare tro på Jesus), og uten dem er vi nede på 700-900 millioner.... De som ikke tror dømmes etter sine handlinger, ja. NT > Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?' Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.' Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» Med andre ord, jeg kan komme til himmelen selv om jeg ikke tror på Gud? Ja, disse som i fortellingen over får evige liv, er ikke en gang klar over at de har møt Jesus Kristus og hjulpet Ham. NT > Den som ikke er mot oss, er med oss. Den som gir dere et beger vann å drikke fordi dere hører Kristus til – sannelig, jeg sier dere: Han skal slett ikke miste sin lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå