Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Edit: Etter at jeg leste den andre linken, ser jeg at mirakel kan ha blitt brukt som forklaring, og det blir jo feil.

Ja ikke sant? Slik FREMMER jo faktisk at mirakler skjer uten at de som hevder det gjør annet enn å påstå at det har skjedd et mirakel...

Husker jeg gliste skjevt når jeg leste den historien den første gangen nettopp fordi ordvalget til journalisten var så malplassert. Men vi er ikke kommer lenger i evolusjonen enn at vi fremdeles er redde for mørket og gjerne vil tro at det er noe "mer" så mye at vi fremdeles er en smule overtro av oss i mer eller mindre grad hele gjengen.

Har en kompis som i alle år har sparket fotball på bedrift laget sitt (Du vet, en slik nær døden opplevelse som disse bedrifts fotball kampene ofte kan være, med hårreisende taklinger og ned sparkninger som ville fått proffe til å blekne av skrekk...). Han er ateist og jeg opplever ham som meget fornuftig og heller down to earth, men han MÅ snøre den venstre fotball skoen på FØRST, hvis ikke er han hellig overbevist om at bedriften hans taper... he he. Han innrømmer det til og med selv at dette er renspikket tull, men neimen om han tørr å la det være ved neste kamp, da snører han igjen den venstre skoen på seg først... Så jo, vi ER bittelitt overtroiske alle sammen selv om vi VET at det bare er tull....

Hadde kompisen min gått litt vitenskapelig til verks og skrevet opp tap og seier og eksprementert litt med hvem ben han snørte først ville han fort ha sett at mønstret for å vinne og tape var nogenlunde likt samme hvem ben han snører først... Men han har sikkert lagt merke til en gang etter en seier at han snørte den venstre skoen først og dermed begynt å legge merke til (for ikke å snakke om at han har brukt en god del confirmation bias underveis) hvem ben han snørte på seg skoene på først når han vant og så begynte snøballen å rulle... Vi er som kjent eksperter på å se "mønster" der det overhodet ikke er noe mønster og dette er bare et godt bevis på akkurat det... Har hatt mye moro med den overtroen da.. Som å spørre ham om han tok på seg venstre sko først når vi skulle ut og sjekke damer og slikt, kunne bringe hell der også vet du ;) he he...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike ekstrem-kristnes ekstreme mangel på nestekjærlighet er et interessant paradoks.

De er så kåte på jesus at de omtrent ikke klarer å vente på at gud skal straffe de som ikke tror, men tjuvstarter gjerne litt selv...

Men dette var da to usedvanelige fantatiske eksemplarer av arten homo sapiens jesusus da... Neste synd at de ikke traff på meg slik at jeg kunne fått vridd jesusen ut av fanatismen deres... Men kjenner jeg slik rett lukker de ganske enkelt bare ørene for alt som ikke begynner, slutter eller inneholder gud eller jesus... Tenk deg hvor jævlig disse må føle seg OM dfe noen gang ser lyset da? Selv føler jeg det omtrent som å bekjenne et mord ved å si at jeg har vært kristen, mens disse konkurerer jo med niddingen på Utøya i skam hvis de noen gang ramler ut av tankefengslet... De blir vel forhåpentligvis kjørt rett til psykriatrisk om det skulle skje stakkars jævler...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg hadde fortalt dem at jeg er sønn av satan og er her for å deive deres lam ut til ulvene:) og at himmelen skal bli hans slik sen rettmessig er! Gud var en tåpe da han lyste min far i ban!

Spørsmålet er bare om de hadde blitt redde eller prøvd å steine meg xD

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde fortalt dem at jeg er sønn av satan og er her for å deive deres lam ut til ulvene:) og at himmelen skal bli hans slik sen rettmessig er! Gud var en tåpe da han lyste min far i ban!

Hvorfor skulle de bli redde for djevelen, hvis de selv er djevler ?

Og hvorfor skulle de steine en av sine egene ?

Jesus Kristus > Hvert rike som kommer i strid med seg selv, blir lagt øde, og en by eller et hus som kommer i strid med seg selv, kan ikke bli stående. Om nå Satan driver ut Satan, er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da hans rike bli stående?

Lenke til kommentar

Jesus Kristus > Hvert rike som kommer i strid med seg selv, blir lagt øde, og en by eller et hus som kommer i strid med seg selv, kan ikke bli stående. Om nå Satan driver ut Satan, er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da hans rike bli stående?

De var da kristne? Ellrr kan du bestemme hvem som er kristne og hvem som ikke er det?

• Liker 2
Lenke til kommentar

De var da kristne? Ellrr kan du bestemme hvem som er kristne og hvem som ikke er det?

Det er en Finsk sekt som oppstod på 60-tallet. De er ikke en del av verdens to milliarder kristne.

Lenke til kommentar

Det er en Finsk sekt som oppstod på 60-tallet. De er ikke en del av verdens to milliarder kristne.

Kan vel ikke de ortodoekse kristne og de katolske si det samme om protestantisme?

edit: beklager for eventuel skrivefeil.

Lenke til kommentar

Kan vel ikke de ortodoekse kristne og de katolske si det samme om protestantisme?

I og for seg, ja. Men de velger å ikke gjøre det.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

I og for seg, ja. Men de velger å ikke gjøre det.

Så hvem som er kristne er altså en slags flertallsavgjørelse blandt de kristen? Jeg trodde gud bestemte hvem som var kristne? Og at troen var nok?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Matt.10.34

'-Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.'

Han måtte dele verden i to, den nye og den gamle verden. Da den nye verdens begynnelse, er den gamle verdens ende, blir det nødvendigvis litt bråk.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Så hvem som er kristne er altså en slags flertallsavgjørelse blandt de kristen? Jeg trodde gud bestemte hvem som var kristne? Og at troen var nok?

Jeg synes faktisk de kristne burde kunne overbevise hverandre før de kommer til resten av oss med påstander om at kun de sitter på sannheten. Om de kristne i det minste kunne snakke om den samme sannheten så hadde det vært litt mindre absurd.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Matt.10.34

'-Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.'

Han måtte dele verden i to, den nye og den gamle verden. Da den nye verdens begynnelse, er den gamle verdens ende, blir det nødvendigvis litt bråk.

Det sa allah og før han sendte to terrorister inn i WTC...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, mye off topic i denne tråden, burde vi egentlig ikke be en moderator å flytte tråden til en annen plass?

Det er opprettet en ny tråd av den aktuelle brukeren. Det er dessuten off topic av deg å ta det opp i denne tråden.

Hmm, det er faktisk off topic av meg å svare også. We're living in an off topic world!

Ja du har helt rett, den tråden skulle vært flyttet. Men egentlig til off-topic forumet. Ser ikke på det som en særlig seriøs tråd for å filosofere rundt akkurat.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Huff, mye off topic i denne tråden, burde vi egentlig ikke be en moderator å flytte tråden til en annen plass?

Det er opprettet en ny tråd av den aktuelle brukeren. Det er dessuten off topic av deg å ta det opp i denne tråden.

Hmm, det er faktisk off topic av meg å svare også. We're living in an off topic world!

Ja du har helt rett, den tråden skulle vært flyttet. Men egentlig til off-topic forumet. Ser ikke på det som en særlig seriøs tråd for å filosofere rundt akkurat.

Mhm, blir desverre sånn, ikke at tråden hadde allverdens bra start :o

Lenke til kommentar

Kan noen huske en youtube-video om hvordan politikere ikke kan ta noe standpunkt, fordi hvis de gjør det så vil media med en gang finne en måte å kritisere de på. De vil som oftest prøve så godt de kan å unngå noen skikkelige meninger, og snakker derfor som oftest rundt grøten hvis de kan. Syns å huske det var en av de mange "ateist-youtuberne", så håper noen her kan hjelpe. Men det kan jo være det var noen andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...