RWS Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 A propos religiøse statsledere, her er en liten tankerekke som er satt litt på spissen: 1. Vi vet at religion og personlig overbevisning om det overnaturlige er motsatt korrelert med intelligens 2. I de fleste land er man de facto utelukket som statsleder dersom man er ateist 3. Konklusjon: De fleste statsledere er enten (gjennomsnittlig) mindre intelligente mennesker eller løgnere 4. Dette burde ikke være en stor overraskelse He he. Uansett en merkelig resonering i de fleste religiøse land ja... Kanskje spesielt i USA der det i grunnloven spesifikt står at tro ikke skal være utslags givende... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 http://www.youtube.com/watch?v=yqc9zX04DXs Big History - et forsøk på å samle verdens og vitenskapens historie i et større perspektiv helt fra the big bang til i dag. Også et forsøk på å sette mange ulike vitenskaper i et system som folk kan føle gir livet minst like mye mening som religion. Kritikken mot vitenskapen er at den er for oppstykket til at folk flest skjønner den fantastiske sammenhengen det egentlig er. Dette prøver de nå å rette på ved å skrive big history og starte undervisning av det i hele verden, inkludert Norge. 6 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 I USA må man også ha en enorm formue, gode kontakter på Wall st, og føre en politikk etter hva de som donerer til valgkampen ønsker. Bare vent, nå når USA har fått sin første fargede president, vil de sikkert snart både få en kvinne og en katolikk. Nei, jeg synes virkelig USA har viktigere ting å ta tak i enn hvilken offisiell religion presidenten har. At abort er så og si forbudt, trenger man ikke være katolikk for å synes. Jeg husker ikke hvilken, men mener at en av de forige pavene åpnet for både abort og prevensjon, men det ble jo selvsagt ikke så populært i den Katolske Kirken. Nå er jeg motstander av statskirken, men finner det ikke merkelig at NRK viser gudstjenester og har heller ingen problemer med det. Det er snakk om en time i uken, og det er jo også Norges største religion, selv om store deler av medlemmene hadde forsvunnet om statskirken hadde blitt fjernet. Den norske grunnloven blir brutt HVER dag, og er det ikke bedre at Norge hadde en statsminister som var en del av folket enn statsoverhoder i andre land som hever seg over befolkningen på de fleste områder? Kreasjonisme ville man aldri godtatt. Evolusjonsteorien er allmen godtatt. Argumentet ditt var a) at kristendom ikke er å holde ansvarlig for dårlige valg tatt av kristne og b) at religion ikke i nevneverdig grad påvirker vestlige land. Jeg viser til det motsatte, og da er det plutselig ikke et stort problem? Det at f.eks grunnloven ellers blir brutt gjør det ikke rett at vi har udemokratiske lover som favoriserer en spesiell irrasjonell tro ovenfor alle andre (eller ingen). A propos religiøse statsledere, her er en liten tankerekke som er satt litt på spissen: 1. Vi vet at religion og personlig overbevisning om det overnaturlige er motsatt korrelert med intelligens 2. I de fleste land er man de facto utelukket som statsleder dersom man er ateist 3. Konklusjon: De fleste statsledere er enten (gjennomsnittlig) mindre intelligente mennesker eller løgnere 4. Dette burde ikke være en stor overraskelse Det har kommet mye fram som jeg bare har sett fra min side, men som dere har forklart fra deres side. Det er jo gjerne et problem her, da vi ikke har hørt de kristne sin side. Men det jeg reagerte på var hvordan kristne blir behandlet av ateister I DAG her på forumet. Så religiøse personer er også mindre intelligente? Har du noen kilde som kan bekrefte det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Så religiøse personer er også mindre intelligente? Har du noen kilde som kan bekrefte det? Det er ganske veldokumentert både i form av IQ-skalaen, skoleprestasjoner og til og med kunnskap om egen religion. Ganske omfattende undersøkelser i USA viser at ateister faktisk vet mer om kristendom enn kristne selv. Et kjapt google-søk. Jeg har ikke lest gjennom linkene, men det vises blant annet til en negativ korrelasjon mellom religiøsitet og IQ. Jeg regner med du også finner motargumenter fra både kristne og muslimer blant søkeresultatene. Jeg har ikke satt med voldsomt godt inn i det kontroversielle spørsmålet, fordi jeg uansett ikke tar særlig tungt på det. Jeg bare observerer at det er relativt godt dokumentert at det finnes en negativ korrelasjon der. Merk, korrelasjon er intet bevis for noen årsakssammenheng. Jeg tror det er en del andre faktorer som også korrelerer som kan ha større innvirkning. F.eks religiøsitet vs yrkesvalg, inntekt, utdanningsnivå, variasjonen i den sosiale omgangskretsen, hvor godt akseptert det er i omgangskretsen å stille spørsmål ved vedtatte sannheter og hvor mye dette påvirker prestasjonsevnene i de nevnte grenene. Det er sikkert flere korrelasjoner også som kompliserer analysen ytterligere. IQ er også en ganske så misforstått skala. Derfor tar jeg uansett ikke statistikken særlig tungt. Endret 1. juli 2011 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Så religiøse personer er også mindre intelligente? Har du noen kilde som kan bekrefte det? Det er ganske veldokumentert både i form av IQ-skalaen, skoleprestasjoner og til og med kunnskap om egen religion. Ganske omfattende undersøkelser i USA viser at ateister faktisk vet mer om kristendom enn kristne selv. Et kjapt google-søk. Jeg har ikke lest gjennom linkene, men det vises blant annet til en negativ korrelasjon mellom religiøsitet og IQ. Jeg regner med du også finner motargumenter fra både kristne og muslimer blant søkeresultatene. Jeg har ikke satt med voldsomt godt inn i det kontroversielle spørsmålet, fordi jeg uansett ikke tar særlig tungt på det. Jeg bare observerer at det er relativt godt dokumentert at det finnes en negativ korrelasjon der. Merk, korrelasjon er intet bevis for noen årsakssammenheng. Jeg tror det er en del andre faktorer som også korrelerer som kan ha større innvirkning. F.eks religiøsitet vs yrkesvalg, variasjonen i den sosiale omgangskretsen osv. Der ser man jo at sekulære, som f.eks. jøder, ligger høyt oppe. Som du nevner er det jo flere faktorer som spiller inn. Jeg har ikke brydd meg om det eller tenkt så mye over det, da jeg forsøker å respektere personer uavhengig av religion, men i hovedsak de som har det som en personlig ting. Det er vel svært få som "liker" fundamentalister og kreasjonister. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 (endret) Personlig misliker jeg mest religiøse sin antivitenskapelige holdning. At de kan være uenige om livsfilosofi og skape dårlig stemning i verden av den grunn er også en ulempe men det står ikke øverst på min liste over ting jeg misliker ved religion. Kreasjonismen (og særlig kreasjonistmuseet i Kentucky) er den delen av religion som oftest viser seg som frontfigur for det antivitenskapelige. Religionene inneholder mer antivitenskap enn bare skapeslesberetningene, men man kan ikke si at noen religion består av bare antivitenskap. De har også elementer av moral, etikk, filosofi, eventyr, historiefortelling, psykologi, sang, underholdning og mye annet også. Jepp, jeg er vitenskapsmann og har gradvis funnet ut hvor genial vitenskapelig metode er og hvorfor det er så riv ruskende galt å avvise den. Jeg har også gradvis sett hvordan ulike fagfelt griper inn i hverandre og skaper et nettverk av sammenheng og bevisbygging som jeg vil gi samlebetegnelsen vitenskap. Endret 1. juli 2011 av Simen1 8 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that, whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved Dette er for meg de vakreste ordene skrevet i verdens historien, for meg slår disse ordene, alle poesi, skuespill, og selv musikk. Ikke noe beveger meg like mye som disse ordene. Føler jeg meg litt nedpå en dag leser jeg bare disse settingene og jeg får en flott vakker følelse i hele kroppen og blir rørt nesten til tårer. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Stargate SG-1 var på flere måter en god anti-teistisk, pro-skeptisk serie. Men dette sitatet irriterer meg. "Teal'c: I know of no Goa'uld capable of showing the necessary compassion or benevolence that I've read of in your bible. " Aner ikke hvorfor de la inn den setningen der. Kanskje det var en kristen som skrev skriptet, eller så var de redde for å fornærme kristne med sitt angrep på guder. Gud var ansvarlig for mange, mange ganger mer ondskap enn Djevelen. Teal'c var helt klart kvalifisert til å oppfatte det, selv om Bibelen skulle ha blitt lest til han av en apologetiker. Skulle gjerne sett en Goa'uld som virkelig var basert på Gud. Anubis kunne f.eks. ha valgt den identiteten når han returnerte. Evt. en alternativ virkelighet med en Goa'uld som hersket over Jorden som Gud. Kanskje også en Tok'ra Jesus som prøvde å få folk til å roe ned voldelighetene, uten at han var mektig nok til å gjøre så voldsomt mye for å endre situasjonen. Endret 3. juli 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Stargate SG-1 var på flere måter en god anti-teistisk, pro-skeptisk serie. Men dette sitatet irriterer meg. "Teal'c: I know of no Goa'uld capable of showing the necessary compassion or benevolence that I've read of in your bible. " Aner ikke hvorfor de la inn den setningen der. Kanskje det var en kristen som skrev skriptet, eller så var de redde for å fornærme kristne med sitt angrep på guder. Gud var ansvarlig for mange, mange ganger mer ondskap enn Djevelen. Teal'c var helt klart kvalifisert til å oppfatte det, selv om Bibelen skulle ha blitt lest til han av en apologetiker. Skulle gjerne sett en Goa'uld som virkelig var basert på Gud. Anubis kunne f.eks. ha valgt den identiteten når han returnerte. Evt. en alternativ virkelighet med en Goa'uld som hersket over Jorden som Gud. Kanskje også en Tok'ra Jesus som prøvde å få folk til å roe ned voldelighetene, uten at han var mektig nok til å gjøre så voldsomt mye for å endre situasjonen. Ja det var et sitat jeg heller ikke syntes passa inn. Stargate var en fantastisk serie med masse anti-teisme, pro-skeptisisme og pro-vitenskapelige undertoner, men likevel var skriverne veldig redde til å lage religiøse diskusjoner mellom hovedpersonene enda den store sentrale delen av serien omhandlet nettopp religion. Vi fikk aldri vite hvilken religiøs bakgrunn hovedpersonene hadde, men det ble hintet til at Sam Carter i det minste var agnostisk. De siste sesongene taklet i større grad monoteistisk religion og var mer anti-korstog og tvungen forkynnelse ala det vi har sett i kristendommen og islam. Serier har i dag blitt mye tøffere til å ha åpne ikke-religiøse protagonister ute av skapet. Noen eksempler ser vi i House, Family Guy, Bones, Dexter, The Big Bang Theory og Firefly. Endret 3. juli 2011 av Myagos Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Både Stargate og Star trek har en del anti teistiske episoder(da spesielt TNG) mens DS9 ble mer religiøst vennlig, noe som var kjipt. Voyager hadde litt både og, noen epsioder var atistiske mens andre var mer vennlige mot religion. Lenke til kommentar
zizzel Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 alle religioner har en gud, et forbilde.. greit nok at det finnes enorme makter vi ikke kan se eller sette ord på, men religion er bare en oppfinnelse av mennesket.. vi er alle en bevissthet, og finnes det en gud så er vi en del av ham. endetarmen. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Kom over denne artikkelen: What if Christ was never born? Selv om vi overser at Jesus sannsynligvis aldri ble født, i det minste ikke på noen måte i nærheten av det som blir påstått, så har de en svært tynn sak her. Charles Spurgeon told of a Hindu woman who said to a missionary: “Surely your Bible was written by a woman.” “Why?” “Because it says so many kind things for women. Our pundits never refer to us but in reproach.” Så Kristendom var ikke på noen måte med på å gjøre kvinner til menns tjenere? Til å forby dem de samme mulighetene som menn? Var det ikke før 1913 at USA var på vei til å bli skikkelig kristne, når kvinner først fikk stemmerett? Eller, demokrati var ikke særlig sentralt i Kristendom, Guds ord var det som gjaldt. Science, too, is a consequence of Christianity. Our gadget-filled, comfortable existence would not be possible except for Christ. Var det ikke Jesus som sa at vi ikke skulle planlegge for fremtiden, og egentlig ga oss et inntrykk av at vi bare skulle vente på dommedag, ikke bekymre oss så mye over livet på Jorden? Eller var det Paul? Kan i det minste ikke huske å ha lest noen spesielle oppfordringer til å studere og vurdere virkeligheten kritisk. For øvrig en smule mistenkelig at The Dark Ages kom etter at Kristendommen slo igjennom i Romerriket og resten av Europa. Lukter litt av det som ser ut til å være vanlig praksis; ta kred for alt som er godt, avvis alt som ikke er godt (eller ikke populært) som brudd med det Jesus egentlig mente. Endret 9. juli 2011 av KarlRoger 1 Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 9. juli 2011 Del Skrevet 9. juli 2011 (endret) Hm. Har ikke vært imponert over Thunderf00t på lenge. Men dette kan bli bra: http://www.youtube.com/watch?v=u8QOJUw_XaQ Ihvertfall som underholdning. You're a filthy pervert. OPPDATERING Her er hele "intervjuet": http://www.youtube.com/watch?v=OTSbfs32yCU Med så mange personangrep på så kort tid, ville hun vel kommet i fare for å bli bannet på diskusjon.no Endret 10. juli 2011 av Cyberfrog 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Marcus Brigstocke er briljant som altid 2 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Dessverre er ikke dette overraskende. "Kirken skjulte sexmisbruk i flere år" "Den katolske kirken i Irland hemmeligholdt opplysninger om prester som misbrukte barn så sent som i forfjor, ifølge en ny regjeringsrapport." Men hva er det så som skjer med disse voldtektsmennene? Hvorfor ser vi ikke flere rettsaker? Og burde ikke alle som visste om dette, og ikke straks gjorde alt de kunne for å stanse det, også stilles ansvarlig? Er det slik at Guds menn har lov til å gjøre hva faen de vil? Hvorfor har folket noen som helst tillit til en organisasjon som tillater at slike ting skjer? 5 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Hvorfor har folket noen som helst tillit til en organisasjon som tillater at slike ting skjer? Fordi resten av troshodene klarer å lulle seg inn i forestillingen om at disse ikke var "ordentlige og ekte" kristne.... Du får det samme svaret om du spør en kristen om hvorfor de med bibelen i hånd gikk løs på uskyldige kvinner og brant dem på bål i den tro at de var hekser... Det var heller ikke "ordentlige og ekte" kristne skjønner du..... Du finner det samme hykleriet i all religion, der de uærlige som bare det tror at de er ærlige, ekte og gode helt automagiskt bare fordi DE er ordentlige kristne... Vel, det er 35 000 grener av ordentlige og ekte kristne og en kan jo saktens spørre seg hvorfor,..... 3 Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 NÅ PÅ KINO: KrF-politikerne Ståle Solberg og Knut Arild Hareide spiller Bad Cop-Good Cop http://www.nrk.no/ny...tfold/1.7715489 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Bibeltroen øker med arbeidsledigheten I følge en undersøkelse fra USA vokser bibeltroen i befolkningen rimelig jevnt med en økende arbedsledighet. Les mer her: http://www.dagen.no/...rticleView=true Endret 19. juli 2011 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Svenskenes forhold til Gud: http://www.dagen.no/Nyheter/Kristenliv/tabid/256/Default.aspx?ModuleId=72991&articleView=true Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Bibeltroen øker med arbeidsledigheten I følge en undersøkelse fra USA vokser bibeltroen i befolkningen rimelig jevnt med en økende arbedsledighet. Les mer her: http://www.dagen.no/...rticleView=true En annen ting som vokser er mengden usunn mat folk spiser. Man kan kanskje si at usunne ting går hånd i hånd? :-) 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå