Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva avgjør om en person blir religiøs eller ikke?

Et selvstilt spørsmål jeg trenger svar på til en skoleoppgave :)

 

Jeg har kommet opp med 4 faktorer ihvertfall:

1. Utdanning

2. Familie og tradisjon

3. opplevelser og erfaringer

4. miljøet du bor i

 

Noe mer?

Lenke til kommentar

Jeg ville debattert ditt punkt nummer tre; skal dette være et eget punkt, eller hører egentlig "årsaken" under en annen årsak? Det er veldig få kristne religiøse som har "erfaringer" som har overbevist dem, om du virkelig går i konfrontasjon med disse "erfaringer". De er allerede så "hemmet" av andre punkter her, at deres opplevelse av erfaringer er helt annereledes enn de som ikke er "hemmet" av et slikt type tankesett.

 

Edit: Feil med manglende generalisering.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Monty Python gutta på sitt beste...

 

"The Germans are disputing it. Hegel is arguing that the reality is merely an a priori adjunct of non-naturalistic ethics, Kant via the categorical imperative is holding that ontologically it exists only in the imagination, and Marx is claiming it was offside"

Villt bra!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hva avgjør om en person blir religiøs eller ikke?

Et selvstilt spørsmål jeg trenger svar på til en skoleoppgave :)

 

Jeg har kommet opp med 4 faktorer ihvertfall:

1. Utdanning

2. Familie og tradisjon

3. opplevelser og erfaringer

4. miljøet du bor i

 

Noe mer?

Her nevner du bare sosiologiske årsaker, men jeg er overbevist om at også biologiske årsaker kan gjøre en person religiøs.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Både epilepsi, schizofreni, tvangshandlinger er kjent for å skape hyperreligiøsitet.

 

Videre er også LCD, mescalin, ecstasy og serotonin-fremkallende stoffer kjent for det samme.

 

Det finnes mye forsking som viser at noen mennesker er genetisk mer predisponert for å inneha desillusjoner som f.eks religion enn andre. Dette forklarer dog ikke hvorfor f.eks Japanere er mindre religiøse enn f.eks mexikanere, og her kommer det kulturelle aspektet inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg finner morsomt med disse, er at det som står under kristendommen virkelig er representert i kristen-mytologien, mens det som står under ateisme hverken er i nærheten av det de fleste ateister tror, eller det vitenskapen forteller oss.

 

Det ene er altså misrepresentasjon i form av at sannhetene blir dradd ut, mens det andre er ganske enkelt løgn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.guardian.co.uk/science/2011/may/15/stephen-hawking-interview-there-is-no-heaven

 

Hawking snakker om sitt syn på liv etter døden;

 

I have lived with the prospect of an early death for the last 49 years. I'm not afraid of death, but I'm in no hurry to die. I have so much I want to do first. I regard the brain as a computer which will stop working when its components fail. There is no heaven or afterlife for broken down computers; that is a fairy story for people afraid of the dark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...