Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Albert Hoffman, oppfinneren av LSD, 102, døde av hjerteinfarkt i dag. :(

(edit: postet etter klokken tolv, så egentlig i går.)

 

Han er uten tvil et av de menneskene som har hatt størst innflytelse på andre menneskers livssyn, spiritualitet og filosofi ved å gi millioner av mennesker muligheten til å "turn on, tune in and drop out" på hans magiske lille molekyl. Han fikk heldigvis oppleve at LSD endelig er på vei til å bli kvitt mye av stigmaen og igjen begynner å bli forsket på for eventuelle helbredende egenskaper for sinnet, som han har ønsket helt siden han lagde LSD. Fortjener vel en liten notis i dette forumet.

 

Noen artikler om hans død:

http://www.nytimes.com/2008/04/30/world/eu...amp;oref=slogin

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/worl...icle3845509.ece

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...2902738_pf.html

 

Og til de som er interessert, eller alle andre også forsåvidt, en fantastisk dokumentar om LSD:

Hoffman's potion

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Hæ?

Bor man i forstaden, er man disponert for voldelig adferd.

Ja, som følge av samfunnet der. Hva så?

 

Eller snarere: Det var slik jeg forstod det. Wikipedia har ikke helt den samme vinklingen som meg — det kan hende kildene mine var vel politisk motiverte da de vinklet genetikk-argumentet. Det er i alle fall ingen tvil om at han har sitt eget syn på det.

Ser ikke noe om genetikk der..?

Lenke til kommentar
Hæ?

Bor man i forstaden, er man disponert for voldelig adferd.

Ja, som følge av samfunnet der. Hva så?

 

Det var det jeg også sa.

 

Eller snarere: Det var slik jeg forstod det. Wikipedia har ikke helt den samme vinklingen som meg — det kan hende kildene mine var vel politisk motiverte da de vinklet genetikk-argumentet. Det er i alle fall ingen tvil om at han har sitt eget syn på det.

Ser ikke noe om genetikk der..?

 

Nei, det var det jeg også sa.

Lenke til kommentar
Man kan respektere et menneske uten å respektere dets tro.

Kan man egentlig det?

 

Man kan respektere menneskets rett til å tro det det vil, men hvis et menneske tror noe helt villt og crazy, som at Gud finnes, kan du egentlig ha respekt for denne personen? For du mener jo f.eks. egentlig at troen hans er skrullete, altså må jo personen selv også være skrullete på dette området.

Lenke til kommentar

Alle har noen meninger man er sterkt uenige i (altså har liten respekt for). Det trekker naturligvis ned respekten min for personen, og jo mer h*n flagger denne meningen, jo mindre respekt vil jeg ha for h*n(**). I Norge er imidlertid de fleste kristne veldig moderate i utøvelsen av troen sin, så det er fullt mulig for meg å ha respekt for kristne. På samme måte kan jeg fint ha respekt for FrP-velgere, så lenge de utmerker seg positivt på andre måter.

Endret av flueprat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...