Tenklitt Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg synes faktisk dette er positivt. En svært liberal kristen prest blir presset ut av sine egne. Og som tidligere nevnt; Gelius tenker og oppfører seg som folk flest. Dermed blir kirken noe sært og rart, og åpner forhåpentligvis øynene til folk. Alle må betale for kirken, og dermed burde alle norske statsborgere få lov til å gifte seg der, uten å være medlem for eksempel. Synd at folk er medlem kun for å få lov å gifte seg i ett utsmykket og tradisjonsrikt bygg. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Usaklige oppsigelser behandles så vidt jeg vet likt i rettsvesenet uavhengig av om arbeidsgiveren er staten, en kommune eller privat. Det er mange gode grunner for å skille stat og kristendom, men dette er ikke en grunn. Rettsvernet og arbeidsmiljølovene er like for private og offentlige. Uansett, Gelius er/var en folkelig prest som gjorde kristendommen spiselig for mange moderat religiøse. Jeg antar kvalme-Kvarme er en av drivkreftene bak oppsigelsen. Han har nå lykkes i å radikalisere kirken. Jeg vet ikke om det er bra eller dårlig. På den ene siden er jo ikke radikalisering noe bra. På den andre siden mister de nok mange moderate og styrer strakt mot oppløsning av statskirken. Uansett, la de krangle. Interne stridigheter er morsomt og ikke minst bra for oss som vil ha slutt på statskirka. (Splitt og hersk) Er det en usaklig oppsigelse å sparke noen fra en ideologisk organisasjon når vedkommende har en ideologi som strider mot organisasjonen? Si at Kristin Halvorsen plutselig ble en ihuga Ayn Rand fanatiker og publiserte en bok hvor hun støttet opp om Ayn Rands synspunkt, ville det ikke være berettiget å gi henne sparken fra SV? Eller hva om lederen for et holocaust senter forfattet en nazistisk anti-semittisk bok? Er det da rett at staten griper inn for å verne jobben til denne nazisten? Jeg er ikke akkurat en stor fan av statskirken, men at de skal få lov å være autonome nok til å bestemme hvem som skal jobbe for dem på ideologisk grunnlag ser jeg ingenting i veien for. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Ser gjerne at det oppstår mange flere konflikter innenfor Statskirken. Da blir det flere som setter fokus på hva kirken faktisk er, og forhåpentligvis flere som innser at religion og stat er en kobling som hører fortiden til. 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Sånn skal det gjøres. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7386406 Skal de praktisere tåpelige religiøse skikker så kan de gjøre det utenom utdanningslokalene. Endret 18. november 2010 av KarlRoger 2 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Har vært i et par barnedåper til nær beslektede de siste par ukene. Det er alltid hyggelig når familien samles. Men jeg minnes min egen oppvekst, hvor det aller meste som hadde med kirkegang, Gud og Jesus, var drepende kjedelig. Hvordan det ødela for moroa. På en litt annen måte, men minst like ille nå, alt det sprøytet fra presten ødelegger stemningen. Her skal vi feire et nytt medlem av familien, men så står menigheten på den andre siden og sikler etter et nytt offer. Lurer på hva jeg skal gjøre for mine evt. barn. Hvis jeg skulle ende opp med å døpe dem, blir jeg nødt til å si "Nei" når presten spør om jeg skal oppdra dem i den kristne tro. Så det er nok like greit å droppe kirkedelen. Eller kanskje det ville vært morsomt å se reaksjonen. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Lurer på hva jeg skal gjøre for mine evt. barn. Hvis jeg skulle ende opp med å døpe dem, blir jeg nødt til å si "Nei" når presten spør om jeg skal oppdra dem i den kristne tro. Så det er nok like greit å droppe kirkedelen. Eller kanskje det ville vært morsomt å se reaksjonen. Kan du ikke si ifra hvis du skal gjennomføre det så skal jeg komme og ta bilder av prestens ansikt, for DET hadde han nok neppe ventet.. he he Jeg valgte å ikke døpe mine, men slapp av, de kommer inn som medlemmer i DNK for det vettu, de tvansinnmelder jo alle så det bør du ikke tenke på. Har meldt ut min minste på fem allerede en gang jeg, til tross for at hverken jeg eller moren hans er medlemmer... Maken til frekk klubb skal du jammen lete lenge etter!!! Skal sjekke om de andre er innmeldt nå snart tenkte jeg, for med den klubben er det neimen ikke godt å si skal jeg si deg... Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 ... Lurer på hva jeg skal gjøre for mine evt. barn. Hva med Humanistisk navnefest? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Navnefest kan jeg helt klart anbefale. 1 Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Far får foreldreretten over barna sine svekket fordi han er agnostisk? http://www.youtube.com/watch?v=7Ww1AilSJ3U Hva skjer med USA? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Ja si det, hva skjer med USA.... De tror visst at de er bedre enn taliban, men i virkeligheten er de hakket værre, for under taliban vet du ihvertfall hva du skal forholde deg til... Hørte om en 15 år gammel gutt i en av statene der borte hadde blitt dømt til ti års fengsel for å ha hatt oral sex med sin tretten år gamle dame... 10 ÅR!!!!! I et fengsel der voldtekt av nettopp unge gutter er derdeles utbredt!!! Som om ikke det var nok vil han for alltid ha et rulleblad som sier at han er en seksual forbryter og vi kan jo lett levende tenke oss hvor lett det blir for fyren OM han slipper ut av fengslet å få tak i jobb, dame etc... Tenk å dømme et 15 år gammelt menneske til ti års fengsel for noe kun de involverte hadde noe med? TENK!!!! At det går an er faan meg helt utrolig, men her sitter de kristne og dømmer utifra eventyret de SKAL true på folk som sannhet... Hadde fyren pult dama isteden for å sleike henne hadde han fått en smekk på lanken og ingenting hadde skjedd, men oral sex er jo mye MYE værre vet du.... Blir ikke klok på de sidrompa kristen idiotene i det landet, det er helt sikkert! Om en ti femten år er jeg redd for at vi frykter USA's kristne uopplyste horder langt mer enn vi noen gang fryktet taliban og radikale islamister, nettopp fordi de ikke enser menneskeverd i det hele tatt... Endret 23. november 2010 av RWS Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Ja det er forstyrrende. Du har kanskje ikke sett hvordan sikkerhetsfolka på en flyplass i USA strippesøka en 5 år gammel gutt til underbuksa før han fikk gå på flyet. Faen for noen paranoide jævler. Ser også nå at FN har fjernet seksuel legning fra resolusjon mot dødstraff. Homofile i disse landene er nå helt forsvarsløse! http://www.document.no/2010/11/fn_fjernet_seksuell_legning_fr.html Takke være Islamske land, Kina og Russland fikk de flere stemmer. Helt utrolig at norsk media er helt fraværende i denne saken. Edit: Her er landene som voted JA. Afghanistan, Algeria, Angola, Azerbaijan, Bahamas, Bahrain, Bangladesh, Belize, Benin, Botswana, Brunei Dar-Sala, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, China, Comoros, Congo, Cote d’Ivoire, Cuba, Democratic People's Republic of Korea, Democratic Republic of Congo, Djibouti, Egypt, Eritrea, Ethiopia, Ghana, Grenada, Guyana, Haiti, Indonesia, Iran, Iraq, Jamaica, Jordan, Kazakhstan, Kenya, Kuwait, Lebanon, Lesotho, Liberia, Libya, Madagascar, Malawi, Malaysia, Maldives, Mali, Morocco, Mozambique, Myanmar, Namibia, Niger, Nigeria, Oman, Pakistan, Qatar, Russian Federation, Rwanda, Saint Kitts and Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent and Grenadines, Saudi Arabia, Senegal, Sierra Leone, Somalia, South Africa, Sudan, Suriname, Swaziland, Syrian Arab Republic, Tajikistan, Tunisia, Uganda, United Arab Emirates, United Republic of Tanzania, Uzbekistan, Viet Nam, Yemen, Zambia, Zimbabwe Endret 23. november 2010 av Myagos Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Her er landene som voted JA. Afghanistan, Algeria, Angola, Azerbaijan, Bahamas, Bahrain, Bangladesh, Belize, Benin, Botswana, Brunei Dar-Sala, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, China, Comoros, Congo, Cote d’Ivoire, Cuba, Democratic People's Republic of Korea, Democratic Republic of Congo, Djibouti, Egypt, Eritrea, Ethiopia, Ghana, Grenada, Guyana, Haiti, Indonesia, Iran, Iraq, Jamaica, Jordan, Kazakhstan, Kenya, Kuwait, Lebanon, Lesotho, Liberia, Libya, Madagascar, Malawi, Malaysia, Maldives, Mali, Morocco, Mozambique, Myanmar, Namibia, Niger, Nigeria, Oman, Pakistan, Qatar, Russian Federation, Rwanda, Saint Kitts and Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent and Grenadines, Saudi Arabia, Senegal, Sierra Leone, Somalia, South Africa, Sudan, Suriname, Swaziland, Syrian Arab Republic, Tajikistan, Tunisia, Uganda, United Arab Emirates, United Republic of Tanzania, Uzbekistan, Viet Nam, Yemen, Zambia, Zimbabwe Bare helvettes stater som enda ikke har lært å sette fornuft og menneskeverd foran religion og annet vissvass... Fn har i mine øyne spilt seg så til de grader over sidelinjen ved å godta slike stater som de listet over. De tenker med bibelene sine, ikke fornuft og hva som er bra for mennesker... Ser ut til at den mørke middelalder ikke er helt forbi enda, dessverre... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Skuespiller Michael Brea (31) koappet hodet av sin mor med samuraisverd Naboer forteller om at det ble skreket ut bilbelsitater og krangling om aksept av Jesus... Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Her er landene som voted JA. Bra at Afrika er enig om noe da. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Hvorfor stemte Sør Afrika ja, det er jo veldig LGBT vennlige ellers. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Hørte nettopp på et Verdt å vite program om kognitiv dissonans og boken Mistakes were made (but not by me). Jeg vil påstå at dette er svært relevant når det kommer til det å holde på sin barnetro, tross all motstridende informasjon og kunnskap som kommer senere i oppveksten, eller i voksen alder. Hør programmet fra 15.11 her: http://nettradio.nrk.no/default.php?kanal=p2 ved å søke opp "Verdt å vite". Det kan ikke lastes ned som podcast pga. det "inneholder for mye musikk til at sendinga kan podkastes.". Den vil ikke ligge på nettradio mer enn en uke til. Endret 28. november 2010 av KarlRoger 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Har lydboka med den tittelen jeg, den er absolutt anbefalt å lese hvis du lurer på hva kognitiv dissonans er. Helt utrolig egentlig at ungene ikke lærer dette på skolen.... For å lære om kognitiv dissonans burde vært ABC i skolen, da den faktisk er grunnlaget i religiøs tro! Det er derfor de tror de ser og snakker med gud, nettopp fordi de forsvarer valget sitt og gjør det sterkere... Så kognitiv dissonans er årsak til mye bullshit tro ute i den store vide verden... Og er noe vi bruker hele tiden, selv om en er aldri så mye klar over det... Nå VET jeg at jeg responderer slik da, men det er neimen ikke lett å la det være... Min kone kan en del om kognitiv dissonans, så er det noe hun vil fortelle meg om, en ting jeg foreksempel har gjort galt eller noe slikt, så hever hun aldri stemmen når hun forteller meg om det. Hvorfor? Jo, fordi jeg MYE lettere glir inn i forsvar hvis hun hadde kastet dette i fleisen på meg som en anklage med høy stemme. Når hun sier det rolig og avslappet går jeg ikke i forsvars modus, men tenker meg om og har mye lettere for å innrømme at jeg har tatt feil isteden for å svare at det ikke var meg, juge meg unna det, etc etc, som er default innstillingen til alle mennesker... Noe å tenke på neste gang du skal snakke om noe med din bedre halvdel om noe.... he he 1 Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hørte nettopp på et Verdt å vite program om kognitiv dissonans og boken Mistakes were made (but not by me). Jeg vil påstå at dette er svært relevant når det kommer til det å holde på sin barnetro, tross all motstridende informasjon og kunnskap som kommer senere i oppveksten, eller i voksen alder. Hør programmet fra 15.11 her: http://nettradio.nrk.no/default.php?kanal=p2 ved å søke opp "Verdt å vite". Det kan ikke lastes ned som podcast pga. det "inneholder for mye musikk til at sendinga kan podkastes.". Den vil ikke ligge på nettradio mer enn en uke til. Flere som fikk med seg programmet ser jeg Hadde jo vært en liten drøm om flere forstod hvorfor de sliter med og forsvare sin religion i møte med frittenkende mennesker. Gjelder forøvrig også de ivrigste konspirasjonsteoretikerne også. De har forelsket seg i ideen og den vil de nødig gi slipp på. Tror det blir bokkjøp her ja siden RWS anbefaler den så varmt Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Bring hele familien sammen og se den nyeste julefilmen, "Christmas with a Capital C" som er produsert og laget dypt inni det kristne Amerika. Her er en rykende fersk trailer med kommentarer fra YoungTurks folka: Vil de kristne redde jula fra de onde ateistene som prøver å ødelegge den? Stay tuned. Hahahaha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå