Sarah78 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Vil bare tipse om NRK's frokostunderholdning for barna i julen: "Jesus til barna" Jeg liker det ikke. Når skal ateistene, jødene, muslimene, hinduene få sine egne forkynnelsesprogram? Rart at nrk vil dette da det i min barndom var for det meste politisk korrekte barne tv serier... Synes det er greit med sending av andakt fra kirke på søndager,men det er jo bare for oss voksne å skru av viss vi ikke ønsker se andakten, -Stor forsjell på barne-tv,barna vil jo bli påvirket av venner som ser dette... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Vil bare tipse om NRK's frokostunderholdning for barna i julen: "Jesus til barna" Jeg liker det ikke. Når skal ateistene, jødene, muslimene, hinduene få sine egne forkynnelsesprogram? Noen som vil lage en facebookgruppe mot serien? 2 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Synes det er greit med sending av andakt fra kirke på søndager,men det er jo bare for oss voksne å skru av viss vi ikke ønsker se andakten, -Stor forsjell på barne-tv,barna vil jo bli påvirket av venner som ser dette... Syns du det er greit at jeg som tvungen betalende kunde av NRK ikke en gang kan forlange at de forholder seg religionsnøytrale? Hvorfor i all verden skal jeg betale for kristen indoktrinering av mine barn og gudstjeneste på søndager? Alt jeg ønsker er et fravær av alt religiøst fra en kanal som representerer staten Norge. Ja, jeg vet at det bare er å skru av, men det forandrer ikke det faktum at jeg er tvunget til å betale for denne demagogiske kanalen som ikke en gang klarer å rette seg inn etter hva menneskerettighetsdomstolen vedtar! 2 Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Synes det er greit med sending av andakt fra kirke på søndager,men det er jo bare for oss voksne å skru av viss vi ikke ønsker se andakten, -Stor forsjell på barne-tv,barna vil jo bli påvirket av venner som ser dette... Syns du det er greit at jeg som tvungen betalende kunde av NRK ikke en gang kan forlange at de forholder seg religionsnøytrale? Hvorfor i all verden skal jeg betale for kristen indoktrinering av mine barn og gudstjeneste på søndager? Alt jeg ønsker er et fravær av alt religiøst fra en kanal som representerer staten Norge. Ja, jeg vet at det bare er å skru av, men det forandrer ikke det faktum at jeg er tvunget til å betale for denne demagogiske kanalen som ikke en gang klarer å rette seg inn etter hva menneskerettighetsdomstolen vedtar! Det jeg ville frem til var vel at dette er så mye verre en søndagsandakten... Jeg skjønner poenget ditt angående andakten,men mener det er bedre di gamle som ikke kommer seg i kirka ser andakten til nrk enn at de ser visjon norge-man kan bli hysterisk av mindre... Jada jeg er kansje rar som er kristen,men synes andre kristne er helt på viddene,men jeg kan ikke hjelpe for det ... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Fra lenken til Freebird: En viktig begrunnelse for de statlige bevilgningene til reformen er at kirken ikke lenger får lov til å drive trosopplæring i skolen. Derfor må dette behovet sikres på annet vis. Vil det si at de har sluttet med religionsopplæring i skolen? Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Fra lenken til Freebird: En viktig begrunnelse for de statlige bevilgningene til reformen er at kirken ikke lenger får lov til å drive trosopplæring i skolen. Derfor må dette behovet sikres på annet vis. Vil det si at de har sluttet med religionsopplæring i skolen? Nei, de har religionsundervisning - RLE(Religion Livssyn og Etikk) Men de har ikke lengre trosundervisning(altså opplæring i en tro) Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 ok, så en videreutvikling av KRL (Kristendom, Religion og Livssynsundervisning), som vi hadde da. Tror det fort kan vinkles til Kristendomsopplæring, avhengig av læreren. Vi hadde en superkristen lærer i dette faget husker jeg, ikke bra. Var moro å kverulere med henne, skulle bare ønske jeg brydde meg og kunne såpass mye som jeg kan nå den gangen, hehe... Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 ok, så en videreutvikling av KRL (Kristendom, Religion og Livssynsundervisning), som vi hadde da. Tror det fort kan vinkles til Kristendomsopplæring, avhengig av læreren. Vi hadde en superkristen lærer i dette faget husker jeg, ikke bra. Var moro å kverulere med henne, skulle bare ønske jeg brydde meg og kunne såpass mye som jeg kan nå den gangen, hehe... Klart det kan bli farget av lærerens syn. Det er vel ikke til å unngå. Men nå vil jeg jo tro at foreldrene er de som har mest å si for hvilke holdninger ungene har overfor religion, livvsyn og etikk. Og da er det viktigst å få dem til å tenke selv. Sette opp problemstillinger og stille spørsmål til dem som gjør at de må vurdere ulike alternativer opp mot hverandre, og stille kritiske spørsmål selv.. Ikke bare pøse på med eget syn og overbevisning. På den måten vil de best kunne ta sine egne valg, uten å bli farget av andres meninger. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Husker jeg stilte kritiske spørsmål til RLE-læreren på VGS om skapelsesfortellingene, så svarte hun: "slapp av Kevin, det er bare et eventyr " 5 Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 - Fritt fram for å drepa kristne Lenke til kommentar
Coa Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 79,2 % av alle nordmenn er medlemmer av statskirken. Jeg ser ikke helt problemet med å sende kristen barne-tv. Så lenge man har et tilbud til alle, mener jeg at det ikke er et stort problem. Når man har religionsnøytrale programmer, må man kunne ha religiøse også. NRK viser flere religiøse barne-tv programmer opp gjennom advent og ved juletider. Det har ikke vært noe problem tidligere. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 79,2 % av alle nordmenn er medlemmer av statskirken. Jeg ser ikke helt problemet med å sende kristen barne-tv. Så lenge man har et tilbud til alle, mener jeg at det ikke er et stort problem. Når man har religionsnøytrale programmer, må man kunne ha religiøse også. NRK viser flere religiøse barne-tv programmer opp gjennom advent og ved juletider. Det har ikke vært noe problem tidligere. Vil du at det skal vises muslimske religiøse program også? Eller scientologiske program? Nei, religion hører ikke hjemme i en statskanal. Kan vises i egne kanaler. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Det er helt absurd å forsøke å presse Jesus ned i halsen på barna, og "det var ikke noe problem før" er ikke et godt argument i denne saken. Grunnloven nektet adgang til jøder før, og homser som praktiserte sin seksualitet ble kastet i fengsel. Dette var heller ikke et "problem før", i alle fall ikke for dem som ikke ble rammet. Spør deg selv om du hadde reagert på marxistisk barne-tv, liberalistisk barne-tv eller nazistisk barne-tv. Vi har jo mye politisk nøytralt barne-tv, så hvorfor ikke "balansere" det hele litt? Og just for the record: de 79 % kan muligens ha en sammenheng med at alle barn der en av foreldre er med i statskirken automatisk blir innmeldt (og i tilfelle mine barn, blir innmeldt to ganger uten at jeg har spurt om det). Så den statistikken der har ingen sammenheng overhodet med det faktiske antall kristne i Norge. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) 79,2 % av alle nordmenn er medlemmer av statskirken. Jeg ser ikke helt problemet med å sende kristen barne-tv. Så lenge man har et tilbud til alle, mener jeg at det ikke er et stort problem. Når man har religionsnøytrale programmer, må man kunne ha religiøse også. NRK viser flere religiøse barne-tv programmer opp gjennom advent og ved juletider. Det har ikke vært noe problem tidligere. Merkelig hvor blind det går an å bli bare det er guden din som promoteres... Lurer, som nevt av andre også, hvordan du ville reagert hvis NRK hadde puttet islam inn på samme plass... DA hadde vi hørt rama skrik da... Men når du dytter DIN gud inn så er det ikke så nøye hæ? Og med hensyn til stats kirken.. ALLE blir jo dyttet inn der jo, by default! Det er jo lettere å bli kvitt AIDS enn å få meld seg ut av den jukseklubben jo, jeg har selv måttet melde meg ut to ganger og guttungen på fem, som aldri har vært døpt og som ikke har noen av foreldrene oppført (Det vil si, det er mulig at jeg var innmeldt for annen gang når han kom til verden og derfor dytter de han inn som medlem i den hersens juksemaker klubben...) så hele de "79,2%" kan du se totalt bort i fra, det er tall som ikke har noen verdi i det hele tatt på grunn av stats kirkens ENORME juks med medlems lister... Drit i hva de tror på, vi dytter dem inn som medlemmer slik at vi kan lønne trollmennene og ha råd til flom belysning på kirkene (som ALLE innbyggere eier) om natta... For en ordning... Endret 3. november 2010 av RWS Lenke til kommentar
Coa Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) 79,2 % av alle nordmenn er medlemmer av statskirken. Jeg ser ikke helt problemet med å sende kristen barne-tv. Så lenge man har et tilbud til alle, mener jeg at det ikke er et stort problem. Når man har religionsnøytrale programmer, må man kunne ha religiøse også. NRK viser flere religiøse barne-tv programmer opp gjennom advent og ved juletider. Det har ikke vært noe problem tidligere. Merkelig hvor blind det går an å bli bare det er guden din som promoteres... Lurer, som nevt av andre også, hvordan du ville reagert hvis NRK hadde puttet islam inn på samme plass... DA hadde vi hørt rama skrik da... Men når du dytter DIN gud inn så er det ikke så nøye hæ? Min Gud? Jeg er da ikke kristen, snarere tvert imot. Nå mener jeg ikke at NRK skal vise programmer som har som formål å omvende barn, men jeg ser ikke problemet med å ha et kristent budskap. Norge har vært kristent i nesten 1000 år, samfunnet er sterkt innspirert og har i alle tider hatt sterk tilknytning til kristendommen. At barn blir vist litt kristen barne-tv, det ser jeg ikke på som et problem. Angående dette med islamsk barne-tv, så er jeg delvis enig i det du sier. Det hadde vært litt unaturlig å sende islamsk barne-tv på NRK av flere grunner. For det første er ca 2 % av norges befolkning muslimsk. Antallet av disse som ser på barne-tv er mindre, så målgruppen er svært liten. For det andre, som jeg tidligere har nevnt, er Norge et kristent land. Derfor er det riktig å sende kristent barne-tv, det ville derimot forholdt seg anderledes med en annen religion. Jeg mener ikke at man ikke skal sende muslimsk barne-tv, men ikke i like stor grad som eventuel kristen barne-tv. Jeg ville ikke hatt et problem med at NRK sendte et muslimsk barne-tv innslag, så lenge barna ikke ble påvirket av det. Det samme gjelder om det var innslag fra jødedommen, hinduismen eller buddhismen. Det samme gjelder også for kristendommen. Man må ha rett til å velge selv, uten å bli påvirket av staten. Det går likevel ann å sende et program som inneholder kristendom, og som også holder seg relativt nøytralt. § 2. Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme. Paragraf 2 i Grunnloven. Det er den offiselle og offentlige religion. Ergo, jeg har ingen problemer med at kristendommen får komme til i offentligheten gjennom media. Endret 3. november 2010 av Coa 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) 79,2 % av alle nordmenn er medlemmer av statskirken. Hvor mange av de er troende kristne? Når man har religionsnøytrale programmer, må man kunne ha religiøse også. Bytt ut religion med politikk så er det lettere å skjønne hvorfor. "Når man har politisk nøytrale programmer, må man kunne ha politisk propaganda også." Forøvrig er det på høy tid å se til Sverige og endre grunnloven angående religion. Det er flere selvmotsigelser i grunnloven. Blant annet stadfestes religionsfrihet, men samtidig er kongen lovpålagt å bekjenne seg til en bestemt religion. Det offentlige er også lovpålagt å ha en bestemt religion. Stortingsrepresentanter som ikke er med i statskirka stenges ute fra alle saker som har med statskrika å gjøre. Dersom over 50% av kandidatene til stortingsrepresentanter ikke bekjenner seg til den evangelisk-lutherske religion så tvinger grunnloven kongen til å sparke ut nok annerledestroende stortingsrepresentanter til at over 50% er evangelisk-lutherske bekjennende. Alt tyder derfor på at statskirka vil bestå fordi de som vil legge den ned har munnbind*. Religionsfriheten er patetisk innholdsløs. Klipp fra grunnloven: § 2. Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme. § 4. Kongen skal stedse bekjende sig til den evangelisk-lutherske Religion, haandhæve og beskytte denne. § 12. Af Statsraadets Medlemmer skulle over det halve Antal bekjende sig til Statens offentlige Religion. § 16. <..> Kongen anordner al offentlig Kirke- og Gudstjeneste, alle Møder og Forsamlinger om Religionssager, og paaser, at Religionens offentlige Lærere følge de dem foreskrevne Normer. § 27. <..> Medlem af Statsraadet, der ikke bekjender sig til Statens offentlige Religion, deltager ikke i Behandlingen af Sager, som angaa Statskirken. * Et triks kan være at stortingsrepresentanter som ikke bekjenner seg til den evangelisk-lutherske religion melder seg inn i statskirka mot sin vilje for å legge ned statskrika. Men da må svært mange stortingsrepresentanter gjøre det for å få flertall. Endret 3. november 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Norge har vært kristent i nesten 1000 år, samfunnet er sterkt innspirert og har i alle tider hatt sterk tilknytning til kristendommen. At barn blir vist litt kristen barne-tv, det ser jeg ikke på som et problem. Spørsmålet er da: Hvor lenge skal norge anses som et kristent land? Vi har i dag en overvekt av sekulære her i landet så vidt meg bekjent, så når skal vi begynne å si at norge er et sekulært land? Når ti prosent er kristne? 2%? 1/2%? Hvor setter du grensen hen her? Selv bruker jeg å si at Norge ER sekulært og ikke kristent, da både kirken og fansen er langt mer farget av det sekulære enn omvendt her i landet... Religion burde egentlig aldergrense belegges, si med femten år? Det hadde vært mye bedre å gjennomført enn å sende tros bekjennelse i barne tv.. Men fortvil ikke, mine unger har allerede lært at de skal legge rasjonalitet og logikk til grunn for sine valg og at de alltid skal se på ting med et kritisk blikk, så de er jeg ikke særlig redd for... Det er de som ikke har fått den informasjonen jeg er redd for... For de kan faktisk få seg til å tro at sludderet med jesus og dette er sant, da trollmennene som promoterer dette faktisk snakker om det som om dette skulle være verdens best beviste sannheter og ikke grunnløse påstander tatt ut av løse ørken lufta... Ta deg en tur i kirken og hør selv, prestene står faktisk der og lyver om ting de overhodet ikke vet om er sant! De skulle jo falt inn under kvakksalver loven, der det var forbudt å promotere noe en ikke klarte å påvise virkningene fra, men religion er av grunner jeg ikke forstår fritatt fra slike ting.... Enda de i aller høyeste grad burde vært lagt under kvakksalveri... Verden er urettferdig syntes jeg... Endret 3. november 2010 av RWS Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Fikk en fin overaskelse i dag, gikk forbi tanum bokhandel og så inn i vinduet der barnebøkene var og der vår "charles darwin og beagle ekspedisjonen" Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Fikk en fin overaskelse i dag, gikk forbi tanum bokhandel og så inn i vinduet der barnebøkene var og der vår "charles darwin og beagle ekspedisjonen" Så bra!! Dette er jo en stor mangelvare mens kristne vissvass fortellinger om de fiktive heltene i alskens bibeler florerer.. Så dette var gledelig. skal jammen kjøpe den til minsten på 5... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 En venn av meg tok dette bildet nylig... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå