Abigor Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Problemet er at det religiøse blir forkynnet av Staten via Statskirken, og de fleste av de offentlige fridagene er knyttet til kristendom. Jeg har ingen problemer med at de ulike religionene har sine ulike tradisjoner og markeringer, men stater som ønsker full religionsfrihet skal ikke ha noen tilknyttning til religion. + barnehagen? + barneskolen + ungdomsskolen + videregående + militæret + sykehus? Svært mange offentlige institusjoner bærer preg av protestantisk forkjynnelse, statskirken er den tydeligste av disse. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Problemet er at det religiøse blir forkynnet av Staten via Statskirken, og de fleste av de offentlige fridagene er knyttet til kristendom. Jeg har ingen problemer med at de ulike religionene har sine ulike tradisjoner og markeringer, men stater som ønsker full religionsfrihet skal ikke ha noen tilknyttning til religion. + barnehagen? + barneskolen + ungdomsskolen + videregående + militæret + sykehus? Svært mange offentlige institusjoner bærer preg av protestantisk forkjynnelse, statskirken er den tydeligste av disse. Joda, jeg husker bønn og salmer i barneskolen. Det virker ganske søkt nå. Men Statskirken er som sagt den viktigste. Fjern den og det meste er gjort. 1 Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Problemet er at det religiøse blir forkynnet av Staten via Statskirken, og de fleste av de offentlige fridagene er knyttet til kristendom. Jeg har ingen problemer med at de ulike religionene har sine ulike tradisjoner og markeringer, men stater som ønsker full religionsfrihet skal ikke ha noen tilknyttning til religion. + barnehagen? + barneskolen + ungdomsskolen + videregående + militæret + sykehus? Svært mange offentlige institusjoner bærer preg av protestantisk forkjynnelse, statskirken er den tydeligste av disse. Joda, jeg husker bønn og salmer i barneskolen. Det virker ganske søkt nå. Men Statskirken er som sagt den viktigste. Fjern den og det meste er gjort. Jeg tror ikke det er så stor uenighet her. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Snurr film: http://www.ustream.tv/channel/the-atheist-experience Sendingen går nå kl 23.30-00.30 (søndag/mandag) Endret 24. oktober 2010 av Firebird (TMG) Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Trodde de så djevelen og hoppet ut vindu At det er mulig, vet ikke om tragikomisk er en passende beskrivelse. Når folk kan tro at en random afrikaner er djevelen, er det ikke rart at folk tror på så mye annen religiøs fjas også... Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Rett og slett bare trist. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Trodde de så djevelen og hoppet ut vindu At det er mulig, vet ikke om tragikomisk er en passende beskrivelse. Når folk kan tro at en random afrikaner er djevelen, er det ikke rart at folk tror på så mye annen religiøs fjas også... Det slo deg ikke at det nettopp var dyp religiøsitet som fikk dem til å tro at det kunne være djevelen? NB. Nå tar jeg historien med en stor klype salt og tipper historien er litt ukorrekt framstilt i media bare så det er sagt;) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Trodde de så djevelen og hoppet ut vindu At det er mulig, vet ikke om tragikomisk er en passende beskrivelse. Når folk kan tro at en random afrikaner er djevelen, er det ikke rart at folk tror på så mye annen religiøs fjas også... Nå er vel afrikanere litt mer overtroiske enn de fleste da... Vi har jo afrikanere her i landet som faktisk er redde for skogsånder. ørken djinner osv... Det var jo en sak oppe for en stund siden der politiet ble beskylt for å bruke denne overtroen til å skremme vekk gjengene i Oslo sentrum... Endelig har de funnet noe godt å bruke den overtroen til tenkte jeg da... Men siden dette er skrevet av VG tar jeg det med en klype salt... De klarer til og med å skrive at folk døde av fugle influense på forsiden mens de inne i avisen kunne fortelle at fyren var kjørt over av trikken... Lenge leve salget! Og til helvette med sannhet og god presse etikk.... Bare les forsiden av VG og Dagbladet, som jeg anser som daglig se og hør.. Felles for alle disse avisene og tidsskriftene er at det ikke jobber noen i fakta avdelingen lenger... For hvor mange ganger står det ikke noe på forsidene som pirrer nysgjerrigheten din, som "martin døde..." og når du slår opp artikkelen inne i avisen står det, Martin døde nesten av forkjølelse sist vinter grunnet bla bla bla... Lærte en gang på skolen at alt som kan misforståes er dårlig norsk og her har du selve beviset på dårlig norsk... 1 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Kom over denne interessante artikkelen som var ganske oppklarende for meg rundt den regelrette spammingen av kvasivitenskapelig pseudofilosofiske tråder som har florert her på forumet i den siste tiden: http://www.salon.com/people/feature/2000/07/06/einstein/index.html Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 I spoiler finner dere et lite utdrag fra artikkelen soulless sikter til. Svært treffende for mange tråder som har oppstått her i det siste, mener jeg: But this makes no impression on crackpots. They insist it all can be explained with an ether theory or some fiddling with Newton's gravitation. A review of any of these theories (for example, on the sci.physics.relativity newsgroup) always reveals a plethora of special assumptions that must be called upon to get the same results as Einstein. Apparently this is to be preferred at all costs. It is interesting that cranks almost never dispute the accuracy of relativity's predictions; they just insist there must be a "simpler" way. Whatever motivates the anti-relativity fringe, it certainly isn't science. When Isaac Newton first advanced the idea of space and time as entities existing absolutely and independently of matter, his arch rival, Gottfried Leibnitz, challenged him to prove it. Newton couldn't. His spokesman, the Rev. Samuel Clark, tried to cover for his master with the contention that space and time were absolute in the mind of God. Leibnitz replied that such a statement was scientifically meaningless. Not to anti-Einstein cranks. They have no trouble hopscotching between philosophy and science whenever it suits them. They remain stubbornly nostalgic for what they believe is a "simpler world," one where space and time are hallowed absolutes. And they are happy to subordinate science at whatever cost to the limits of a mirage. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Fundamentalistisk ateisme. Etter min mening, et tåpelig begrep, og jeg humret derfor ganske godt av denne videoen fra TheAmazingAtheist: http://www.youtube.com/watch?v=yh9Ly3wkQc8&feature=channel 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Hvor er det fundamentale i ateisme liksom.... Blir omtrent som det som kan tolkes å være "ateist kortet" som alltid dras opp av hatten når religiøse skal sette skylden for kommunisme, pol pott eller hitler på ateistene... Som om det følger med en doktrine og en agenda når du blir ateist liksom... Endret 27. oktober 2010 av RWS 2 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Helt enig, og syns forresten det er en forferdelig reduksjon av de grusomhetene som ateisme sammenlignes med. Det blir litt som å sammenligne Heinrich Himmler med foreldrene dine på grunnlag av en husarrest. Ikke særlig fair ovenfor dine foreldre eller de millioner av uskyldige som døde pga Himmler. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 http://www.youtube.com/watch?v=c-mnxKtFhdY Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Denne er fantastisk fin å fore til kreasjonister og andre som betviler omfanget og alderen av universet: http://www.youtube.com/watch?v=OwWqrXGtrRs Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 WOOT!!! Denne har jeg venta på! http://www.youtube.com/watch?v=9RExQFZzHXQ Edit: Hmm... Vet ikke hvor mye den har med religion å gjøre da. Men fuck it. Er jo Dawkins og Tyson! Har spart på denne, så den først nå. Svært interessant, som det meste annet som involverer en av disse to. Vil si litt når det gjelder utvikling av det vi i det minste kan kalle menneskelignende intelligens, og det at vi ikke har sett det skje flere ganger. Jeg er av den oppfatning at når dette først skjer, så blir resultatet at de som er først ute til å gjøre det, tar over planeten i løpet av svært kort tid. Skulle det skje to ganger (i to helt forskjellige arter, som jeg antar var poenget til Tyson), så måtte det skje andre gangen før den arten som gjorde det først er såpass overlegen at den raserer miljøet som tillater at det skjer flere ganger. Jeg tviler sterkt på at det kan skje flere ganger på denne planeten, med mindre menneskene permanent trekker seg tilbake fra enorme områder (f.eks. kontinenter) og lar utvikling der være i fred. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Denne er fantastisk fin å fore til kreasjonister og andre som betviler omfanget og alderen av universet: Skulle jeg gått til en kirke regelmesig så måtte det vært en der George Coyne står for programmet. Han har ingen av de negative egenskapene som jeg noen ganger tillegger troende (som kommer pga. av deres tro, til forskjell fra de negative egenskapene alle har eller har pga. noe annet). Han lar ikke troen sperre for det som kommer fra andre kilder enn det religiøse. Han har langt mer erfaring og sitter sikkert på langt mer kunnskap enn jeg som er en guttunge i forhold. Likevel er han i høyeste grad troende. Det viser en av to ting (eller begge). At troen sitter så sterkt for noen at det ikke finnes noe som kan få dem til å se bort fra den. Eller at tro ikke trenger å stå i veien for vitenskap, helt ned på individuelt nivå. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 En fin video http://www.youtube.com/watch?v=r6w2M50_Xdk&feature=sub Han er jævlig poetisk 3 Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Vil bare tipse om NRK's frokostunderholdning for barna i julen: "Jesus til barna" Jeg liker det ikke. Når skal ateistene, jødene, muslimene, hinduene få sine egne forkynnelsesprogram? Endret 2. november 2010 av Firebird (TMG) Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Statskirken har egne midler til Trosopplæring? Holder det ikke med lønn til prestene? Endret 2. november 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå