Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan kalle dagene for star-wars dagene for min del :)

 

Skjønner tradisjoner ikke er så viktige for deg og at du er mere opptatt av å få fri fra jobben?? ;D

Det er vel slik med oss fleste vil jeg tro. Hadde vi ikke hatt disse fridagene ville vi nok ganske sikkert funnet oss et påskudd for å lage flere felles fridager. Jeg tror vi mennesker har godt av et slikt pusterom innimellom, selv om det ofte nesten tar livet av mor (tenker på julestria):p

 

Men viss det ikke betyr mer og det er innmari viktig med disse fridagene-kan vi ikke da likevel beholde dem som di er?

 

For all del må du gjøre hva som passer deg best, men det vi kanskje bør tenke over er de språklige assosiasjonene det gir når vi kaller opp dager etter religiøse hendelser/personer.

 

Akkurat som ordet "nigger" gir negative assosiasjoner særlig for mørkhudede, kan det finnes ord i det norske språket som gir mer eller mindre negative assosiasjoner til alle andre en kristne (og det begynner å bli en del).

 

Dette er selvfølgelig et litt ekstremt eksempel, men dersom vi en dag skal kunne oppnå en sekulær stat tror jeg vi er nødt til å innse at det finnes ord og benevnelser som må endres for å kunne endre mentaliteten til folket.

Lenke til kommentar

Du kan kalle dagene for star-wars dagene for min del :)

 

Skjønner tradisjoner ikke er så viktige for deg og at du er mere opptatt av å få fri fra jobben?? ;D

Det er vel slik med oss fleste vil jeg tro. Hadde vi ikke hatt disse fridagene ville vi nok ganske sikkert funnet oss et påskudd for å lage flere felles fridager. Jeg tror vi mennesker har godt av et slikt pusterom innimellom, selv om det ofte nesten tar livet av mor (tenker på julestria):p

 

Men viss det ikke betyr mer og det er innmari viktig med disse fridagene-kan vi ikke da likevel beholde dem som di er?

 

For all del må du gjøre hva som passer deg best, men det vi kanskje bør tenke over er de språklige assosiasjonene det gir når vi kaller opp dager etter religiøse hendelser/personer.

 

Akkurat som ordet "nigger" gir negative assosiasjoner særlig for mørkhudede, kan det finnes ord i det norske språket som gir mer eller mindre negative assosiasjoner til alle andre en kristne (og det begynner å bli en del).

 

Dette er selvfølgelig et litt ekstremt eksempel, men dersom vi en dag skal kunne oppnå en sekulær stat tror jeg vi er nødt til å innse at det finnes ord og benevnelser som må endres for å kunne endre mentaliteten til folket.

 

neger blir også sagt er et negativt ord-noe jeg ikke skjønner-for meg er det en beskrivelse av et utseende-men nigger som er brukt som sjelsord kan jeg sjønne kan oppfattes rasistisk.

Lenke til kommentar

Kjempeinteressant. :D Så den ferdig nå.

 

Syns Tyson kom med litt for mange vittigheter samt off topic, da. Egnet seg ikke helt alltid. Uansett veldig artig å høre på.

 

Edit: Snakker absolutt ikke nedsettende om Tyson. Han virker som en utrolig artig og kul kar. :thumbup:

 

Litt offtopic her og der går greit når det er en så lang debatt. Da blir det heller ikke for ensformig i lengden.

Lenke til kommentar

WOOT!!! :new_woot:

 

Denne har jeg venta på!

 

http://www.youtube.com/watch?v=9RExQFZzHXQ

 

Edit: Hmm... Vet ikke hvor mye den har med religion å gjøre da. Men fuck it. Er jo Dawkins og Tyson!

 

 

Har jeg rett når jeg antar denne filmen kun er om vitenskap?

 

Jeg har bare sett begynnelsen på filmen og dete er derfor jeg spør?

 

Ja det går for det meste ut på vitenskap, dvs... kvantemekanikk, astrofysikk og biologi osv

Lenke til kommentar

WOOT!!! :new_woot:

 

Denne har jeg venta på!

 

http://www.youtube.com/watch?v=9RExQFZzHXQ

 

Edit: Hmm... Vet ikke hvor mye den har med religion å gjøre da. Men fuck it. Er jo Dawkins og Tyson!

 

 

Har jeg rett når jeg antar denne filmen kun er om vitenskap?

 

Jeg har bare sett begynnelsen på filmen og dete er derfor jeg spør?

 

Ja det går for det meste ut på vitenskap, dvs... kvantemekanikk, astrofysikk og biologi osv

 

Da sjønner jeg ikke at den har noe med diskusjonen å gjøre?

Jeg avfeier ingen fakta enda jeg er kristen netopp fordi det er fakta,men teorier er teorier og fakta er fakta!

Ps:Einstein var en troende jøde.

Lenke til kommentar
Da sjønner jeg ikke at den har noe med diskusjonen å gjøre?

Jeg avfeier ingen fakta enda jeg er kristen netopp fordi det er fakta,men teorier er teorier og fakta er fakta!

Ps:Einstein var en troende jøde.

 

Klarer virkelig ikke å se sammenhengen til hva du skriver og hva diskusjonen går ut på.

Lenke til kommentar
Da sjønner jeg ikke at den har noe med diskusjonen å gjøre?

Jeg avfeier ingen fakta enda jeg er kristen netopp fordi det er fakta,men teorier er teorier og fakta er fakta!

Ps:Einstein var en troende jøde.

 

Klarer virkelig ikke å se sammenhengen til hva du skriver og hva diskusjonen går ut på.

 

Jeg beklager ;-D jeg har ikke lest alle 190 sidene her-var visst jeg som peilet inn på noe annet kansje?

Lenke til kommentar

Da sjønner jeg ikke at den har noe med diskusjonen å gjøre?

Jeg avfeier ingen fakta enda jeg er kristen netopp fordi det er fakta,men teorier er teorier og fakta er fakta!

Ps:Einstein var en troende jøde.

 

Her var det "mange mange feil" som min datter på 3 pleier å si.

 

Einsteins gud var langt fra den jødiske, Einsteins gud var mer en samlebetegnelse på selve universet, og ikke altså en personlig gud slik som kristne og jøder tenker.

 

Einsteins gud var altså på ingen måte overnaturlig, men en slags panteistisk tro, eller en romantisering av selve universet.

 

It was of course a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this, but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious, then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da sjønner jeg ikke at den har noe med diskusjonen å gjøre?

Jeg avfeier ingen fakta enda jeg er kristen netopp fordi det er fakta,men teorier er teorier og fakta er fakta!

Ps:Einstein var en troende jøde.

 

Her var det "mange mange feil" som min datter på 3 pleier å si.

 

Einsteins gud var langt fra den jødiske, Einsteins gud var mer en samlebetegnelse på selve universet, og ikke altså en personlig gud slik som kristne og jøder tenker.

 

Einsteins gud var altså på ingen måte overnaturlig, men en slags panteistisk tro, eller en romantisering av selve universet.

 

It was of course a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this, but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious, then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it

 

Takk for rettelsen :D

Der lærte jeg noe nytt i dag:D så opplysende:D

tusen takk.

Lenke til kommentar

Da sjønner jeg ikke at den har noe med diskusjonen å gjøre?

Jeg avfeier ingen fakta enda jeg er kristen netopp fordi det er fakta,men teorier er teorier og fakta er fakta!

Ps:Einstein var en troende jøde.

 

Du vil ha godt av å se videoen. :) Det er fakta som brukes til å dedusere teorier; det er ingen umiddelbar distinksjon mellom disse, de går som oftest hånd i hånd. Fakta er ikke bare fakta, og teorier er ikke bare teorier. Samtidig tar disse to opp mange vanlige argumenter i denne samtalen, så hvorfor ikke se den?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Da sjønner jeg ikke at den har noe med diskusjonen å gjøre?

Jeg avfeier ingen fakta enda jeg er kristen netopp fordi det er fakta,men teorier er teorier og fakta er fakta!

Ps:Einstein var en troende jøde.

 

Du vil ha godt av å se videoen. :) Det er fakta som brukes til å dedusere teorier; det er ingen umiddelbar distinksjon mellom disse, de går som oftest hånd i hånd. Fakta er ikke bare fakta, og teorier er ikke bare teorier. Samtidig tar disse to opp mange vanlige argumenter i denne samtalen, så hvorfor ikke se den?

Fordi dagen i dag er en ny dag og den er min :D

Jeg velger faktisk å ikke se vidioen for den fenger meg for lite i dag-mulig den intresserer meg mere i morgen :D

Den varer i over en time liksom-jeg har et hus å stelle med:Dunger som kommer hjem fra skolen senere og en mann som vil ha middag på bordet når han kommer hjem fra jobb.Jeg har brullupsforbredelser på gang og den ene gutten min skal spille kamp.Blir også tid til lekser.Jeg tror jeg stikker en tur til min kjære mor om en stund.

Men etter at jeg fant forumet her må jeg si det er vanskelig å løsrive seg:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...