Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Det er vel en trend i tiden mer enn en vårrengjøring. Folk lever ikke lengre i lukkede samfunn med store religiøse konsekvenser/trusler dersom man føler et annet personlig livssyn enn det resten i bygda har. Folk ser at det finnes alternativer og finner seg ikke i å bli lokket og truet i én religiøs retning som er uavhengig av deres eget livssyn.

 

Jepp, man har ansvar for å ikke la seg true eller lokke i feller men jeg synes også det er riv ruskende galt å legge ut trusler og lokkemidler, særlig til barn. Barn har ikke utviklet sin kritiske sans skikkelig og er av natur naive. Mental utnytting/indoktrinering av barn synes jeg er forkastelig. Deriblant dåp, forkynning i barnehage, skole og i statlig fjernsyn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Indoktrinering og hjernevasking er visst på moten her i forumet for tiden. Det spretter opp i mange tråder samtidig. Har det noe med en slags mental vårrengjøring å gjøre?

 

Så mener jeg at den type påvirkning har man et eget ansvar for å ikke la seg affisere av. Man opplever så mye dritt men det er opp til en selv hvilken dritt man tar inn i sitt eget hus.

Det er ikke så enkelt for f.eks barn, hvis hjerner rent evolusjonært er av en slik art at de adlyder autoritet og godtar det de hører angående hva som er rett og galt. Akkurat her kan en fint komme opp i situasjoner der inndoktrinering kan skade folk uten at de selv er klar over det før det er for sent.

 

NRK bør, slik jeg ser det, holde seg for god til å sende religiøse programmer uansett art, det blir ellers diskriminerende ovenfor andre tros/livssynsamfunn.

 

Forøvrig er jeg enig, en har tross alt ytringsfrihet her i landet og må klare å filtrere bort grumset på egen hånd.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Forøvrig er jeg enig, en har tross alt ytringsfrihet her i landet og må klare å filtrere bort grumset på egen hånd.

 

Jeg tror endel voksne burde skjerme seg selv litt bedre også. Personlig er jeg bevisst på hvilke "bilder" jeg utsetter meg selv for. Har tro på at det kan gjøre noe med ens psyke hvis man lagrer opp nfor meget søppel.

 

Merket det sist med denne filmen fra Nederland. I den diskusjonstråden var det noen som mente at min  holdning var å stikke hodet i sanden. Det jeg forklarte dem var at jeg må ikke se blod sprute fra overskårne struper, eller høre nakker knekke for å kunne si at slikt er avskyelig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jepp, man har ansvar for å ikke la seg true eller lokke i feller men jeg synes også det er riv ruskende galt å legge ut trusler og lokkemidler, særlig til barn. Barn har ikke utviklet sin kritiske sans skikkelig og er av natur naive. Mental utnytting/indoktrinering av barn synes jeg er forkastelig. Deriblant dåp, forkynning i barnehage, skole og i statlig fjernsyn.

 

Synes du også at vi skal nekte kristne å få barn da? De er jo de nærmeste til å stå for indoktrineringen.

 

Er det noe galt med å forkynne, eller passer ikke den type forkynnelse din smak?

 

Jeg synes det er viktigere å se på hva som forkynnes.

 

Hva med alle profetene her på forumet? Mange barn som roter rundt her og. Burde disse profetene få lov til å påvirke?

Lenke til kommentar
Hva med alle profetene her på forumet? Mange barn som roter rundt her og. Burde disse profetene få lov til å påvirke?

Om profetene her på forumet kommer med åpenbare feil, blir dem i alle fall som regel sagt imot/rettet opp av andre som vet bedre. Det skjer vel sjelden innenfor huset religiøse fire vegger.

Endret av Tharos.
Lenke til kommentar
Synes du også at vi skal nekte kristne å få barn da? De er jo de nærmeste til å stå for indoktrineringen.

Nå synes jeg du overtolker. Man kan selvsagt ikke nekte kristne eller andre religiøse å få barn eller å indoktrinere ungene sine. Men jeg må da få lov til å si at jeg synes det er forkastelig oppførsel å indoktrinere barn, selv om det er ens egne.

 

Er det noe galt med å forkynne, eller passer ikke den type forkynnelse din smak?

Jeg synes all religiøs forkynning er forkastelig. Religiøsitet og valg av livssyn er en svært personlig ting. Ingen bør dytte folk i en bestemt retning i en så personlig sak.

 

Det jeg reagerte sterkest på her var den offentlige forkynningen. NRKs forkynning.

 

Det blir litt som rusmiddelet alkohol. Det er et av de mest skadelige rusmidlene som finnes målt i antall mennesker som går til grunne i avhengighet, antall personskader, sosiale/mentale skader på barn og familier osv. Likevel er det lov til å bruke det av gammel vane og veldig godt akseptert. Hadde man vært født med blanke ark og skulle grunnlegge en sivilisasjon på rekordtid, helt fra grunnen så ville man trolig forbudt alkohol på lik linje med amfetamin, heroin, morfin etc. Skulle man grunnlagt et samfunn fra bunnen av uten en religiøs bagasje ville man trolig også forbudt religiøs forkynning på offentlig sted. (kirker, TV, radio, gateprester etc)

 

Jeg synes det er viktigere å se på hva som forkynnes.

Som f.eks Islam vs kristendommen? Jeg ser ikke noen prinsipiell forskjell som skal rettferdiggjøre det ene men ikke det andre.

 

Hva med alle profetene her på forumet? Mange barn som roter rundt her og. Burde disse profetene få lov til å påvirke?

Jeg synes religiøs forkynning er forkastelig. Men om det bør være skrevne lover/regler mot det eller uskrevne er jeg usikker på. Jeg heller nok mot at det bør forbli uskrevne lover og regler.

 

Se f.eks på tiggebrevet etter arv som er lenket lengre opp i tråden. Det synes jeg er forkastelig, men så vidt jeg vet finnes det ikke noen egen skreven lov eller regel mot det og synes ikke det bør innføres heller. Det er etter min mening nok med uskrevne ting som moral mot sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva med alle profetene her på forumet? Mange barn som roter rundt her og. Burde disse profetene få lov til å påvirke?

Om profetene her på forumet kommer med åpenbare feil, blir dem i alle fall som regel sagt imot/rettet opp av andre som vet bedre. Det skjer vel sjelden innenfor huset religiøse fire vegger.

 

Vet det, men jeg snakker om konsekvenser av å følge prinsipper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...